Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: pramika - 11.12.2010, 15:51:35
-
kyseessä siis jälkiasennus xenon sarja.....
autoa käynnistäessä ei sytytä kuin toisen valon ......kun käyttää katkaisijasta parkeilla ja uudelleen valot päälle auton käydessä niin syttyy molemmat ....mikä ettei syty heti molemmat ? jännite alhaalla akussa ? vaiko joku muu.....
-
kyseessä siis jälkiasennus xenon sarja.....
autoa käynnistäessä ei sytytä kuin toisen valon ......kun käyttää katkaisijasta parkeilla ja uudelleen valot päälle auton käydessä niin syttyy molemmat ....mikä ettei syty heti molemmat ? jännite alhaalla akussa ? vaiko joku muu.....
Vaikuttaisi hyvinkin mahdolliselta tuo oma diagnoosisi, että jännite putoaa liian alas.
Tai sitten ballastissa jotain vikaa.
Akun navoilta olisi hyvä mitata, että mihin jännite putoaa statatessa, sitten vaikka vähän vertailua sieltä ballastin jännitteensyötöltä, putoaako siellä samoin vaiko jopa enemmän johtuen jännitehäviöstä.
-
Mulla samaa onkelmaa apparinpuolen xenonissa. Vaihdettu uudet ballastit, ei vaikutusta.
Syttyy, kun laitat ensin parkit päälle ja sitten täräytät käyntiin jonka jälkeen vasta valot päälle.
-
kyseessä siis jälkiasennus xenon sarja.....
autoa käynnistäessä ei sytytä kuin toisen valon ......kun käyttää katkaisijasta parkeilla ja uudelleen valot päälle auton käydessä niin syttyy molemmat ....mikä ettei syty heti molemmat ? jännite alhaalla akussa ? vaiko joku muu.....
No, sitä en tiedä mikä sarja sulla on, mutta ainakin gobra:n sarja vaatii ( vaikka toiminta-alue on tuo 12-24V ) syttymiseen tuon reilun 12V
Eli, niinkuin Miksu jo kertoili, niin mittaa käynnistysvaiheessa akun jännite/ballastille menevä jännite, ettei vaan tuossa starttivaiheen jälkeen olis hetkellisesti alle 12V:n
Mulla on noi Cobran systeemit mini ballasteilla, ja noissa ei ole ollut kyllä koskaan mitään ongelmaa.
-
ettei vaan tuossa starttivaiheen jälkeen olis hetkellisesti alle 12V:n
Todennäköisesti putoaa, kun tuossahan valot syttyy kun kääntää avaimen virta-asentoon, startatessa sammuvat ja auton startattua syttyvät uudelleen. Pelkkä nopea väläys.
Tämä on syy miks käännän parkit päälle ennen starttausta. Jospa se säästäs ballasteja, tai sitten ei! ;D
-
Todennäköisesti putoaa, kun tuossahan valot syttyy kun kääntää avaimen virta-asentoon, startatessa sammuvat ja auton startattua syttyvät uudelleen. Pelkkä nopea väläys.
Tämä on syy miks käännän parkit päälle ennen starttausta. Jospa se säästäs ballasteja, tai sitten ei! ;D
Niinkuin edellä kerroin, mulla on nuo Cobran valot, jo toisessa autossa, ja kummassakin on tuo valoautomatiikka päällä, ja mulle ei ole ollut mitään ongelmia noiden syttymisessä.
Ongelma on todennäköisesti siinä, että starttauksen jälkeen jännite on alhainen, ja laturi ei ehdi syöttämään sitä tarpeeksi heti startin jälkeen.
Nuo ballastit toimii silloin, kun jännite on määrätyissä puitteissa, eli 12-24V yleensä.
Valothan sammuu aina tuossa vollen automatiikassa startin ajaksi, mutta ei se ole ainakaan mulla mitään tehnyt, ei ballasteihin eikä polttimoihin :)
Taitaapi olla pikkasen kyse siitäkin, että minkä valmistajan nuo jälkkäri Xenonit on, halvalla kun ei tosiaankaan saa hyvää.
-
Niinkuin edellä kerroin, mulla on nuo Cobran valot, jo toisessa autossa, ja kummassakin on tuo valoautomatiikka päällä, ja mulle ei ole ollut mitään ongelmia noiden syttymisessä.
Ongelma on todennäköisesti siinä, että starttauksen jälkeen jännite on alhainen, ja laturi ei ehdi syöttämään sitä tarpeeksi heti startin jälkeen.
Nuo ballastit toimii silloin, kun jännite on määrätyissä puitteissa, eli 12-24V yleensä.
Valothan sammuu aina tuossa vollen automatiikassa startin ajaksi, mutta ei se ole ainakaan mulla mitään tehnyt, ei ballasteihin eikä polttimoihin :)
Taitaapi olla pikkasen kyse siitäkin, että minkä valmistajan nuo jälkkäri Xenonit on, halvalla kun ei tosiaankaan saa hyvää.
Jonkun kerran kovemmilla pakkasilla tuo toinen ajovalo on jäänyt myöskin syttymättä. Parkkien ja valojen välillä kikkailu sen on kumminkin sytyttänyt.
Eli siis vedämme johtopäätöksen että Ollon ballastit on p*skat! ;D
-
Vika myös voi olla valojen tarkkailu järjestelmässä(valvoo palaneita polttimoita), vaatii adapterin väliin joka "huijaa" autonjärjestelmää.
Tuolta löytyy-> http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Categories/Tarvikkeet
-
on kyllä autossa can vikailmoituksen ohittaja......kyllä se taitaa tosiaan jännitteen puutetta olla....sille ei taida olla mitään tehtävissä....
-
Omakohtainen kokemus: valokatkaisimen räpläämisellä sai aina myös sen toisen kiukuttelevan xenonin syttymään. Vaihdoin ballastin eikä muutosta. Vaihdoin polttimon ja siihen loppui ongelmat...
-
on kyllä autossa can vikailmoituksen ohittaja......kyllä se taitaa tosiaan jännitteen puutetta olla....sille ei taida olla mitään tehtävissä....
Hyvä riittävän täyteen varattu akku ei pudota jännitettä niin alas startatessa, kuin huono.
+ ja - johtojen kontaktit olisi myös hyvä puhdistaa kunnolla, akulta kengät, - kaapelin korikiinnitys, moottoritilasta se +kaapelin liitäntä siitä sulakerasian työtä jne.
-
Tuo polttimo/ballastiongelma on helppo todeta jos vaihtaa niiden puolia . Jos vika seuraa perässä selvä tapaus .
-
Tuo polttimo/ballastiongelma on helppo todeta jos vaihtaa niiden puolia . Jos vika seuraa perässä selvä tapaus .
Muttakun tuo sarja maksoi uutena 50e, ja uudet ballastit 20e. Helpompi hommata uudet kuin ruveta kikkailemaan! ;D ::)
-
Onko tuo ongelma jos esiintyy vain käynnistyessä... Silloinhan jännite vain tippuu...
Ennemmin ostaisin pullon/parin Leijonaa kuin alkaisin akunvaihtoon tms. sillä perusteella että joutuu valoja odotteleen käynnistyessä muutaman sekennin.... Toisaalta elämähän on valintoja täynnä...
EDIT. Toisaalta kantsii miettiä että tuo xsenon kaasu toimii sen epävarmemmin mitä kylmemmässä sitä sytytellään....(varsinkin eka kertaa)
-
heti jos vääntää valot päälle ku auto tärähtää käyntiin niin sillon itellä tehny.
pari sekuntia ku oottaa niin heti syttyy. tällä hetkellä puolikkaissa ja bosc:in rallyeissa tuikku 50wattiset. ei ole kyllä ollu mitään ongelmia eikä herjaa polttimovikaa.
mutta myös vaikutusta on halvalla sarjalla. 740:ssä oli omissa valoissa HID COOL:n härpäkkeet (kalliit ku perkele) ja aina toimi. lisäpitkissä oli halppis sarja niin ballastit joutu 3 kertaa vaihtamaan ennenku alko pelaan kunnolla.
-
Itsellä oli sama ongelma apparin puolen xenonissa ja aiheuttajaksi paljastui johdinvika. Oli xenonien johtonippu hinkkaantunut paisarin alla huonoksi jne. Tarkistappa sekin. Kyseessä oli jälkiasennussarja.
-
Itsellä oli sama ongelma apparin puolen xenonissa ja aiheuttajaksi paljastui johdinvika. Oli xenonien johtonippu hinkkaantunut paisarin alla huonoksi jne. Tarkistappa sekin.
ettei olis auton omat piuhat jotka hinkkautunu?
omassa pirssissä jälkiasennetut ja lähimpänä on käyttöremmi.
-
ettei olis auton omat piuhat jotka hinkkautunu?
omassa pirssissä jälkiasennetut ja lähimpänä on käyttöremmi.
???. Sattupa nyt menemään paisarin alta, jälkiasennettujen xenonien OMA johtosarja jne...???
-
???. Sattupa nyt menemään paisarin alta, jälkiasennettujen xenonien OMA johtosarja jne...???
niinno tietty riippuu mihin ballastit on laittanu. sitten se kyllä on mahollista että paisari hinkannu.
-
Muttakun tuo sarja maksoi uutena 50e, ja uudet ballastit 20e. Helpompi hommata uudet kuin ruveta kikkailemaan! ;D ::)
On varmaan tosi laadukas, kun kunnon polsatkin maksaa n. 40 ecua/kpl... ;D
-
Ihan vinkkinä ;) kun ostatte jälkiasennus Xenon sarjan, niin kattokaa ettei se ole halvin, mitä myynnissä on, ja senkin jälkeen vielä se, että polttimon kannat on metallia muovin sijasta.
Hintaahan noille hyville tulee reippaasti yli satasen, jos ei kahta,,,,,,,mutta eipä tarvii valitella täällä, että ei toimi. 8)
-
On varmaan tosi laadukas, kun kunnon polsatkin maksaa n. 40 ecua/kpl... ;D
Joo, molemmat ballastit sai vaihtaa uusiin viimetalvena, kun valot ei enää suostunu syttymään! :2funny:
Toimitusaikakin oli kiinaihmeiltä sellanen 2kk!
-
Onko jälkiasennus-kseenoneita olemassa tieliikennelaillisia?
-
Onko jälkiasennus-kseenoneita olemassa tieliikennelaillisia?
Autostahan se laillisuus riippuu eikä xenon sarjasta. Autossa pitää olla xenon hyväksytyt umpiot, pesurit ja automaattinen tasonsäätö.
Ja on niitä, esim Hellan valmistamia.
-
Autostahan se laillisuus riippuu eikä xenon sarjasta. Autossa pitää olla xenon hyväksytyt umpiot, pesurit ja automaattinen tasonsäätö.
Ja on niitä, esim Hellan valmistamia.
Otsikon autossa ei varmaan uutena ole xenoneita eikä xenon-hyväksyttyjä umpioita? Onko olemassa halogeeniumpioita jotka on xenon-hyväksyttyjä :o Pesurit kyllä kaikista löytyy.
Niin mitä on hellan valmistamia?
-
Niin mitä on hellan valmistamia?
Pesureita ja ajovalojensäätöjärjestelmiä.
http://xenonautovalot.fi/products.htm
-
Otsikon autossa ei varmaan uutena ole xenoneita eikä xenon-hyväksyttyjä umpioita? Onko olemassa halogeeniumpioita jotka on xenon-hyväksyttyjä :o Pesurit kyllä kaikista löytyy.
Niin mitä on hellan valmistamia?
Pääsääntöisesti ei taida tuollaista umpiota olla, mutta bemarissa oon törmännyt alkuperäis-umpioon, jossa on hyväksyntä halogeenipolttimolle, sekä xenon polttimolle.
Eli vastaus on, että kyllä sellaisia on olemassa.
Eli umpiossa täytyy olla merkinnät DCR, sekä HCR
-
Pääsääntöisesti ei taida tuollaista umpiota olla, mutta bemarissa oon törmännyt alkuperäis-umpioon, jossa on hyväksyntä halogeenipolttimolle, sekä xenon polttimolle.
Eli vastaus on, että kyllä sellaisia on olemassa.
Eli umpiossa täytyy olla merkinnät DCR, sekä HCR
Eipä taida kovin yleistä olla että samaan umpioon on hyväksytty molemmat. Tuota poikkeusta lukuun ottamatta aika työläs taitaa olla xenonien laillinen jälkiasennus halogeenien tilalle?
-
Niin ja vaatiiko xenonsarja itsessäänkin vielä e-hyväksynnän?
-
Piritekiltä löytyy xenon-umpioita edullisesti..kun olisi volvoonkin
http://www.piritek.com/product_details.php?p=800
-
Piritekiltä löytyy xenon-umpioita edullisesti..kun olisi volvoonkin
http://www.piritek.com/product_details.php?p=800
Mites automaattisen korkeussäädön noihin saa?
-
on kyllä autossa can vikailmoituksen ohittaja......kyllä se taitaa tosiaan jännitteen puutetta olla....sille ei taida olla mitään tehtävissä....
Onko tosiaan can vikailmoituksen ohittaja? '02 riittäisi n. 20W lisäkuorma, joka tulee jompaan kumpaan haaraan. Jos on molemmissa, putoaa jännite ja saattaa vaikka aiheuttaa näitä ongelmia.
Itse tarkastaisin vielä liittimet, että on varmasti kunnolla kiinni, eikä ole liitin "karannut" edellä kun on liitetty. Melkein 10v autossa liittimet on jo aika paperia, erityisesti ne mitkä on lyhyiden polttimoissa kiinni.
-
Onko tosiaan can vikailmoituksen ohittaja? '02 riittäisi n. 20W lisäkuorma, joka tulee jompaan kumpaan haaraan. Jos on molemmissa, putoaa jännite ja saattaa vaikka aiheuttaa näitä ongelmia.
Itse tarkastaisin vielä liittimet, että on varmasti kunnolla kiinni, eikä ole liitin "karannut" edellä kun on liitetty. Melkein 10v autossa liittimet on jo aika paperia, erityisesti ne mitkä on lyhyiden polttimoissa kiinni.
Kyllä mulla ainakin pitää laittaa vastus molempiin, ei riitä pelkästään toiseen haaraan.
Juu, tuo 20W:n vastus riittää hyvin 35W:n polttimoille, mutta tosiaankin molemmin puolin ( muuten herjaa "valovika ajovalo" )
Ps. mites tuo jännite nyt putoaisi ongelmiin saakka, jos kerran autossa on vakiona 55W:n polttimot molemmin puolin . ?
-
Kyllä mulla ainakin pitää laittaa vastus molempiin, ei riitä pelkästään toiseen haaraan.
Juu, tuo 20W:n vastus riittää hyvin 35W:n polttimoille, mutta tosiaankin molemmin puolin ( muuten herjaa "valovika ajovalo" )
Ps. mites tuo jännite nyt putoaisi ongelmiin saakka, jos kerran autossa on vakiona 55W:n polttimot molemmin puolin . ?
Ei ole kunnon selitystä jännitteenputomiselle, mutta laite ottaa kai hetkellisesti paljon virtaa syttymishetkellä (paljon enemmän kuin 55W) ja silloin piuhat voi käydä ohueksi kun on ylimääräistä kuormaa ja onhan siinä liitoksiakin enemmän. Mulla vaan kävi niin että kun molempien puolien lisäkuormat oli kiinni, toisen puolen valo syttyi vilkkuen eli valo jäi värisemään hetkeksi. Vika poistui kun poistin toisen kuorman. En jäänyt sitä enempää labraamaan kun vika kerran poistui. Mulla on xenonkaupan rekkulat, joten ei ihan markkinoiden halvimmat.
edit: '02 ei herjaa valoviasta vaikka onkin vain yksi kuorma, 35W xenonit.
-
Ikävänä pilkun nusuttelijana lisään vielä ilmoille kysymyksen että saako E-hyväksyntää xenonpolttimolle joka on halogenin kannalla -> ei taida irrota. Eli jos löydätte jostakin E-hyväksyttyjä H-jotakin kannalla olevia polttimoita, on ainakin syytä epäillä hyväksynnän aitoutta (jos laillisuutta arvostaa).
-
Ikävänä pilkun nusuttelijana lisään vielä ilmoille kysymyksen että saako E-hyväksyntää xenonpolttimolle joka on halogenin kannalla -> ei taida irrota. Eli jos löydätte jostakin E-hyväksyttyjä H-jotakin kannalla olevia polttimoita, on ainakin syytä epäillä hyväksynnän aitoutta (jos laillisuutta arvostaa).
Niin,,viilaajiahan on aina ;D
Tarvike Xenonit on E hyväksyttyjä,,,useammat ainakin, mutta siinä on pointti, että niitä ei saisi,,Lue "Saisi" asentaa halogeeniumpioon. 8)
Loppupeleissä onko sen väliä onko polttimot E hyväksyttyjä vai ei, koska asennus halogeeni umpioon on joka tapauksessa kielletty. ( vaikka omassanikin on ) :hello:
-
Niin,,viilaajiahan on aina ;D
Tarvike Xenonit on E hyväksyttyjä,,,useammat ainakin, mutta siinä on pointti, että niitä ei saisi,,Lue "Saisi" asentaa halogeeniumpioon. 8)
Loppupeleissä onko sen väliä onko polttimot E hyväksyttyjä vai ei, koska asennus halogeeni umpioon on joka tapauksessa kielletty. ( vaikka omassanikin on ) :hello:
Jep ja yleensä näissä on se ballasti joka täyttää radiohäiriödirektiivin jolloinka polttimo on se laiton osa tieliikennekäytössä. Eli vaikka sellainen polttimo asennettaisiin xenon heijastimeen sovitepalan avulla niin H-kannalla oleva polttimo on todennäköisimmin laiton :D
-
Jep ja yleensä näissä on se ballasti joka täyttää radiohäiriödirektiivin jolloinka polttimo on se laiton osa tieliikennekäytössä. Eli vaikka sellainen polttimo asennettaisiin xenon heijastimeen sovitepalan avulla niin H-kannalla oleva polttimo on todennäköisimmin laiton :D
Niin,,,Xenonhan on " laiton " aina kun se asennetaan halogeeni umpioon :pomo:
Polttimot, ja Ballastit voivat olla sen sijaan E hyväksyttyjä.
Katohan tuolta www.xenonkauppa.fi ja esim.sellainen muuttosarja kun H7R 8)
-
Niin,,,Xenonhan on " laiton " aina kun se asennetaan halogeeni umpioon :pomo:
Polttimot, ja Ballastit voivat olla sen sijaan E hyväksyttyjä.
Katohan tuolta www.xenonkauppa.fi ja esim.sellainen muuttosarja kun H7R 8)
Epäilen polttimon e-hyväksyntää koska nimenomainen direktiivi kieltää kaasupurkausvalon "tekemisen" halogeenikannalle (kiinalainen osaa painaa kyllä eurooppalaisiakin kirjaimia). Lisäksi tosiaan heijastin ei ole hyväksytty kyseiselle polttimotyypille.
-
Epäilen polttimon e-hyväksyntää koska nimenomainen direktiivi kieltää kaasupurkausvalon "tekemisen" halogeenikannalle (kiinalainen osaa painaa kyllä eurooppalaisiakin kirjaimia). Lisäksi tosiaan heijastin ei ole hyväksytty kyseiselle polttimotyypille.
Niin, jos "viilataan" 8)
No, mun osalta tää oli tässä.
-
Niin, jos "viilataan" 8)
No, mun osalta tää oli tässä.
Kyllä, juuri näin, eli viilaamalla :)