Proturbo  Autodiagnoosi

S60 2.5t -03 nykii, yskii ja poksuu yms.lämpimänä - SYTYTYSVIKA KORJATTU

  • 9 Vastauksia
  • 5121 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Yuha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.juhakarjalainen.com
    • Valokuvausta ja retouchingia
Eli issue alko tuossa perjantaina aamusta, ekana lumi/pakkaspäivänä. Videoa alla.

Eli tyhjäkäynnillä käyntihäiriötä ja yskimistä. Lisäksi vedot päällä ei raaski kaasua painaa varsinkaan asfaltilla kun rupee yskimään ja katoaa vedot, samalla kone tärrää ja heiluu ihan kunnolla. Mielenkiintoista on että käyntihäiriö ei oikein kuulu konehuoneen puolelle tyhjäkäynnillä vaan nimenomaan putkistosta kuuluu pätkiminen ja pauke. Kevyellä tasakaasulla 2000-3000rpm auto toimii ihan normaalisti. Ja kylmällä käynnistäessä ei ongelmaa esiinny. Koneen hieman lämmettyä issuet alkaa ja pahin tosiaan jos vedot päällä kaasuttaa, niin ettei renkaat pääse luistamaan.

Tulpat vaihdoin vkl eikä auttanut. Kaikki tulpat oli vielä kohtuu hyvännäköisiä. Vikakoodeiksi antaa 3502, 3523 ja 9300. Tuo kytkinanturin koodi tuskin vaikuttaa, mut katkokset näyttäs olevan kakkossylinterissä vaikka tuo pätkiminen tuntus siltä et useempi sylttää. Vikavalo paloi välissä mut sammui sittemmin. Kävin torstai-illasta laittamassa stp:n injector cleaneria täyteen 98 tankilliseen. Ja sen jälkeenhän tuo alkoi et liekkö vaikutusta ollut?

https://youtu.be/Z_R80rup91E
https://youtu.be/vbd0j3-5C4Y

Seuraava veikkaus olisi 2 sylinterin puola. Mut pitäs melkeen testata ehjälllä ennen ku rupee vaihteleen kaikki ku ei ihan halpaa lystiä ole... Vai voiko noita yksitellen vaihtaa? :(

Kellään ollut vastaavaa? Neuvoja otetaan ilomielin vastaan!
« Viimeksi muokattu: 28.11.2015, 08:22:40 kirjoittanut Yuha »
V70 -05 AWD, Saab -04 9-3 Aero Cabrio, Vectra -05 1.9DTL,
Ex:S60 -03 2.5T AWD man.
----
Valokuvausta ja retouchingia tarjolla tyyliin juhakarjalainen.com :)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Ahtoputket ja -letkut kaikki kunnolla kiinni ja ehjiä? Sopisi oireisiin (joskaan ei välttämättä oikein vikakoodeihin) että ahtoja / mitattua ilmaa hukkuu jonnekin? Joka tapauksessa kannattaa tarkistaa, koska halpaa ja helppoa. :)



OT: hienoja kuvia mitä tuolta sun profiilin linkistä katselin! :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Yuha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.juhakarjalainen.com
    • Valokuvausta ja retouchingia
Jotenki tuntuu että ahtopuolen ongelmissa ei ois noin selkeetä sylttäämistä/misfireä ja poksumista. Aikasemmin oli tbo opc astrassa ahtopuolen vuotoja ja hukkaportin ja kellon kans häikkää niin se nykiminen vedossa oli ihan erityylistä ja laimeempaa. Ja tyhjäkäynnillä yms ei niinkään ollu häikkää koska vuoti kokoajan samalla lailla ja paineen kasvaessa sit löysäs reilummin. Toki varmaan riippuu vuotokohdastakin.

Mites noi paineet ja vuodot on helpoin katsoa? Lähinnähän tos pelottaa et turbo hajoaa jos vikaa ei löydy.

Ei kellään sattus oleen ylimäärästä puolaa oulunseudulla testiksi? ;)

Ps thanks kuvakommenteista. Lämmittää mieltä. Onhan noihin kuviin opetteluaikaa palanut :D
V70 -05 AWD, Saab -04 9-3 Aero Cabrio, Vectra -05 1.9DTL,
Ex:S60 -03 2.5T AWD man.
----
Valokuvausta ja retouchingia tarjolla tyyliin juhakarjalainen.com :)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Mites noi paineet ja vuodot on helpoin katsoa?

Ihan hain takaa sitä, että silmämääräisesti/käsikopelolla tarkistaa että letkut on ehjiä ja liitokset kiinni. :) Toki testerillä/sopivalla softalla voi katsella millaisia ahtoja löytyy, pyynnin ja toteutuneen erotusta yms.

Vika varmaan on jossain muualla, mutta nämä tällaiset mahdolliset vikakohteet kannattaa poissulkea.

Tuon puolavian voisi varmaan testailla myös siten, että vaihdat puolien paikkaa ja katsot muuttuuko vikakoodi toiseen pyttyyn?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Yuha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.juhakarjalainen.com
    • Valokuvausta ja retouchingia
Jep. Toki tuollainkin selviääpi. Pitäs vaan olla toimiva lukija ku normi bluetooth elmillä ei näytä skulaavan tossa vollessa tuo diagnostiikka :(
V70 -05 AWD, Saab -04 9-3 Aero Cabrio, Vectra -05 1.9DTL,
Ex:S60 -03 2.5T AWD man.
----
Valokuvausta ja retouchingia tarjolla tyyliin juhakarjalainen.com :)

Poissa Yuha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.juhakarjalainen.com
    • Valokuvausta ja retouchingia
Hmmph.. Missäs järjestyksessä nuo pytyt on. Eli kummalla puolen on sylinteri nro 1 ja kummalla nro 5
V70 -05 AWD, Saab -04 9-3 Aero Cabrio, Vectra -05 1.9DTL,
Ex:S60 -03 2.5T AWD man.
----
Valokuvausta ja retouchingia tarjolla tyyliin juhakarjalainen.com :)

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Jakopäästä laskien taitaa olla nro 1 ensin jne.

Poissa Yuha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.juhakarjalainen.com
    • Valokuvausta ja retouchingia
Noniin testailtu lisää: Eli ei antanut parin pv jälkeen mitään vikakoodia ku testasin vaikka pätkimistä ja rykimistä oli. Noh tuli sitten käytyä polettamassa vähän enemmän ja täyskiihdytyksessä kolmosella rupes sitten 2.5k rpm rykimään ja vilkutteli moottorivaloa. Vedot tuli takas päälle 4k rpm ja pelas taas ylöspäin ok.

Selvästi tuossa rällätessä huomas että ongelma yleisty mitä enemän kone lämpes.

Tuon jälkeen ku lueskeli koodit niin missfireä taas sylinteri 2:seen. Eli kaipa se puola lähtee uusintaan ihan varmuuden välttämiseksi.

Katotaan jos vielä sen jälkeen oikuttelee. Kotiin ku ajeli rauhallisesti niin että kone ei ihan niin tulikuumana käyny niin taas rykiminen rauhottu ja ei pätkiny tasakaasulla taas ollenkaan... ihme hommaa. luulis että jos ei sytyttele kunnolla sylinterissä niin antas herkemminki koodia. ja kun ihan selkeesti nyt joku pytty ei aina lyö kunnolla.
V70 -05 AWD, Saab -04 9-3 Aero Cabrio, Vectra -05 1.9DTL,
Ex:S60 -03 2.5T AWD man.
----
Valokuvausta ja retouchingia tarjolla tyyliin juhakarjalainen.com :)

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Samanlaista vikaa oli mulla joskus, mutta antoi vikakoodin vasta kun laitettiin virisofta ja sen jälkeen polki  :). Vaihdoin ongelmapytyn puolan ja suuttimen (sattui olemaan molemmat ylimääräisenä) ja sen jälkeen vika poistui, mutta epäilisin kyllä että puolassa oli vika.

Vaihdoitko jo kakkospytyn puolan ristiin jonkun muun pytyn kanssa kuten Taavi.H ehdotti? Näkisi ainakin varmuudella onko vika puolassa.

Poissa Yuha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.juhakarjalainen.com
    • Valokuvausta ja retouchingia
Noniin. Ajelin kottinbtöistä ja toi kakkospytty pimeni täysin ku kone lämpes. Noh mietin riskillä tässä eletään ja ajelin lopu 5km keveellä kaasulla kotiin ja vaihdoin aalulla ostamani ngk puolan kakkosstäylinteriin. Loppu nikottelu siihen. Alkuperäinen puola oli tuo paikoillaanoleva kuten noi loputki on. Mielenkiinnolla odotellessa milloin seuraava napsuu.

Onneksi ei ton vakavampi vika ollut. Toisaalta jäi kyllä vähän vainoharhanen olo kun tuntuu välillä et taasko rupee nikotteleen ja on kuulevinaan muka huonoa käyntiä :D

Jos jollain vastaavaa on niin vikakoodin mukasen pyttyjen puolien tarkistus ekana :) tympäs vaan maksaa 60e puolasta kun ebaysta ois tullu koko setti 120e:llä :)

V70 -05 AWD, Saab -04 9-3 Aero Cabrio, Vectra -05 1.9DTL,
Ex:S60 -03 2.5T AWD man.
----
Valokuvausta ja retouchingia tarjolla tyyliin juhakarjalainen.com :)

 

Elekma  Autoracing