Autoracing  KL-varaosat

V70 D5 2003 öljynpaine katosi - pumpun ylipaineventtiili juminut auki

  • 9 Vastauksia
  • 3991 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa msav

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Auto on minulle uusi. Vedin helteellä asuntovaunua pidemmän siivun, ja pysähtyessä öljynpainevalo vilahteli tyhjäkäynnillä. Ongelma ei toistunut enää ilman vaunua ajellessa. Ajattelin kuitenkin varmuuden vuoksi laskea öljyt pois ja tutkia löytyykö lastua. Ei löytynyt. Uudet öljyt sisään ja käymään, öljynpainevalo ei enää sammunutkaan, vaikka oli vanhoilla öljyillä 10 minuuttia aiemmin sammunut. Sen jälkeen vaihdettiin anturi, ei apua. Painemittarille ei löytynyt sopivaa nippaa että olisi saanut kiinni, mutta vaikka suodattimen täytti öljyllä, niin jokaisen käynnistysyrityksen jälkeen suti oli tyhjä.

Kuulostaako tutulta? En löytänyt vastaavaa ongelmaa googlailemalla. Ei lähtenyt nyt ihan putkeen tämä TDI:n päivitys D5:seen... Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2016, 16:39:46 kirjoittanut msav »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: V70 D5 2003 öljynpaine katosi
« Vastaus #1 : 05.07.2016, 18:06:53 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=58720.0

Tuossa nyt pikaisesti haulla ainakin yksi topic. Enempää en osaa ongelmaa auttaa... :-\

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: V70 D5 2003 öljynpaine katosi
« Vastaus #2 : 06.07.2016, 00:12:02 »
Voi olla imuputken o rengas entinen öljypohjassa
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa msav

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 öljynpaine katosi
« Vastaus #3 : 06.07.2016, 05:02:26 »
Onko tuota imuputkiongelmaa tavattu myös dieselissä? Bensakoneessa olen kuullut sitä olleen.

Poissa msav

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 öljynpaine katosi
« Vastaus #4 : 06.07.2016, 10:33:34 »
Lisäkysymyksiä. Lähteekö öljypohja ilman vaihdelaatikon irrotusta? Entä muita suurempia esteitä, apurunko? Näitä nettikeskusteluja kun selailin, niin löytyi maininta joistain venttiileistä öljypohjassa jotka voi jumia auki, lisätietoja?

Paineet saatin mitattua paineanturin reiästä, niitä ei ole. Eli varmaankaan pumppu ei saa jostain syystä öljyä, tai paine karkaa jo ennen anturia.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: V70 D5 2003 öljynpaine katosi
« Vastaus #5 : 06.07.2016, 11:00:21 »
Tarkoittanet venttiiliä, joka tasaa/säätää öljynpaineen (en nyt muista oikeaa nimeä).

Jos itse tekeminen kiinnostaa ja tuntuu ettei täältä tuohon öljypohja-asiaan tule riittävän nopeaa vastausta, niin kannattaa soittaa jonnekkin valtuutettuun Volvon huoltoon ja kysyä sieltä lähteekö irti ilman laatikon irroitusta.

Minä olen käsityksessä, että lähtisi, mutten ole varma (koska kokemus ko. moottorityypistä ja automallista on heikko).

Poissa msav

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 öljynpaine katosi
« Vastaus #6 : 06.07.2016, 17:14:54 »
Nyt on vähän availtu, mutta vikaa ei löydy. Tai kaksi pienempää vikaa löytyi, joiden en usko aiheuttaneen tätä.


Painelinjan o-rengas öljypohjan liitoksessa oli muuttanut hieman muotoaan. Mutta voiko tuosta vuotaa niin paljon öljyä että paine ei nouse?? Kyseessä kuitenkin koneistetut pinnat, joten ilman tiivistettäkin luulisi vuodon olevan varsin pientä. Entä mikä on tuon vasemmalla olevan neulaventtiilin tarkoitus? Ilmeisesti sulkeutuu kun linjassa paine, mutta mitä se tekee seisonnan aikana? Tyhjentää öljynsuodattimen vai täyttää painelinjan ja jäähdyttimen tuosta alaspäin, riippuu öljypinnasta?



Toinen vika on ilmeisesti karille ajon seurauksena hajonnut imuputken kannake. Hitsaus ja putki oli ehjiä, mutta ajattelin pienenkin kannakkee asentovirheen aiheuttavan virheasennon myös o-rengastiivistykselle. Eli turvallisempi lienee vaihtaa tuokin putki. Mutta ei tämäkään vika nyt yhtäkkiä mihinkään muuttunut. Vihreä o-rengas oli ehjä ja pehmeä. edit - ennen öljynvaihtoa öljyä oli tosi reilusti, ja voi olla että o-rengas oli öljypinnan alapuolella, jolloin ongelmaa ei ollut. Uusilla öljyillä pinta oli alempana, jolloin tiivisteen välistä on voinut päästä ilmaa?



Kopsu imuputkessa.



Entä mikä on tämän alareunan harmaan putken/venttiilin tarkoitus jäähdyttimeltä tulevan putken vieressä?? Kuinka näitä oikein tutkitaan aiheutuuko vuoto näistä?

Suodatin on mallia Volvo, ja suodattimen kannessa näyttäisi olevan pass by venttiili joka avautuu suodattimen tukkeutuessa. Eli siitäkään ei vikaa löydy.

Jää enää minun järjen mukaan öljypumppu, ja tarkemmin ylipaineventtiili. Purkumosasta katselin sen olevan jousikuormitteinen mäntä joka päästää ylipaineen takaisin pumpun imupuolelle. Onko niitä jumittunut joskus auki?

Nyt tarvitaan taas kokeneempien tietoja! Saa ja pitää soittaa jos pystyy auttamaan o4oo 92oo11, kiitos.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2016, 13:24:52 kirjoittanut msav »

Poissa msav

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 öljynpaine katosi
« Vastaus #7 : 07.07.2016, 10:15:42 »
Tilasin tarvittavat o-renkaat, imuputken ja tuon mysteeriventtiilin, hinta 230€.. Volvon huoltomies ei ollut kuullutkaan tällaisesta viasta.

Suunnitelma on nyt se, että kun osat saapuu, lyödään pohja paikalleen ja kokeillaan pelaako. Jos ei, niin seuraavaksi öljypumppu käteen. Kasailemaan pääsee varmaan ensi tiistaina, joten jos ennen sitä jollain tulee mieleen kohteita mitä pitäisi vielä tarkastaa pohjan ollessa auki, niin ilmoituksia.

Poissa msav

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 2003 öljynpaine katosi
« Vastaus #8 : 07.07.2016, 16:39:10 »
Vika löytyi. Öljypohjan kautta kurkkimalla huomasin öljypumpun ylipaineventtiilin olevan auki. Jäykällä rautalankakoukulla härkkimällä se napsahti kiinni, ja jäi liikkumaan herkästi. Syy miksi se oli jumissa on vielä epäselvä. Liekö yleinenkin vaiva näissä?

Slerbahuuli

  • Vieras
Taitaapa tuo vika olla melko yleinen.

Jos venttiili oli ikäänkuin jumissa ja ykskaks "napsahti" jumista pois, voisi kuvitella välissä olevan jotain sinne sopimatonta. Tuliko vika täysin normaalissa ajotilanteessa? Ei normaalia enempää rasitusta/kierroksia tms.?

 

Carcom Oy  Ateho