Samppasport  Futurez

Peltityöt kerralla niin että kestää?

  • 103 Vastauksia
  • 89820 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #45 : 12.04.2012, 22:43:52 »
Oikeanlainen maali pysyy kyllä myös kitin alla. Tietysti jos on sellainen 1k maali mikä ei kestä kitin liuottimia niin tietysti se maali pehmenee alla. Hommaan tarkoitettu maali pohjalla kestää kyllä kitin.

http://www.mat.fi/

Noita projektikuvia katsoessa, näkyy jonkulainen väri olevan vedetty pintaan ennen lopullista (ruisku)kittausta/hiontaa ja sillä hinnalla millä noita laitteita hierotaan, ei kyllä varmasti tarvitse tunteja ja euroja laskea.  8) (Esim. tuo Celica projekti, missä käytännössä rakennettiin autoon uusi kori).
« Viimeksi muokattu: 12.04.2012, 22:45:44 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #46 : 12.04.2012, 22:55:05 »
Oikeanlainen maali pysyy kyllä myös kitin alla. Tietysti jos on sellainen 1k maali mikä ei kestä kitin liuottimia niin tietysti se maali pehmenee alla. Hommaan tarkoitettu maali pohjalla kestää kyllä kitin.
Tuota juuri tarkoitin, happomaali kai kuuluu näihin mitkä ei kestä pakkelin liuottimia (kovetin?) vaan kiehuu ja siksi väliin tarvitaan pohja/hiontamaali
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8985
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #47 : 12.04.2012, 23:25:45 »
Jäi 745:stä takakuraläppä portinpieleen pihaan peruuttaessa. Korkkasi korista sisäpuolen kiinnitysruuvin. Sen reiässä oli ruostetta ja melko tuore alustamassa oli irronnut pellistä peukalonpään kokoiselta alueelta, ihan hyvän näköinen pellinpinta se mitä näkyy. Miten tuohon nyt laittaisi rapaläpän takaisin niin että ei ala mätänemään tuosta korikiinnityskohdasta?

Vähän paksumpi ruuvi niin ottaa kiinni pellinreikään taas. Mutta jotain sinkki- tai ruosteenestomaalikäsittelyä sinne alle ja millä tekniikalla? Auto on -89 sinkkikorilla. Lopuksi tietty uutta massaa peitoksi suihkaus.

Paikalla Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #48 : 12.04.2012, 23:35:22 »
Kitti puhtaalle pellille, sillä ei ole mitään hätää olla puhtaan peltipinnan päällä.
Jos nyt haluaa välttämättä vetää ruosteen eston väliin niin siitä vaan, kuhan muistaa vetää saman myrkyt myös kitin päälle sillä kitti on aina huokoista ja imee kosteutta itseensä.
Tosin jos autossa on lommo ja maalipinta on ehjä, niin en minä sitä ala hiomaan puhtaalle pellille, maali pinnalle karhennus ja siihen kitti päälle ja sen jälkee happo ja hiomaväri + pintaväri.

90% kittien irtoamisista johtuu siitä että kohtaa on ensin hitsattu ja maalauksen jälkeen ei ole laitettu pellin takapuolelle kotelosuoja aineita -> pelti rupeaa ruostumaan "näkymättömissä" ja kitti irtoaa. tai sitten peltiin on jäänyt ruostetta.
Kotelosuojat ovat juuri sen takia tärkeitä.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Paikalla Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #49 : 12.04.2012, 23:38:06 »
Jäi 745:stä takakuraläppä portinpieleen pihaan peruuttaessa. Korkkasi korista sisäpuolen kiinnitysruuvin. Sen reiässä oli ruostetta ja melko tuore alustamassa oli irronnut pellistä peukalonpään kokoiselta alueelta, ihan hyvän näköinen pellinpinta se mitä näkyy. Miten tuohon nyt laittaisi rapaläpän takaisin niin että ei ala mätänemään tuosta korikiinnityskohdasta?

Vähän paksumpi ruuvi niin ottaa kiinni pellinreikään taas. Mutta jotain sinkki- tai ruosteenestomaalikäsittelyä sinne alle ja millä tekniikalla? Auto on -89 sinkkikorilla. Lopuksi tietty uutta massaa peitoksi suihkaus.
Laita niittimutteri ja ruiskuta ennen sen asennusta ruosteenestomaalia ja asenna mutteri tuoreeseen maaliin.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8985
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #50 : 13.04.2012, 00:14:41 »
Laita niittimutteri ja ruiskuta ennen sen asennusta ruosteenestomaalia ja asenna mutteri tuoreeseen maaliin.

Kiitos  -H- Pitääpä käydä tallilla kattomassa joko meillä on tommosia mutteria vai pitääkö käydä ostamassa.

Paikalla Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3448
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #51 : 13.04.2012, 00:44:16 »
Kiitos  -H- Pitääpä käydä tallilla kattomassa joko meillä on tommosia mutteria vai pitääkö käydä ostamassa.
Voi olla että ei ole ja noille pitää olla vielä omat pihtinsäkkin millä asennetaan  ;)
Mutta ovat kyllä sellaisi mitä tarvitsee autopeltitöissä  :P

http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuotekuvasto/tuotteet/kiinnitystarvikkeet/Niitit.pdf
« Viimeksi muokattu: 13.04.2012, 00:48:15 kirjoittanut Volvomies89 »
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8985
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #52 : 13.04.2012, 01:08:35 »
Voi olla että ei ole ja noille pitää olla vielä omat pihtinsäkkin millä asennetaan  ;)
Mutta ovat kyllä sellaisi mitä tarvitsee autopeltitöissä  :P

http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuotekuvasto/tuotteet/kiinnitystarvikkeet/Niitit.pdf

Jup, just googlailin noita, thänks.

Uskomattoman monenlaista kalua pojat on tuoneet tallille, en yllättyis vaikka sieltä löytyis nuo pihdit ja pari lajitelmaa niittejä.  :)  Ja jos ei oo niin hankitaan, vaikuttaa tosiaan hyödylliseltä keksinnöltä.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #53 : 13.04.2012, 17:12:56 »
Semmonen pistehiekkapuhallin, jossa suutin painetaan kiinni suosteiseen kohtaan on erittäin hyvä. Sen pystyy tekemään vaikka ilman suojavarusteita.

Kun vertaa siihen, millä oman amazonini puhallan, niin letkusta pitää kaksi käsin pitää kiinni, puolen metrin päästä kun puhaltaa, niin lähtee semmosta 10cm kaistaletta pois!

Hiekkapuhallus on käytännössä ainut tapa varmistaa, ettei jää ruostetta kitin alle.
Sitten laitetaan tina, sillai, että kittiä ei laiteta milliä enempää. Eli tinan päälle voi hionnan jälkeen laittaa kohteesta riippuen joko happopohja+hiontaväri tai pelkkä hiontaväri. Näitten päälle kitti, sitten hiontaväriä, hiontaa 120sellä -> 240lla -> 360llä ->600lla, sitten väri, ja lakka, maalitehtaan ohjeen mukaan. Tai jos on näitä nykyvärejä, jos ei tarvi lakkaa, niin sitten vaan semmonen.

Jos maalattavaa on enemmän, niin nurkat ensin maalataan, sen jälkeen vasta ohut ns. harso, sitten väriä, niin että melkeen kiiltää. Ei tule valumia, ja kun laittaa muutaman kerroksen ohuesti + viimenen sillai, että lähes kiiltää, niin kuivuessaan se tasoittuu. Kuukauden päästä otetaan hiontavahalla tasaiset pinnat ja käsin nurkat, ettei mene puhki.

Tämän jälkeen normaali vaha hierotaan kiillotuskoneella siihen, lopuksi vettä ja sitten pyöritetään koneella vähän aikaa pelkällä vedellä.

Annetaan kuivua.

Valmis.

Noin se tehdään.  8)
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #54 : 13.04.2012, 17:36:34 »
Kannattaa hapolle porata vielä amerikan malliin reikiä että pysyy kiinni kun alkaa kitin alla kiehumaan ...

s73

  • Vieras
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #55 : 13.04.2012, 19:07:37 »
Laita niittimutteri ja ruiskuta ennen sen asennusta ruosteenestomaalia ja asenna mutteri tuoreeseen maaliin.
niittimutteri menee paikoilleen ruuvilla ja kahdella mutterilla paikalleen, pihtejä et välttämättä tarvitse. Osta muutama niittimutteri ja  kokeile sitä johonkin pellin palaan. Niittimutteri on aika tarkka porakoosta, osta oikean kokoinen pora jos sitä ei ole.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #56 : 13.04.2012, 20:49:30 »
Kannattaa hapolle porata vielä amerikan malliin reikiä että pysyy kiinni kun alkaa kitin alla kiehumaan ...

Sovitaanko ettei haistella niitä rättejä?


Siinä happomaalissa on happoa siksi, että se *rumpujen pärinää*

trrrrrrrr

Tappaa sen ruosteen joka iskee ilmankosteudesta hiottuun peltiin.

Ja usein kun pellissä on ruostekukka, niin se tarkoittaa että pellissä on reikä. Ne jotka on vieneet "pikkuisen pintaruosteessa" olevan auton hiekkapuhallukseen (kuten minä) ovat kyllä päässeet todistamaan että autossa olikin yllättävän paljon reikiä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #57 : 21.04.2012, 23:11:43 »
Eli miten? Vieläkin vähän auki tämä... :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 21.04.2012, 23:14:09 kirjoittanut -PENA- »
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

Poissa Keepu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #58 : 15.05.2012, 23:47:05 »
Olisi vähän peltihommia tuossa mobiilissa ja hiukan maalaushommista kyselisin. Eli pohjassahan kannattaisi leikata ruostuneet ja huonot pellit pois niin pitkältä, että tulee tervettä peltiä vastaan? Sitten reunoilta maalien hionta vähän matkaa ja uuden palan hitsaus pisteillä. Mitenkäs sitten tämän maalaus?

-Millä maalata auton alta paikkojen päältä? Itse ajattelin jotain pensselillä/telalla vedettävää maalausta, mutta mitä?
-Entäs sitten auton sisäpuolelta paikkojen päältä, eli lattiamattojen alta? Sinnekkin suunnitelin myös jotain pensseli/tela maalausta, kun ne ei sieltä oikein näy. Mitä maaleja siis sinne?

Kyljissä nyt ei puhki asti ruostetta ole, mutta yhdessä kohdassa kitin alta päässyt ruostumaan ja kitti lohjennut irti. Eli pelti siis näkyy ja pintaruosteessa on. Tässähän kannattaa hioa ruosteet pois ja ympäriltä maalia jonkun verran. Tämän jälkeen ilmeisesti joku happo/epoksipohja - pohjamaali - kittaus - pohjamaali- pintamaali? Olisiko tämä toimiva?

-Kyljet muualta, joissa siisti maalipinta vain karhennus - (pohjamaali???) - hionta - pintamaali?

Alunperin suunnittelin jotain sinkkispray + pintamaali maalauksia, mutta jo pienen lueskelu jälkeen totesin, että se ei riitä. Tämän takia kysyn täältä.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Peltityöt kerralla niin että kestää?
« Vastaus #59 : 17.05.2012, 13:17:04 »
Pohjan maalauksiin juuri noin kuten kirjoitit, jos/kun hyvän haluat, niin hio ne hitsaus saumat siten että jää tasainen peltisauma eikä yhtään hitsaus "koloa" täppien väliin. Ei ala pienistä rei'istä tunkemaan ruoste. Sitten vaan hyvä ruosteiden puhdistus, rasvan puhdistus ja happo/epoksi alle ja jotain kulutusta kestävää maalia päälle, esimerkiksi panssarimaali/peltikattomaali on hyvää ja edullista.

Sisäpuolella sama homma, muistaa että jos ei tee sitä hitsauspaikkaa juuri sen kokoista kuin reikä on, ja hitsaa peltejä päälekkäin, olisi suoja ainetta saatava sinne hitsatun pellin ja vanhan pellin väliinkin. Sisäpolella pohjassa onkin hyvä vaikka tehdä em. maalaushomma ja sen jälkeen raottaa hieman peltien väliä jos ei jo ole ja pensselöidä kotelosuoja ainetta peltien väliin reilusti.

Luonnollisesti jos hitsaa sisäpuolelta ja uusi pelti tulee päälle niin tuo homma alapuolelle.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Elekma  Autoracing