Ketjun otsikon kysymykseen on todella vaikea vastata, mutta omakohtaisen kokemuksena voin todeta, että perheen -05 malliset D5 koneiset on todella hyviä. Enemmän ajetulla on takana nyt noin 480 tkm ja kone on edelleen avaamaton ja ahdin alkuperäinen. Vaihdelaatikkoon on vaihdettu venttiilipöytä ensimmäisen 100 tkm aikana. Kone ei kuluta öljyä eikä pölläyttele, joten täytyy olla tyytyväinen kestoon. Vähemmän ajetulla on mittarissa 260 tkm ja ei koneeltaan ero tuosta toisesta.
Ennakoivalla huollolla ymmärrän itse sen, että autosta pidetään oikeasti huolta. Jos tarkoituksena on käyttää autoa joka päivä tai sen pitää vähintään olla joka päivä käyttökunnossa, niin korjaaminen silloin kun jotain hajoaa aiheuttaa auttamattomasti seisontapäivän.
Ennakoivaa huoltoa myös se että kysy siltä perheen toiselta autonkäyttäjältä riittävän usein, että onko autossa ollut jotain normaalista poikkeavaa. Itse kun käy välillä ajolenkillä toisella autolla, niin huomaa myös helpommin orastavan vian kuten esimerkiksi puoltavan jarrun tai ujeltavan laakerin. Suurin osa näistä omista ennakoivista huolloista liittyykin autoon itsessään ei sen moottoriin.
Hyvällä huollolla ollut mustakoppanen D5 kone on kyllä kestävä ja luotettava moottori. Harmaakoppainen D5 on vielä tarkempi säännöllisistä huolloista ja hyvästä öljystä. Uudemmissa on ollut jonkin verran ongelmia venttiilikoneiston kanssa, jonka yhtenä vian aiheuttajana voi olla 30 tkm huoltoväli ja dpf:n takia muuttunut öljylaatu.
Itsellä kokemuksia myös -11 mallisesta 2.0 5 syl D3 koneesta, jonka kanssa ei ollut mitään ongelmia 120 tkm ajon aikana.