Elekma  Autoracing

Akku keskustelu

  • 563 Vastauksia
  • 196664 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #435 : 20.02.2020, 14:25:37 »
No olen varma että on AGM.
Ja tuosta veden lisäyksestä väännettiin kättä jo aiemmin tässä ketjussa :D
Onhan tuo yleinen harhaluulo, että AGM ei haihduta ja siihen ei voi lisätä vettä - olen todistanut sen luulon vääräksi. ;)
Ja lisättäköön se havainto - Volvo AGM-akussa meni kontista tuuletusputki lattian läpi ulos. Miksihän sellainen laitetaan, jos akku on oikeasti suljettu ;D

Lukeeko kilvessä AGM? En ole törmännyt yhteenkään AGM akkuun jossa tuuletusputki. Sehän just on AGM etu että sieltä ei tule vetyä ulos kun on suljettu..
« Viimeksi muokattu: 20.02.2020, 14:27:15 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #436 : 20.02.2020, 14:44:17 »
Lukeeko kilvessä AGM? En ole törmännyt yhteenkään AGM akkuun jossa tuuletusputki. Sehän just on AGM etu että sieltä ei tule vetyä ulos kun on suljettu..

Ei ole tarkkaa muistikuvaa, mitä siinä lukee, mutta kun korkit avaa, näkyy vaan se lasikuitumatto.
Otanpa kuvia todisteeksi.

Myös uudessa Bosch AGM:ssä on tuuletusreiät kannessa.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #437 : 20.02.2020, 15:09:34 »
Lukeeko kilvessä AGM? En ole törmännyt yhteenkään AGM akkuun jossa tuuletusputki. Sehän just on AGM etu että sieltä ei tule vetyä ulos kun on suljettu..
Volvon originelleissä AGM:ssä on tuuletusputki. Sitä en tiedä mihin sitä tarvitaan, sillä ei sieltä tule mitään ulos, vaikka kääntää akun ylösalaisin.
Taitaa olla muuten Vartan valmistama.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #438 : 20.02.2020, 17:11:34 »
Ne AGM reiät taitaa olla jossittelua varten
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #439 : 20.02.2020, 19:31:57 »
AGM akut lienevät suljettuja, mutta on niissäkin venttiili joka päästää mahdollisen muodostuvan paineen ulos. Normaalitilanteessa toimii ilmankin mutta aina on mietittävä mahdollinen ylilataus tai sisäinen oikosulku jonka muodostama paine on päästävä purkautumaan hallitusti.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #440 : 21.02.2020, 06:56:00 »
Ei ole tarkkaa muistikuvaa, mitä siinä lukee, mutta kun korkit avaa, näkyy vaan se lasikuitumatto.
Otanpa kuvia todisteeksi.

Myös uudessa Bosch AGM:ssä on tuuletusreiät kannessa.

Akussa ei tosiaan lue tyyppiä päällä, vain varaosanumero 30695118. Kun kovasti kaivelee muisti sopukoita, tulee mieleen keskustelu Wetterin varaosatiskillä 10 vuoden takaa.
Kävin mittauttamassa akun kunnon ja konehuoneesta mitattuna oli huoltomiehen mukaan akku vaihtokunnossa. Kun ei ollu tietoa mikä akku kontissa on, aukaisin akun näkösälle ja numeron perusteella menin kyseleen mitä sinne vaihdettaisiin.
No tuon numeron perusteella akku oli AGM ja myyjän mukaan ei voinut olla alkuperäinen. Sitten otettiin huoltomies uudelleen paikalle ja mitattiin suoraan akun navoista ja tuloksen mukaan akku oli täydessä iskussa.
Jos taas olisi ollut sinisilmäinen, olisi tuo akku mennyt vaihtoon 10 vuotta ennen määräaikaa  :D

Ja sitten vielä kuvat...




Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #441 : 29.02.2020, 12:06:28 »
Akku täytys näemmä 850R:ään hakea. Vaikka oli ylläpitolaturissa talven ja välillä käytelty autoa, niin vanha akku tiensä päässä. Täytyy katsoa paljonko on ikää, mutta varmasti yli 6v ja alimittainen akku..

Nyt ajatuksena oli katsoa valikoimaa mitä löytyisi ns. heti ja seuraavia löytyi:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/909525/Exide-EL700-70Ah720A-akku-P278xL175xK190
https://www.motonet.fi/fi/tuote/909521/Exide-EA770-77Ah760A-akku-P278xL175xK190

Nämä siis pienen vertailun jälkeen jäi jäljelle, Biltemaakin tuli katsottua mutta sama hinta ja vähän pienempi akku. Tosin takuuta siellä olisi EFB akulle tullut 3v.

En tiedä onko hyötyä tai haittaa tuosta EFB akusta, mutta näistä jompi kumpi varmaan tarvitsee hakea. Vai tulisiko jotain muita ehdotuksia?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #442 : 29.02.2020, 13:31:09 »
Mulla on tuo exide premium. Ostin 2017 alkuvuonna 960:iin ja siirsin sen 940:iin ja nyt se palvelee V70:ssä. Ei vielä viitteitä väsymisestä
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #443 : 29.02.2020, 15:58:33 »
2014 ostettu Bilteman harmaa 62Ah. Palveli ensin 5v bensamoottorin kaverina, kahdesti talvella sahattiin "kuivaksi". Nyt ajaa paskahuussin valon/apuakun virkaa ja edelleen jaksaa startata 1.6 bensakoneen käymään.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #444 : 01.03.2020, 13:08:53 »
Akku täytys näemmä 850R:ään hakea. Vaikka oli ylläpitolaturissa talven ja välillä käytelty autoa, niin vanha akku tiensä päässä. Täytyy katsoa paljonko on ikää, mutta varmasti yli 6v ja alimittainen akku..

Nyt ajatuksena oli katsoa valikoimaa mitä löytyisi ns. heti ja seuraavia löytyi:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/909525/Exide-EL700-70Ah720A-akku-P278xL175xK190
https://www.motonet.fi/fi/tuote/909521/Exide-EA770-77Ah760A-akku-P278xL175xK190

Nämä siis pienen vertailun jälkeen jäi jäljelle, Biltemaakin tuli katsottua mutta sama hinta ja vähän pienempi akku. Tosin takuuta siellä olisi EFB akulle tullut 3v.

En tiedä onko hyötyä tai haittaa tuosta EFB akusta, mutta näistä jompi kumpi varmaan tarvitsee hakea. Vai tulisiko jotain muita ehdotuksia?

Tuli tuo premium nyt haettua, sopivasti Motonetissa kanta-asiakkaille 10€ alelappu yli 100€ ostoista, joten 119€ jäi hintaa.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 630
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #445 : 03.03.2020, 21:13:20 »
Tuli tuo premium nyt haettua, sopivasti Motonetissa kanta-asiakkaille 10€ alelappu yli 100€ ostoista, joten 119€ jäi hintaa.

Aivan näinä päivinä meikäläisen V70:ssä täyttää samanmoinen akku (tai onhan sitä ainakin kertaalleen matkan varrella paranneltu) 7v ja hyvin vielä starttaa  ELK kopkop... Muutaman viime talven ollut tapana kovien pakkasten aikaan kertaalleen käyttää akku irti ja sisällä lämpimässä latauksessa.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #446 : 03.03.2020, 22:39:30 »
Vanhoista akuista sen verran että V70 tavallinen orggisakku väsähti 10v iässä. Jätin sen jemmaan ja käytin starttiakkuna kun tuntui virtaa pitävän niihin tarkoituksiin riittävästi. Sitten auto vaihtui ja heti kohta senkin tavallinen orggisakku väsähti 3,5v iässä. Heitin sen V70 aataminaikuisen akun kaatikselle kun luulin että tuo 3,5v ikäinen olisi parempi varavirtalähde kun on ”liki uusi”. Se oli kuitenkin täysin mykkä kun sitä saman talven aikana kertaalleen testasin. Siis alle neljässä vuodessa täysin dead
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Holetsek

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #447 : 03.03.2020, 23:41:06 »
Kaverilla meidän vanha v70-02 450 tkm ajettu. Vieläkin alkuperäinen akku!

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #448 : 04.03.2020, 20:52:01 »
Huoh... Tuli katottua akun varausta vidalla tuosta V70:stä. On herjaillut vähän erikoisia ja tuli mieleen akun kunto.

Lataa noin 13,7-14,4v välillä >> Sammutuksesta noin minuutissa varaus laskee 12,2v tasolle. Taitaa akku olla entinen?

Joutuuko sitä heti akkukaupoille uudestaan toiseen autoon, onneksi sama näyttäisi soveltuvan tähänkin. Tosin bensawebasto mielessä lisätä, niin täytyy katsoa että olisko joku muu akkuversio sitten parempi?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #449 : 04.03.2020, 21:00:51 »
Huoh... Tuli katottua akun varausta vidalla tuosta V70:stä.
Sammutuksesta noin minuutissa varaus laskee 12,2v tasolle. Taitaa akku olla entinen?
Virrat päällä ja Vida kiinni autossa tuo 12,2 V on suht. hyvä lukema. Virrankulutus on vähintään 10 A, mikä pudottaa jännitteen tuolle tasolle. Jos pystyt käyttämään Vidaa enemmän kuin puoli tuntia ilman herjaa alhaisessta jännitteestä, niin akku on vielä ihan hyvässä terässä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy