Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (isot Volvot -00 asti, P80-alusta) => Aiheen aloitti: hevonen - 27.09.2012, 11:45:16

Otsikko: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: hevonen - 27.09.2012, 11:45:16
Tulipa mieleen kun ostin omaan 850:n uudet sytkäjohdot että kaikki ei varmaankaan tiedä alkuperäisjohtojen olevan Bougicordin valmistamia.

Jos siis haluaa alkuperäislaatua näissä, hommaa vaan tarvikeliikkeestä Bougicordin johdot niin tulee samaa kamaa kuin siniseltä tiskiltä, ainoana erotuksena hinta.
Volvolla nämä tinavitosen johdot olis maksaneet noin 250€ (Sis. puolanjohdon hinnan. Puolanjohto myydään erikseen ja pelkkä sen hinta on n. 60€), Tampereen varaosamaailmasta tilasin samat johdot hintaan 84€.
Ovat valmiina nipussa ja asiaankuuluvat suojat ovat johdoissa valmiina, tietenkin kun ovat alkuperäiskamaa.

Kuva "tarvikejohdoista".

(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/001-15.jpg)

Omassa vanhat johdot oli jotain Bosch silikonijohtoja  :facepalm:.
Mittailin vastukset vanhoista ja näistä uusista.
Vanhassa bosch puolanjohdossa vastus oli 10kOhm luokkaa, uudessa n. 4kOhm
Vanhoissa tulpanjohdoissa oli vastukset välillä 11-9kOhm, uusissa 6,5-4kOhm...

Hyvinhän se vielä vanhoillakin kävi mutta kun vaihtoi uudet niin eron huomasi heti.
Korkeilla kierroksilla vetää puutumatta pitemmälle ja moottorin käyntiäänikin on "ärjympi" tuolla 5000rpm jälkeen. Sen mitä se nyt vakiossa voi olla... :D Sanoisin että muutama hepo tuli takaisin talliin ja ohitukset kickdownilla sujuu ripeämmin vaihteiston sport-asennolla.
Kannattava ostos omasta mielestäni.

Ehkä kannattaa vaikka mittailla vanhoista johdoista vastukset, jos epäilee että johtoswapilla paranee, tuossa ylempänä noi omat lukemat ja vaihto kannatti. O0
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: JoonasH - 30.01.2013, 15:59:13
vinkki edelleen voimassa, volvon leimoilla tuli täydellinen johtosarja ja virranjakajan kannen ja pyörijän kera hintaa n. 150€ eli puolet pelkästä johtosarjasta siniseltä ostettuna  8)
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: heke.r - 01.02.2013, 08:57:07
Itse sain kanssa kyseisen sarjan paikallisesta putkasta 65€ edullista ettenkö sanoisi. Laatumerkinnät samat kuin vanhoissa (Class-C, miksei A?) OEM johdoissa, plussana inan verran pidemmät johdot kuin vanhat mikä plussaa ja istuvuus puolaan sekä jakajaan todella napakka, mutta on myös ongelma, tulppienpäälle tuleva paneeli ei mahdu, koska hatut eivät mene pohjaan vaan jäävät tiivistekauluksen verran ylös, eli tiiviste ei painu poteroon (liekö hinnalla merkitystä, eli sekunda erä kumminkin) ja johdot tulevat tulpanhattuun eri kulmassa (kuten yo. kuvasta voi havaita) kun vanhoissa simällä n.90´kulmassa tasan. Ongelma sinällään kosmeettinen, kunnes askartelee peitelevylle korotuskauluksen (ilman turhan race-meininki) ja vaihtaa öljykorkin tiivisteen, ettei tulpan poteroihin pääsisi öljyä. Eli tässä omat kokemukset ja muistutus, mitatkaa tulpanhatun pituus myös tulppa paikallaan, OEM laadussakin on eroja. silti suosittelen sarjaa, vastus arvot erittäin pienet.
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: lutikka - 01.02.2013, 09:55:16
Bilteman johtoja kokeilin Volvooni ja auto meinas palaa! (puolassa pääsi kipinöimään, sulatti itsensä hetkessä läpi)

En tapauksesta opetuksen saaneena en kyllä uskaltais käyttää muita kuin noita avauksessa mainittuja Bougicordin johtoja - tai Volvon omia.

Voin laittaa kuvatodistetta OEM-kokeilun surkeasta tuloksesta, kuhan kerkiän. Bilteman 'pellet' olisivat mukamas vaihtaneet puolan johdon uuteen tyyliin "no siinä saamassasi johdossa oli varmaan vika".  En huolinut, koska vika ei ollut mikään yksilövika kuten Bilteman seli-seli-osasto yritti väittää. Pienen metakan jälkeen ottivat koko skeidan takas mitä myivät.
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: kasipätkä92 - 27.03.2013, 21:58:17
Tulipa mieleen kun ostin omaan 850:n uudet sytkäjohdot että kaikki ei varmaankaan tiedä alkuperäisjohtojen olevan Bougicordin valmistamia.

Jos siis haluaa alkuperäislaatua näissä, hommaa vaan tarvikeliikkeestä Bougicordin johdot niin tulee samaa kamaa kuin siniseltä tiskiltä, ainoana erotuksena hinta.
Volvolla nämä tinavitosen johdot olis maksaneet noin 250€ (Sis. puolanjohdon hinnan. Puolanjohto myydään erikseen ja pelkkä sen hinta on n. 60€), Tampereen varaosamaailmasta tilasin samat johdot hintaan 84€.
Ovat valmiina nipussa ja asiaankuuluvat suojat ovat johdoissa valmiina, tietenkin kun ovat alkuperäiskamaa.

Kuva "tarvikejohdoista".

(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/001-15.jpg)

Omassa vanhat johdot oli jotain Bosch silikonijohtoja  :facepalm:.
Mittailin vastukset vanhoista ja näistä uusista.
Vanhassa bosch puolanjohdossa vastus oli 10kOhm luokkaa, uudessa n. 4kOhm
Vanhoissa tulpanjohdoissa oli vastukset välillä 11-9kOhm, uusissa 6,5-4kOhm...

Hyvinhän se vielä vanhoillakin kävi mutta kun vaihtoi uudet niin eron huomasi heti.
Korkeilla kierroksilla vetää puutumatta pitemmälle ja moottorin käyntiäänikin on "ärjympi" tuolla 5000rpm jälkeen. Sen mitä se nyt vakiossa voi olla... :D Sanoisin että muutama hepo tuli takaisin talliin ja ohitukset kickdownilla sujuu ripeämmin vaihteiston sport-asennolla.
Kannattava ostos omasta mielestäni.

Ehkä kannattaa vaikka mittailla vanhoista johdoista vastukset, jos epäilee että johtoswapilla paranee, tuossa ylempänä noi omat lukemat ja vaihto kannatti. O0
mistäs noita parempia johtoja saa, voisin itekkin vaihtaa.
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: pötkäle - 27.03.2013, 23:29:54
hyvä tietää millä nimellä kulkevat alkuperäset johdot.joku säästö linjaa vetänyt entinen omistaja oli laittanu minunki volvoon kaikista halvimmat ignotech:in tulpan johdot ilman nuita kauluksia :nohnoh niin tulpan poterot oli puolillaan öljyä.niin ja johdot oli luultavasti vielä metri tavarasta tehty jossain nyrkkipajalla kun pois ottaessa johdon päät jäi tulppiin kiinni.ei ihme että tyhjäkäynti ollu hieman pätkivää ja tulpat ihan mustat karstasta
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: kasipätkä92 - 28.03.2013, 12:20:06
mul on tyhjä käynti sama juttu, laskee välillä alle 500 kierokset ja sit menee takas 800, et katoin joulukuus nii ihan vitun lähti pois ja ei ollu öljyä yhtää reiissä, tulppia en vaihtanut kun oli ihan ok, mut nyt on korkee aika vaihtaa ne, täs kun lämmöt nousee nii menee vaihtoo ja suuttimen o renkaat samal.
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: hevonen - 28.03.2013, 22:49:52
mistäs noita parempia johtoja saa, voisin itekkin vaihtaa.
Tuossa aloitusstoorissahan sen kerroin. Mistä tahansa kunnon varaosaliikkeestä joka myy bougicord johtoja.
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: kasipätkä92 - 29.03.2013, 08:35:26
no niin nyt löyty, alle 60e http://www.mister-auto.fi/fi/sytytysjohtosarja/bougicord-6469_g685_a2116469.html sieltä vaan muutki vaihtamaan sytytysjuohtoja, samal kanattaa vaihtaa uusii tulppiin. et ilmottelen tänne kun olen saanut kamat ja kiinni et miten noi on paremmat. motonet myy esim näitä http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat ja itse en laittas. vaikka nyt siel autossani saattaaa olla nämä. täytyneen tarkistaa.
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: Tuomas-89 - 05.04.2013, 14:59:23
vähän OT kävin mittaamassa noi omat alkuperäiset johdot 249tkm ollut jo mukana.. Niin sain puolan johdosta 2.17 ja koitin yhdestä tulpan johdosta 4.86
Olenko kussut tämän mittauksen kun tollasia lukemia antaa`?  :idiot2:
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: kasipätkä92 - 05.04.2013, 17:55:42
mulla ei oo mitää hajuu mitä siel pitäs tulla, ja miten se ees mitataan, voisin mitata jos tietäisin miten.  :idiot2:
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: hevonen - 05.04.2013, 23:10:38
vähän OT kävin mittaamassa noi omat alkuperäiset johdot 249tkm ollut jo mukana.. Niin sain puolan johdosta 2.17 ja koitin yhdestä tulpan johdosta 4.86
Olenko kussut tämän mittauksen kun tollasia lukemia antaa`?  :idiot2:
Kuulostaa ihan hyviltä arvoilta, mittasit varmaan jonkin lyhyen tulpanjohdon?
Ei ehkä kannata vielä heittää menemään. ;)

Kasipätkälle: Ota johto irti molemmista päistä ja laita yleismittari vastusmittaukselle sellaiseen asentoon joka lukee noita kilo-ohmeja ainakin 20kohm asti ja mittarin piikit johdon eri päihin, siitähän sitten luet vastuksen...

Ps. Tuossa aiemmin joku mainitsi noiden johtojen kulmasta tulpanhatusta lähtiessä ja korotuspalan askaroinnista peitekanteen.
Kyllä mullakin otti vähän vastaan mutta kun ruuvas vaan sen peitekannen kiinni niin tajusin tuon johtojen kulman tarkoituksen, peitekansi painaa ne tosi tiukkaan paikoilleen eli on ihan hyvä noin.
Sitä siinä varmaan on ajettukin takaa kun ei rakennevaihtoehtoja tuon ikäisissä moottoreissa ole.
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: kasipätkä92 - 06.04.2013, 10:14:32
oorait, kokeilen hommaa ja jos onistuu nii tuun laittaa numeroita mitä anto.  ::)
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: Tuomas-89 - 06.04.2013, 10:45:14
mittasin sen pisimmän johdon
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: Kaziganth - 06.04.2013, 10:46:30
http://viewitem.eim.ebay.fi/ORIGINAL-Volvo-850-S70-V70-25-Benziner-Zndkabelsatz-BOUGICORD-403--Class-C1/160922903698/item
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: hevonen - 06.04.2013, 12:41:49
 ::) Joo, jos haluaa käytetyt ostaa. Yleensä heitän ne menemään.
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: Tuomas-89 - 01.06.2013, 14:21:24
mitä mieltä olette`? keulasta katsottuna vasemmalle ei sielä missä on jäähdytinneste säiliökin
sain tollasia lukemia kun mittasin ja johdot ovat vuodelta 98 ja 251tkm menty

1. johto 4.86
2. johto 4.42
3. johto 3.49
4. johto 3.09
5.johto 2.42
6. puolan johto 2.19
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: adrock - 01.06.2013, 14:27:12
Minulla pyörii käyttämättömät johdot, mutta niissä ei ole tuota kumikaulusta.
Ainakin joskus oli öljyä siellä johtojen juuressa, sittemmin vaihdettu korkin tiiviste, enkä ole enää kurkannut.

Tekeekö kauluksettomilla mitään?
Mitä jos sinne tulpankoloon huljahtaa öljyä?
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: Tuomas-89 - 02.06.2013, 09:23:36
Minulla pyörii käyttämättömät johdot, mutta niissä ei ole tuota kumikaulusta.
Ainakin joskus oli öljyä siellä johtojen juuressa, sittemmin vaihdettu korkin tiiviste, enkä ole enää kurkannut.

Tekeekö kauluksettomilla mitään?
Mitä jos sinne tulpankoloon huljahtaa öljyä?

eihän se kauluksella muuta vilkkaa oo ettei pääse roskia meneen ja ilmeisesti suojaa vähän vedeltä.
ja jos öljyä on kolossa riittävästi niin voi esiintyä käyntihäiriöö
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: 745 TIC - 19.09.2013, 20:41:05
Mister-autosta tilatuissa bougicord tulpanjohdoissa tulpanhatun runko on 5mm pidempi kuin OEM vastaavissa. Osanumero OEM johdon rungossa on 12.232 ja mister-auton johdoissa 12.233. Tuossa syy miksi tiiviste ei mene syvemmälle.

Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: futos69 - 20.02.2014, 13:40:40
Tuli sitten hommattua nuo mister-auton Bougicordit ja nuo tosiaan jäävät vähän turhan ylös. Onkohan noita mahdollista lyhentää jotenkin, esim leikkaamalla tuota vartta hieman kärjestä, vai auttaako se edes mitään? Toi ei nyt oo kovin kiva ettei se kansi mene enää siihen paikalleen.

Onkohan nuo skandixin Bougicordit ihan orkkikset vai samat kuin nuo mister-auton?
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: Nick - 16.09.2014, 23:52:24
Päivitetään lisätietoja tähän ketjuun. Monet varmastikin ovat selvittäneet saman asian kuitenkaan tänne ilmoittamatta.

Muutama viikko sitten vaihdoin Volvooni virranjakajan kannen ja pyörijän. Olivat siis todella luokattomassa kunnossa.
Samalla siinä ajattelin mittailla resistanssiarvot myös sytytystulpanjohdoista. Tästä ketjusta löytyi hyviä referenssiarvoja,
joihin vertailla. Tulos oli kolmella pisimmällä johdolla jotain täysin muuta kuin ketjussa mainitut arvot ja lyhyimmistä kahdesta johdosta ei tullut yleismittariin arvoja ollenkaan.  :o Ainoa "kunnossa" oleva johto oli puolan johto.

Johtosarja oli siis täysin palvellut, vaikka kone kävi lähes tasaisesti ja meni katsastuksesta vajaa kuukausi
sitten läpi ilman sanan säilää.

Tästä ketjusta löytyikin jo tietoa, että mister-auton "orkkis" Bougicord johtosarja ei sitten passaa.
Omasta, vanhasta johtosarjasta löytyi myös numerosarja 12.232 (löytyi tulpan hatun varresta) ja pienellä tutkimustyöllä selvisi, että Volvon osanumerolla 9135700 saa sopivan sytytysjohtosarjan 20-venttiilisiin autoihin ja 9135701 nähtävästi 10-venttiilisiin autoihin. Volvon 9135700 vastaa Bougicordin osanumeroa 6468 ja 9135701 vastaa taas Bougicordin 6469 osanumeroa. 9135700 sarjan hatut ovat matalempia verrattuna rinnakkain 9135701 sarjaan.

Vaikuttaisi kovasti siltä, että joillain tavarantoimittajalla menneet sopivuudet sekaisin tämän tuotteen kohdalla tai jotain...

Täytyy kiittää osamies.fi erittäin nopeaa ja joustavaa asiakaspalvelua. Tilasivat varauksetta firman lukuun kummatkin johtosarjat vain sen vuoksi, että päästiin selville mitä numerosarjoja johtosarjoista löytyy. Kaiken lisäksi vielä edullisin vaihtoehto mitä netistä löytyi pikaisella etsinnällä.

Uusi johtosarja on nyt asennettu paikoilleen ja hyvin rokkaa edelleen  8)
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: Tome- - 15.04.2021, 22:24:50
Päivitetään lisätietoja tähän ketjuun. Monet varmastikin ovat selvittäneet saman asian kuitenkaan tänne ilmoittamatta.

Muutama viikko sitten vaihdoin Volvooni virranjakajan kannen ja pyörijän. Olivat siis todella luokattomassa kunnossa.
Samalla siinä ajattelin mittailla resistanssiarvot myös sytytystulpanjohdoista. Tästä ketjusta löytyi hyviä referenssiarvoja,
joihin vertailla. Tulos oli kolmella pisimmällä johdolla jotain täysin muuta kuin ketjussa mainitut arvot ja lyhyimmistä kahdesta johdosta ei tullut yleismittariin arvoja ollenkaan.  :o Ainoa "kunnossa" oleva johto oli puolan johto.

Johtosarja oli siis täysin palvellut, vaikka kone kävi lähes tasaisesti ja meni katsastuksesta vajaa kuukausi
sitten läpi ilman sanan säilää.

Tästä ketjusta löytyikin jo tietoa, että mister-auton "orkkis" Bougicord johtosarja ei sitten passaa.
Omasta, vanhasta johtosarjasta löytyi myös numerosarja 12.232 (löytyi tulpan hatun varresta) ja pienellä tutkimustyöllä selvisi, että Volvon osanumerolla 9135700 saa sopivan sytytysjohtosarjan 20-venttiilisiin autoihin ja 9135701 nähtävästi 10-venttiilisiin autoihin. Volvon 9135700 vastaa Bougicordin osanumeroa 6468 ja 9135701 vastaa taas Bougicordin 6469 osanumeroa. 9135700 sarjan hatut ovat matalempia verrattuna rinnakkain 9135701 sarjaan.

Vaikuttaisi kovasti siltä, että joillain tavarantoimittajalla menneet sopivuudet sekaisin tämän tuotteen kohdalla tai jotain...

Täytyy kiittää osamies.fi erittäin nopeaa ja joustavaa asiakaspalvelua. Tilasivat varauksetta firman lukuun kummatkin johtosarjat vain sen vuoksi, että päästiin selville mitä numerosarjoja johtosarjoista löytyy. Kaiken lisäksi vielä edullisin vaihtoehto mitä netistä löytyi pikaisella etsinnällä.

Uusi johtosarja on nyt asennettu paikoilleen ja hyvin rokkaa edelleen  8)


Nostetaas tätä vanhaa aihetta piiiiitkästä aikaa ylös.

Olen mielestäni joku vuosi sitten ostanut tuon 9135700 / 6468 sarjan, ja se ainakin kävi 20V koneeseen paikalle ja kansi mahtui kiinni. Mutta puolan johto tosiaan on lyhyempi, juuri ja juuri sai riittämään. Onkohan nykypäivänä varmuutta kumpi sarja on oikea (matalampi).
Otsikko: Vs: Sytytysjohdoista vinkki
Kirjoitti: Tuttava - 19.06.2023, 09:19:45
Nostetaanpa aiheitta. Bougicord sarjaa tuli etsittyä eri liikkeistä mutta kaikkialla myytiin eioota. Paikallisesta varaosaliikkeestä selvitystyön jälkeen löytyi, EFI Automotive tavaramerkin alta. Tuolla EFI Automotive sarjalla saa siis tuon Bougicord sytytysjohtosarjan.