KL-varaosat  Race.fi

Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto.

  • 2 Vastauksia
  • 19809 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto.
« : 29.10.2010, 16:52:20 »
Lainaus käyttäjältä: Hurm0s Volvolandia
Tulipa tuollainen vaihdettua ja ajattelin, että tehdään tästä oikeen kuvallinen FAQ-ohje, jospa jollekin olisi vaikka hyötyä.

Tuolta vanha kumi siis näytti. Rasvaa on heittänyt ulos jo jonkinverran. Ei ole kuitenkaan vielä niin revennyt, että olisi päässyt likaa niveleen.


Tuollaisella avaimella napamutteri aukesi. Biltemasta peräisin ja erittäin pätevä laite. Tuossahan on 3 erimittaista vartta.
Pyssy on tuohon hommaan kaikkein paras, mutta pärjää kyllä ilmankin. Jos navan pyörimistä ei millään muulla keinolla saa estettyä, niin parilla pyöränpultilla jarrulevy napaan kiinni ja kaveri polkemaan jarrua. Näissä vanhemmissa napamutteri on 36mm kannalla, eli tuollaisen hylsyn joutuu varmaankin ostamaan, harvassa sarjassa on noin suurta.


Alapallon pultti otetaan pois, jotta olkatuki saadaan irroitettua alatukivarresta.


Olkatukea saa vedettyä niinpaljon ulospäin, että vetarin saa irti navasta. Vaati pientä suostuttelua vasaran kanssa, että nivel irtosi navan booreista. Kannattaa käyttää lyijyvasaraa tai muuta pehmeämpää, ettei vahingoita nivelen pään kierteitä, päähän voi myös ruuvata sen napamutterin suojaksi, jos tavallisella vasaralla tempoo.


Seuraavaksi vanha kumi halki puukolla ja suurimmat rasvat pois, niin löytyi se lukkosokkakin sieltä. Sokkaa on hyvä levittää lukkorengaspihdeillä ja samalla napauttaa nivel vasaralla irti.
Sokka näkyy tuossa nivelen keskellä.


Seuraavaksi uusi kumi paikoilleen ja kumin mukana tulleet rasvat sisään. Rasvat on hyvä puristaa sinne kumin "perälle" jolloin ei sotke sitä koko nivelen ympärystää sillä rasvalla. Nivel menee takaisin paikalleen kun hieman levittää sokkaa alulle ja napauttaa nivelen alkselille vasaralla, kannattaa varmistaa että lukkosokka on urassaan kunnolla.
Kumin mukana tulleet siteet oli luokkaa pilipali, joten ostin motonetista tuollaiset vähän paremmat. Oikeanlaisten pihtien puutteessa nuo saa puristettua kireälle esim. sivuleikkureilla.


Toimenpide tehty siis hanttarin puolelle, mutta kuskin puolella tarina on suht sama. Siellä saa vaan varoa, ettei kisko koko vetaria laatikosta irti ellei ole tarkoitus. Myös sisemmän nivelen kanssa kannattaa olla varovainen molemmilla puolilla ettei kisko vetaria liikaa, jolloin sisempi nivel saattaa "purkautua" ja jopa suojakumi revetä.

Lopuksi kootaan päinvastaisessa järjestyksessä. Napamutterin saa vetää aika kovaan momenttiin, mutta järki kannattaa silti pitää päässä senkin suhteen.

Poissa kasipätkä92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto.
« Vastaus #1 : 29.03.2013, 09:23:05 »
voitko päivittää tämän, et kuvatkin näkyisi,  :(
Nykyset: 850 2.3l t5 (uusi projetki)
Entiset: S40 1,8, 850 GLT 2,4l 20v

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ulomman vetonivelen suojakumin vaihto.
« Vastaus #2 : 29.03.2013, 09:40:32 »
voitko päivittää tämän, et kuvatkin näkyisi,  :(

Ikävä kyllä, se ei onnistu
Kyseessä on vanhasta volvolandiasta "pelastettu" viesti, jonka on tehnyt henkilö, joka lainauksen ylläkin näkyy, kuvat ovat olleet hänen hallinnoimassaan paikassa ja hän nähtävästi on päättänyt olla jatkamatta palvelun käyttöä, jolloin kuvat eivät enää ole käytettävissä.

 

RallyBaron  Samppasport