RallyBaron  Samppasport

855 takaluukun lukkosylinterin irroitus - HOW-TO - ohjeet

  • 5 Vastauksia
  • 3526 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Eli ajattelin laittaa vähän ohjeistusta kuvien kera, kun ei mistään oikein löytynyt tietoa/ohjeita asiasta. Kuvia ei ihan kaikista vaiheista ole, koska hyvin pitkälle pääsee ihan maalaisjärjellä.

Ensimmäinen oletus on että takaluukun rekisterivalopaneeli/avauskahvasysteemi on irti autosta, ja pöydällä. Paikallaan ollessaankin voi onnistua, mutta ahdasta varmasti tulee :)

Ensimmäiseksi lukkosylinteristä irroitetaan päässä oleva C:n mallinen sokka, joka pitää muovista vipua paikallaan. Sokka lentää helposti kauaskin, kun oikein tuuskaa. Sitten sokan alla oleva musta muovivipu irti, sekä sen alla oleva jousi. Irtoavat ihan nostamalla molemmat.

Sitten tuleekin vastaan osuus, joka osoittautui haasteellisemmaksi, joten kuvat auttaa. Purkuteknisistä syistä ensimmäisessä kuvassa ei ole enää muita romuja paikallaan, kun irroitettava muoviholkki.

Eli seuraavana sokan, muovivivun ja jousen jälkeen irroitetaan kuvassa näkyvä muoviholkki:


Holkki lähtee pienellä ruuvimeisselillä varovaisesti monesta kohtaa vähän kerrallaan vänkäämällä irti. Holkissa on kuvassa näkyvä lukituskynsi, joka täytyy myös saada liu'utettua paneelin rungon kolosta pois. Tässä pieni ruuvari auttaa myös varovaisesti runko-osaa vääntämällä, niin että lopputulos olisi tämä:


Holkki itsessään:


Sitten irti pitäisi saada musta muovinen lukkosylinterin jatke, mihin ensimmäisenä mainitut C-sokka, muovivipu ja jousi kiinnittyy. Osa irtoaa samaan suuntaan kuin sitä ympäröinyt holkki:


Muovinen lukkosylinterin jatke on kuitenkin kiinni varsinaisessa metallisessa lukkosylinterissä rosterisella sokalla, joka täytyy vapauttaa ensin. Sokka on melko hankalassa raossa, mutta sen saa kyllä jälleen sillä pikku meisselillä sieltä välistä vapautettua:


Tämän jälkeen pöydällä pitäisi olla tällaiset osat:


Sitten lukkosylinterin itsessään voikin poistaa ulospäin vetämällä. Lähtee helposti, ei tarvi olla avain paikallaan.

Itsellä avain oli helpottamassa irroitusta. Tässä on myös vaara, että sylinterissä olevat haittalevyt sinkoilevat jousien voimasta ympäriinsä, mikäli sylinteriä irroittaa ilman avainta. Avain pitää haittalevyt lukossa paikallaan. Kuvassa näkyy myös syy miksi avain ei kääntynyt mihinkään; kaksi haittaa törröttää sylinteristä ulkona, vaikka avain on paikallaan.

Lopuksi vielä kuva miten ja missä järjestyksessä kaikki kilkeet on paikallaan:


Sitten ei muuta kuin osien putsaus, rikkinäisten haittalevyjen uusinta/sylinterin kunnostus, nippuun päinvastaisessa järjestyksessä ja kunnon rasvaus oikeanlaisella rasvalla.

« Viimeksi muokattu: 16.01.2014, 22:44:57 kirjoittanut Pekko-poika »
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 855 takaluukun lukkosylinterin irroitus
« Vastaus #1 : 15.01.2014, 22:49:49 »
Avain paikoillaan ja muistaakseni sisäänpäin.

mutta en kyllä oo varma kun pari vuotta aikaa irrottelusta.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: 855 takaluukun lukkosylinterin irroitus
« Vastaus #2 : 15.01.2014, 23:19:23 »
Niin sitä ittekin järkeilin, että sisäänpäin se vois helpommin/todennäköisimmin lähteä. Tuo avain paikallaan - juttu myöskin kävi mielessä, ja myöskin se, että pitääkö sitä avainta lisäks kääntää jompaan kumpaan suuntaan? Avain kyllä menee lukkopesään, mutta ei tässä tapauksessa käänny kumpaankaan suuntaan...
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 855 takaluukun lukkosylinterin irroitus
« Vastaus #3 : 15.01.2014, 23:42:39 »
Niin sitä ittekin järkeilin, että sisäänpäin se vois helpommin/todennäköisimmin lähteä. Tuo avain paikallaan - juttu myöskin kävi mielessä, ja myöskin se, että pitääkö sitä avainta lisäks kääntää jompaan kumpaan suuntaan? Avain kyllä menee lukkopesään, mutta ei tässä tapauksessa käänny kumpaankaan suuntaan...
määpäs kattelen vadiksesta niin ei tartte arpoa :)
Edit: näin siellä valehdeltiin
« Viimeksi muokattu: 16.01.2014, 00:23:17 kirjoittanut JoonasH »

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: 855 takaluukun lukkosylinterin irroitus
« Vastaus #4 : 16.01.2014, 16:21:12 »
Tossahan toi käy ku elokuvissa!  :D
...tosielämässä tilanne on toinen...
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: 855 takaluukun lukkosylinterin irroitus - HOW-TO - ohjeet
« Vastaus #5 : 16.01.2014, 22:51:50 »
Tästä tulikin nyt ohjeistustopikki samalla... :)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

 

Samppasport  Futurez