Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Ohje takapään jousien ja iskarien vaihtoon

  • 14 Vastauksia
  • 49719 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa are81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Ohje takapään jousien ja iskarien vaihtoon
« : 18.04.2011, 13:03:47 »
Tuli itse viikonloppuna vaihdettua takaiskarit (vanhat olivat Nivomatit) ja jouset omaan ykköskoppaiseen V70:n (vapaasti hengittävä etuveto, vm. 2000). Kokemusta rikkaampana ajattelin jakaa joitain yksityiskohtia kyseisestä operaatiosta palstalle ja mahdollisesti auttaa seuraavaa kyseiseen projektiin ryhtyvää. Työnähän vaihto on melko yksinkertainen, mutta pariin pieneen vastoinkäymiseen on syytä varautua  :idiot2:. Jos iskarityyppi vaihtuu (esim. itselläni Nivoista tavallisiin kaasuiskareihin), tulee myös jouset ja ylätuet vaihtaa.

Homma alkoi avaamalla takakontin pohjan takapenkkien takana oleva säilytysluukku. Verhoilulevy/luukun kansi irtoaa avaamalla luukun molemmin puolin olevat 10mm pultit (kaksi kummallakin puolella). Tämän jälkeen kansi lähtee irti liuttamalla suoraan taaksepäin. Hyvin alkanutta hommaa jatketaan tunkkaamalla auton toinen takakulma ilmaan tukivarren kiinnityspisteen tietämiltä. Jos käytettävissä ei ole toista hallitunkkia, kannattaa katsella alustapukki auton alle. Seuraavaksi tunkki jousikupin alle (siten että kupin pohjassa olevaan 15mm mutteriin pääsee edelleen käsiksi) ja pieni kevennys, jolloin iskarin alapään irroittaminen onnistuu helpommin. Alapää oli ainakin omassa tapauksessani kiinni 18mm mutterilla. Hyvä avain ja riittävästi voimaa, niin mutterin pitäisi antautua. Iskarin alapää lähtee pultin kaulalta suosiolla, mikäli tunkilla on kevennetty sopivasti jousikupin alta.

Kun iskari on alapäästään irti, siirrytään yläpään kimppuun takakontin puolelle. Jos vaihdetaan iskarit Nivomateista Nivomateihin tai kaasuiskareista kaasuiskareihin, riittää että iskari irttoitetaan ylätuestaan. Jos iskarityyppi taas vaihtuu Nivomateista kaasuiskareihin (tai toisinpäin), kannattaa myös ylätuki vaihtaa, sillä Nivomateilla iskarin kiinnitysreikä on halkaisijaltaan suurempi kuin tavallisissa iskareissa. Iskarin yläpää oli ainakin itselläni kiinni 18mm pultilla (tarvikeiskareissa taitaa yleensä tulla 17mm pultit mukana). Mikäli tallista ei löydy käyttötarkoitukseen soveltuvaa silmukka-avainta, kannattaa sellainen suosiolla investoida ennen vaihtoon alkamista. Hylsyä pultille on melko turha tarjota, sillä iskarin tapin päästä pitäisi onnistua pitämään samalla kiinni, jotta iskari ei pyöri mukana. Onnistuneen operaation seurauksena iskarin pitäisi kolahtaa tässä vaiheessa tallin lattialle.

Iskarin ylätuki on kiinni rungossa kahdella 12mm pultilla, joille on vastakappaleet hitsattuna koriin kiinni. Ylätukeen ei tarvitse kajota, jos se on kunnossa ja iskarityyppi säilyy samana. Itselläni vaihtuivat Nivot kaasuiskareihin, joten myös tuki oli vaihdettava. Yritin ensin irroittaa Nivomatit avaamalla ylätuen pultit, mutta Nivomat ei mahdu paksuutensa vuoksi tulemaan reiästä läpi, joten iskari on ensin irroitettava ylätuesta. Ylätuen pultit olivat ainakin omalla kohdalla sen verran likaiset/ruostuneet, etteivät suostuneet aukeamaan vaan yhtä vaille kaikki katkesivat reikiinsä :-\. Pikaisen selailun perusteella en ole ainoa jolle on näin käynyt. Asian korjaamiseski näkyi palstalla olevan erilaisia ehdotuksia isomman reiän poraamisesta ja 10 kierteiden teosta lähtien. Tekee jokainen niin kuin parhaaksi näkee. Omalla kohdallani löin pisteillä hitsatut vastakappaleet + niihin katkenneet pultit irti yläkautta. Lähtivät kohtuullisen helposti napakalla iskulla. Korjaukseksi tilanteelle suunnittelin laittavani läpipultit.

Kun iskarit ja ylätuet oli irti, oli vuorossa jousen irrotus. Nivot kun ovat kuormaa kantavat iskarit, niin jouset ovat melko ohuet, ja ilmeisesti hieman vakiojousta pidemmät. Jousien irroitukseen riittää yksinkertaisesti jousikupin pohjassa olevan 15mm mutterin avaus. Tässä on eväät seuraavaan päänvaivaan, joten kannattaa nähdä hieman vaivaa pultin kierteen putsaamiseen (raaputella esim. teräsharjalla ja ruiskia jotain ruostetta irrottavaa). Mutterin vieressä olevasta reiästä näkyy alakiinnikkeestä taivutettu pieni peltinasta, jonka on tarkoitus pitää alakiinnike paikallaan, kun mutteria löysää. Itselläni kyseinen peltinasta vääntyi mutteria avattaessa ja jousen alakiinnike pääsi pyörimään avattaessa :-\. Mutterin avaus onnistui lopulta kiilaamalla jokin työkalu (hylsyn jatkovarsi?) jousikupin reunan ja kiinnikkeen väliin.

Toisella puolella kierre oli vielä huonompi (olisiko pultin pää raapaissut kiveen tms.) ja mutteria avattaessa pultti korkkasi yläpäästä irti jousenkiinnikkeestä >:(. Pultin kaulalla on ainoastaan pieni hammastus (vrt. muovikorkissa ympärillä oleva karhennus) jonka on tarkoitus estää pultin läpi pyöriminen. Jousen kesellä sijaitsevan pohjaanlyöntikumin hyvinvointia silmällä pitäen pultissa ei ole minkäälaista kantaa, joten jos näin pääsee käymään, on sekalainen lukkopihtien, rautasahan, akkuporakoneen, mutterinmurskaimen tai muiden vastaavien työkalujen hyötykäyttö suotavaa. Kyseistä alakiinnikettä saa noin 15-20€:n hintaan, jos se pääsee särkymään tohinassa. Helpoin tapa varjella itseään ylimääräiseltä sirkukselta on toki täpätä migillä jousen välistä pultinkanta parilla pisteellä kiinni alatukeen (näin tämä olisi pitänyt tehdä jo tehtaalla). Kun kyseinen mutteri avautuu konstilla tai toisella, vapautetaan jousikupin alla oleva tunkki ja vedetään jousi pois kupista.

Tämän jälkeen jousen yläpäässä olevat muovi/kumiritumit (esim. pohjaanlyöntikumi), sekä alakiinnike uuden jousen sisään ja uutta jousta tilalle samassa asennossa jossa vanha oli. Kun jousi on paikallaan, pieni kevennys jousikupista tunkilla ja alakiinnike kiinni. Seuraavaksi iskari paikalleen. Jos vaihdetaan Nivosta Nivoon tai kaasuiskarista kaasuiskariin, uusi iskari kiinnitetään autossa jo kiinni olevaan ylätukeen. Jos taas iskarityyppi vaihtuu Nivosta kaasuun, kannattaa uusi ylätuki kiinnittää ensin iskariin ja koko komeus sitten autoon. Jos taas syystä tai toisesta vaihdetaan kaasusta Nivoon, on ylätuki ensin kiinnitettävä autoon ja vasta sitten Nivo ylätukeen.

Koko operaatiossa ei ole välttämätöntä irrottaa autosta takarengasta, mutta mikäli päädyt katkenneiden pulttien seurauksena tuohon ylätuen läpipulttausratkaisuun kannattaa rengas irrottaa. Kun rengas on irti, on yläkautta tuleviin pultteihin käsiksi pääsy huomattavasti helpompaa. Kaveri konttiin istumaan avain kädessä pitämään vastaan ja mutterit kiinni räikällä ja jatkovarrella pyöränkaaresta. Kannattaa käyttää nylock-muttereita, niin ei löysty tärinässä. Reiästä mahtuu läpi pultti 10:n kierteellä.

Kun iskari on onnellisesti paikallaan yläpäästä, tunnkkaillaat jousikupin alta tukivarsi sellaiseen asentoon että iskarin alakiinnike osuu kohdalleen. Pultti kiinni ja homma on toista puolta vaille valmis.

Elettäessä täydellisessä maailmassa ja pulttien auetessa kuin itsestään homma on tehty hyvinkin nopeasti. Pahimmat sudenkuopat ovat nuo ylätuen pultit ja jousen alakiinnikkeen mutteri. Työkalupuolella tuo 18mm silmukka-avain iskarin yläpäähän meni itselläni hankintaan.

Poissa donk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohje takapään jousien ja iskarien vaihtoon
« Vastaus #1 : 25.04.2011, 10:24:06 »
Oliko niin että suorakylkisessä ei tarvi vaihtaa ylätukia?

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Ohje takapään jousien ja iskarien vaihtoon
« Vastaus #2 : 25.04.2011, 10:54:18 »
Oliko niin että suorakylkisessä ei tarvi vaihtaa ylätukia?
Nivon ja tavallisen iskarin ylätuki on erilainen ja yleensä se vaihdetaan.
Mutta oon myöskin lukenut että siihen nivon ylätukeen sais tavallisen iskarin sopimaan.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2011, 16:36:36 kirjoittanut pomo »

hevonen

  • Vieras
Vs: Ohje takapään jousien ja iskarien vaihtoon
« Vastaus #3 : 25.04.2011, 16:49:35 »
Nivon ja tavallisen iskarin ylätuki on erilainen ja yleensä se vaihdetaan.
Mutta oon myöskin kukenut että siihen nivon ylätukeen sais tavallisen iskarin sopimaan.
Saa timmisti kun laittaa jonkin pienen holkin siihen iskarin ylätappiin... Ite tein kovasta muoviletkusta nysän siihen, sitten vaan mutsku tiukkaan eikä klopissut. 8)
Se nivon ylätappi kun on vähän paksumpi...

Itellä kanssa useesti katkeaa se jousen alakiinnikkeen lukitustappi, kun on niin hentoinen... Putkipihdeillä oon puristanut sitä alalätkää niin lähtee se kiinnitysmutteri irti. Kasatessa ei usein edes tarvitse sitä lukitusta. Voihan siihen jonkin 2 tuuman naulanpätkän hepata jos jaksaa.
Tuossa ohjeesa puhutaan 12mm pulteista, tarkoittaen avainkokoa. Samaten iskarin yläpään pulteista puhuttaessa(17-18mm) tarkoitetaan muttereita. Pilk. nus. ;)


Siirsin faq osioon kun on ihan hyvä ohje tallennettavaksi. Mielestäni ainakin?
Kas kun ei are81 itse laittanut?

No, yritin tehdä niin että kunnia on sille kenelle se kuuluukiin. are81.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2011, 21:26:07 kirjoittanut hevonen »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi

Poissa donk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohje takapään jousien ja iskarien vaihtoon
« Vastaus #5 : 28.04.2011, 20:51:42 »
Momentit:
iskarin yläpää 40 Nm (nivolle)
iskarin alapää 80 Nm
jousen alakiinnike 40 Nm

Ite en vaihtanut ylätukea vaan laitoin aluslevyn halkaisijaltaan 30 mm reikä 10 mm joka sopi timmisti nivon ylätukeen.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohje takapään jousien ja iskarien vaihtoon
« Vastaus #6 : 18.05.2011, 07:29:18 »
Lainaus käyttäjältä: j_tapio - volvolandia.com
Minä vaihdoin takaiskarit + iskareiden yläpään tuet ilman renkaan irrotusta tai tunkkia lainkaan. Tavallinen iskari ei siellä kannattele auton painoa ja sen voin irrottaa huoletta ilman korin nostamistakin (ajelemaan ei kannata pelkillä jousilla lähtä ;D)

Ekaks otat peräkontin etumaisen lattiakannen pois (kiinni muutamalla 10mm pultilla)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Sieltä paljastuu iskareiden yläpäät korikiinnikkeineen, joissa 12mm kanta. Pultit auki ja iskari työntyy hiljaa täyteen pituuteensa jos siinä on vielä puhtia jäljellä. Suosittelevat vaihtamaan aina samalla tuon kiinnike lotikankin? Itsellänikin on yksi tuollainen hajonnut joskus..
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Sitten kömyät auton alle ja kierrät iskarikiinnikkeen mutterin irti, 18mm kanta.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Sitten vain nykäiset tolpan sisälle
(Kuva poistettu lainauksesta.)

ja vaihdat korikiinnitteet valmiiksi uusiin iskareihin
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä.

Poissa Pappi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Volvoton toistaiseksi
Vs: Ohje takapään jousien ja iskarien vaihtoon
« Vastaus #7 : 16.06.2011, 17:31:37 »
Hyvä ohje, kiitos siitä.

Nyt on vaan mielenkiintoinen ongelma. Autossani on näköjään nivomatic iskunvaimentimet. Takajouset olisi tarkoitus vaihtaa ja ne jo tuossa löysinkin. Sopivaan hintaan sain kuormajouset.

Kysymys. Miten toimii V70:sen perä, jossa on nivot + kuormajouset. Tuleeko tuosta mahoton kivireki ajaa jos nuo jouset laitan. Minulle annettiin ymmärtää erään näitä rassanneen toimesta, että kuormajousia ei kannattaisi laittaa.

Vastauksia kiitos, vaikka YV:nä. Jos joku Mode kahtoo, että tämä kysymys ei tänne kuulu niin saa poistaa.

Kiitos. ELK
Skoda Octavia Combi 4x4 Experience dsg -13 & Avensis 2.2D-CAT A -11...

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohje takapään jousien ja iskarien vaihtoon
« Vastaus #8 : 16.06.2011, 17:47:26 »
Hyvä ohje, kiitos siitä.

Nyt on vaan mielenkiintoinen ongelma. Autossani on näköjään nivomatic iskunvaimentimet. Takajouset olisi tarkoitus vaihtaa ja ne jo tuossa löysinkin. Sopivaan hintaan sain kuormajouset.

Kysymys. Miten toimii V70:sen perä, jossa on nivot + kuormajouset. Tuleeko tuosta mahoton kivireki ajaa jos nuo jouset laitan. Minulle annettiin ymmärtää erään näitä rassanneen toimesta, että kuormajousia ei kannattaisi laittaa.

Vastauksia kiitos, vaikka YV:nä. Jos joku Mode kahtoo, että tämä kysymys ei tänne kuulu niin saa poistaa.

Kiitos. ELK

Nivojen kanssa ei kannata käyttää muita kuin niille tarkoitettuja jousia. Se nivosäätö ei toimi enää oikeen jos jousi on liian voimakas. Nivojen tehtävänä on kantaa osa painosta toisin kuin tavalliset iskarit vain hidastavat ylös-alas liikettä eivätkä kanna painoa ollenkaan.

Poissa Pappi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Volvoton toistaiseksi
Vs: Ohje takapään jousien ja iskarien vaihtoon
« Vastaus #9 : 16.06.2011, 19:30:23 »
Ok. Kävin kuitenkin koemielessä nakkaamassa nuo jouset paikalleen. Perä nousi noin 50mm alkuperäisestä. Nyt tuo näyttää olevan suorassa. Ehkä pikkusen pintakova noin äkkiseltään, mutta kokeillaan joku päivä peräkärryn kanssa. Painoksi voisi ajaa vaikka tuon 330kg painavan mönkijän.

Eihän tuo liian työläs ole vaihtaa "oikeita jousia" jos nuo ei miellytä. Puoli tuntia saatiin kaverin kanssa tärvättyä kun toisen jousen alakiinnitys ei meinannut suosiolla aueta >:(

Mutta kokemuksia tulee kun niitä kertyy. Kiitos j_tapiolle asiallisesta vastauksesta. :hello:
Skoda Octavia Combi 4x4 Experience dsg -13 & Avensis 2.2D-CAT A -11...

Poissa Pappi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Volvoton toistaiseksi
Vs: Ohje takapään jousien ja iskarien vaihtoon
« Vastaus #10 : 23.07.2011, 20:05:04 »
Kuormajouset + nivomatic iskunvaimentajat on ihan toimiva systeemi, vaikka ei varmaan ole ihan sellainen kuin insinöörit ovat suunnitelleet. Jousien vaihdossa kannattaa tarkastaa, että jousen alakiinnike asettuu kunnolla paikalleen. Tänään tarkastin nuo kiinnitykset kun käytin autoa nosturilla. Toinen oli "löystynyt", joten siitä aiheutui pientä kolketta töyssyissä.

Iskarit menee vaihtoon jossain välissä. Onhan tuolla rapiat 400tkm rullattu, eikä papereissa ole merkintää vaihdosta. Taitaapi tulla normaalit hyvät kaasuiskunvaimentajat nivojen tilalle. Vaikka Nivot varmaan on hyvät kunnossa ollessaan.  :)
Skoda Octavia Combi 4x4 Experience dsg -13 & Avensis 2.2D-CAT A -11...

Poissa Pappi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Volvoton toistaiseksi
Vs: Ohje takapään jousien ja iskarien vaihtoon
« Vastaus #11 : 07.06.2012, 11:27:14 »
Takaiskunvaimentajat on nyt vaihdettu. Taakse tuli Motonetin TRW:t.
Ainoa ero yläpäissä on tuo yläpuolella olevan kumin paksuus. Reiän halkaisija on molemmissa sama 13mm.



Vasemmalla "normaalin" iskunvaimentajan yläpää.


Vaihdoin nuo yläpäät kun tuli hankittua "bolt on" paketti. Alapäiden mutterit menivät vaihtoon, kumpikin oli pikkusen muljaantunut. Ei viittinyt enää riskeerata.

 :)
« Viimeksi muokattu: 07.06.2012, 20:27:27 kirjoittanut Pappi »
Skoda Octavia Combi 4x4 Experience dsg -13 & Avensis 2.2D-CAT A -11...

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Ohje takapään jousien ja iskarien vaihtoon
« Vastaus #12 : 13.05.2015, 08:23:30 »
Kysytääs täällä. Minkälaisella jousipuristimella, tuossa pattikylkisessä saa puristettua takapään jousia. Tilaa on huonommin?, kuin suora kylkisessä? :hello:

ps. löyty Bilteman sivuilta tuollain, mahtaako tehdä mitään: 192586, 109e
« Viimeksi muokattu: 13.05.2015, 09:10:09 kirjoittanut paku97 »
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Ohje takapään jousien ja iskarien vaihtoon
« Vastaus #13 : 17.05.2016, 18:37:25 »
V70 mk1, taakse tarkoitus vaihtaa kuormajouset.

Onko millainen operaatio vaihtaa itse? Paineilmatyökaluja ei tällä hetkellä ole mahdollisuus käyttää. Tarviiko isompia osahankintoja eli onko järkevämpi käyttää korjaamolla vaihdattamassa jouset?

Aihetta sivuten, näistä varmaan on monikin ottanut vähän pituutta pois, onko yhdellä kierroksella millainen vaikutus kokonaisuutta ajatellen? Suunnitelmissa tuohon omaan laittaa eteen jokin maltillinen madallus ja takana kuormajousilla pelata vaateriin auto, jotta sais tuota kantavuutta kummiskin vähän paremmin.

Iskarit on tarkoitus pitää alkuperäisenä, onko ongelma vai pitääkö kattella lyhyempää?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5120
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: Ohje takapään jousien ja iskarien vaihtoon
« Vastaus #14 : 18.05.2016, 10:39:33 »
Ei takajousien vaihtoon tarvita mitään erikoista. Iskarin alapää irti, tuet vaikka tunkilla jousen alapään kupin. Jousen alakiinnitys auki ja sopivasti laskemalla jousi pois välistä.
Toinen paikalleen ja iskari kiinni.

Etuvedon takajousia en ole lyhentänyt joten en siihen osaa sanoa mitään.
Arvailen että yläpäästä saattaisi onnistua lyhentää, etujousista ei kummastakaan päästä koska kehä supistuu päissä.
Tämä olisi oma vankka muistikuva kun noita joskus olen ihmetellyt.

Alkuperäiset iskarit menee vaikka normaalien madallusjousien kanssa.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron