Futurez  Kulkukoira

CEM-yksikkövioista

  • 0 Vastauksia
  • 9807 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
CEM-yksikkövioista
« : 12.11.2010, 22:05:00 »
Tähän on koottu yleisimmät oireet viallisesta CEM-yksiköstä, joissa on käytetty "vanhaa" CEM-versiota ennen ns. L-mallin tuloa.

Seuraavaksi lainaus Lontoon murteella, mitä yksikkö tekee autossa.

Lainaus käyttäjältä: eiccu - Volvolandia
S60:n CEM pitää V**diksen mukaan sisällään tällaisia:

The central electronic module (CEM) controls the Controller area network (CAN) and acts as a bridge between the high and low speed networks and the data link connector (DLC). It also manages the following functions:

-Alarm (certain functions)
-Locks (certain functions)
-Immobilizer
-Headlamps
-Parking lights / number plate lighting
-Front fog lamps
-Headlamp range adjustment (certain markets)
-Automatic range adjustment (Bi-Xenon)
-Indicator lamps
-High-mounted brake lamp (S80/S60)
-Courtesy lighting / key lighting / glove compartment lighting
-Rear window lift mechanisms
-Fuel pump
-Wiper / washers for the windscreen and headlamps
-Starter motor
-Speed sensitive power steering
-Electrically heated seats
-Horn.

The control module is installed as a separate unit in a relay box under the soundproofing panel on the driver's side. The control module is removed from the relay box for replacement.

The car configuration file is stored in the central electronic module (CEM). It contains information about the car VIN number, structure week and the equipment in the car. When replacing the central electronic module (CEM), the VIN cannot be read off until the software has been downloaded from the Volvo central database.

The central electronic module (CEM) communicates with components which are directly connected and also with other control modules and components via serial communication and the control area network (CAN).

The control module checks activations and input and output signals using an integrated diagnostic system A diagnostic trouble code (DTC) is stored if the control module detects an error. In certain cases the central electronic module (CEM) replaces the faulty signal with a substitute signal. Other control modules also communicate on the network with the central electronic module (CEM) if they have diagnostic trouble codes (DTCs) stored. This function is used when reading off diagnostic trouble codes (DTCs) without VIDA.

Any diagnostic trouble codes (DTCs) are stored in the control module memory. This information can be read off using VIDA via the data link connector (DLC) in the car.

The easiest way to check if the central electronic module (CEM) is grounded and receiving power is to activate the hazard warning signal flasher. The central electronic module (CEM) is supplied with power if the function operates. Another way of checking that the central electronic module (CEM) is supplied with voltage and grounded is to activate one of the rear window lift mechanisms.

S ja V-sarjan autoissa on lukuisia oireita ja vikailmoituksia ajotietokoneen näytössä, jotka kertovat CEM-yksikön huollon tarpeesta.

Herjat:

"SRS tyrvatyyny huolla heti"
"Jarruvika pysähdy heti" - abs ja luistonestovalot syttyvät
"Pakokaasuja huolla heti"
"Vaihteisto huolla heti"

Ylläolevat koskevat varmuudella ennen vuotta 2001 valmistettuja malleja.

Muut oireet:

Mittaristo menee nollille. Tätä luullaan usein mittaristoviaksi, vaikka näin ei ole. Mittaristo pimenee, koska CEM:n ja mittarin välinen väyläliikenne katkeaa. Tämä koskee ennen vuotta 2001 valmistettuja autoja.

Auto ei käynnisty lainkaan, tai ilmenee käyntihäiriöitä.

Pissapoika ei toimi.

Näihin allekirjoittanut on törmännyt.

On paljon erilaisia käsityksiä siitä, mikä can-väylän laite aiheuttaa näitä ongelmia autossa. Usein "syytetään" ABS-ohjainta siitä syystä, että sieltä usein löytyy murtuneita juotoksia.

Pääasiallisesti väylävioissa vika on CEM-yksikössä, koska se hoitaa väylän keskeisintä tehtävää koko järjestelmässä, toki poikkeuksia on. Vikakoodien luvussa paljastuu usein ohjainlaitteiden konfigurointivirheitä ja tietoliikennevirheitä ja CEM on se yksikkö, joka niitä "komentaa".

On myös hyvä muistuttaa, että CEM-yksikön voi vaihtaa autosta toiseen siirtämällä vanhan tiedot "uuteen" samalla varaosanumerolla olevaan yksikköön.

Oikaistaan nyt vielä se virhekäsitys, ettei CEM-yksikköä voi korjata. Kyllä sen voi, on kokeiltu useaampaankin otteeseen.

Samassa yhteydessä, jossa CEM-yksikköä lähdetään vaihtamaan tai huoltamaan on järkevää huoltaa ABS-yksikkö samalla kertaa paremman lopputuloksen aikaansaamiseksi.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

 

Kulkukoira  Proturbo