Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 300 => Aiheen aloitti: Kapu_91 - 11.03.2011, 21:16:17

Otsikko: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: Kapu_91 - 11.03.2011, 21:16:17
Ajattelin tehdä tälläsen keskustelun ja aattelin kysellä vähän itseäni askarruttavia asioita. Kertokaa te asioihin enemmän perehtyneet ja toivottavasti tästä on hyötyä sitten muillekkin jatkossa.

Olen kyllä lukenut siis 300-sarjaan liittyen keskusteluja läpi, mutta jtn epäselvää on silti jäänyt, joten päätimpä itse nyt sitten kysyä.

Omistan tuollaisen 360 GLT:n vuodelta -89 Koneena toimii siis B200E. Koneen vaihtoa tehokkaampaan olen miettinyt jo pidemmän  aikaan, mutta eipä ole vieläkään oikein auennut, että mikä kone ois järkevää laittaa... Mikään ei varmasti ole ns. "helposti" laitettavissa, mutta laitettavissa kuitenkin.

700-sarjastahan löytyy siis ihan turbotekniikallisia, mutta siinä on tuo jakaja kannessa, joten miten sen sovitus sitten 300-sarjaan? Ja mitä muutoksia se sitten vaatisi, että saa toimimaan/sopii nokalle. Tuossa katselin vuoden -89 240 volvoa ja siinä oli B200K koneena jossa oli jakaja lohkossa, joten mahtaakohan 200-sarjalaisissa siis olla kaikissa tuo jakaja lohkossa? Sieltähän löytyy sitten B19ET. Jotkut ovat 900-sarjasta konetta sovitelleet, mutta siihen en ole vielä kauheasti perehtynyt.

Tuohon omaan projektiin olis tarkotus vaihtaa etujouset enskesänä ja vaihtoehtoja siihenkin on sitten mitä ihmeellisempiä. Itsellä olis 240 volvon takajouset, jotka ilmeisesti käyvät, mutta ne ovat "hitusen" pidemmät ja lanka vahvempaa, joten miten paljon niistä vois laikata pois, että olis jämäkät ja tietty keula hitusen alempana kuin perä ja GLT:n vakio alusta siis tällä hetkellä.

Siinä muutamia mielessä käyneitä kysymyksiä. Valkaiskaa asioita te viisaammat, kiitos! :)
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: InlineFour - 12.03.2011, 16:20:03
Jakajan saa siirrettyä lohkoon esim ottamalla siitä sun b200e koneesta apuakseli
ja virranjakaja, ja vaihtamalla ne toiseen lohkoon, sitten tiskiltä tai motonetistä
puolikuun näköinen pala kannen takapäähän peittämään kolonen.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: ismoed - 09.05.2011, 22:27:16
Onko 240:n takajouset tosiaan saman halkasijaiset ja "malliset" kuin 360:n etujouset?? ???
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: estate - 10.05.2011, 08:27:25
240:n takajouset on samalla halkaisijalla eli sopii 300:n tolppaan. Pitää lyhentää alapäästä muutama kierros, koska siinä on kapeampi kierros, josta on alunperin kiinnitetty tukivarteen. En muista enää oliko jousi kuinkakin paljon paksumpaa lankaa mutta on jäykempi kuin alkuperäinen, sitäkää en muista montako kierrosta laikkasin jousista pois.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: HembalanD - 10.05.2011, 10:22:01
Hakutoiminnolla täältä ja volvolandian puolelta (http://www.volvolandia.com/SVF) löytyy tästäkin juttua, sinne vaat kuitenkin vaihtaa 115hv+20% = 138hv, B230FK = 135hv koneen, helpoin lienet itse vaan turbo kylkeen ja joku säädettävä ruutta ohjaamaan.. Männät vaikka B200ET:stä. Tai sitten suoraan esim B230FK kone.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: t0mpp4 - 20.10.2011, 13:56:44
Herätellääs vähän aihetta.
Kuinka absurdi idea olisi istuttaa tommonen T-5:nen kolmiovisen kolmenelikympin nokalle? Tuostahan joutuisi säädettävän moottorinohjauksen ainakin tekemään, jotta saa paperit noille alle 138hp tehoille, ja tuo 2,3litraahan taitaa mennä vielä kokonsa puolesta, mutta vaikuttaako asiaan tuo yksi lisä sylinteri?

Pyöritellyt nyt mielessä kaikennäköistä projektia ja tuollainen tuli mieleen. Helpollahan ei varmasti käytännössä tapahdu tuo, mutta lähinnä kiinnostaa se, että onko tuollaisen leimaaminen edes mahdollista?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: HembalanD - 20.10.2011, 14:46:41
Onkos noita tinavitosen lohkoja ollut alle 138hv  ??? Mahtuuko se ylipäänsä konehuoneeseen?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: t0mpp4 - 20.10.2011, 15:22:57
Onkos noita tinavitosen lohkoja ollut alle 138hv  ??? Mahtuuko se ylipäänsä konehuoneeseen?
10 tappiset vaparit on 140hp, mutta saahan nuo tehot aina kuriin hetkeksi ja lapun kanssa leimalle, asiaa jonkunverran googlaillessa löysin jopa yhden tälläisen projektin, kuvien mukaan näytti kyllä istuvan konehuoneeseen, niistä ei tosin selvinnyt paljonko esim. tulipeltiä on tapettu?

E: ilmeisesti tuo vakiona erikoinen vaihdelaatikko ratkaisu aiheuttaa hommaa mukavasti, uusi laatikko kun tulisi eteen, joten kardaani tunnelia ym joutuu muokkaamaan?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: HembalanD - 20.10.2011, 16:36:49
Tunnelia joudut muokkaamaan, M90 käy tinavitosen perään suoraan.

Käsittääkseni nykyään ei onnistu enää tehojen pudottaminen, mitä alkuperäisessä lohkossa on. Eli jos sulla on lohko 140hv mallista, et voi katsastaa sitä 138hv, vaikka olis penkkilappu.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: t0mpp4 - 20.10.2011, 18:47:30
Eikös tuo matalille tehoille katsastus toimi kun katsastaa tuon ns omavalmiste koneena eli koneelle olisi tehty jotain (esim. vaihdettu turbo)?
Vai onko ne tuon omavalmiste kone jutunki torpannu?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: HembalanD - 20.10.2011, 21:57:20
Eikös tuo matalille tehoille katsastus toimi kun katsastaa tuon ns omavalmiste koneena eli koneelle olisi tehty jotain (esim. vaihdettu turbo)?
Vai onko ne tuon omavalmiste kone jutunki torpannu?
Omavalmisteena kyllä, mutta tehot ei saa laskea lohkon alkuperäisestä.

Näin olen käsittänyt, varmaksi en sano eikä mitään faktaakaan kyllä ole esittää, toiset varmistakoon  :)

Paras on kun käyt konttorilta varmistamassa ennen projektin aloittamista.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: t0mpp4 - 20.10.2011, 22:42:56
Omavalmisteena kyllä, mutta tehot ei saa laskea lohkon alkuperäisestä.

Näin olen käsittänyt, varmaksi en sano eikä mitään faktaakaan kyllä ole esittää, toiset varmistakoon  :)

Paras on kun käyt konttorilta varmistamassa ennen projektin aloittamista.

Näyttää netistä löytyvät mielipiteet tuosta ristiävän niin paljon, että täytyy kai jokupäivä lähteä konttorille kyselemään asiaa.

E: Missäs 300 sarjalaisissa menee raja ei vähäpäästöisen ja vähäpäästöisten välillä? -87 eteenpäin vähäpäästöisiä?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: HembalanD - 21.10.2011, 07:10:03
Näyttää netistä löytyvät mielipiteet tuosta ristiävän niin paljon, että täytyy kai jokupäivä lähteä konttorille kyselemään asiaa.

E: Missäs 300 sarjalaisissa menee raja ei vähäpäästöisen ja vähäpäästöisten välillä? -87 eteenpäin vähäpäästöisiä?
Olisiko -89 tullut B200F kone, mikä vähäpäästöinen. Onkos rellukoneelliset olleet ollenkaan vähäpästöisiä?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: t0mpp4 - 21.10.2011, 15:03:22
Katsastus asemalla käyty inssin jutuilla ja hänen mukaansa ei mitään ongelmaa kunhan teho saadaan tiputettua alle tuon 112*1.2=134.4hp ja tästä koko kierrosalueen kattava dyno lappu. :)
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: sjs - 09.12.2011, 18:38:12
Katsastus asemalla käyty inssin jutuilla ja hänen mukaansa ei mitään ongelmaa kunhan teho saadaan tiputettua alle tuon 112*1.2=134.4hp ja tästä koko kierrosalueen kattava dyno lappu. :)
138hv on tehoraja näissä, eli 115hv+20%.

Minun värkki on katsastettu 135hv/99kW tehoisena otteessa volvo-auton vastaavuustodistuksella.

Vuoden 1983-84 B19E ja 1985-1986 B200E ovat 115hv, 1987-1990 111hv.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: melkomaa - 13.12.2011, 11:12:15
Tästäkin varmaan löytyy juttua kun etsii, mutta laitetaan nyt tähän samaan aiheeseen kun on aloitettu.

Onko hyviä ehdotuksia taikka kokemuksia 300sarjalaisten takajousituksen muutoksista? Tuplalehdet? Iskarimuutokset? Mitkä muutokset menee vielä katsastuksesta läpi jne.. Itsellä tarkoitus olis alkaa päivittämään tuota alustaa jossain vaiheessa, 240n jouset eteen yms, mutta mieltä askarruttaa mitäs taakse?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: olli - 15.12.2011, 17:41:33
Tästäkin varmaan löytyy juttua kun etsii, mutta laitetaan nyt tähän samaan aiheeseen kun on aloitettu.

Onko hyviä ehdotuksia taikka kokemuksia 300sarjalaisten takajousituksen muutoksista? Tuplalehdet? Iskarimuutokset? Mitkä muutokset menee vielä katsastuksesta läpi jne.. Itsellä tarkoitus olis alkaa päivittämään tuota alustaa jossain vaiheessa, 240n jouset eteen yms, mutta mieltä askarruttaa mitäs taakse?

Riippuu ihan siitä millaisen autosta haluat?

Omassa autossa oli viime kesänä tuplalehdet, Land Rover Defenderin takaiskarit ja 60mm "madalluspalikat". Rengastuksena 205/50R16. Oli kyllä mukava ajaa, vaikka takarenkaat välillä vähän raapikin jos sattui takapenkille 2 tai useampi.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: melkomaa - 15.12.2011, 18:06:01
Riippuu ihan siitä millaisen autosta haluat?

Omassa autossa oli viime kesänä tuplalehdet, Land Rover Defenderin takaiskarit ja 60mm "madalluspalikat". Rengastuksena 205/50R16. Oli kyllä mukava ajaa, vaikka takarenkaat välillä vähän raapikin jos sattui takapenkille 2 tai useampi.
jämäkkä ja hyvä ajettava kohtuuden rajoissa ei tuollainen hyllyvä hyytelö kuin nyt on  ;D
tuplalehdet olisi kyllä mielessä itselläkin.. iskareista en niin tiedä vielä mitkä tulee.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: Customer - 15.12.2011, 22:55:11
Itsellä kans edessä madallus kun tuo täysi korisatsikin tulee muovattua. Taakse varmaan joutuu madalluspalikoiden kanssa myös pistään tuplalehdet. Nuita tuplalehtiähän tieten voisi vielä
säätää laittamalla päihin jotkut rajotinpannat/pannat ja siirrelläkkin vaikka pantojen paikkaa. Iskarit on tällähetkellä mallia moto ;D Hyllyssä olisi orginaalit iskemättömät volvot.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: AF574 - 05.05.2012, 03:25:52
Noniin, onkos kenelläkään tietoa 300-sarjan turbokinnereistä? Aikoinaan ajoin kyseisenlaista vehjettä Turusta Helsinkiin ja kuinkas ollakaan matkalla tuli ajeltua kilpaa turbo Saabin kanssa ja todellakin Saabi jäi kirkkaasti hopealle. Joten mikäköhän on 300-sarjan todellinen teho noin niinkuin vertailumoottoreita tutkaillessa, olikohan tyyppinä R2turbo, en ole varma, ei muisti jaksa toimia niin vanhoihin tapahtumiin. En itse ole löytänyt kyseisen kulkineen teknisiä tietoja, joten kannattaisi ehkä tutkiskella, josko löytyisi ns. porsaanreikä... ja saataisiin luvallisesti kunnon tehoja.     
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: estate - 06.06.2012, 08:33:04
Tehtaalta ei ole tullut ahdettuja malleja, joten ajamasi yksilö on jonkun itse turbottama.
Nimimerkillä sjs on todistetusti tehokas 340 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3404.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3404.0)
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: _tomeski - 25.07.2012, 18:02:52
Selailin foorumia ja tää topicci on varmaan paras paikka tätä kysyä!!

Elikkä itellää on tuommonen 360 vuosmallia 1987, koneena on B200K elikkä kaasari vehe. Olisko tuommosee miten iso homma vaihtaa ruiskutekniikka, kone tulis samanlaisest 360. Bensa pumppu pitää tottakai hommata, lambda anturi heittää putkee, vauhtipyörä ja kytkinkii taitaa mennä vaihtoo, mitä muuta? Miten ruiskun johtosarja, poikkeaako paljo tuost kaasarivehkeest ?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: HembalanD - 25.07.2012, 21:16:57
Johtosarja ja ruiskun hilppeet, jos otat ruiskun 360:sesta, vanha vp romuineen käy.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: The_OttoB - 25.07.2012, 22:42:56
Selailin foorumia ja tää topicci on varmaan paras paikka tätä kysyä!!

Elikkä itellää on tuommonen 360 vuosmallia 1987, koneena on B200K elikkä kaasari vehe. Olisko tuommosee miten iso homma vaihtaa ruiskutekniikka, kone tulis samanlaisest 360. Bensa pumppu pitää tottakai hommata, lambda anturi heittää putkee, vauhtipyörä ja kytkinkii taitaa mennä vaihtoo, mitä muuta? Miten ruiskun johtosarja, poikkeaako paljo tuost kaasarivehkeest ?

Taisi olla niin että ruiskun johtosarja on erillinen, tai ainakin hyvin helposti erotettavissa ja kaasarimallissa ei mene bensapumpun johtoa taakse. Minkä vuosimallin ruiskumoottori kyseessä? Jos pelimerkit riittää, niin hommaa siihen B230 alakerta.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä tekniikkaan ja alustaan liittyen...
Kirjoitti: Terokoo - 16.09.2012, 11:38:37
Tuli haettua volvo 340 -88 1.4 kaasarikoneella. Perässä ilkeä lonksahdus ja siihen nyt kaipailisin apuja:

Liikkeelle lähtiessä vetari kolahtaa. Kävin auton alla niin oikean puolen vetarissa on väljää kun siitä ottaa kiinni ja pyörittelee eteen ja taakse. Mitä osaa lähden nyt haalimaan ja saako niitä uusina jostain?