Carcom Oy  Ateho

s40 t5 awd jarrupalojen vaihto?

  • 12 Vastauksia
  • 12507 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa trapper

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
s40 t5 awd jarrupalojen vaihto?
« : 01.05.2011, 22:59:45 »
onko paha homma vaihtaa ite jarrupalat kyseiseen vehkeeseen? ja mitä tulee huomioida homman yhteydessä?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: s40 t5 awd jarrupalojen vaihto?
« Vastaus #1 : 04.05.2011, 16:04:25 »
onko paha homma vaihtaa ite jarrupalat kyseiseen vehkeeseen? ja mitä tulee huomioida homman yhteydessä?

Ihan perus homma.
Perus työkalut riittää, tosin, varaudu 7mm kuusiokoloavaimella

Poissa trapper

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 t5 awd jarrupalojen vaihto?
« Vastaus #2 : 04.05.2011, 22:24:19 »
ok kiitos vastauksesta

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 t5 awd jarrupalojen vaihto?
« Vastaus #3 : 14.07.2011, 20:33:50 »
Just vaihdoin etujarrupalat ja en minä kyllä tajua että mihin sitä 7 millin avainta tarvitaan?
Kaikissa ohjeissa se mainitaan kyllä eli ilmeisesti mulla on erilaiset jarrut. 320 milliset kai nuo on.
15 millin hylsyllä (vai oli sittenkin 17mm) lähti jarrusatula irti jonka jälkeen palat oli helppo vaihtaa.

Pari tuntia meni ja siitäkin osa ylimääräisen jarrunesteen poistamiseen säiliöstä omilla konsteilla.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2011, 09:17:34 kirjoittanut akema »
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: s40 t5 awd jarrupalojen vaihto?
« Vastaus #4 : 14.07.2011, 20:48:30 »
Just vaihdoin etujarrupalat ja en minä kyllä tajua että mihin sitä 7 millin avainta tarvitaan?
Kaikissa ohjeissa se mainitaan kyllä eli ilmeisesti mulla on erilaiset jarrut. 320 milliset kai nuo on.
15 millin hylsyllä lähti jarrusatula irti jonka jälkeen palat oli helppo vaihtaa.

Pari tuntia meni ja siitäkin osa ylimääräisen jarrunesteen poistamiseen säiliöstä omilla konsteilla.

Jos olisit irroitanut sen ieksen siitä satulasta, etkä satulaa sieltä olka-akselista, niin olisit tarvinnut sitä 7mm kuusiokoloavainta, ne kuusiokoloruuvit on sellaisten mustien muovihattujen alla, käytännössä ne on siis satulan liukutapit, jotka sillä 7mm avaimella avataan, ne olisi hyvä puhdistaa ja voidella, että jarrut liikkuu kunnolla.

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 t5 awd jarrupalojen vaihto?
« Vastaus #5 : 15.07.2011, 14:54:01 »
Irrotin myös "ieksen" - eli kaiketi sen sisemmän männänpuoleisen osan jossa on liukutapit - jotta sain helpommin puristettua männän sisään, ja ihan ilman kuusiokolojen avauksia. Ne muovikorkit siellä on. Puuttuukohan tuolta nyt sitten osia eli ruuveja?

EDIT: tämmönen satula: http://www.digiboost.com/S40%20Brakes%20002.JPG
Kuva sivulta http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5225659-Are-my-Volvo-V50-front-calipers-the-same-as-my-R32-s
« Viimeksi muokattu: 15.07.2011, 14:56:27 kirjoittanut akema »
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: s40 t5 awd jarrupalojen vaihto?
« Vastaus #6 : 15.07.2011, 15:49:58 »
Irrotin myös "ieksen" - eli kaiketi sen sisemmän männänpuoleisen osan jossa on liukutapit - jotta sain helpommin puristettua männän sisään, ja ihan ilman kuusiokolojen avauksia. Ne muovikorkit siellä on. Puuttuukohan tuolta nyt sitten osia eli ruuveja?

EDIT: tämmönen satula: http://www.digiboost.com/S40%20Brakes%20002.JPG
Kuva sivulta http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5225659-Are-my-Volvo-V50-front-calipers-the-same-as-my-R32-s

Vitsi, kun mielestä noissakin on ne kuusikoloruuvit, ne on siis yhtä kuin liukutapit, liukutappien päässä on kuusiokolo.
Jos irroitit ne liukutapit ihan irralleen, niin sitten ne ei nähtävästi olekkaan tuossa mallissa kuusiokolot vaikka ihan varmaan niin muistan niiden olevan.

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 t5 awd jarrupalojen vaihto?
« Vastaus #7 : 17.07.2011, 08:58:27 »
Pirskatti kun jätin asennuskuvat ottamatta! Olis voinut niistä katella että mitä ne osat oli. Noh, pitää hommata vielä jarrulevytkin ja vaihtaa ne niin tulee siinä samalla katottua uudestaan tuo asia. Jäi laittamatta kuparitahnaa niihin tappeihin, liian kiireellä laitoin nippuun.

Takapalojen vaihto ilmeisesti vaatis sitten jonkun oikean jarrutyökalun jolla vois pyörittää mäntää ja painaa sisään sitä samalla.
Tuolle pitää vielä keksiä joku kikka että miten saa ilman erikoiskaluja homman hoidettua.

EDIT: ja kikka löytyi sujuvasti netistä, pitäis mennä ihan kärkipihdeillä.
http://s40forums.freeforums.org/how-to-brake-job-05-s40-t5-w-awd-t24.html
« Viimeksi muokattu: 17.07.2011, 09:06:52 kirjoittanut akema »
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 t5 awd jarrupalojen vaihto?
« Vastaus #8 : 22.07.2011, 10:56:54 »
Nyt on sekä eteen että taakse vaihdettu uudet levyt ja palat. Kaikki Motonetista. Liukuihin kaikkiin kuparitahnat.
Takajarrusylinterin männän sai sisään ihan kärkipihdeillä pyörittämällä ja painamalla, etupäässä normimallin liimauspuristimella.
Ei tarvinnut 7mm avainta missään ja siellä liukutapin päässä on avaimelle kyllä paikka. Takana pultit 13mm kannalla ja edessä 15mm.
Asennuskuviin laitan linkin kunhan ehdin ottaa ne kamerasta ulos.

Oli kyllä niin helppo remontti että ei kannata korjaamolla teettää jos vaan työkalut pysyy vähänkään käsissä.
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa akema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 209
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 t5 awd jarrupalojen vaihto?
« Vastaus #9 : 23.07.2011, 09:43:41 »
V50 T5 AWD A v.2005

Poissa trapper

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 t5 awd jarrupalojen vaihto?
« Vastaus #10 : 11.03.2012, 21:46:10 »
onkos tähän t5 awd peliin ketään vaihtanut jotain racing jarruja tai mistä ootte ostanut uudet jarrut peliin, (motonet tai joku muu)

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 t5 awd jarrupalojen vaihto?
« Vastaus #11 : 19.08.2012, 13:59:05 »
Jos olisit irroitanut sen ieksen siitä satulasta, etkä satulaa sieltä olka-akselista, niin olisit tarvinnut sitä 7mm kuusiokoloavainta, ne kuusiokoloruuvit on sellaisten mustien muovihattujen alla, käytännössä ne on siis satulan liukutapit, jotka sillä 7mm avaimella avataan, ne olisi hyvä puhdistaa ja voidella, että jarrut liikkuu kunnolla.

Onkos Volvon omassa ohjeessa kielletty voitelemasta noita liukutappeja joissakin malleissa. Voitelu pelkästään palojen liukupintoihin. Sinänsä tämä tuntuu järjenvastaiselta ettei niihin rasvaa laitettaisi...  Pelkkä puhdistus riittäisi.


.

Poissa Kardaani77

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 t5 awd jarrupalojen vaihto?
« Vastaus #12 : 28.08.2012, 08:45:50 »
lähinnä varmaan sen takia kielletty ettei ne keräis kaikkea maailman pölyä ja jumitu.. ja eipä sinne oikein kauhiasti muuta kestä laittaa ku kuparitöhnää, kerran polokaset laikat punaseksi niin siellä normi vasssut käryää  :nohnoh

 

RallyBaron  Samppasport