Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Liian pitkä moniurahihna?

  • 28 Vastauksia
  • 10011 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Liian pitkä moniurahihna?
« Vastaus #15 : 07.09.2015, 09:08:43 »
Mullakin kihnutti hihna tänäaamuna kylmänä. Kuuluuko kiristimeen kaksi pyörää? Onko muita vaihdettavia vapaita pyöriä? Tietysti se laturin vapaakytkin pitää vaihtaa jos ei muuten hiljene..

Onpa hyvä lähteä osia ostamaan kun kiristimiäkin on niin montaa erilaista,mulla classic ja 07 loppuvuosi jossa kai on kiinnityksiä muutettu... Nyt kun sattuisi vielä oikean pituinen hihna. Millanen rasti tuo kiristimen vaihto on maallikolle? Ei ole pikahuoltoa niin pitäisi nopeasti itse vaihtaa...
« Viimeksi muokattu: 07.09.2015, 09:11:00 kirjoittanut kytkijä »
Vida Pohjois-Savossa

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Liian pitkä moniurahihna?
« Vastaus #16 : 07.09.2015, 10:02:06 »
Mullakin kihnutti hihna tänäaamuna kylmänä. Kuuluuko kiristimeen kaksi pyörää? Onko muita vaihdettavia vapaita pyöriä? Tietysti se laturin vapaakytkin pitää vaihtaa jos ei muuten hiljene..

Onpa hyvä lähteä osia ostamaan kun kiristimiäkin on niin montaa erilaista,mulla classic ja 07 loppuvuosi jossa kai on kiinnityksiä muutettu... Nyt kun sattuisi vielä oikean pituinen hihna. Millanen rasti tuo kiristimen vaihto on maallikolle? Ei ole pikahuoltoa niin pitäisi nopeasti itse vaihtaa...

Kiristin on pulteilla kiinni että eikai sen vaihto ole sen kummempaa. Hieman ahdasta siinä on (lokari aika lähellä) mutta päältäpäin kun saa tehdä niin mikäs hätä siinä. Youtubesta löytyy videoita kiristinten ja rullien vaihtoon. Kiristintä löysätään vääntämällä t60 torxilla ja se on niin iso koko ettei löytynyt mun repertuaareista vaan oli ostettava. Sitä reikää jonka avulla kiristin "salvataan" löysälle (ohut pultti siihen reikään salvaksi) en sormikopelolla löytänyt. Kaveri väännätti apuna siinä kun tälläsin remmin paikoilleen. Onnistunee kuitenkin yksinkin.

Oikeat osanumerot ja koot löydät esim skandix.de sivustolta syöttämällä auton VIN numeron. Sieltä sivustolta itsekin tarkistin remmin mitan. Sieltä näkee myös volvo oem osanumerot ja myyvötkin oem osia tarvikeosien rinnalla

Edit: kuuluuko sieltä kovakin kahina? Useassa autossa (jopa hyvin vähän ajetuissa) mulla kylmänä kuulunut pientä ääntä kun kylmä ja kostea. Nyt tosin on liki äänetön:-) Kannattaa joskus vaihtaa ohjaustehostimen nesteet jne ja tutkailla että suojamuovit oikein paikoilaan ennenkuin ryntää osia vaihtamaan. Kattoa myös että väpättääkö remmi. Ja että onhan oikean mittainen;-)
« Viimeksi muokattu: 07.09.2015, 10:49:01 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Liian pitkä moniurahihna?
« Vastaus #17 : 07.09.2015, 10:55:57 »
Kiristin on pulteilla kiinni että eikai sen vaihto ole sen kummempaa. Hieman ahdasta siinä on (lokari aika lähellä) mutta päältäpäin kun saa tehdä niin mikäs hätä siinä. Youtubesta löytyy videoita kiristinten ja rullien vaihtoon. Kiristintä löysätään vääntämällä t60 torxilla ja se on niin iso koko ettei löytynyt mun repertuaareista vaan oli ostettava. Sitä reikää jonka avulla kiristin "salvataan" löysälle (ohut pultti siihen reikään salvaksi) en sormikopelolla löytänyt. Kaveri väännätti apuna siinä kun tälläsin remmin paikoilleen. Onnistunee kuitenkin yksinkin.

Oikeat osanumerot ja koot löydät esim skandix.de sivustolta syöttämällä auton VIN numeron. Sieltä sivustolta itsekin tarkistin remmin mitan. Sieltä näkee myös volvo oem osanumerot ja myyvötkin oem osia tarvikeosien rinnalla

Edit: kuuluuko sieltä kovakin kahina? Useassa autossa (jopa hyvin vähän ajetuissa) mulla kylmänä kuulunut pientä ääntä kun kylmä ja kostea. Nyt tosin on liki äänetön:-) Kannattaa joskus vaihtaa ohjaustehostimen nesteet jne ja tutkailla että suojamuovit oikein paikoilaan ennenkuin ryntää osia vaihtamaan. Kattoa myös että väpättääkö remmi. Ja että onhan oikean mittainen;-)

Sellainen metallinen kihnutus, kuului kuskin pukille kun ovi auki starttasin. Aamu oli tosiaan kylmin ja kostein vähään aikaan. Mulla on mittarissa 234tkm, ja nettipuheiden perusteella alkaa olla juuri ne ajat käsillä, kun tuo laturin vapaakytkimen laakeri ja kiristimen osat alkavat antautua. Pelotteluista johtuen ajattelin, että jos satsaisi sen satasen ennenkuin remmi katkeaa ja menee jakohihnan väliin..

Vähän epäselvää on netin åerusteella myös se, että saako kiristimeen vaihdettua pelkät rullat vai kannattaako se edes.. Luulen kanssa, ettei tuon kiristimen vaihto pitäisi olla pultin irroitusta kummempaa, on vaan niin kriittinen paikka että itsetunto on koetuksella :D
Vida Pohjois-Savossa

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Liian pitkä moniurahihna?
« Vastaus #18 : 07.09.2015, 11:13:24 »
Mulla on muuten 267tkm mittarissa ja vapaakytkin ok. Koko kiristin kannattaa vaihtaa. Eihän se ole kalliskaan

esim. tässä jannu irroittelee kiristimen. itse en siirtäny nestesäiliöitä pois tieltä kun tuusasin
https://www.youtube.com/watch?v=DLyiYnUkQuE
« Viimeksi muokattu: 07.09.2015, 15:33:17 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Liian pitkä moniurahihna?
« Vastaus #19 : 07.09.2015, 16:35:12 »
Motonetistä kiristin Gatesin paketissa, rullissa lukee INA, ilmeisesti laatutavaraa siis. Hinta 65e. Sinisellä 97e.
Vida Pohjois-Savossa

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Liian pitkä moniurahihna?
« Vastaus #20 : 07.09.2015, 21:32:23 »
Tuossa videolla jannu vääntää turhan lyhyellä räikänvarrella. Mulla oli huomattavasti pitempi viritys kun sitä oli kaverina vääntämässä oma poika;-) Laatuaikaa miesten kesken
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Liian pitkä moniurahihna?
« Vastaus #21 : 07.09.2015, 22:11:25 »
Tuossa videolla jannu vääntää turhan lyhyellä räikänvarrella. Mulla oli huomattavasti pitempi viritys kun sitä oli kaverina vääntämässä oma poika;-) Laatuaikaa miesten kesken

Sen verran käytin tänään hihnaa irti että kokeilin noita kiristimen pyöriä, eikä kumpikaan kuumana ainakaan kihnuttanut eikä vastustanut, toisessa oli aavistuksen enemmän klappia kuin toisessa, mutta erittäin vähän silti. Laturin vapaakytkin toimi kuten pitää, tuuletinsiivestä meisselillä pysäytettynä pyöri vain toiseen suuntaan (ei mitenkään erityisen herkästi, mutta muistelen lukeneeni ettei se mikään kovin herkkä olekaan). Kompuran kytkeytyminen ei aamulla vaikuttanut ääneen mitenkään.

Tuleepahan nyt kuitenkin vaihdettua tuo kiristin kunhan herkeää satelemasta, tosiaan tässä on uudemman mallinen kiristin jonka saa laitettua / otettua pois ilman ohjainrullan purkamista. Tässä tuli siis kaksi rullaa valmiissa paketissa, ei tarvinnut ostaa toista erikseen. Tilaakin on ruhtinaallisesti kun on tämä harmaakoppainen jossa ecu ilmanputsarin päällä.

Tarkistin vielä Vidasta kiristimen pulttien kiristysmomentin, 35 Nm, etten murjo kierteitä alumiinista. Uuden mallin kiristin pitää saada lukittua tapilla ääriasentoon, jotta pultin mahtuu irroittamaan.
Vida Pohjois-Savossa

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Liian pitkä moniurahihna?
« Vastaus #22 : 07.09.2015, 22:53:32 »
Sen verran käytin tänään hihnaa irti että kokeilin noita kiristimen pyöriä, eikä kumpikaan kuumana ainakaan kihnuttanut eikä vastustanut, toisessa oli aavistuksen enemmän klappia kuin toisessa, mutta erittäin vähän silti. Laturin vapaakytkin toimi kuten pitää, tuuletinsiivestä meisselillä pysäytettynä pyöri vain toiseen suuntaan (ei mitenkään erityisen herkästi, mutta muistelen lukeneeni ettei se mikään kovin herkkä olekaan). Kompuran kytkeytyminen ei aamulla vaikuttanut ääneen mitenkään.

Tuleepahan nyt kuitenkin vaihdettua tuo kiristin kunhan herkeää satelemasta, tosiaan tässä on uudemman mallinen kiristin jonka saa laitettua / otettua pois ilman ohjainrullan purkamista. Tässä tuli siis kaksi rullaa valmiissa paketissa, ei tarvinnut ostaa toista erikseen. Tilaakin on ruhtinaallisesti kun on tämä harmaakoppainen jossa ecu ilmanputsarin päällä.

Tarkistin vielä Vidasta kiristimen pulttien kiristysmomentin, 35 Nm, etten murjo kierteitä alumiinista. Uuden mallin kiristin pitää saada lukittua tapilla ääriasentoon, jotta pultin mahtuu irroittamaan.

Mulla on harmaakoppainen 2006 ja tilaa tosiaan ihan eri lailla kuin videon mustakoppaisessa.

Voihan sitä kahnutusta itse laturistakin kuulua. Tai tehostimesta. Tai kompurasta. Vag kulkineesta hajos kompura 80tkm paikkeilla. Metallinen kahina kuului.. Ellen muuten väärin muista niin ääni kuului kokoajan
« Viimeksi muokattu: 07.09.2015, 22:56:38 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Liian pitkä moniurahihna?
« Vastaus #23 : 08.09.2015, 07:45:12 »
Mustakoppaseen saa hiukan tilaa, kun ottaa ECU boxin irti. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Liian pitkä moniurahihna?
« Vastaus #24 : 24.11.2015, 11:58:31 »
Kihnutuksen  syy selvisi, ääni palasi kun pakkaset tulivat. Tai ties milloin alkoi kun vaimo on nyt 2kk ajan ollut aamulla ensimmäinen lähtijä.

Es-huollon yhteydessä pyysin tutkimaan jakopään vaikka merkkiliikkeen työnjohtaja vastusti sillä perusteella että asiakkaan rahat menevät hukkaan.

90tkm/3v ajettu kiristin on entinen, tänään pitäisi vielä kihnuttaa merkkiliikkeestä ad korjaamolle. 1km siirtymällä säästää 300e (tai häviää vaihtokoneen verran)

No, hyvä että syy selvisi ja toisaalta hyvä että syyllinen oli jakopää niin siirtyypähän seuraava vääjäämätön taas eteenpäin.

Tässä vielä ihan piruuttaan ääninäyte
https://youtu.be/9xw4YvK6ch0
« Viimeksi muokattu: 24.11.2015, 12:12:31 kirjoittanut kytkijä »
Vida Pohjois-Savossa

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Liian pitkä moniurahihna?
« Vastaus #25 : 24.11.2015, 13:43:56 »
Ei näy video. :idiot2:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Liian pitkä moniurahihna?
« Vastaus #26 : 24.11.2015, 13:45:05 »
Nyt pitäisi näkyä

Edit. Vielä lisäyksenä että on tuo Es-huolto paskaa. Toki en odottanutkaan siltä mitään muuta kuin kilpailukykyisellä hinnalla öljynvaihto merkkiliikkeen leimalla, mutta kuitenkin:

Edellisen bilian suorittaman essential huollon pöytäkirjassa helmikuulta on maininta tukivarsien alkavasta pykimästä ja jarrupalojen vaihto tarpeesta. 9kk ja 20tkm on tehnyt tehtävänsä ja puslat on korjaantuneet sekäjarrupaloihin tullut pintaa lisää, ja näemmä jäähdytysnesteen pakkaskestävyys on noussut 10 astetta. Auto läpäisi "nosturilla tehtävät tarkastukset" kirkkaasti!

Renkaiden vaihdon yhteydessä pohdin itsekin jarrupaloja että pääseekö ensi kesään...

Volvot ne vaan tekeytyy paremmaksi ajaessa :D
« Viimeksi muokattu: 24.11.2015, 17:32:36 kirjoittanut kytkijä »
Vida Pohjois-Savossa

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Liian pitkä moniurahihna?
« Vastaus #27 : 24.11.2015, 20:22:52 »
Laitoinpa erään nimeltämainitsemattoman suuren merkkiliikkeen huoltopäällikölle mailia tuosta jakohihnaremontista, kun 90tkm/3v sitten vaihdettu jakopää joudutaan nyt uusimaan. Ymmärtääkseni hajoamisen varalta merkkiliikkeillä on usein "takuu" koko vaihtovälille, ainakin kuluttajariitalautakunnan näkemys on tämä. Ongelmana tässä on se, että minulla ei ole kuittia tuosta huollosta, eikä paikallinen merkkiliikkeen työnjohtaja löytänyt tietokannasta mainintaa tuostakaan toisen merkkiliikkeen tekemästä jakopään laitosta.

Auto on ostettu tämän nimeltämainitsemattoman merkkiliikkeen työntekijältä täydellisellä merkkiliikkeen huoltokirjalla, ja myyjän yhteystiedot löytyvät edelleen liikkeen sivuilta. Todennäköisesti tilanne on se, että myyjä on teetättänyt "pimeästi" huoltoja ja saanut niihin virallisen maahantuojan leiman, vieläpä asentajan henkilökohtaisella nimileimalla. Varmastikaan juridista tarvetta korvaukseen ei ole eikä leimat riitä miksikään näytöksi, mutta haluan mielipiteen tällaisesta alemman portaan työntekijöiden toiminnasta jossa kuitenkin suomen suurimman jälleenmyyjän leimaamien huoltokirjojen uskottavuus on koetuksella. Tarvittaessa voisin kysyä myös Volvo car finlandin mielipidettä tästä.

Asiassahan ei olisi mitään ongelmaa jos tuota huoltoa ei olisi leimattu ison ketjun leimalla asentajan henkilökohtaisin tunnuksin, mikä antaa tiettyä uskottavuutta vaikka kuittia ei olekaan tallessa, ja ainahan toivossa on hyvä elää että joku tulisi vastaan kun joutuu kunnolla kuvettaan kaivamaan. Vähintäänkin tässä on palautteen paikka.
Vida Pohjois-Savossa

Poissa kytkijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Liian pitkä moniurahihna?
« Vastaus #28 : 30.11.2015, 14:40:16 »
Joskus lyö leiville olla hankala asiakas, löytyi maksaja jakopäälle, omana kipeänä pidän vianetsintä kustannukset 89e.
Vida Pohjois-Savossa

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron