Tällaista ongelmaa täällä. Auto on vm. -95 Volvo 460 2.0i.
Kävin tosiaan vakkarikorjaamolla vaihdattamassa öljyt ja suodattimen, pakkasta oli tuolloin -28. Autoa hakiessani totesivat että hammastanko oli ruvennut vuotamaan reilusti ohjaustehostimen öljyä ja vaihto olis tosiaan edessä - väittivät että voi olla pakkasen rikkoma. Auto oli ollut edellisenkin yön lämpimässä tallissa eikä vuotoa / oireilua aiemmin ollenkaan eli ohjausvaihde on mennyt tod näk korjaamon pihassa sököksi.
Korjaamolta ajellessani huomasin tosiaan tämän aiheen käsittelemän oireilun: Kierrokset palautuu tyhjäkäynnistä kytkimellä tooodella hitaasti. Ei ole auton ominaisuus, koska ennen hammastangon paskaksi menoa oireilua ei ollut. Siis esimerkiksi jos ajat kolmosvaihteella 60km/h, kierrokset esim. 2500 ja painat kytkimen pohjaan --> kierrokset jäävät hetkeksi paikalleen 2500:aan ja lähtevät siitä hitaasti tippumaan alaspäin (ei kuitenkaan koskaan tyhjäkäynnille asti).
Oireilua esiintyy vain, kun auto on liikkeessä - pysähdyksissä ollessa kierrokset palautuu tyhjäkäynnille normaalisti. Ilmenee siis vaihteita vaihtaessa ajossa. Ärsyttävää - varmasti kulutuskin kasvaa pidemmän päälle tämän vuoksi.
Osaisiko kukaan sanoa mistä moinen voisi johtua? Oma veikkaukseni on ohjaustehostimen joku osa (paineanturi/sen liitin?) koska oireilu ilmaantui saman tien todetun hammastangon vuodon yhteydessä. Voiko olla että vuodon takia paineet on mitä sattuu ja siksi jättää kierrokset "leijumaan"? Korjaantuukohan vika hammastangon vaihdolla, vai pitääkö alkaa erikseen etsimään jotakin toista vikakohtaa.. hankala uskoa että auto olisi mennyt useasta eri kohdasta samaan aikaan rikki.
Kiitos jo etukäteen vastaamaan vaivautuneille!