Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Taavi.H - 24.02.2015, 10:10:54
-
Tällainen projekti polkaistaan käyntiin Göteborgin kaduilla 2017.
http://www.hs.fi/autot/a1424745246452
Volvo Cars lehdistötiedote aiheesta:
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/158276/volvo-cars-presents-a-unique-system-solution-for-integrating-self-driving-cars-into-real-traffic
Projektissa Volvot ajavat itsestään vain tietyillä kaduilla joilla muuta liikennettä on rajoitettu mm. kevyen liikenteen osalta. Mutta kuitenkin ihan oikeasti oikean liikenteen seassa.
Kovin kaukana ei siis enää ole tämä itsestään ajavien autojen tulevaisuus. Useita projekteja on maailmalla jo käynnissä tai julkaistu. Eikä kyse enää ole Volvollakaan mistään testiratajutusta vaan ihan oikeasta tuotantokäytön pilotoinnista.
Minusta olisi hyvä jos autovalmistajat/FIA vielä polkaisisivat pystyyn itsestään ajavien autojen oikean kilpasarjan. Tätä tekniikkaa pystyttäisiin merkittävästi hiomaan kilparadoilla kovaa ajamalla. Sitä paitsi olisihan se silkkaa insinööripornoa. S* :D
-
Pk-seudun sisään/ulosmenoväylien ruuhkissa mielellään laittaisin autopilotin päälle. Ei kiinnosta yhtään se kyhnytys, nytkin ajan vakkari päällä jonoavustimella usein pitkät pätkät ruuhka-aikoina.
-
Onhan robottiautojen offroad/safari-kilpailuja järjestetty jo yli parikyt vuotta.
Sieltä on paljon tullut juttuja tuotannon puolellekkin.
-
kunka pitkään mahtaa suomessa mennä et saa niin sanotulla kuskilla olla ryyppy päällä tai kortiton ,vaikka jo toimisivat täydellisesti.
veikkaan että kunigas alkoholi on jo kielletty ennen kuin tuota vihettä pääsee sattumaan... :2funny:
-
Onhan robottiautojen offroad/safari-kilpailuja järjestetty jo yli parikyt vuotta.
Sieltä on paljon tullut juttuja tuotannon puolellekkin.
On toki.
Mutta tarkoitin jotain rata-autosarjaa tms. Touring car -sarja jossa ei kuskeja. :)
-
Mutta tarkoitin jotain rata-autosarjaa tms. Touring car -sarja jossa ei kuskeja. :)
Sopis ajan henkeen. Kilpakuljettajat nyt on aivan yliarvostettu ja -palkattu ammattikunta.
Olisi jo melkein yhtä mielenkiintoista seurattavaa kuin sähköautoradan katselu.
-
Sopis ajan henkeen. Kilpakuljettajat nyt on aivan yliarvostettu ja -palkattu ammattikunta.
Olisi jo melkein yhtä mielenkiintoista seurattavaa kuin sähköautoradan katselu.
Ura-autokisat on itse asiasaa ihan jännää seurattavaa. :)
Mutta jos nyt vaikka formula 1 -kisoja miettii, niin insinöörit suunnittelupöydän ääressä ja tiimit varikolla sen kisan nytkin aika pitkälle ratkaisevat. Muuttaisiko se kuskin puuttuminen lopulta kovinkaan paljoa? ;)
-
Minä olen jo monta vuotta ollut sitä mieltä, että pitäisi olla F1-"unblugged". Eli pelkästään kuski ja auto, mekaanikot vaihtaa renkaat ja säätää auton, mutta radalla kuski on yksin. Ainoa elektroninen vempele joka olisi sallittu, olisi sytytys (ja takavalo). ehkä sähköinen ruisku voisi olla myös sallittu.
Tämmöisen rinnallehan voisi sitten laittaa pyörimään F1-"Who's driving!?" -sarjan...
-
kunka pitkään mahtaa suomessa mennä et saa niin sanotulla kuskilla olla ryyppy päällä tai kortiton ,vaikka jo toimisivat täydellisesti.
veikkaan että kunigas alkoholi on jo kielletty ennen kuin tuota vihettä pääsee sattumaan... :2funny:
Todennäköisesti autoon tulee jonkinlaiset alkolukot, löytyy jo nyt Volvon lisävarusteista. Eikä nuo anna kuskin esimerkiksi nukkua. Jos silmät menee kiinni niin auto vetää herneet nenään.
Minä olen jo monta vuotta ollut sitä mieltä, että pitäisi olla F1-"unblugged". Eli pelkästään kuski ja auto, mekaanikot vaihtaa renkaat ja säätää auton, mutta radalla kuski on yksin. Ainoa elektroninen vempele joka olisi sallittu, olisi sytytys (ja takavalo). ehkä sähköinen ruisku voisi olla myös sallittu.
Tämmöisen rinnallehan voisi sitten laittaa pyörimään F1-"Who's driving!?" -sarjan...
Toisin päin. Le mans sarja on aika hyvä. Autoja ei turhaan rajoiteta, saa olla dieseliä, turboa ja muuta. Ainoa rajoitus että paljonko saa käyttää kisan aikana polttoainetta. F1 pitäisi olla kuninkuusluokka, missä laitetaan parasta mitä saatavilla. Maaefektiautot takaisin, turbotettu 4 litrat V12, jne... Niin ja jotka nähdään kuka on kova kuski turhat turvavarusteet kielletään. Nyt pystyy ajaa miten sattuu ja ehkä niska venähtää.
-
Ja koodarina pitää sanoa että olisi oikeasti helkkarin jännä päästä tarkemmin tutustumaan esim. just Volvon toteutukseen. Siellä on varmasti yks jos toinenkin rivi koodia.
-
Ja koodarina pitää sanoa että olisi oikeasti helkkarin jännä päästä tarkemmin tutustumaan esim. just Volvon toteutukseen. Siellä on varmasti yks jos toinenkin rivi koodia.
Just sitä insinööripornoa. S*
Ja ihan siis näissä siviililiikenteen toteutuksissa.
-
Just sitä insinööripornoa. S*
Ja ihan siis näissä siviililiikenteen toteutuksissa.
Tuo olisi semmoinen puoli johon voisi jopa lähteä vähän alipalkattunakin vääntämään bug... koodia :). Mitä työpaikkailmoituksia Suomesta ja maailmalta lukenut niin voipi olla että Oulussakin jossain vaiheessa koodaillaan Volvoihin softaa. Ei kylläkään minun toimesta.
-
Lievö ot. Äskettäin näin jostakin pätkän jossa joku Audi ajoi itsestään Laguna Segan rataa. Aika oli hyvin lähellä kilpakuskia.
-
Lievö ot. Äskettäin näin jostakin pätkän jossa joku Audi ajoi itsestään Laguna Segan rataa. Aika oli hyvin lähellä kilpakuskia.
Pari vuotta sitten tehdä BMW tehdä vastaavaa. Silloin vain vaati sen että autolle opetettiin rataprofiili.
-
Lievö ot. Äskettäin näin jostakin pätkän jossa joku Audi ajoi itsestään Laguna Segan rataa. Aika oli hyvin lähellä kilpakuskia.
Pari vuotta sitten tehdä BMW tehdä vastaavaa. Silloin vain vaati sen että autolle opetettiin rataprofiili.
Aika pian elektroniikka pieksee kilpakuskit. Ainakin tyhjällä radalla. Ellei ole jo tehnyt niin. Haaste tulee tietenkin siitä, miten toimitaan muiden autojen kanssa.
-
Aika pian elektroniikka pieksee kilpakuskit. Ainakin tyhjällä radalla. Ellei ole jo tehnyt niin. Haaste tulee tietenkin siitä, miten toimitaan muiden autojen kanssa.
En usko että enää on anturien eletroniikasta kiinni. Tarpeeksi vain laskentatehoa ja ei ku koodaamaan. Siinä on vain niin järjettömästi mitattavia juttuja huomioitavaa jotka vaikuttaa käytettyyn nopeuteen ettei vielä pärjäisi ihmisen perstuntumaan. Mutta kunhan laskentateho saataisiin riittämään niin teoriassa ihmisellä ei olisi enää jakoja. Auto voisi koko ajan ajaa ihan pidon rajalla.
-
F1 pitäisi olla kuninkuusluokka, missä laitetaan parasta mitä saatavilla. Maaefektiautot takaisin, turbotettu 4 litrat V12, jne...
Nomenomaan, sehän on "kaava 1" jo nimeltään, eli pitäisi olla se nopein resepti.
Ite veikkaan, että kone olisi ainakin kuivalla nopeampi kuin kuski. Sitten kun lisätään muuttujia (öljylätäkkö, hiekkapölyä, vettä), niin voipi tulla lipsahduksia.
-
Kohta taistellaan siitä, kuka on nopeampi kuin tekniikka :D
-
Pari vuotta sitten tehdä BMW tehdä vastaavaa. Silloin vain vaati sen että autolle opetettiin rataprofiili.
Black Magic Woman Topi Vaihteessa "ajettavana" http://youtu.be/WsnKzK6dX8Q
Automaattisesti itsensä pysäköivä Auto Union http://youtu.be/YEn9bQkBXkE
-
Ite veikkaan, että kone olisi ainakin kuivalla nopeampi kuin kuski. Sitten kun lisätään muuttujia (öljylätäkkö, hiekkapölyä, vettä), niin voipi tulla lipsahduksia.
https://www.youtube.com/watch?v=krJmTZ-TcMc
Hyvin tuo kulkee luisussakin, märällä radalla.
-
Mitä työpaikkailmoituksia Suomesta ja maailmalta lukenut niin voipi olla että Oulussakin jossain vaiheessa koodaillaan Volvoihin softaa. Ei kylläkään minun toimesta.
Näyttäisi jo 40 ihmistä vääntävän koodia autoihin. Taitaa vain olla VAG koodia kun käyvät saksassa koulutuksessa.
http://mediaoulu.fi/2015/02/elektrobitin-automotive-yksikko-tyollistaa-jo-40/ (http://mediaoulu.fi/2015/02/elektrobitin-automotive-yksikko-tyollistaa-jo-40/)
Volvo yhteyttä mietin kun aikoinaan noissa ilmoituksissa oli että sijoituspaikka olisi Oulu tai Göteborg ja vastaavat työpaikailmoitukset oli Volvonkin sivuilla.
-
Black Magic Woman Topi Vaihteessa "ajettavana" http://youtu.be/WsnKzK6dX8Q
Automaattisesti itsensä pysäköivä Auto Union http://youtu.be/YEn9bQkBXkE
Eikö kerrottu Bemarin aikaa verrattuna Stigin aikaan?
Mielenkiintoisinta on tosiaan se, että miten tietokoneautot tulevat reagoimaan järjettömästi ajaviin munakuskeihin... Robotti-robotti -yhteys toimii, mutta robotti-arvaamaton ihminen?
-
Robotti eliminoi muniksen. :)
-
Eikö kerrottu Bemarin aikaa verrattuna Stigin aikaan?
Mielenkiintoisinta on tosiaan se, että miten tietokoneautot tulevat reagoimaan järjettömästi ajaviin munakuskeihin... Robotti-robotti -yhteys toimii, mutta robotti-arvaamaton ihminen?
Eivät kertoneet aikaa.
Teoriassa paremmin. Jos auto monitoroisi antureilla 360 astetta auton ympärille niin se huomaisi muniksen nopeammin kuin ihminen. Mutta tässäkin päästään siihen että laskentateho loppuu ennemmin kuin anturien rajat tulisi vastaan.
-
Varmasti juuri näin kuten Ribbe totesi. Nopeamman havainnoinnin lisäksi kone voisi reagoida nopeammin ja kuitenkin huomioiden muun liikenteen. Ihmisellähän tahtoo huomio keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.
Connected vehicle voisi myös varoittaa muita autoja ja viranomaisia holtittomasti liikkuvasta kanssa-autoilijasta.
Sitten tulevat vielä moraaliset ongelmat. Jos esim. törmäys jompaan kumpaan on väistämätön, väistääkö tietokone lastenvaunuja vai mummoa?
Kevennyksenä: Ohjelmoidaankohan baijerilainen tietokone ajamaan röyhkeämmin kuin nagoyalainen?
Joka tapauksessa täysin autonomisesti kulkeva auto on vielä kaukana tulevaisuudessa jo juridisten ongelmien takia. Sen sijaan kuljettajan avustaminen (ja holhoaminen) varmasti lisääntyy nopeasti.
-
Sitten tulevat vielä moraaliset ongelmat. Jos esim. törmäys jompaan kumpaan on väistämätön, väistääkö tietokone lastenvaunuja vai mummoa?
Joka tapauksessa täysin autonomisesti kulkeva auto on vielä kaukana tulevaisuudessa jo juridisten ongelmien takia. Sen sijaan kuljettajan avustaminen (ja holhoaminen) varmasti lisääntyy nopeasti.
Tuo on ehkä se ainoa ongelma mikä tulee vastaan. Silloin kun kolari on väistämätön niin mitä väistetään ja mihin osutaan.
Itse voisin ottaa auton jossa olisi noita holhous avustimia, esimerkiksi City safety järjestelmä olisi tervetullut. Suomessa vain noita kaikkia rasittaa autovero. Ei vaatisi paljoa jos päätettäisiin että ko. varusteet olisi autoverosta vapaita.
-
Teoriassa paremmin. Jos auto monitoroisi antureilla 360 astetta auton ympärille niin se huomaisi muniksen nopeammin kuin ihminen. Mutta tässäkin päästään siihen että laskentateho loppuu ennemmin kuin anturien rajat tulisi vastaan.
Niin, teoriassa, mutta miten tietokone voisi esimerkiksi varautua siihen, että jo kaukaa on nähnyt lippispäisen kuskin "rusina-autossa" ajavan epävarmasti ja kääntyilevän ilman vilkkua. Ja kun se kohtalaisella nopeuserolla on tulossa ohitetuksi, vetääkin ratista samantien kylkeen katsomatta vierelle.
a) vaikka tietokone ehtisi reagoida muniksen päälleajoon, tulisi fysiikka vastaan
b) ihminen näkee tilanteen kaukaa, osaa varautua ja ehkä jarruttaa vauhdin valmiiksi alhaiseksi ja pitää suurempaa väliä munikseen, jolloin kylkeenajon väistäminen on fyysisesti mahdollista
Toki kun tarpeeksi on antureita, varmaan tekoälyn saa tajuamaan samoja asioita, vai saako? Ainakin niin, että jos joku "munistelee", tietokone voi tallentaa rekkarin "potentialiseena ongelmana" ja seuraavan kerran kohdatessa auto onkin eri moodissa kun munista ohitetaan.
Mutta tuollaisen rekisterin pitäminen on kiellettyä? :)