Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Äänestys

Millä näistä autoista on eniten potenttiaalia seuraavaksi klassikoksi?

300- sarja
6 (12.8%)
700- sarja
26 (55.3%)
900- sarja/V90 ja S90
12 (25.5%)
850
3 (6.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 47

Tulevat klassikot 200/700

  • 88 Vastauksia
  • 27646 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #75 : 31.01.2011, 22:50:29 »
Jatketaas filosofointia klassikon tunnusmerkeistä.

Otan kiitollisena vastaan keskustelussa lisätyt kriteerit. Etenkin uustuotanto-osien saatavuus ja ehjien käytettyjen hinnan pysyminen tai jopa kohoaminen osoittavat harrastajia olevan.

Uustuotanto-osien käyttö ei tosin Volvon tapauksessa kerro aivan koko totuutta, kun vanhan mallin tuotekehitys ei pysähdy mallin valmistuksen loppumiseen vaan tuotannon päättymisen jälkeen voi päivitetyistä varaosista koota alkuperäistä paremman yksilön.

Minullekin on myyty jo 10 vuotta sitten ensimmäiset Eioo-merkkisten osien tilalle Wetteriltä sovitussarjoja 940 parannettuihin vastaaviin, mutta mielestäni tältä osin ei tuo uustuotannon vaatimus vielä täyty.

Olin vähän ihmeissäni siitä, että mallin tuotantosarjan kokoa tarjottiin klassikon kriteeriksi, koska kyllä minulle harvinainenkin auto kelpaa, kunhan muut kriteerit täyttyvät. Vaikkapa Mercedeksen SL300 lokinsiipineen ei ollut massatuotantoa, mutta on ainakin minulle kelvannut klassiseksi esimerkiksi klassikkoautosta jo monta vuotta. Klassikon pitää olla myös pienen harrastajapiirin ulkopuolella tunnettu, mutta jospa kaikkien tuntema kallis ja harvinainen eksootti voi pienestä tuotantomäärästä huolimatta klassikoitua, vaikkei ihailtua mallia monella olisi ollutkaan varaa koskaan hankkia?

Samoin myöhemmin klassikoituvan mallin käyttöaikana osoittamat tekniset hämmingit ja suoranaiset suunnitteluvirheetkin saa klassikkoikäisenä anteeksi, kuten VW:n bensakrematorio, joka vie kahden tiloiltaan käytännöllisemmän ja lämmityslaitteella varustetun selvästi nopeamman Fordin bensat. Mutta ei se estä Kuplan klassikkostatusta...kai?

Ja sitten oma vastaus tämän threadin kysymykseen on, että Kakkosnelonen on jo klassikon asemassa. Sen tuntevat muutkin kuin autoharrastajat ja sitä on jo vuosia käytetty elokuvissa ja TV-sarjoissa asettamaan Volvolla ajava henkilö hänelle käsikirjoitettuun rooliinsa, jossa 240 tai useimmiten 245 on selkeä osa älykön/konservatiivin/perheihmisen roolia. Toisin sanoen Kakkosnelosella on oma vahva image joka voidaan valkokankaalla projisoida myös sellaisella ajavaan.

700-sarjan klassikoitumista lykkää mielestäni lähinnä 900-sarja, joka on niin samannäköinen, että 740 voi olla klassikko vasta sitten kun 900 on sitä myös. Teknisesti tämä ei tee aivan oikeutta vanhemmalle sarjalle, vähän kuten pre-1962 Amazon, joka on puusilmälle samannäköinen kuin 12-volttinen B18-moottorinen 1962 Amazon, mutta entisöijälle aivan eri peli...

Mutta tuossa mielessä uskoisin suuren yleisön laskevan 700 ja 900-sarjat yhdeksi mallisarjaksi, mikä on teknisesti aika oikeutettuakin.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2011, 22:55:43 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8902
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #76 : 31.01.2011, 22:51:03 »
Vai on se itepäinen :D Tuo oma katiska on pelannu ku ajatus koko ajan, viimisen kuukauden aikana tehny 5 reissua ylläkselle ilman minkäänlaista ongelmaa ja laskeskelin kulutuksenki pyörivän siinä 8,5 litran tienoilla satasella :)

Kyllä se pelaa, mutta nitisee ja natisee.

pitääkö klassikon olla teknisesti hyvä ja luotettava?

Ei kai nämä liity mitenkään toisiinsa. Klassikko on jäänyt ihmisille mieleen joko designinsa tai yleisyytensä tai molempien ansiosta. Kupla on aivan kiistämätön klassikko vaikka on teknisesti ja käyttökelpoisuudeltaan ("mahtuu siihen vaikka mitä kun ottaa vaan etupenkin pois") mitä on. Pyhimys-Volvo on toinen kiistaton klassikko vaikka kovin monella ei ole sellaista ollut ja tuskin kovin läheltä nähnytkään. Kuitenkin TV:stä tuttu ja muoto jää mieleen. Samalla perusteella minä sanoisin 700-sarjaa klassikoksi, ikää kuitenkin kohta jo museorekisteriin oikeuttavasti ja persoonallinen muoto.  S*

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8902
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #77 : 31.01.2011, 22:53:05 »
se oikein huolella ja järjen kanssa koottu 740 on nimeltään 940  :D

Jep, 700-sarjan toinen facelift...

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #78 : 31.01.2011, 22:55:45 »
Jep, 700-sarjan toinen facelift...
Joka piti tehdä hyvin pian ensimmäisen jälkeen, koska ensimmäinen oli täysin epäonnistunut ;) 8)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8902
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #79 : 31.01.2011, 23:14:37 »
Joka piti tehdä hyvin pian ensimmäisen jälkeen, koska ensimmäinen oli täysin epäonnistunut ;) 8)

Vuodesta 1988 vuoteen 1991? Eipä nuo nykyään tuon pitempään tahdo pysyä myynnissä koko malli...

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #80 : 01.02.2011, 05:57:15 »
@Glade, Valtra, TOK, Jule: pitääkö klassikon olla teknisesti hyvä ja luotettava? Kuten Kupla, jonka moottori oli varmasti täysin kypsä sohlo 100.000 km jälkeen...tai 2-T Saabin usein jo paljon pikemmin?


Teknisellä luotettavuudella ei mitenkään automaattisesti ole yhteyttä klassikko statukseen. Tekninen luotettavuus voi sen tuoda, mutta ei päinvastoin.

Itseasiassa monet kiistattomat klassikkoautot euroopassa ovat pieniä, edullisia jokamiehen autoja, jotka harvemmin ovat olleet erityisen korkealaatuisia teknisesti ajatellen.
Toisaalta pitää myös ottaa huomioon se että 100tkm on ollut 60 vuotta sitten sen aikaiselle tekniikalle vähintäänkin yhtä kova saavutus kuin miljoona km tänäpäivänä.

Poissa glade

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #81 : 01.02.2011, 21:40:14 »
@Glade, Valtra, TOK, Jule: pitääkö klassikon olla teknisesti hyvä ja luotettava? Kuten Kupla, jonka moottori oli varmasti täysin kypsä sohlo 100.000 km jälkeen...tai 2-T Saabin usein jo paljon pikemmin?

Oma kokemus kahden 240:n, yhden 740:n, yhden 940:n ja yhden S80:n pohjalta on, että koko ajan on laatu parantunut (mutta me olemmekin jättäneet ostamatta ne susina tunnetuiksi tulleet vuosikerrat, pl. S60 / 2001). Jos yksi pitää nimetä, niin 940 sitten, koska S80 on vasta nuorukainen, joten näytöt puuttuvat.

Montako kakkosnelosta on muuten ajettu 400.000 km / 20 vuotta vaihtamatta yhtään ainoaa puslaa taka-akselistoon joka ei edelleenkään kolise? Useimmissa Kakkosnelosissa taitaa kolista noilla kilometreillä jo toinen sarja sohlona ja kaasun polkaisun tai noston joutuu kompensoimaan ohjauksella taka-akselin kääntyessä.

Ja sitten se huoltoystävällisyys ja oikein vasitenkin sähköosien suhteen. 240 sähköoppi on haulikolla ammuttuna ympäri autoa ja Seiskassa yksi järjellä ajateltu sähköpääkeskus, jonka voi tarvittaessa vetää esiin kojetaulua hajottamatta. Tai aivan liian monessa 240 yksilössä vuotavan ovipielen tai tuulilasin tiiviste, joka valaa veden sulakerasiaan, joka on ihan hoopossa paikassa ovipielessä. Lämmityslaitteen puhaltimen vaihdossa menee Kakkosnelosen kanssa noin 4 tuntia jos tietää mitä tekee ja on hyvä ja lämmin paikka tehdä. 740 puhaltimen vaihdossa menee n. 4 tuntia vähemmän. Tai siis mistä mä tiedän, koska eniten ajettu 240 mikä meillä on ollut meni vasta vähän kolmattasataatuhatta enkä ole sellaista puhallinta vaihtanut kuin kahdesti. Seiskan puhaltimen vaihtoaika on arvio, koska tiedän missä se rupeli on, mutta eihän siihen ole tarvinnut ikinä koskea kun matkaa on takana vasta parin 240 puhaltimen verran.

Kojetaulut tosiaan halkeilevat vähän vuosimallista riippuen molemmissa. On muuten aika savotta vaihtaa, ainakin Seiskaan.

Anteeksi vain, TÄYSIN varustellun Amerikkamallin 240:n jälkeen olen ehdottomasti sitä mieltä, että sitten kun varustelu on vertailukelpoista, niin kyllä näistä kahdesta 740 on se ehdottomasti paremmin rakennettu. Yksilöitä on molemmissa, mutta rakenteet ovat Seiskassa pidemmälle mietittyjä ja helppohoitoisempia. 740 sähkötöissä riittää kytkentäkaavio ja mittari, 240 pitää lisäksi olla kartta että edes löytää sen kiukuttelevan russakan jostain kojetaulun syövereistä.

Se ei tosin Seiskaa pelasta, koska se oikein huolella ja järjen kanssa koottu 740 on nimeltään 940  :D
olen kanssasi täysin samaa mieltä , näin se vaan on . :)

Poissa Kaapeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • Voi miksi taas?
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #82 : 02.02.2011, 02:12:52 »
Mielestäni 200-sarjalaiset ovat jo klassikoita hienon ulkomuotonsa ansiosta. Omaan silmään neliovinen kakkosnelonen on ylivoimaisesti parhaimman näköinen Volvo kautta aikojen (tosin aika tasoihin menee delivery Duett). Auton mittasuhteet ovat kohdallaan ja oikeastaan mitään muuta, kuin etäisyyttä isänmaasta ei tarvitse muuttaa.

Seuraava Volvon klassikko on varmastikkin ansaitusti 700-sarja. Joku jo edellä totesikin, että se on parhaiten rakennettu Volvo ikinä... Allekirjoitan lausunnon täysin. Paras auto mitä olen ikinä omistanut on 740 GL '92, vaikka sen konehuoneessa asuikin se tehoton B200F ja vaihdelaatikkona rattaita rutisutti kestämätön M47. Ostin auton kun sillä oli ajettu n.240tkm ja luovuin siitä 401tkm mittarissa, ne olivat ylivoimaisesti halvimmat kilometrit mitä olen millään autolla ajanut. Nykyinen 940, hyvä auto sekin, ei kilpaile edes samassa sarjassa tuon seiskan kanssa (nivomatit on ihanan halpoja). Jostain kun saisi uuden 740 Turbon faceliftinä samalla viimeisen vuosimallin sisustalla kuin tuo oma GL oli, niin ostaisin heti...!
Volvot: V70 D5 '05, 940 Turbo '98,  240 "Drifter" '88
Autot: Pontiac Tempest 2D HT '67, Pontiac Bonneville '79, VW Kupla '65, VW T1 '62
"Itsellä ei ole kokemusta, mutta olen lukenut..."

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #83 : 02.02.2011, 22:06:49 »
Joka piti tehdä hyvin pian ensimmäisen jälkeen, koska ensimmäinen oli täysin epäonnistunut ;) 8)
Ei suinkaan täysin epäonnistunut.

Sedanin takaikkunan alempi lista on paljon parempi. alkuperäinen malli kaataa takaluukkua avatessa kaiken veden ja lumen takalasin kautta tavaratilaan. Juuri siksi 1987:ssa on ollut jo vuosikausia uudemman mallin tippareunalla varustettu lista, joka kerää veden ja valuttaa sen reunojen kautta auton ulkopuolelle.

Alkuperäinen listanpätkä on toki jemma-nimisessä paikassa tallessa...
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa HP

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #84 : 03.02.2011, 09:08:23 »
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #85 : 25.02.2011, 18:03:21 »
Muutin äänestystä, eli millä vaihtoehdoista on potentiaalia eniten seuraavaksi klassikoksi. Keskustelusta päätellen 200- sarjaa pidetään jo klassikona joten jätin sen pois ja 700- sarjaa vielä epäillään.

Vanhan äänestyksen tulos:
Onko 200- ja 700- sarjalaiset klassikoita?
Kyllä. 83 (80.6%)
Ei. 7 (6.8%)
Joskus, ehkä. 13 (12.6%)
Äänestäjiä yhteensä: 103

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa da3bal

  • MM -09
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Volvolkkaristi
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #86 : 25.02.2011, 18:36:54 »
Näkisin että 300-sarjassakin voisi olla myös ainesta klassikoksi. Pitkä elinkaari (1976-1991), rallihistoria, suuri suosio Briteissä, variaattorivaihteisto-versiolla ennätyksiä takaperin ajossa, löytyy harvinaisemmat mallit GLT, GLS, CS, jne. Wiki osasi myös kertoa että niillä ajettiin myös 360 Cupia.

'83 Volvo 240 DL Rat Looker
'70 VW 1600 Kombiwagen

Poissa walker

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #87 : 25.02.2011, 19:30:23 »
300 tulee olemaan ja on aina ollut hiljaisten harrastamia autoja,joten niitä tuskin nähdään teillä kuten esmes Amazoneja näkee vielä nykyisinkin...mulla on ollut -79 343 ja oli ihan kiva pikkuauto,mut tykään tosta 700 enemmän ja 200 on tosiaankin kestoklassikko jo..
Team Pahka Rules!
Exät:Amazonit-67,-69-69,70,343-79,2x245
nyxä:745-91

Poissa Tuke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: Tulevat klassikot 200/700
« Vastaus #88 : 25.02.2011, 20:25:57 »
Näkisin että 300-sarjassakin voisi olla myös ainesta klassikoksi. Pitkä elinkaari (1976-1991), rallihistoria, suuri suosio Briteissä, variaattorivaihteisto-versiolla ennätyksiä takaperin ajossa, löytyy harvinaisemmat mallit GLT, GLS, CS, jne. Wiki osasi myös kertoa että niillä ajettiin myös 360 Cupia.

Ajetaan vieläkin.

http://www.volvo360cup.nl/

 

Samppasport  Futurez