Proturbo  Autodiagnoosi

Vuoden Talviauto 2011 valittu

  • 48 Vastauksia
  • 16872 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Vuoden Talviauto 2011 valittu
« Vastaus #30 : 17.02.2011, 17:48:30 »
"hieman yli 100 A"...mun arvaushan oli ihan esihistoriaa. Dieselautoissa alkaa olla pian 200A voimalaitoksia.

Mittasuhteet alkavat siis olla sellaiset, että nimellisesti tarvittava 71 A jatkuva virta 14 voltin jännitteellä yli muun kulutuksen hehkuttaisi kilowatin vastusta akkua tyhjentämättä jatkuvasti.

Ikiliikkujahan tämä ei tietenkään ole, vaan laturia pyörittävä moottori ottaa tankista paljon enemmän kuin sen vastuksen lämmittämiseen menevän kilowatin.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Vuoden Talviauto 2011 valittu
« Vastaus #31 : 17.02.2011, 17:50:52 »
Missä vaiheessa turbo saavuttaa 500 asteen lämpötilan -30 startin jälkeen 5km kaupunkiajon aikana?
Kuten sanottu, energia hukkautuu entistä pienempinä virtoina eri puolila, joten ei ole yhtä kohtaa joka ratkaisisi koko lämmitysongelman.

Esim. tuo ylläoleva ei taida toimia pätkäajossa.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Vuoden Talviauto 2011 valittu
« Vastaus #32 : 17.02.2011, 17:58:42 »
on taas ylpeilyn aihetta  ;)

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Vuoden Talviauto 2011 valittu
« Vastaus #33 : 17.02.2011, 18:24:02 »
Ajatko sinä pitkiä matkoja toppatakki ja pipo päässä  :o

Make tuossa jo vastasi ja lisäkommenttina, että kun tiedän ajavani yli tunnin, otan ulkovaatteet pois päältä.

Ja tuohon mersuaikaan ajoin vielä taksia, joten autossa tuli oltua se 8...16 tuntia kerrallaan (pl. kusi- ja ruokatauot).

Mun pitkä voi olla toiselle lyhyt. Toppatakki päällä monesti, pipo lentää yleensä välittömästi ja alle 20 C riittää mainiosti. Saunaan sitten vasta kotiin päästyä ja se sitten lämpiääkin puilla  ;)

Ammattiautoilijat on tietty eri homma kuin tällaset sunnuntaiköröttelijät  8)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Vuoden Talviauto 2011 valittu
« Vastaus #34 : 17.02.2011, 18:25:00 »
"hieman yli 100 A"...mun arvaushan oli ihan esihistoriaa. Dieselautoissa alkaa olla pian 200A voimalaitoksia.

Mittasuhteet alkavat siis olla sellaiset, että nimellisesti tarvittava 71 A jatkuva virta 14 voltin jännitteellä yli muun kulutuksen hehkuttaisi kilowatin vastusta akkua tyhjentämättä jatkuvasti.

Ikiliikkujahan tämä ei tietenkään ole, vaan laturia pyörittävä moottori ottaa tankista paljon enemmän kuin sen vastuksen lämmittämiseen menevän kilowatin.

Ja kun taas miettii noita kylmäkäynnistyksiä, niin silloinhan esim. akku syö enemmän kuin pitäisi (toisaalta jännitehäviöt ovat pienemmät, hehheh).

Jos tulevaisuus on hybridiautojen, lämmitysongelma ratkeaa siis parhaiten tuolla Toyotan tekniikalla. Sen sijaan perinteisiin polttomoottoriautoihin on vaikeampi keksiä mistä sitä lämpöä saa lisää koppiin.

Ellei jatkuva sähkövermeiden kasvu tuota uudenlaista generaattoriratkaisua ja akkupakettia myös tavanomaisiin autoihin. Samalla suurella akkukapasiteetillahan voisi käyttää ilmastointia vastaavasti ennen starttia kuumina kesäpäivinä. Ns. "kaukosäädin"ilmastointi webaston tapaan.

Poissa altsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • Entinen Volvoilija
Vs: Vuoden Talviauto 2011 valittu
« Vastaus #35 : 17.02.2011, 19:56:39 »
Eikös näitä nyt ole?

- Panoramalasikatoissa / kattoluukuissa aurinkokennoja, jotka pyörittävät parkissa olevan auton ilmastointia kesällä
- Ylimääräisiä sähkövastuksia diesel autojen lämpöilmasuuttimissa
- Moottorijarrutuksen/jarrutusenergian talenteenottoja, ihan ilman hybridimoottoreita

Kyllä ne (auto)insinöörit on jo kaikkea pientä viritelleet...
Nykyinen: BMW 520dA Touring (F11) - Vaimolla: Audi A4, Avant
Entisiä: S60 2.5T/08 & V70 2.4 /02

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Vuoden Talviauto 2011 valittu
« Vastaus #36 : 17.02.2011, 20:07:25 »
Ja miten sen lämmön saa pois sieltä? Turbohan on ollut kautta aikain kuuma, miksi sitä ei ole tähän päivään mennessäkään vielä osattu ottaa hyötykäyttöön lämmön osalta? Voisiko olla niin, että sitä lämpöä muodostuu paljon turboon silloin, kun se lämmöntuotto ei enää muutenkaan ole ongelma?
Onpahan osattu. Sen nimi on vesijäähdytteinen turbo ;).
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Vuoden Talviauto 2011 valittu
« Vastaus #37 : 17.02.2011, 20:08:18 »
Hieno juttu, Volvo on yhä Pohjolan oloihin tehty :) Heh, olin tuossa joku päivä sitten kaverin kanssa kahvilla ja tuli kovat pakkaset puheeksi. Hän heitti, että sitten vaan Volvoja näkyy liikenteessä  :D
a car you can believe in

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Vuoden Talviauto 2011 valittu
« Vastaus #38 : 17.02.2011, 20:12:22 »
Hän heitti, että sitten vaan Volvoja näkyy liikenteessä  :D
On näissä Volvoissakin kestäminen. Eilen oma hyyty niin että piti Volvolla käyttää. Lisäksi kahdella muulla tänne kirjoittavalla oli ollu vastaavia ongelmia 2.5T koneisten autojen kanssa  :-\
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Vuoden Talviauto 2011 valittu
« Vastaus #39 : 17.02.2011, 20:23:18 »
On näissä Volvoissakin kestäminen. Eilen oma hyyty niin että piti Volvolla käyttää. Lisäksi kahdella muulla tänne kirjoittavalla oli ollu vastaavia ongelmia 2.5T koneisten autojen kanssa  :-\

Ikävä kuulla, varsinkin kun bensakone kyseessä. Titanium on pelittänyt ihan hyvin...

Niin oliko mitä vikana sitten?
« Viimeksi muokattu: 17.02.2011, 20:29:03 kirjoittanut Dave »
a car you can believe in

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Vuoden Talviauto 2011 valittu
« Vastaus #40 : 17.02.2011, 21:03:00 »
Niin oliko mitä vikana sitten?
Ei mikään. Taisi vain kylmä ja virran vähyys yllättää.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa rommitommi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: Vuoden Talviauto 2011 valittu
« Vastaus #41 : 17.02.2011, 22:15:42 »
On näissä Volvoissakin kestäminen. Eilen oma hyyty niin että piti Volvolla käyttää. Lisäksi kahdella muulla tänne kirjoittavalla oli ollu vastaavia ongelmia 2.5T koneisten autojen kanssa  :-\

Paljon siellä oikeen on pakkasta?  ;D

On ainakin toi 2.5T lähtenyt heti ensimmäisellä startilla joka aamu täysin kylmiltään, kun ei ole edes tolppaa. -20 huonommalla (enemmän pakkasta) ollaan just oltu enimmillään. Akkukin on vielä alkuperäinen, reilu 6v/200tkm maailmaa nähnyt.
Ajossa: BMW 530d GT -12

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Vuoden Talviauto 2011 valittu
« Vastaus #42 : 18.02.2011, 07:54:10 »
Paljon siellä oikeen on pakkasta?  ;D

On ainakin toi 2.5T lähtenyt heti ensimmäisellä startilla joka aamu täysin kylmiltään, kun ei ole edes tolppaa. -20 huonommalla (enemmän pakkasta) ollaan just oltu enimmillään. Akkukin on vielä alkuperäinen, reilu 6v/200tkm maailmaa nähnyt.
Toissa aamuna kun hyyty niin ei ollut kuin -32. Tänä aamuna oli -33 eikä mitään ongelmaa. Viime talvena lähdettiin pahimmillaan -36 lukemista ILMAN lämmitystä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa BTCC

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Vuoden Talviauto 2011 valittu
« Vastaus #43 : 18.02.2011, 13:08:50 »
Hieno juttu, Volvo on yhä Pohjolan oloihin tehty :) Heh, olin tuossa joku päivä sitten kaverin kanssa kahvilla ja tuli kovat pakkaset puheeksi. Hän heitti, että sitten vaan Volvoja näkyy liikenteessä  :D
Juuri näin!!!! :2funny:

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Vuoden Talviauto 2011 valittu
« Vastaus #44 : 18.02.2011, 15:02:46 »
Eiköhän uudehkot bensa-autot lähde käyntiin kun akussa riittää virtaa...ja bensaa tankissa  :P  Ei enää jäätyneitä kaasareita, jumittuneita ryyppyvaijereita yms  :)

 

Proturbo  Autodiagnoosi