Carcom Oy  Ateho

Volvon Drive Me -projekti (itsestään ajava Volvo)

  • 26 Vastauksia
  • 6569 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvon Drive Me -projekti (itsestään ajava Volvo)
« Vastaus #15 : 24.02.2015, 22:33:19 »
Aika pian elektroniikka pieksee kilpakuskit. Ainakin tyhjällä radalla. Ellei ole jo tehnyt niin. Haaste tulee tietenkin siitä, miten toimitaan muiden autojen kanssa.
En usko että enää on anturien eletroniikasta kiinni. Tarpeeksi vain laskentatehoa ja ei ku koodaamaan. Siinä on vain niin järjettömästi mitattavia juttuja huomioitavaa jotka vaikuttaa käytettyyn nopeuteen ettei vielä pärjäisi ihmisen perstuntumaan. Mutta kunhan laskentateho saataisiin riittämään niin teoriassa ihmisellä ei olisi enää jakoja. Auto voisi koko ajan ajaa ihan pidon rajalla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvon Drive Me -projekti (itsestään ajava Volvo)
« Vastaus #16 : 25.02.2015, 06:13:50 »
F1 pitäisi olla kuninkuusluokka, missä laitetaan parasta mitä saatavilla. Maaefektiautot takaisin, turbotettu 4 litrat V12, jne...
Nomenomaan, sehän on "kaava 1" jo nimeltään, eli pitäisi olla se nopein resepti.


Ite veikkaan, että kone olisi ainakin kuivalla nopeampi kuin kuski. Sitten kun lisätään muuttujia (öljylätäkkö, hiekkapölyä, vettä), niin voipi tulla lipsahduksia.

Poissa 244Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: Volvon Drive Me -projekti (itsestään ajava Volvo)
« Vastaus #17 : 25.02.2015, 07:16:33 »
Kohta taistellaan siitä, kuka on nopeampi kuin tekniikka :D
240 '85 T5

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Volvon Drive Me -projekti (itsestään ajava Volvo)
« Vastaus #18 : 25.02.2015, 09:21:57 »
Pari vuotta sitten tehdä BMW tehdä vastaavaa. Silloin vain vaati sen että autolle opetettiin rataprofiili.
Black Magic Woman Topi Vaihteessa "ajettavana" http://youtu.be/WsnKzK6dX8Q
Automaattisesti itsensä pysäköivä Auto Union http://youtu.be/YEn9bQkBXkE
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvon Drive Me -projekti (itsestään ajava Volvo)
« Vastaus #19 : 25.02.2015, 09:30:42 »
Ite veikkaan, että kone olisi ainakin kuivalla nopeampi kuin kuski. Sitten kun lisätään muuttujia (öljylätäkkö, hiekkapölyä, vettä), niin voipi tulla lipsahduksia.
https://www.youtube.com/watch?v=krJmTZ-TcMc
Hyvin tuo kulkee luisussakin, märällä radalla.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvon Drive Me -projekti (itsestään ajava Volvo)
« Vastaus #20 : 25.02.2015, 10:47:41 »
Mitä työpaikkailmoituksia Suomesta ja maailmalta lukenut niin voipi olla että Oulussakin jossain vaiheessa koodaillaan Volvoihin softaa. Ei kylläkään minun toimesta.
Näyttäisi jo 40 ihmistä vääntävän koodia autoihin. Taitaa vain olla VAG koodia kun käyvät saksassa koulutuksessa.
http://mediaoulu.fi/2015/02/elektrobitin-automotive-yksikko-tyollistaa-jo-40/

Volvo yhteyttä mietin kun aikoinaan noissa ilmoituksissa oli että sijoituspaikka olisi Oulu tai Göteborg ja vastaavat työpaikailmoitukset oli Volvonkin sivuilla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvon Drive Me -projekti (itsestään ajava Volvo)
« Vastaus #21 : 25.02.2015, 22:59:53 »
Black Magic Woman Topi Vaihteessa "ajettavana" http://youtu.be/WsnKzK6dX8Q
Automaattisesti itsensä pysäköivä Auto Union http://youtu.be/YEn9bQkBXkE

Eikö kerrottu Bemarin aikaa verrattuna Stigin aikaan?

Mielenkiintoisinta on tosiaan se, että miten tietokoneautot tulevat reagoimaan järjettömästi ajaviin munakuskeihin... Robotti-robotti -yhteys toimii, mutta robotti-arvaamaton ihminen?

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Volvon Drive Me -projekti (itsestään ajava Volvo)
« Vastaus #22 : 25.02.2015, 23:03:33 »
Robotti eliminoi muniksen.  :)
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvon Drive Me -projekti (itsestään ajava Volvo)
« Vastaus #23 : 26.02.2015, 07:28:58 »
Eikö kerrottu Bemarin aikaa verrattuna Stigin aikaan?

Mielenkiintoisinta on tosiaan se, että miten tietokoneautot tulevat reagoimaan järjettömästi ajaviin munakuskeihin... Robotti-robotti -yhteys toimii, mutta robotti-arvaamaton ihminen?
Eivät kertoneet aikaa.

Teoriassa paremmin. Jos auto monitoroisi antureilla 360 astetta auton ympärille niin se huomaisi muniksen nopeammin kuin ihminen. Mutta tässäkin päästään siihen että laskentateho loppuu ennemmin kuin anturien rajat tulisi vastaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon Drive Me -projekti (itsestään ajava Volvo)
« Vastaus #24 : 26.02.2015, 07:52:44 »
Varmasti juuri näin kuten Ribbe totesi. Nopeamman havainnoinnin lisäksi kone voisi reagoida nopeammin ja kuitenkin huomioiden muun liikenteen. Ihmisellähän tahtoo huomio keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.

Connected vehicle voisi myös varoittaa muita autoja ja viranomaisia holtittomasti liikkuvasta kanssa-autoilijasta.

Sitten tulevat vielä moraaliset ongelmat. Jos esim. törmäys jompaan kumpaan on väistämätön, väistääkö tietokone lastenvaunuja vai mummoa?

Kevennyksenä: Ohjelmoidaankohan baijerilainen tietokone ajamaan röyhkeämmin kuin nagoyalainen?

Joka tapauksessa täysin autonomisesti kulkeva auto on vielä kaukana tulevaisuudessa jo juridisten ongelmien takia. Sen sijaan kuljettajan avustaminen (ja holhoaminen) varmasti lisääntyy nopeasti.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvon Drive Me -projekti (itsestään ajava Volvo)
« Vastaus #25 : 26.02.2015, 08:21:16 »
Sitten tulevat vielä moraaliset ongelmat. Jos esim. törmäys jompaan kumpaan on väistämätön, väistääkö tietokone lastenvaunuja vai mummoa?

Joka tapauksessa täysin autonomisesti kulkeva auto on vielä kaukana tulevaisuudessa jo juridisten ongelmien takia. Sen sijaan kuljettajan avustaminen (ja holhoaminen) varmasti lisääntyy nopeasti.
Tuo on ehkä se ainoa ongelma mikä tulee vastaan. Silloin kun kolari on väistämätön niin mitä väistetään ja mihin osutaan.

Itse voisin ottaa auton jossa olisi noita holhous avustimia, esimerkiksi City safety järjestelmä olisi tervetullut. Suomessa vain noita kaikkia rasittaa autovero. Ei vaatisi paljoa jos päätettäisiin että ko. varusteet olisi autoverosta vapaita.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvon Drive Me -projekti (itsestään ajava Volvo)
« Vastaus #26 : 27.02.2015, 14:52:37 »
Teoriassa paremmin. Jos auto monitoroisi antureilla 360 astetta auton ympärille niin se huomaisi muniksen nopeammin kuin ihminen. Mutta tässäkin päästään siihen että laskentateho loppuu ennemmin kuin anturien rajat tulisi vastaan.

Niin, teoriassa, mutta miten tietokone voisi esimerkiksi varautua siihen, että jo kaukaa on nähnyt lippispäisen kuskin "rusina-autossa" ajavan epävarmasti ja kääntyilevän ilman vilkkua. Ja kun se kohtalaisella nopeuserolla on tulossa ohitetuksi, vetääkin ratista samantien kylkeen katsomatta vierelle.

a) vaikka tietokone ehtisi reagoida muniksen päälleajoon, tulisi fysiikka vastaan

b) ihminen näkee tilanteen kaukaa, osaa varautua ja ehkä jarruttaa vauhdin valmiiksi alhaiseksi ja pitää suurempaa väliä munikseen, jolloin kylkeenajon väistäminen on fyysisesti mahdollista

Toki kun tarpeeksi on antureita, varmaan tekoälyn saa tajuamaan samoja asioita, vai saako? Ainakin niin, että jos joku "munistelee", tietokone voi tallentaa rekkarin "potentialiseena ongelmana" ja seuraavan kerran kohdatessa auto onkin eri moodissa kun munista ohitetaan.

Mutta tuollaisen rekisterin pitäminen on kiellettyä? :)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron