Autoracing  KL-varaosat

Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?

  • 94 Vastauksia
  • 47710 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #60 : 18.09.2014, 22:03:58 »
AW:n jatkoksi tulossa 28-ripainen öljyjäähy, onko tuohon olemassa jotain fiksua termostaattia vai pistänkö sähkö-ohjatun venttiilin väliin kytkemään hullunkierrolle ennen öljyjen lämpenemistä.
ohjauksen voisi laittaa suoraan megasta tai ihan keinuvivulla.

Edit: http://www.ebay.com/itm/Tru-Cool-Thermal-Bypass-Transmission-Cooler-By-Pass-Cold-Weather-Use-Long-Brand-/201163760147?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2ed64b6213&vxp=mtr
Tollanen lähti tulemaan, näillä mennään.
« Viimeksi muokattu: 19.09.2014, 16:35:12 kirjoittanut Ari E »

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #61 : 09.02.2015, 19:05:02 »
Vaikuttaako kestoon millään tapaa onko lukoton vai lukollinen loota? Kauhean ristiriitaisia kokemuksia olen kuullut noista takavetojen aisineista. Tonilla laatikko kestänyt 12sek aikoja sekä melkein 600nm vääntöä, ja taas välillä kuullut, että tyyliin vakio mitsulla tapettu laatikoita. Itsellä olisi ideana juuri laittaa kestävyyttä ajatellen shiftkitattu aw71/71L 300-350 heppaisen vinokoneen perään. Luulisi shiftkitillä kestävän varttimailit ja kuminkärytykset, tuohon vielä iso öljyjäähdytin laatikolle niin varmaan jo kestää? Millaisilla tehoilla nuo aw70 lootat alkaa väsyä? Ei varmaan olisi huolta hajoamisesta 230äffän perässä?

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #62 : 18.02.2015, 22:14:27 »
Eikö kukaan osaa valaista tyhmää?

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #63 : 18.02.2015, 22:38:20 »
Ovat rakenteeltaan heikompia nuo lukottomat, eli em herroilla lienee aw71L/72L olleet käytössä?

Käytännössä lukottomissa on momentinmuunnin päällä eli aiheuttaneen jo itsessään ongelmia, näin mutuiltuna, kun ei ole autoinsinöörin papereita :)
« Viimeksi muokattu: 18.02.2015, 22:41:32 kirjoittanut Orlov »

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #64 : 18.02.2015, 22:53:52 »
Ei sillä lukolla ole merkitystä juuri muussa kuin osakaasuisessa maantieajossa, jossa lukitsee kampiakselin ja turbiinin yhdeksi puuksi ja vähentää laatikon nesteiden lämpökuormaa ja pudottaa polttoaineenkulutusta. Revittelyssä ja sudittelussa lukko ei kytkeydy.

Poissa Kontti76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #65 : 24.07.2015, 00:40:54 »
Onko raadilla mittaustuloksia AW:n öljynlämpötiloista? 16mm hydrauliputkeen sai tehtyä suoraan M14x1,5 kierteen johon sopii Bilteman adaptereilla öljynlämpömittari samasta puljusta.

Poissa masa88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #66 : 24.07.2015, 20:26:08 »
8mm putki ainakin AW71L ja 940 yhdistelmässä.
10mm putki (vai jopa 12mm) AW30-4X

Jos haluaa öljynlämmöt pysyvän AW7X järkevänä niin ainakaan vakio vesijäähdytys kierto + yli 30cm x 30cm kenno eivät riitä mitenkään. Pari vetoa nelosella niin lämmöt nousee noin yli 100c helposti.

Edelleenkin ei mopolla mahdottomia, pikku aski pikku tehoille.  :)
-Volvo V70 2.4
-Volvo 945 2.3

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #67 : 31.07.2015, 16:50:15 »
Tässä tutkittuna muutamalla (tyhmällä ja fiksulla) päällä tuloksena:

AW71L ja vastaavissa ei kickdown vaijeri vaikuta laatikon pakkojen kiinnipitävyyteen ns. väännönkestoon.

Kickdown vaijeri ohjaa puolikuun mallista (vähän kuin kaasuläpän tapaisesti toimivaa) osaa joka vaikuttaa vain vaihteiden vaihtoihin.
Samoiten päästää accumulaattoreiden taakse kovemmalla kaasulla enemmän öljyä jolloin vaihtaa terävemmin.

Itse työpaineeseen ei vaikuta, tai mihinkään väännönkestoon.

Kickdown vaijerin pois ottamalla tai överi löysällä vaihtaa isompaa todella herkästi = esim. kolmosella 10kmh kyllä luistattaa askin väkisin rikki.
Mutta löysäämällä ylikireästä FK:sta pikkasen löysälle vaihtaa aikasemmin ylöspäin, jolloin voi Volvon vinokoneen väännöllä hyödyntää askia enemmän. RIKKOMATTA sitä.

Jos tähän tulee se sama "No mutta kun Volvon ohje sanoo näin" Niin Volvolla oli jotain 6kpl vinokoneisiin erilaisen pitusia vaijereita. Jolloin joka "5mm esijännitystä (tai vastaava ohje)" vaikuttaa eri tavalla askin toimintaan.

Itsellä n. 5-10mm löysällä -98 FT:ssä. Tämä on tälle vaijerille mukava ja hyvä. Ei heitä heti pienempää kun painaa 1.5cm kaasua (kuten vakio FK:ssa).

Jos olen aivan väärässä, saa tietenkin korjata. Mieluiten muilla perusteilla kuin "koska volvo sanoo näin".
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #68 : 01.08.2015, 18:19:40 »
Siitä on reilu 3 vuotta, kun noita Aw:n osia tuli pyöritettyä käsissä. Ja juurikin tuohon päätelmään taisin tulla, paine kyllä pysyy tottakai samana, mutta kuinka nopeasti kytkinpakka nappaa kiinni, riippuu virtaamasta ja tähän taas kiktauni vaikuttaa, toki shift kit helpottaa hommaa.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #69 : 02.08.2015, 14:42:20 »
Siitä on reilu 3 vuotta, kun noita Aw:n osia tuli pyöritettyä käsissä. Ja juurikin tuohon päätelmään taisin tulla, paine kyllä pysyy tottakai samana, mutta kuinka nopeasti kytkinpakka nappaa kiinni, riippuu virtaamasta ja tähän taas kiktauni vaikuttaa, toki shift kit helpottaa hommaa.

Kyllä. Juurikin näin. Pieni löysäys on paikallaan niin voi hyönyntää vinokonetta. Itsellä niin että vaihtaa mukavasti normi ajossa mutta napakasti kuormalla. Ja shift kit aika ehdoton näissä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #70 : 23.08.2015, 21:38:14 »
Tonilla laatikko kestänyt 12sek aikoja sekä melkein 600nm vääntöä

Mistä tälläisen olet kuullut?

Itsellä olisi ideana juuri laittaa kestävyyttä ajatellen shiftkitattu aw71/71L 300-350 heppaisen vinokoneen perään. Luulisi shiftkitillä kestävän varttimailit ja kuminkärytykset, tuohon vielä iso öljyjäähdytin laatikolle niin varmaan jo kestää?

Ei kestä. Nm. Kokeiltu.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #71 : 23.08.2015, 21:58:40 »
Eikös Toni oo ollu viivalla 400hp vinokoneella ja aaweellä. Lukottomalla perällä.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #72 : 23.08.2015, 23:05:58 »
Eikös Toni oo ollu viivalla 400hp vinokoneella ja aaweellä. Lukottomalla perällä.

En tiedä, siksi kiinnostaakin montako vetoa kesti nipussa.
Ainakaan tinakone + aw71l kombinaatio ei toiminut kauaa.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #73 : 24.08.2015, 00:58:57 »
Tässä tutkittuna muutamalla (tyhmällä ja fiksulla) päällä tuloksena:

AW71L ja vastaavissa ei kickdown vaijeri vaikuta laatikon pakkojen kiinnipitävyyteen ns. väännönkestoon.

Kickdown vaijeri ohjaa puolikuun mallista (vähän kuin kaasuläpän tapaisesti toimivaa) osaa joka vaikuttaa vain vaihteiden vaihtoihin.
Samoiten päästää accumulaattoreiden taakse kovemmalla kaasulla enemmän öljyä jolloin vaihtaa terävemmin.

Itse työpaineeseen ei vaikuta, tai mihinkään väännönkestoon.

Kickdown vaijerin pois ottamalla tai överi löysällä vaihtaa isompaa todella herkästi = esim. kolmosella 10kmh kyllä luistattaa askin väkisin rikki.
Mutta löysäämällä ylikireästä FK:sta pikkasen löysälle vaihtaa aikasemmin ylöspäin, jolloin voi Volvon vinokoneen väännöllä hyödyntää askia enemmän. RIKKOMATTA sitä.

Jos tähän tulee se sama "No mutta kun Volvon ohje sanoo näin" Niin Volvolla oli jotain 6kpl vinokoneisiin erilaisen pitusia vaijereita. Jolloin joka "5mm esijännitystä (tai vastaava ohje)" vaikuttaa eri tavalla askin toimintaan.

Itsellä n. 5-10mm löysällä -98 FT:ssä. Tämä on tälle vaijerille mukava ja hyvä. Ei heitä heti pienempää kun painaa 1.5cm kaasua (kuten vakio FK:ssa).

Jos olen aivan väärässä, saa tietenkin korjata. Mieluiten muilla perusteilla kuin "koska volvo sanoo näin".

Tästä voisi tulla siihen johtopäätökseen että volvolla luotetaan koneeseen enemmän kuin laatikkoon. Koska vääntö on se mikä askia rasittaa ja tuo kuvauksen moottorin väännön hyödyntämättömyys viittaa vaan siihen ettei laatikko tykkää siitä mitä moottorista löytyisi.

Ja aiemmin mitä sanoin mersun lootasta, aikalailla sama toimintatapahan siinä on, ilman kickdown ohjausta vaihdot luistaa ja lyö isompaa liian helposti jolloin voi tavallaan pakolla luistattaa laatikkoa.

Sopiiko muuten udella mikä AW:sta laukesi tinapannun perässä?
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Takavetoisten automaattilaatikoiden kestot?
« Vastaus #74 : 24.08.2015, 16:33:09 »
Tästä voisi tulla siihen johtopäätökseen että volvolla luotetaan koneeseen enemmän kuin laatikkoon. Koska vääntö on se mikä askia rasittaa ja tuo kuvauksen moottorin väännön hyödyntämättömyys viittaa vaan siihen ettei laatikko tykkää siitä mitä moottorista löytyisi.

Ja aiemmin mitä sanoin mersun lootasta, aikalailla sama toimintatapahan siinä on, ilman kickdown ohjausta vaihdot luistaa ja lyö isompaa liian helposti jolloin voi tavallaan pakolla luistattaa laatikkoa.

Sopiiko muuten udella mikä AW:sta laukesi tinapannun perässä?

AW toimii löysätyllä vaijerilla maailmanloppuun asti jos on alle 400-450nm. Jos on jäähdytintä ja shiftkittiä. Sen jälkeen tulee ongelmia.

Löysätty vaijeri ei tarkota ilman KD vaijeria, sillä saa ihan varmasti askin rikki. Mutta löysää sitä kannattaa hieman, on turhan herkkä vaihtamaan pienemmälle. Tietenkin kun vääntöä tulee niin tiputtaa pienemmälle, lähinnä vittumaista ajaa kun painaa sentin kaasua niin tulee kickdown jo FK:ssa. FT:ssähän pystyy jo vääntöä hyödyntämään, ja molemmissa sama aski... Eli tuo teoria hylätty. :)

En tiedä muutakuin, että se AW luisteli ilmeisesti suht alusta asti tinalla, ja loppuenlopuksi petti jotenkin ettei liikkunut kuin kylmänä vähän eteen ja taaksepäin. Ylivaihdekkin pamahti niin että renkaat oli lukossa.
Näin ymmärsin uuden omistajan puheista. Kertokoot ne jotka tietää niin enemmän, tällästä muistelisin.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

KL-varaosat  Race.fi