Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => TDI => Aiheen aloitti: felippe81 - 31.03.2011, 09:20:55

Otsikko: evry
Kirjoitti: felippe81 - 31.03.2011, 09:20:55
terve! voisko joku valottaa mua mikä mahtaa olla vollessa! volle on -97 v70 2.5tdi aut. siihen on edellisen omistajan toimesta laitettu evry ja ahto modi ja katista otettu sisuskalut pois. mutta nyt on ongelmana 2 asiaa. kun painan kaasupetaalimen pohjaan niin ahdot nousee 1,4bar mut alkaa heti laskeen ja jää n.0,9bar! ja toiseks se lambda valo syttyy välillä ja jää palamaan kun käynnistän ja toisinaan jos jää palamaan kun se käynnistetään niin se sammuu ja toisinaan ei ole mitään ongelmaa! missä mahtaa olla kipu? tarvisko laittaa ne modit nappulan takaa tai viiveellä?


kiitos jo etukäteen!!

t:felippe81
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: Ristus - 31.03.2011, 11:42:08
vikavalo sytty kun on liian pieni vastus laitettu, napin taakse riittää tai vaihtaa vähän isompaan vasrtukseen. Ahtojen putoamiseen en osaa sanoa mutta olisko löysä hukkaportin jousi.
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: jaippi - 31.03.2011, 12:20:05
Mikähän mahtaa olla ahtomodin tila tällä hetkellä?
Noin about 4000 ohmin paikkeilla taitaa pysyä noin 1,2 baaria ahtoja.
Toi ahtojen käyttäytyminen noin on tyypillistä evryn kanssa.
Vaikuttaa että autosi tähtää tällä hetkellä vakioahtoihin.
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: felippe81 - 31.03.2011, 14:34:23
ok! kiitoksia vastauksesta! ja rupean mittaileen noita vastuksia! pitääkö paikkansa että noita vastuksia ei saa säätää kunautossa on virrat päällä tai se on käynnissä? yks kaveri väitti näin ettei sais olla!

mitä tarkoitat sillä että mikä mahtaa olla ahtomodin tila tällä hetkellä? elikkä onko pois toiminnasta!? vai?

kiitoksia taas kerran vastauksista jo etukäteen!!

t:felippe
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: Ristus - 31.03.2011, 14:57:16
Käsittääkseni sen oikeen vastusarvon hakeminen tehään just auto käynnissä... ja silleihän se toimii napin takaakin... eli ei pitäs olla kiellettyä... eikä olekkaan.
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: jaippi - 31.03.2011, 20:17:26
Sitäpä juuri tarkoitin että paljonko on vastusta säädettynä ahtomodissa.
Ahtomodi saa olla jatkuvasti kytkettynä, evry ei käynnistyksen aikana.
Vakiosyötöillä paineet ei juurikaan 1,2 baria korkeammalle nouse vaikka olisi hukkis hitsattu umpeen.

Vastusta mitatessa potikka pitäisi olla auton piuhoista irroitettuna, ettei MAP-anturi vääristä mittaustulosta.
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: pikku_paha - 01.04.2011, 09:39:26
Aika normaalia käytöstä turbolle että "piikki" on paljon enemmän kuin mitä sitten tasanen ahto on. Evry mod. vielä korostaa tuota koska soppaa tulee alakierroksilla reippaammin ja isoilla kierroksillä loppuu suuttimista hönkä. Myöskään perusahtomittarit ei välttämättä näytä ihan koko totuutta.
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: felippe81 - 04.04.2011, 16:05:33
terve taas! nyt olis haettu uudet evryn komponentit! olis 2kpl 1N4148 diodeja ja 56 ohm. vastus ja säätöpotikka ja kytkin! niin voisko joku sanoa että kutkenkö sen niin että ne evryn komponentit sen kytkimen toiseen napaan ja ne johdot toiseen napaan? on ihan normi 2 napainen on/off kytkin kyseessä!

kiitos taas kauheesti etukäteen!!
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: jaippi - 04.04.2011, 19:02:45
Tässähän tämä kuvakin olisi:
KLIKS (http://www.jarikoski.com/evry.jpg)

Tosta sitten ennen tai jälkeen komponentteja klippaiset johdon poikki ja irralleen jääneet johdon päät kytkimen napoihin kiinni.
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: curse - 12.11.2011, 20:12:18
evryn laitto sai aikaseks kauheesti vikakoodeja vaikka on katkaisijan kautta mm. neulannostotunnistin viallinen singaali ? ja ahdoista myös valitti...
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: Ristus - 12.11.2011, 21:20:40
mikä auto vuosimalli... jos tekee evryn ilman diodeja ja pienillä vastuksilla niin S/V70:ssä sai vikavalon palamaan, koskaan kukaan kertonu mistä viat tulee...
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: curse - 12.11.2011, 21:48:22
v70 -99  1N4148 Diodit on ja 56 ohm vastus
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: Kulmamies - 16.11.2011, 16:57:04
Pohdintaa.

Koska evryllä huijataan polttoaineen lämpötila-anturia, niin onko kukaan huomioinut sitä ennakkoa säätäessään? Testerillä tehtävä dynaaminen ennakonsäätöhän tehdään polttoaineen lämpötilaan perustuen. Jos siis ssätäisi ennakon evry kytkettynä ja huomioisi huijatun pa-lämpötilan, niin olisiko lopputulos jotenkin erilainen? Esim. tyhjäkäynnillä esiintyvä rynkytys liian pienellä vastuksella tjms.

Toinen pohdinnan aihe on ollut ahtomodi. Yleensähän laitetaan vastus mappianturin johtoihin, mutta mitä jos mapin letkuun laittaisikin perinteisen bleedin. Aivan kuten tavallisessa hukkaportin ohjauksessakin käytetään. Saisiko sellaisella ahtoja huijattua suuremmaksi?
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: VT86 - 16.11.2011, 17:24:12
Pohdintaa.

Koska evryllä huijataan polttoaineen lämpötila-anturia, niin onko kukaan huomioinut sitä ennakkoa säätäessään? Testerillä tehtävä dynaaminen ennakonsäätöhän tehdään polttoaineen lämpötilaan perustuen. Jos siis ssätäisi ennakon evry kytkettynä ja huomioisi huijatun pa-lämpötilan, niin olisiko lopputulos jotenkin erilainen? Esim. tyhjäkäynnillä esiintyvä rynkytys liian pienellä vastuksella tjms.

Toinen pohdinnan aihe on ollut ahtomodi. Yleensähän laitetaan vastus mappianturin johtoihin, mutta mitä jos mapin letkuun laittaisikin perinteisen bleedin. Aivan kuten tavallisessa hukkaportin ohjauksessakin käytetään. Saisiko sellaisella ahtoja huijattua suuremmaksi?

hieman mutupohjainen vastaus VAG kokemuksilla. Rynkytykseen se ei vaikuta oletettavastikaan seuraavasta syystä. Ongelmahan tulee siitä että auto ruiskuttaa liikaa ja joutokäyntikierrokset tahtoo nousta ==> Joutokäynnin säätö on tapissaan silloin kun rupeaa rynkyttämään.

(Viesti on mutua ja omaa pähkäilyä tuon vagineen suhteen, en vastaa oikeellisuudesta. Jos varmaa tietoa niin kertokaa toki)
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: jaippi - 16.11.2011, 18:58:46
Kulmamiehen pohdintaan vastailua:
2.5 TDI:ssä ei huijata lämpötila-anturia vaan määränsäädintä.
PD-koneissa huijataan lämpötilaa, enkä niistä osaa paremmin sanoa.
Toiseksi ahtomodista.
Bleedaaminen MAP-anturille menevästä letkusta tuottaa saman lopputuloksen.
Vastuksen läpi bleedataan signaalia maihin ja mekaanisella venttiilillä painetta ulkoilmaan = likimain sama asia eri lailla toteutettuna.

Rynkytys johtunee jonkinlaisesta erimielisyydestä määränsäätimen signaalin, joutokäyntinopeuden ja ECU:n ajatusmaailman kanssa.
Liian pieni vastus EVRY:ssä->ECU näkee alarajan alittavan signaalin ja pyytää lisää ruiskutusta->joutok.nopeus nousee->ECU pyytää hidastamaan vauhtia... piiri pieni pyörii...
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: Kulmamies - 19.11.2011, 09:00:45
Kulmamiehen pohdintaan vastailua:
2.5 TDI:ssä ei huijata lämpötila-anturia vaan määränsäädintä.
PD-koneissa huijataan lämpötilaa, enkä niistä osaa paremmin sanoa.
Toiseksi ahtomodista.
Bleedaaminen MAP-anturille menevästä letkusta tuottaa saman lopputuloksen.
Vastuksen läpi bleedataan signaalia maihin ja mekaanisella venttiilillä painetta ulkoilmaan = likimain sama asia eri lailla toteutettuna.

Rynkytys johtunee jonkinlaisesta erimielisyydestä määränsäätimen signaalin, joutokäyntinopeuden ja ECU:n ajatusmaailman kanssa.
Liian pieni vastus EVRY:ssä->ECU näkee alarajan alittavan signaalin ja pyytää lisää ruiskutusta->joutok.nopeus nousee->ECU pyytää hidastamaan vauhtia... piiri pieni pyörii...

 -H- Harvinaisen tyhjentävä vastaus. Emme siis ala keksimään pyörää uudelleen...
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: vaihtoehto - 19.11.2011, 12:57:45
tuosta rynkytyksestä vielä niin mites se sitten on kun hiljaa auton liikkuessa painat kytkimen pohjaan ja annat olla tyhjäkäynnillä ni alkaa se rynkytys ja sitten kun painat jarrua niin loppuu.

ite oon huomennu sen välillä että tyhjäkäynnillä pyöriessä tahtoo vähän rynkyttää ja kun painaa jarrua nii loppuu mutta mitenkä alipaineella voi olla osviittaa tuohon rynkytykseen
Otsikko: Re: evry
Kirjoitti: jaippi - 19.11.2011, 13:11:59
Rynkytykseen löytyy lääke ainakin museon puolelta hakusanoilla
anti hammermod.
Otsikko: Vs: Re: evry
Kirjoitti: VT86 - 19.11.2011, 13:33:04
Rynkytykseen löytyy lääke ainakin museon puolelta hakusanoilla
anti hammermod.

mutta miksi se pitää hammeroida pois, hakee vastuksilla rynkytyksen rajalle. Jotenkin hoopoa tee evry rynkyttää, moukaroi kantta sen verran että syötönmäärä laskee (vähennetään evryn vaikutusta) Vai onko Volvoissa tuo hammerointi eri asia ko VAGeissa.

Onko kukaan huomannut Volvon kanssa pitkässä vedossa evryllä ongelmaa että auto menisi vikatilaan ? (sarjassamme puoli minuuttia putkeen pedaalipohjassa tms.)
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: vaihtoehto - 22.11.2011, 07:19:20
ooon ite huomannu tuo saman onkelman että kun antaa liipasimen olla lattiassa tarpeeks pitkään ni loppuu kakku kesken mutta kun maltillisesti kengittää menemään nii ei onkelmaa...
pitää tuota moukarointi juttua tuossa koitella että jos sais tuo rynkytyksen pois, en ole lukenut sen kummemmin juttua mutta eikös se vähene kun naputtaa tuota kantta niin pumpun hihnaa päin?
Otsikko: Vs: Re: evry
Kirjoitti: jaippi - 22.11.2011, 14:31:20
mutta miksi se pitää hammeroida pois, hakee vastuksilla rynkytyksen rajalle...
Siksi hammeroidaan takaisinpäin että saadaan autosta ainakin osa ikävistä tärinöistä pois.
EVRY diodeilla höystettynä ei aiheuta lainkaan rynkytystä tyhjäkäynnillä vaikka vastusta kuinka pienentäisi.  ;)
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: vaihtoehto - 23.11.2011, 09:18:39
jaippi. itellä on ilmennyt sitä rynkytystä molemmilla evryilla vaikka o ollu diodit  :-\ tosin tästä toisesta jäteöljypolttimosta en tiiä että onko entine omistaja hammeroinu tuota kantta..etellisessä ei ainakaan ollu
Otsikko: Re: Vs: evry
Kirjoitti: jaippi - 23.11.2011, 09:32:22
jaippi. itellä on ilmennyt sitä rynkytystä molemmilla evryilla vaikka o ollu diodit  :-
Ai jopa noilla 1N4148 - diodeilla?
Aika herkkä laitos sulla sitten on.
Voisi johtua juurikin tuosta hammeroinnista tuommoinen yliherkkyys.
Otsikko: Vs: Re: evry
Kirjoitti: VT86 - 23.11.2011, 09:34:03
Siksi hammeroidaan takaisinpäin että saadaan autosta ainakin osa ikävistä tärinöistä pois.
EVRY diodeilla höystettynä ei aiheuta lainkaan rynkytystä tyhjäkäynnillä vaikka vastusta kuinka pienentäisi.  ;)

Itsellä on tuossa vääräuskoisessa kytketty vastukset ja kytkin ilman diodeja. Suunnittelin tosin että jos vag-comilla ruukkaas IQ arvoa nii pääsis hammeroimatta rynkytys ongelmasta (ehkä). Tässä on vaan aina se ongelma että pakopaineet varmaan tuolla vakiomandariinilla (tai viinirypäleellä) on oletettavasti aika kovat. Vaatisi kohta ahdin upgradeia ja sitten softaa ilman evry-kikkailua.
Otsikko: Re: evry
Kirjoitti: jaippi - 23.11.2011, 09:35:33
IQ arvon muuttaminen vastaa täysin hammerointia. Tuli aikoinaan eräässä vaggilaisessa testattua.
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: vaihtoehto - 23.11.2011, 20:52:45
en tiiä voi olla, ylhäältä päin katottuna oikee ylä reina nii ol ihan normi kantaseen pulttiin vaihdettu
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: Irual - 01.10.2013, 19:12:51
Liittynee tähän ketjuun minunkin aiheeni, joten en viitsi uutta keskustelua aloittaa turhaan. :)

Kyseessä Volvo V70 2.5TDI vuodelta 1998. Tarkempia tietoja: LW72/266

Tähän kulkineeseen on edellisen omistaja toimesta asennettu jonkun näköinen EVRY.
Boxissa on kaksi potikkaa, toinen syötölle ja toinen jollekkin... ahdoille?

Tuohan toimii ihan hyvin ja voimasavua pukkaa putkesta ja auto on ripeä liikkeissään. Boxille on kytketty muutama piuha enemmän, kuin normaalisti olen nähnyt....
mutta ilmeisesti syöttöpumpun johdot ovat kaksi mustaa ohutta johtoa jotka sieltä syöttöpumpun suunnasta boxille tulevat (boxi killuu konehuoneessa, apukuskin puolella ylälaidassa). Toinen oletettavasti syöttöpumpulta tuleva ja toinen sinne takaisin menevä.

Mikä johto pitää kierrättää kabiinin kautta ja laittaa kytkin väliin, jotta evryn saa päälle ja pois silloin kun haluaa?

Kummallisintahan tuossa on se että siinä boxissa on kaksi potikkaa.... ja siihen boxiin menee johtoja liittimestä joka sen boxin vieressä on. Voisiko siinä olla silloin jokin omatekoinen ahtopaineen säädin myös tms?
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: jaippi - 01.10.2013, 19:55:19
Jos sinne boksille menee ne 4 johtoa, niin yhet on syöttöä hämäävälle potikalle ja toiset ahtopaineita hämäävälle potikalle.
Kytkin tulisi jompaankumpaan syöttöpumpun tienoilla käyvään johtoon.
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: Irual - 01.10.2013, 20:11:22
Jos sinne boksille menee ne 4 johtoa, niin yhet on syöttöä hämäävälle potikalle ja toiset ahtopaineita hämäävälle potikalle.
Kytkin tulisi jompaankumpaan syöttöpumpun tienoilla käyvään johtoon.

Ok. Näin mä vähän arvailinkin....

Onko sillä väliä että kumpaan johtoon kytkimen laittaa? Siis niistä kahdesta mitkä tulee/menee syöttöpumpulle.... Eikös siis kumminkin sieltä syöttöpumpunliittimestä yhdestä johdosta kytketä rosvojohto joka menee potikalle ja toinen tulee takas sinne liittimeen. Oisko ollu nyt sit ne 2 ja 3 johtopaikat. Mutt just se että kumpaan johtoon laitan sen kytkimen?

Ja miten sit se ahtopaineen säädin? Kannattaako tehdä mitään nappia siihen vai antaa olla sellaisenaan?
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: jaippi - 01.10.2013, 20:46:09
...Onko sillä väliä että kumpaan johtoon kytkimen laittaa?...
...Oisko ollu nyt sit ne 2 ja 3 johtopaikat...

Ei ole väliä kumpaanko laittaa kytkimen väliin.

EVRY-piirihän kiertää kakkosesta potikan läpi kolmoselle (tai toisinpäin) ja
kytkin vain katkaisee tämän piirin jolloin auto toimii kuten tehtaalla on suunniteltu.

Ahtosäätimelle ei tarvi katkaisijaa.
Otsikko: Vs: evry
Kirjoitti: Irual - 01.10.2013, 21:26:25
Ei ole väliä kumpaanko laittaa kytkimen väliin.

EVRY-piirihän kiertää kakkosesta potikan läpi kolmoselle (tai toisinpäin) ja
kytkin vain katkaisee tämän piirin jolloin auto toimii kuten tehtaalla on suunniteltu.

Ahtosäätimelle ei tarvi katkaisijaa.

Ok. Hieno juttu, kiitos vastauksista! :)

Mulla oli aikanaan tdi cordoba johon edellinen omistaja oli evryn laittanu ja silleen että sai napista pois päältä. Toimi hyvin.

Täytyypä näillä vinkeillä kokeilla se nappi kytkee tohon volvoon. (Kyseessä kaverin volvo, mutta sillä kun ei itellään ole edes sen verran tietotaitoo ku mulla ni kyselen sen puolesta asiaa täällä) :)

Mut sit se ahtopainepotikka, kannataako siihen edes koskea kun se nyt on toimiva? Ahtopainemittarikin oli mut se otettii pois ku kaveri halus. Tarviiko sitä siihen menevää letkua tulpata tms mittarin irrottamisen jälkeen?