Ateho  Elekma

Volvo v50 D5 aut. hifistys

  • 17 Vastauksia
  • 20113 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jonbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Volvo v50 D5 aut. hifistys
« : 22.01.2011, 15:09:40 »
eli tavoitteena on v50:sen

-vaimennus ja rengasäänien pienentäminen.
-parempien poppien asentaminen

Vaimennukseen käytetään dynamattia, dynalineria sekä hieman siletcoatin tuotteita

-Poppeihin tarkoituksena
genesis profile two
rainbow germanium
audison bit one
Ehkä subi jos germaniumit ei potki tarpeeksi.

Projektissa on seuraavassa vaiheessa...

Kontti purettuna


eipä siellä juurikaan vaimennusmateriaalit pistä silmään :D



Osin 2 kerrosta dynamattia laitettuna


lokarin päällekkin vähän


päälle dynaliner 1/2


kynnyslistaanki kaiunpoistoa


tärinän poistoa turvavyön peite paneeliin


oikea puoli



oikea puoli vailla vaimennusta


oikeapuoli valmiina




Aikaa meni sen 6 -7 tuntia. --> Eipä kuulu kontista enää mökää :D

nyt melu kuuluu edestä. eli ilemisemmin joko etuovet tai lattia olis seuraavana vuorossa...


Kuvia takaovien vaimentamisesta

oikea ovi... tehtaan vaimenusta ei ole??!


oikea ovipahvi... tehtaan vaimenusta ei ole??! tai no jos tuota styroksia voi siksi kutsua


ovi vaimennettuna


pahvi vaimennettuna dynamatilla


pahvi dynamatin päälle dynaliner 1/4


Aikaa meni noin 3 tuntia.


Projekti etenee... vuorossa etuovet


kädensija irroitettuna



diskantin kuori irroitettuna



Etuovi paljaana, eikä mitään vaimennuksia tehtaalta



Etuovi ja pahvi vaimennettuna



Aikaa meni noin 2 tuntia.






Poissa jonbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 D5 aut. hifistys
« Vastaus #1 : 22.01.2011, 15:10:33 »
Homma etenee... eli aloitin tuo lattian vaimentamisen

2 pkt dynamat
3 pkt dynaliner
1 pkt bitoplast
2 levyä silentcoat absorberia

Ekaa kertaa otin varalle noita silent coatteja ja on muuten valovuoden eroa tuohon  dynalineriin... tosin hinnassakin on eroa  :/




Homma alkaa purkamalla keskikonsoli

Kyynärnojan alta pohjasta luukku pois ja 2 torxia irti


2 torxia irti kelluvan konsolin takaa


Ota klipsu irti kelluvan konsolin takaa ja sitten vedä konsolia hitaasti taakse päin ja ota kuvassa näkyvät 2 torxia irti


Ota paneeli näytön ympäriltä irti. SEn jälkeen pukkaa konsolin takaa näyttömoduulia voimalla ja klipsut lähtevät irti. ota 2 liitintä irti moduulista. SEn jälkeen ota 2 torxia irti konsolista


Ota konsoli irti


Irroita haarmaa liitin


Irroita haarmaa liitin 2


Irroita muovit. työnnä muovissa näkyvästä reiästä esim meisseli sisään ja klipsu aukeaa. Toiselta puolelta sitte muovi lastalla. toisella puolella tarvitt 2 muovi lastaa


Irroita muovit penkin edestä. vain yksi klipsu jonka painat alas ja samalla vedät


Kun penkin pultit ovat irti. ota penkissä oleva liitin irti. kierrät vain pultista niin kauan että liitin on irti


irroita penkki. Itse nostin sen vain takapenkin päälle niin turvavyötä ei tarvise irroittaa..


matto irroitettuna. eipä mahdottomia vaimennuksia ole tehtaan puolesta


2 kerrosta dynamattia


dynamatin päälle dynaliner 1/4


penkki irti ja nostettu takapenkin päälle


takapenkin matto nostettu ylös.. eikä juuri mitään vaimennusta


B -pilarin muovi vaimenettuna


B -pilarin muovin natiseva liitos vaimennettuna bitoplastilla


kojetaulun päätymuoviiin lisätty bitoplastia


sulakerasian suoja vaimennettu bitoplastilla


bitoplastilla vaimennettu myös verhoilun sivut


kuskin puoli purettuna




taka jalkatilan tuuletuskanavat purettuna


vakio vaimennukset



2 kerrosta dynamattia



dynaliner 1/4 päälle



takamatto ja tuuletus kasattuna


ohennetaan verhoulun styroksia jotta ei rajoita kaasupolkimen liikettä... verhoilu nusi vähän ylöspäin



kuskin puoli kasattuna


Seuraavaksi penkki paikalleen





Aikaa meni noin10 tuntia.  Keskikonsolia en ruvennu enää kasaamaan ku oli jo sen verran asennus olut maistunu... Huomenna jatkuu kokoaminen ja takapenkin irroitus ja vaimennus...

Poissa jonbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 D5 aut. hifistys
« Vastaus #2 : 22.01.2011, 15:12:15 »
Jep eli homma jatkui tänään keskikonsolin kasaamisella, joka istui nätisti paikoilleen


Seuraavaksi olis takapenkin alustan vaimennuksen vuoro

Penkit purettuna




Sieltähän löytyki jotaki boonusjuttuja edellisen omistajan jättämänä... jotaki evästä toi on... siis siivotaan pois..


dynamattia osin 2 kerrosta


dynamatin päälle dynalineria...



Jopas vaimenee... nyt täytyy ottaa toi ovien ulkopellit käsittelyyn koska suurin melu tulee nyt sieltä...

Kannattaakohan tuota kattoa vaimentaa? Onko vastaavaa hyötyä?

Poissa jonbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 D5 aut. hifistys
« Vastaus #3 : 22.01.2011, 15:13:22 »
Tänään vuorossa vähän pienempää näpertelyä ;D

takapenkit ja verhoilu kuivuu pesusta niin ei pääse eteneen

mittariston kehys irti ja kitinät kuriin bitoplasitlla. Laitoin myös Bitoplastia ratin all olevaan muoviin osin 2 kerosta.. (unohdin ottaa kuvan)




Oho, tutkin ovien tiivisteitä ja huomasin että nämä oli molemmilta puolin paskana. Tarkastapaaka omanne.... suhisee taatusti.. paljonkohan noi sinisellä kustantaa..


je jotain keveenpää päivän päätteeksi... Pesu ja vetasin Zainoa pintaan






Tässä tein seuraavia pohdintoja lisää

Vaikuttaisikohan konepellin vaimennus dynamatilla ajomeluun?  Onko kukaan tehnyt ja voisi kertoa kokemuksista?

Poissa jonbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 D5 aut. hifistys
« Vastaus #4 : 22.01.2011, 15:14:09 »
No niin huomena kokeileen oliko tuolla konepellin vaimentamisella sen "seksuaalisempaa" merkitystä.

Eli vaikio suoja pois ja pihdistus


Laitoin dynamattia kun sitä oli saatavilla...




Ja vakio peitto päälle. on muuten paikkapaikoin meleko ohut...


Tutkiskelin tuota kattoa myös ja totesin et se on melko kuminakoppa... Eli joutuu senki viel vaimentamaan... Materiaalit loppuu vaan nyt kesken eli dynamattia ja bitoplastia sinne meinasin laittaa...

Poissa jonbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 D5 aut. hifistys
« Vastaus #5 : 22.01.2011, 15:16:55 »
Kyllä tuo konepellin vaimennus noin korvakuulolta on pienentänyt moottorista kantautuvia ääniä. mutta ei vaikutus lyllä mikään dramaattinen ole :D

Jes eli nyt alkaa olla pirssi taas nipussa




Hommana tuo ei ollut vaikea ja purkuohjeet löytyvät suurimmaksi osaksi netistä niin ei tarvitse rikkoa paikkoja.

Aikaa menny ehkä 4-5 työpäivää... tahti oli semmonen kepeä lomatahti röystettynä asennusoluella... joten nopeampaankin tuon tekee.

Kaikki paneelit istui yhtä listaa lukuunottamatta nätisti paikoilleen. täytyy toi vielä modata --> ottaa hieman dynalineria pois alta tuotakohtaa.

Nyt ääni tulee selkeästi ovista. --> täytyy toi ulkopelti vaimentaa ja uusia noi rikkinäiset tiivisteet.

Lisäksi tuo katto varmaankin pitää vaimentaa myös niin ei jää sanomista :D :D Homma lähti taas lapasesta....pkrl, ihan vähän jos vaan vaimentelis...

Poissa jonbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 D5 aut. hifistys
« Vastaus #6 : 22.01.2011, 15:17:39 »
ja hienman natinan poistoa... Bitoplastia tavaratilansuojan päihin. Ei muuten natise enää  ;D



Poissa jonbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 D5 aut. hifistys
« Vastaus #7 : 22.01.2011, 15:18:47 »
Pientä päivitystä.

Vedin virtapiuhan konttiin joten tuli laiteltua hieman vaimennusta samalla hanskalokeron taakse...

Hanskalokero irti ja sieltähän se läpivienti löytyy.


Reikä josta 35qmm kaapeli läpi ja tiivistys sikaliimalla.


Kaapelij vetoa


Sitte sinne tukin 35mm silent coat sound absorberia






hanskalokeron ympärille 15mm silent coat sound absorberia


Poissa jonbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 D5 aut. hifistys
« Vastaus #8 : 22.01.2011, 15:20:16 »
Jep, Eli aloin sitte askartelemaan paskartelemaan lasikuidusta peilikolmioita kun tuli noi Rainbowin Germaniumin sarjan erkat hommattua.

Tää on sitte eka kerta ko teen lasikuidusta yhtään mitään, joten vinkkejä saa antaa niin ei tarvis tehä montaa kertaa...

Tähän saakka ollaan päästy netistä löytyvillä ohjeilla...

Suuntauksen hakemista ja se kuumaliimalla lukittu





Kävin citymarketista 40 denierin sukkahousut ja pingotin tiukaksi ja hartsi päälle. tässä vaiheessa vielä tuntuu että heleppoa ko heinän teko...




Päälle vetasin 2 kerrosta lasikuitumattoa ja hartsia.. ja tässä vaiheessa tuliki sitte haasteita... vähän liikaa kovetetta hartsiin ja tulos ei ollukkaan niin hyvä kuin olisin halunnut... valitettavasti kuvaa ei ole.. alkako jo tuntumaan että harjoituskappaleet näistä tuli

no kuitenkin dremelillä illan tuunattuani vetasin päälle pp100 pakkelin ja tilanne on nyt tämä.



näyttää ihan aihiolta mutta tossa kuidutus hommassa ko kiireellä piti tehdä meni hartsia vähän vääriin paikkoihin, joten sovituksessa voi tulla pieniä haasteita jatkossa....

Poissa jonbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 D5 aut. hifistys
« Vastaus #9 : 22.01.2011, 15:21:01 »
Vahvistimen asennuksen aloitin tekemällä sille tilaa kontin kannen alle.

PEstä sopiva pala ja kiinnitys keskeltä pulteilla. siihen kulmaraudoilla "tilanjakaja", jolla rajasin osion paikkaussarjalle, tunkille ja EA laukulle


tässä vähän sovitusta


Sitten johtojen vetoa ja niinhän siinä sitten kävi että kaikki kaiutin johdot piti laittaa poikki ennen kuin oikeat parit löytyi.



asennus "johto valmiina"


seuraavaksi virtajohtoon sulake ja bloki kiinni.

meinasin laittaa myös maa johtoon jakoblokin jolla maatan kaikki laitteet samaan pisteeseen. Onkohan suositeltavaa käyttää blokia maajohdossa?

Poissa jonbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 D5 aut. hifistys
« Vastaus #10 : 22.01.2011, 15:21:45 »
Taas projekti vähän etenee.... Bit onesta ja vakio kajareista koittanu löytää vähän saundia mut on kova säätäminen... niinpä motivaatio saada germaniumit asennettua on kova :D

Peilikolmiot on nyt edenny hieman eteenpäin..

2 pakkelikerran jälkeen hiottuna 120 paperilla..



Tässä jo 3 pakkeloituna ja vähän sovitusta elementille. tarvii tuunausta vielä..




SEuraavaksi hioin 400 ja heppasin kuumaliimalla kiinni tuon pullon korkin jotta saan sopivan telineen fillerille... Käytin Finsncon filleriä.




Filleri paljastikin puutteellisen tasoituksen... eli takaisin hiontapöydän ääreen ja lisää pakkelia...


Poissa jonbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 D5 aut. hifistys
« Vastaus #11 : 22.01.2011, 15:22:40 »
Jep vaihetelin talvinakit alle ja heti piti tehdä vastaisku rengasmetelille ja parantaa ovien äänieristystä...

Tarkoituksena oli myös asentaaa germaniumit oveen, kun noi peilikolmiotkin on valmiit. Jäi haaveeksi tällä kertaa kun jakosuodin ei mahdu mitenkään ovipahvin sisään.. Täytyy tehdä siis uus läpivienti oveen.. =(


Alla kuitenkin tarinaa miten toi väliseinä puretaan vollesta

Ensin tulppa pois, jotta lukkopesän ruuvvi paljastuu


Löysää ruuvia 4 kierrosta ja sen jälkeen pikkuhiljaa samalla lukkopesää nitkuttaen... älä ruuvvaa kokonaan irti sillä muuten ruuvvi tippuu oven sisään.


Laske lasi ennen kuin otat akusta piuhat irti 29cm yläreunasta


tämän jälkeen avaa 2 tulppaa ovipellistä. kierrä pultteja vain 2 kierrosta auki. muutoin tippuvat irti. nyt lasi on irti nostimesta


ota sisempi tiiviste irti vetämällä sitä suoraan ylöspäin


Nosta lasi pois



Vedä lukkopesä ja kahva pois




Ota ruuvi irti kahvan alta


Avaa ikkunan pitimen ruuvvi


Avaa lukon 3 ruuvvia


Irroita peilille menevä johto


Suraavaksi irroita kaikki (olikohan 9kpl) peltiä pitävät pultit


Käännä etupää ensin pois paikaltaan ja sitten luokon puoli.


Tehtaan tekemät vaimennukseta.


Sitten vaan vamennusta. 2 kerrosta dynamattia


ja päälle 6mm dynalineri






Ja kaikki kiinni päin vastaisessa järjestyksessä


Pikatestien perusteella... KYLLÄ, homma kannattaa!!! tehoaa paljon enemmän kuin pelkkä välipellin ja ovipahvin vaimentaminen...

Lisäksi midien hemmetinmoinen kumina loppui :D :D


Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 700
Vs: Volvo v50 D5 aut. hifistys
« Vastaus #12 : 23.02.2011, 22:21:19 »
Aika homman olet tehnyt tuon vaimentamisen kanssa, piti kysyä paljonko suunnilleen meni rahaa tarvikkeisiin? Omaankin autoon pitäisi sama operaatio tehdä, ehkei konepeltiä eikä välttämättä kattoa jos on työläs purkaa verhoilut pois.
nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa jonbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 D5 aut. hifistys
« Vastaus #13 : 05.04.2011, 21:46:54 »
3 bulk pakettia dynamattia a150€ per paketti
3 dynaliner pakettia 200€
silent goattia 100€

menihän tuohon mut kyllä kannatti :D vielä on tosin kattoon jäljellä tarvikkeet tosta yllämainitusta listasta... joten 2 bulkpäcillä pärjää ihan kohtuudella...

tänään laitoin alle Konin srt vaimentiment ku vaikiot antautu 90tkm kohalla... vakio jousien kanssa varsin miellyttävät ja paluu vaimennusta on enempi kuin vaikio pumpuissa... vakavoitu kyyti melekosesti... ja noi konit ei oo etes kalliit... kierros 350 ekua...

Poissa shift-up

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • V50 T5 AWD -08 www.vrcf.fi
    • Volvo PICTURES
Vs: Volvo v50 D5 aut. hifistys
« Vastaus #14 : 29.04.2011, 21:04:35 »
Voin yhtyä edelliseen kyllä kannatti laittaa silent coat ja dynaliner 6mm laittaan oviin. Vaikka itsellä on DYNAUDIOn setti ei ovissa ollut mitään ihmeellistä vaimennusta. Heräsi nuo 6½ elementit ovissa, äänimaailma parani paljon. ;D 1pvä. siinä touhutessa meni ja n.200€

 

KL-varaosat  Race.fi