Elekma  Autoracing

Sähköautot, joko?

  • 3443 Vastauksia
  • 535616 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3435 : 10.03.2024, 08:56:10 »
Alkaa olla aika tunnettu tämä Kokkolan Autohuolto. Ruotsalaisessa Carup lehdessäkin oli artikkeli kyseisestä korjaamosta.

https://svenska.yle.fi/a/7-10050631

Jonku pitäis kertoa norjalaisille ja ruotsalaisille että patteriautot on ihan yhtä helppo korjata missä tahansa nyrkkipajalla ku polttisautotkin (jos vaan diesel-autoilijat eivät olisi niin ennakkoluuloisia), niin eivät turhaan lähettäisi autojaan Suomeen korjattavaksi! ;D

Mitä tulee tuohon Kokkolan autohuoltoon, niin on seurannassa ja tekevät tärkeää pioneerityötä patteriautojen kanssa ja mielenkiintoisia julkaisuja kaikenlaisista autoista, arvostan heitä suuresti! P>

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3436 : 10.03.2024, 14:49:17 »
No onhan noita takuun ulkopuolelöa olevia sähköautoja määrällisesti kuitenkin aika vähän.

Jos otetaan vertailuun esim diesel-erikoiskorjaamot (kuten tuo on sähkö erikoiskorjaamo), niin suhteellisesti niitä on vähemmän.

Poissa Dimefield

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 361
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3437 : 07.05.2024, 17:28:23 »
Nyt tulee aloittelijatason kysymys liittyen sähköautoihin.
Miten akun varauksesta huolehtiminen menee sähköautojen kanssa?
Minulle on opetettu että polttomoottoriauton "perus"akku kannattaa pitää mahdollisimman täynnä että se säilyy hyvänä ja jaksaa ottaa enemmän virtaa vastaan.
Eli aina vajaa akku menettää osan varastointi kapasiteetista, varsinkin pakkaskeleillä.
Meneekö asia näin myös sähköautojen kanssa?
Jos sähköauton akku on usein vajaa niin myös maksimi toimintamatka heikkenee?
Volvo V40 T2-A 2019
Volvo V40 T2-A 2020

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2708
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3438 : 07.05.2024, 17:39:35 »
Nyt tulee aloittelijatason kysymys liittyen sähköautoihin.
Miten akun varauksesta huolehtiminen menee sähköautojen kanssa?
Minulle on opetettu että polttomoottoriauton "perus"akku kannattaa pitää mahdollisimman täynnä että se säilyy hyvänä ja jaksaa ottaa enemmän virtaa vastaan.
Eli aina vajaa akku menettää osan varastointi kapasiteetista, varsinkin pakkaskeleillä.
Meneekö asia näin myös sähköautojen kanssa?
Jos sähköauton akku on usein vajaa niin myös maksimi toimintamatka heikkenee?
Riippuu käytetystä akkukemiasta. Litium akut moittivat täyttä varausta pitkässä juoksussa. Siksi sähköauton akkua suositellaan pitämään mieluummin 10-80 % varauksessa kuin ihan täynnä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3439 : 08.05.2024, 22:36:36 »
Periaatteessa litiumakun optimivaraus on 50%, joten sen akun kannalta olisi paras käyttää mahdollisimman lähellä tuota 50% varausta, mutta hemmetin epäkäytännöllistähän tuo on, ja lähtöjäänkin ltiumakussa on 10-100 kertainen määrä käyttösyklejä lyijyakkuun verrattuna.

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3440 : 09.05.2024, 00:48:56 »
Nyt tulee aloittelijatason kysymys liittyen sähköautoihin.
Miten akun varauksesta huolehtiminen menee sähköautojen kanssa?
Minulle on opetettu että polttomoottoriauton "perus"akku kannattaa pitää mahdollisimman täynnä että se säilyy hyvänä ja jaksaa ottaa enemmän virtaa vastaan.
Eli aina vajaa akku menettää osan varastointi kapasiteetista, varsinkin pakkaskeleillä.
Meneekö asia näin myös sähköautojen kanssa?
Jos sähköauton akku on usein vajaa niin myös maksimi toimintamatka heikkenee?
Riippuu tosiaan akkukemiasta, mutta isoakkuisissa Volvoissa suositus on normaalikäytössä lataus sinne 80-90%. Autosta saa rajoitettua. Itse lataan 100% kotona vain, kun olen johonkin pidemmälle reissulle lähdössä. Kapasiteetti pysyy parempana, jos autoa ei säilytetä täydessä varauksessa (ja lämpimässä). Sama pätee ihan kannettaviin tietokoneisiin, jotka joillakin saattaa olla vuosikausia "pöytäkoneina" laturissa 100% varauksella. Sitten kun yrität käyttää konetta oikeasti kannettavana, niin akku ei kestä enää mitään.

Ei se akku nyt heti mene huonoksi yhdestä latauksesta, mutta en jättäisi omaa autoa laturin päähän esim. kuukaudeksi seisomaan kesällä ilman rajoitusta.
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6048
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5144
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3442 : 14.05.2024, 14:57:02 »
 :2funny:


Negatiiviset Camberit kohillaan.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016          OSTOILMOITUS EUVETOISISSA

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #3443 : tänään kello 08:56:18 »
Minulle on opetettu että polttomoottoriauton "perus"akku kannattaa pitää mahdollisimman täynnä että se säilyy hyvänä ja jaksaa ottaa enemmän virtaa vastaan.
Eli aina vajaa akku menettää osan varastointi kapasiteetista, varsinkin pakkaskeleillä.
Se perusakku = käynnistysakku on lyijyakku. Jollainen löytyy myös hybrideistä ja sähköautoista.

Lyijyakku on hyvin erilainen otus verrattuna modernimpiin ratkaisuihin (NiMh, Li-Ion)
  • lyijyakkua voi purkaa ja ladata myös pakkasessa (Li-ion virranantokyky on heikko eikä sitä voi yleensä lainkaan ladata lämpötilan ollessa pakkasen puolelle = tarvitaan akun lämmitys)
  • mutta lämpötilan laskiessa latausjännitettä pitäisi nostaa, paukkupakkasilla jopa 17 V asti, mikä ei tietenkään autossa onnistu, kun ei muut 12 V laitteet tykkäisi, täst seurauksena myytti "ei voi ladata pakkasessa"
  • lyijyakku viihtyy täyteen ladattuna, varaustilan laskiessa akkuhappo laimenee ja se voi jäätyä, jolloin akku vaurioituu pysyvästi, joten latautila täytyy talvella olla >50 % = akun kapasiteestista on käytettävissä vain puolet (NiMh ja Li-Ion kestävät hyvin pakkasta - siis säilytystä pakkasessa, käyttö eri asia)

Li-Ion puolestaan viihtyy parhaiten noin 50 % ladattuna ja purkamista alle 20…30 % sekä lataamista yli 80…90 % tulisi välttää. Eli lataus täyteen asti vain, jos luvassa on auton toimintamatkan rajoja koitteleva reissu. Li-Ion pitää myös ladata mahd pian, jos varaustila on päässyt liian alas.
« Viimeksi muokattu: tänään kello 09:11:43 kirjoittanut insinörtti »

 

Proturbo  Autodiagnoosi