Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Joni- - 18.08.2012, 23:58:56

Otsikko: Volvo 240DL -88 farkku
Kirjoitti: Joni- - 18.08.2012, 23:58:56
Kolmisen kuukautta sitte tuli ajettua vuoden 1988 farmari 240 pihaan. Ilmeisesti USA malli, nahkapenkit, toimimaton ilmastointi, madallettu ja B230F 2.2 LH-Jetillä. Pari kuukautta tuli ajeltua ja asenneltua pikkuosaa, mm. snowcapit, huomiovalot, vanteet vaihtu, soitin paikalleen, ku kerta virtajohtoki oli valmiina ni sulake paikalleen ja etupäälle vahvistin, subi + vahvari, lisäpitkät poistettu ja jotain pientä korjailua.

Ostohetkellä:
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/080520121581.jpg)

Pari viikkoa eteenpäi, vanteet, lisävalot pois, snowcapit:
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/270520121609.jpg)

Huomiovalot, (huomaa siirrettävä "autotalli" taustalla.. ;D):
(http://fjoni.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+1988/230620121649.jpg/small)

Subi, (kuskin penkki tarvis näköjään pientä korjausta muutenki ku vaan verhoilua..):
(http://fjoni.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+1988/140720121664.jpg/small)

Viimme viikolla tuli alotettua pakoputken rakennusta ku vanha vuotaa, ostoksille siis:
(http://fjoni.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+1988/100820121753.jpg/small)

Ei muutaku pakosarja irti koneesta, 4/8 pulttia poikki... Sen lisäks 2 pytyn pakokanava näytti tältä:
(http://fjoni.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+1988/120820121760.jpg/small)

Vähä saattanu laihalla käydä?  ::)
Noo, kannen irrottamisen jälkeen löyty kahden vuotavan pakosarjan tiivisteen lisäksi mm. vuotava imusarjan tiiviste, löysä nokkahihna jonka kiristys tapis, kulunu nokkapyörä, laakeriton laturi, vuotava vesipumpun tiiviste...
Taas sai käydä ostaas.. Tiivisteitä, vesipumppu, nokkahihna + kiristin, stefat apuakselille ja kampuralle ku oli vuotanu, sähköflekti, pinnapultit ja kupari mutterit pakosarjalle.

Tähän jäätiin viimmevkl:
(http://fjoni.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+1988/120820121765.jpg/small)

Tähän päästiin tänään:
(http://fjoni.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+1988/180820121784.jpg/small)

Jakopää oli tarkotus saada kasaan tänään mut löyty pikku ylläri viel:
(http://fjoni.kuvat.fi/kuvat/Volvo+240+1988/180820121785.jpg/small)
puuttuu 1-2mm tosta kiilasta joka pitäs tulla prikan läpi ja remmipyörälle, ihme jos remmipyörälle ei löytyny oikeeta kohtaa...  ::)

Ilmeisesti joskus ollu vähä vääräs kohas kiristys vaihees:
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/180820121786.jpg)

Huomenna pitää toisesta koneesta ottaa jakopäähän kaikki remmipyörät ja kasata, sit pääseeki pakoputken kimppuun josta koko "huolto" alkoi  :2funny:

Suunnitelmis on hifipäivitystä, megaruuttaa ja fööniä mut niistä lisää aikanaan..  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 240 farkku -88
Kirjoitti: Divi - 19.08.2012, 00:40:46
pökätään tähän parit miittikuvat vielä ;)

(http://divi.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat/VRCF+Ratap%C3%A4iv%C3%A4+2012/CIMG3200.JPG?img=medium)

(http://divi.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat/VRCF+Ratap%C3%A4iv%C3%A4+2012/CIMG3201.JPG?img=medium)

(http://divi.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat/VRCF+Ratap%C3%A4iv%C3%A4+2012/CIMG3210.JPG?img=medium)
Otsikko: Vs: Volvo 240 farkku -88
Kirjoitti: Joni- - 19.08.2012, 00:59:12
Jaa nii, renkaita vaihtaes katkes pultti kuskinpuolelta takaa, jollaki oli siitäki kuva miitistä.  :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo 240 farkku -88
Kirjoitti: Customer - 19.08.2012, 01:05:04
Onko tuo takapuskuri pitempi/isompi tässä jenkkimallissa vai vääristääkö kuva, magian näkönen perä :pomo:
Otsikko: Vs: Volvo 240 farkku -88
Kirjoitti: Joni- - 19.08.2012, 01:08:14
On se ainaki sedaniin verrattuna pidempi, farkkuja mul ei oo ennen tätä ollukkaa ni en osaa sanoo..  ???
Otsikko: Vs: Volvo 240 farkku -88
Kirjoitti: kimisetä - 19.08.2012, 05:32:52

Jenkkimallissa on oma takapuskurinsa. Siihen ei sitten käy euromallin päällismuovi eikä päällilistat, jos sattuu vaikka osumaan johonkin...
Joku väitti, että etupuskimessakin olisi jotain eroa mutta en koskaan omastani mittaillut.
Tuokin oli -88 USA malli:

http://kimivaan.kuvat.fi/kuvat/Lankkufarkku+ja+Lapin+lumoa/
Otsikko: Vs: Volvo 240 farkku -88
Kirjoitti: Joni- - 19.08.2012, 21:54:09
Konetta kasattu, enää puuttuu laturi, vesipumpun remmipyörä, vesiputket, syyläri, remmet, IMM ja ilmanputsari. Huomenna loput osat kii ja koittaa et vieläkö se toimii, sen jälkeen pakoputken rakennus loppuun, nyt on katille asti valmiina, katis laippa ja pala putkee kiinni.

Ihme jos kuulosti vähä et putki vuotaa ::)
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/190820121798.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240 farkku -88
Kirjoitti: Joni- - 17.10.2012, 22:04:27
Nostetaan välis vaikka juuri muuta ei oo tapahtunu muutaku auto on pesty ja varustettu talven pimeille.
Sisustaan ostettu vähä pikkuosaa, josko ensviikolla sais hifit ja sähkölasit asenneltua paikalleen.
Pikkumittareiden kehyksiä ja kiinnikekumeja saa tarjota, niistä on ostoilmotuski.

(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/290920121930.jpg)

Katsastus ois edes, ainaki käsijarru, rekkarin valot ja pakkivalot pitää korjata.

E: Jos joltain löytyy poikkituen laippoihin piirrustukset mittoineen tai linkki niihi nii saa pistää YV.
E2. kuvat.fi loppu, kuvat rikki.
Otsikko: Vs: Volvo 240 farkku -88
Kirjoitti: Joni- - 27.02.2013, 16:30:30
Nonii jotaki muutaki saatu aikaan ku vaan maileja mittariin:
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/270220132144.jpg)

Toinen ovi pitäs enää ruuvata kasaan ja vahvari paikalleen jos vaikka innostuis tekee enemmänki sit.
Pikkuosia turbokoneeseenki o tullu kerättyä pikkuhiljaa, tarvis vaan joku kiva ja halpa pikkufööni löytää millä pääsis alkuun.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -88 farkku, 240DL -88 sedan (björni)
Kirjoitti: Joni- - 14.07.2013, 03:12:02
Rojekti on jäis jonkuaikaa osittain rahatilanteen takia ni ehkä paree showroomin puolella nii voin lisätä ton sedanin samaan topicciin mistä oon ruosteita hinkannu jne aikani kuluks. Tullu Divin 240 rassattua enemmän ku omia.. ::)

Farkku:
Farkulle ei oo kauheesti tapahtunu talven jälkeen: 320000 mailia tuli mittariin, ~250tkm ajettu B230F ostettu odottamaan vahvempia sisuskaluja, megaan kolvailtu modeja, ratti vaihtu pienempään (http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/WP_20130609_002.jpg) (kiitokset 240 -87 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?action=profile;u=8316) :hg:), lämmityslaitteen puhallin hiljeni ja takaluukku vähä ratkes. Ei puhalla ollenkaa ja jos avaa lasit ni vetää luukun välistä pakokaasua koppihin.. Lasit kii ni ei ainakaa oo kylymä ajella näin kesällä :buck2: Uus luukku ostettu, kaipaa maalit päälle ja lasin paikalleen, uus puhaltimen moottori ostettu, tarvis vaan vaihtaa paikalleen. Puhaltimen vaihdon jälkeen pitäs ilmastointia kattoo jos sen sais korjattua pienellä vaivalla.
Talvirenkaat tuli alkutalvesta haettuu, niiden vanteet pitäs viedä maalattavaks ennenku talvi yllättää ;D

Sedan:
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20240%20-88/081020121934.jpg)
Ainoot varusteet on oikeestaan keskuslukitus etuovis jonka oon ite laittanu sillon ku ajokortin sain (oli eka kilvellinen auto :P) ja varttinahapenkki (http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20240%20-88/081020121937.jpg) (?  :o). Tarkotus ois ruosteet putsata, huonot peltiosat vaihtaa parempiin, b200k tilalle b200f ehkä megalla ja turbolla ja maalata samalla volvon 189 valkosella ku farkkuki, keskuslukituksen hilut pistää takaoviinki. Ei ny sinänsä projekti oo ihan, teen mitä pystyy pikkurahalla :-[

Perästä ruosteita oon putsaillu jo, puskurin päällä oleva peltireuna tarvii vaan vähä uutta peltiä ku oli ruostunu läpi, muut oli vaan pintaruostetta joka lähti helposti.
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20240%20-88/WP_20130608_005.jpg)

Yhen raadon purkamisesta jäi b200f ylimääräseks jota ajatelin vähä käydä läpi ja laittaa b200k tilalle. Pitää tehä öljynpaluulle paikka lohkoon ja koittaa jos Garrett TB2514 ois soppeli, tarvii ettii joku halpa isompi sit jos em. on liian pieni. Männistä ois tarkotus sorvata patit pois, jos mittasin ja laskin oikein nii pitäs joku 9,5 jäädä puristussuhteeksi. Kannen palotiloja muotoilemalla sais varmaan laskettuu lisää mutta pitää ny kattoo. Tehoo ny ei varmaan kauheesti oo tarkotus ottaa (~150hv?)
Lohko on maalattu, öljynpaluun ku porais ni sais kasata jo pikkusen.
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/muut/kesakuu%202013/WP_20130604_004.jpg)

Oiskoha siinä ollu kaikki tälläkertaa. Ideoita, ehdotuksia, kommentteja jne saa heitellä jos mieleen tulee. :)
Otsikko: Vs: Joni-:n volvokokoelma
Kirjoitti: Joni- - 19.08.2013, 23:30:24
Pitää olla rojektia ettei tekeminen lopu kesken :uglystupid2: Vaaleensininen GLE ei päässy kuvaan ku ei oo ajokuntonen. Pitää tankki rakennella sinne että saa sitäki siirrettyy ajamalla.
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/muut/elokuu%202013/WP_20130819_004.jpg)
Farkkuun sovittu 21mm takavakaajasta kaupat (paikallaan 16mm, edes 23mm), punasesta pitää pohja parsia kasaan ja leimata, kermanvärisen lohkoon tehä öljynpaluu huomisen aikana että saa kierretapin palauttaa ku on lainas.
Otsikko: Vs: Joni-:n volvokokoelma
Kirjoitti: Joni- - 20.08.2013, 22:23:11
Sellanen siit ny tuli, saa koko B200 toimia harjotuskappaleena.
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/muut/elokuu%202013/WP_20130820_005.jpg)
Otsikko: Vs: Joni-:n volvokokoelma
Kirjoitti: Divi - 23.08.2013, 21:47:31
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/muut/elokuu%202013/WP_20130819_004.jpg)
Kaikille mukavee kun ei oo ylimäärästä tilaa takaluukussa  :juhau:
(http://divi.kuvat.fi/kuvat/Autot/WP_000597.jpg/full)
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -88 farkku & sedan
Kirjoitti: Joni- - 07.01.2014, 23:49:22
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/WP_20140107_003.jpg)
Mittari asennettu, turbo vaan on pöydällä vielä :( Siin onki sit oikeestaan kaikki mitä edellisen kirjotuksen jälkeen on näille tullu tehtyä.

Näillä näkymin farkun tekniikaksi tulee
- MS1 v2.2
- B230F 13mm kangilla
- 530 kansi D nokalla ja kanaville vähä putsausta
- hukkakipinä volkkarin puolalla
- 630cc dekat
- 16t mitsu
- M47

Mihis asti 940 turbon kytkin piisaa jos sellasen pistää? Kestääkö enemmän ku M47? Laatikkoa ei oo tarkotus väkisin yrittää rikkoo mut ei kytkimen tarvis välttämättä luistaakkaa.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -88 farkku & sedan
Kirjoitti: Volvopoju - 07.01.2014, 23:57:35
Mitä nyt oon lukenut niin 200hp hujakoilla kestää turbon kytkin.
Noissa käytetty yleensä turbon asetelmaa ja dieselin levyä & sintteriä. Tosin sintteri hieman paskamainen katukäytössä, mutta kestää varmasti enemmän mitä laatikko.

Viisaammat varmistaa
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -88 farkku & sedan
Kirjoitti: TVS - 10.01.2014, 10:28:56
Mutunautista b230et kytkin on pitänyt toistaseks hyvin, jarruun härveli anto 210hp ja yli 350Nm, tarkka piikkiarvo ei muistissa. Joku 36x... 13C ahtimella eli antaa luultavasti alempaa vääntöä ku sulla.
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -88 farkku
Kirjoitti: Joni- - 05.10.2014, 22:14:42
Kermanvärinen myyty, jääkööt tää pelkästään farkulle sit.
Jotaki saatu aikaanki, osa kyl jo viimmevuoden puolella mut pikkuhiljaa.. :o


poikkituki askarreltu
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/WP_20131101_002.jpg)
mittareita sovitettu
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/WP_20140417_002.jpg)
moottoriaihio nostettu 740 pellin alta pois
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/mylly/WP_20140927_001.jpg)
pesty ja avattu
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/mylly/WP_20140927_003.jpg)
maalia testattu
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/mylly/WP_20141001_002.jpg)
männänrengas oli poikki..
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/mylly/WP_20141002_002.jpg)
b200f sai luovuttaa 13mm kanget ja parempikuntosen öljypohjan
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/mylly/WP_20141005_005.jpg)

Siihen jäätiin tänään. Keskiviikkona saa uudet männänrenkaat, lohkosta en tiä käyttääkö hoonattavana vai koittaako ite, kantta sais purkaa ja kattella mitä sen kans tekis.
Josko se vaikka enskesään mennes kävis megalla. :buck2:
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -88 farkku
Kirjoitti: Joni- - 09.05.2015, 00:51:33
Kai ny kerran puolesvuodes voi päivitelläkki.

Turbokone ei edisty ku ruuvaa muiden autoja eikä omiaan. Tällähetkellä paikallaan olevaan koneeseen kantta vinguteltu, H+ nokalla ois tarkotus koittaa mitä tulee pihalle penkis, tehoa vai osia jos ees pelaa mitenkää :idiot2:
Nykysellään penkitetty 134hv ja 192Nm.

(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/muut/toukokuu%202015/hattu%20%283%29.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -88 farkku
Kirjoitti: Joni- - 17.10.2015, 01:48:32
Kohta saa sahailla käyntihin ja suunnitella penkkiaikaa. Kantta höylätty ja kanavat putsattu, nokka on sama ku vanhallaki kannella.

(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/muut/lokakuu%202015/WP_20151011_005.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -88 farkku
Kirjoitti: Joni- - 19.10.2015, 23:18:59
Kannen vaihdon jälkeen äänestä tuli terävempi ja tuntus pintakaasulla menevän helpommin, toki voi olla et tuntuu vaan ku on viimeset 2kk ajellu vakiolla b20a :D
Video tyhjäkäynniltä. (https://www.youtube.com/watch?v=FFcrlnNtY04) Penkkiin pitäs päästä nii näkis mitä se ny lopuks vaikutti.
Öljynpaine ja -lämpömittarien anturit tuli laitettua samalla paikalleen.
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/WP_20151019_006.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -88 farkku
Kirjoitti: Joni- - 27.12.2015, 03:09:34
Helmojen ruosteita piti vähä ottaa kiinni, ei niis varmaan sen kummemmin kirjotettavaa oo nii lyödään ny kuvia vaikka sitte:
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/helemat%20paukkuu/WP_20151114_002.jpg)
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/helemat%20paukkuu/WP_20151114_003.jpg)
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/helemat%20paukkuu/WP_20151130_002.jpg)
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/helemat%20paukkuu/WP_20151130_003.jpg)

Toisella puolella odottais seuraavaks vähä reikää kans >:(
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/helemat%20paukkuu/WP_20151226_002.jpg)

Vaimennustaki vähä alotettu jos vaikka hiljenis pikkusen:
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/WP_20151227_002.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 240DL -88 farkku
Kirjoitti: Joni- - 16.09.2019, 22:44:00
Lainaus
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.
Kai tätäki pitää päivittää joskus vaikka mitää kummempia ei oo tehtykää nii jää ees johonki muistiin tehtyjä hommia. Vähä osahankintoja on suoritettu tulevaan tekniikkaan mutta niistä lisää myöhemmin.

Takana oli ylätukivarren pusla väljä, vaihtu samalla toiset varret. Jarrut piti tehä ku muutama mäntä alkas takertelemaan, nyt on joka kulmas uudet levyt+palat ja korjatut satulat. Samalla rasvattu etupyöränlaakeri uusiks ku piti ääntä parikertaa ku viimeksi oli ajos, tuntu hiljenevän vielä.

(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/IMG_20180505_174623.jpg)
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-88/2019/IMG_20190721_212320.jpg)