Jos vikakoodi kertoo seoksen olevan liian rikas, tulee se tieto liian rikkaasta seoksesta moottorinohjainlaitteelle etummaiselta lambda-anturilta
Se ei kerro, että lembda-anturi olisi rikki, vaan sen, että lambda-anturi on mitannut seoksen olevan liian rikas, eli pakokaasussa on liian vähän happea.
Sama asiahan on mitattu myös pakokaasumittarilla, eli seos on liian rikas.
Seoksen rikastumiseen ei taempi lambda-anturi vaikuta.
Jos polttoaineen-ilman seos on liian rikas ja lambda-anturi mittaa että siinä on liian vähän happea, tämän mittauksen perusteella moottoriohjainlaite vähentää syötettävää polttoainemäärää tiettyyn pisteeseen saakka, raja-arvon ylittyessä tulee vikakoodi lambda-anturilta joka kertoo seoksen olevan niin rikas, että seoksen säätövara ei enää riittänyt.
Eli vaikka polttoaineen määrä on vähennetty jo pienimmilleen, on seos silti liian rikas, jokin asia siis saa sylinteriin menemään liian paljon bensaa suhteessa ilman määrään tai sitten päinvastoin, jostain syystä sylinteriin menee ilmaa liian vähän suhteessa ilmamassamittarin mittaamaan ilmamäärään.
Myös ilmamassamittari voi olla viallinen, se mittaa moottoriin imetyn ilmamäärän olevan suurempi, kuin mitä se todellisuudessa on, virheellisesti mitattua suurempaa ilmamäärää vasten syötetään sitten enemmän polttoainetta, eli seos rikastuu
Ilmamassamittarin antama arvo voi kuitenkin olla täysin oikeiden rajojen sisällä vaikka ilmoittaakin määrän väärin, eli vikakoodia ilmamassamittarilta ei anneta, koska arvo sinänsä on järkevä.