Ateho  Elekma

Jakopäänvaihdon jälkeiset ongelmat

  • 9 Vastauksia
  • 478 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvo_Man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Jakopäänvaihdon jälkeiset ongelmat
« : 12.03.2024, 20:16:52 »
Moi,

Hommasin viime viikolla XC70 vm 2001 2.4T aj 383 tkm laitoksen. Oikein upea peli ja toimi hienosti. Jakopääremppa oli edessä ja ajattelinj hoitaa sen heti. Vein Mekonomen Konalaan jotka lupasivat hoitaa sen nopeasti. En surffaillut firmoja enempää, koska poika sai juuri kortin ja ajoon piti päästä.

Kahdenkymmenen kilsan ajon jäkeen syttii moottorivalo. Lukijalla sain seuraavan koodin: ECM-644A - Camsaft Postion Exhaust. Viittaa siis suoraan jakopäähän. Vikakoodi ei poistu nollaamalla.

Kysymyksiä:

1. Onko sensorivika, vai suoraan väärin asennettu?
2. Pumppu?
3. Voinko siirtää ajamalla huoltamolle vai hinaamalla?

Kiitos, täällä harmitellaan koska pojalla kortti ollut alle 5 tuntia.

t. J

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5115
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Jakopäänvaihdon jälkeiset ongelmat
« Vastaus #1 : 12.03.2024, 20:49:49 »
Ettei vaan olis jakopään kasauksessa käynyt moka ja jako mennyt pieleen..
Mieluiten lavetilla sinne missä jakopää tehty.
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 947
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakopäänvaihdon jälkeiset ongelmat
« Vastaus #2 : 12.03.2024, 21:14:25 »
Ei sillä tosiaan kannata ajella yhtään, hyvällä tuurilla nyt ei ole mitään rikki mutta jos on kiristin tai jotain jäänyt liian löysälle, kohta on venttiilit solmussa. Näin kävi tutulle kauan sitten, hajosi tosin heti ilman varoituksia - pian hihnanvaihdon jälkeen.

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakopäänvaihdon jälkeiset ongelmat
« Vastaus #3 : 12.03.2024, 22:34:54 »
Viittaa pako nokan virheelliseen ajoitukseen.

Tuon ikäisessä turbossa taisi olla pakonokan vvt hihnapyörä jousi palautteinen. Se pyörähtää väärään asentoon hihnan vaihdossa, jollei pyöriä ole lukittu. Molempien nokkien ajoituksen voi ryssiä hihnan vaihdossa vaikka ei tuota jousta olisikaan.

Vida testeri näyttää nokkien ajoitukset.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5106
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: Jakopäänvaihdon jälkeiset ongelmat
« Vastaus #4 : 13.03.2024, 00:09:17 »
Muovit pois, moottorin pyöritys avaimella merkkeihin. Jos kaikki kolme merkkiä on oikein niin eihän siinä sit mitään. Samalla voi katsoo että kiristin on suunnilleen oikeassa asennossa ja pultti kiinni.
Helppo homma jos ei ole vvt pyörää irroitettu vaikka stefan vaihtoa varten.
Ilman mitään lukituksia pystyy tekemään kun on vaan tarkkana.

Se jako on helposti pielessä jos ei ole asennuksen jälkeen pyöritetty konetta ja tarkastettu että on merkeissä.
Parhaat :D asentajat vetää merkit kohdilleen löysäämällä vvt ruuveja ja vääntää kohilleen, no pielessähän se silloin on.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Volvo_Man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakopäänvaihdon jälkeiset ongelmat
« Vastaus #5 : 07.05.2024, 14:29:35 »
Oli huoltamon vika. Jako laitettu 2 pykälää väärin. Meni takuuseen, mutta muutakin skeidaa ehti tapahtua. Laittoivat hyvin ohuen öljyt koneeseen. Vuotoja siellä sun täällä. Lisäksi syylari mystisesti hajosi heti huollon jälkeen. Eipä tartte sinne huoltamoon edes kusta enään.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5106
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: Jakopäänvaihdon jälkeiset ongelmat
« Vastaus #6 : 07.05.2024, 15:00:27 »
Ei voi kun ihmetellä. :o tuo kaks hammasta on aika mestarillinen suoritus. Ei varmasti ole asennuksen jälkeen pyöritetty konetta käsin ja tarkastettu että on merkeissä.
Ehkä ymmärtäis joltain aloittelevalta diy mieheltä mutta että korjaamo joka rahaa vastaan näitä tekee niin oho.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • Volvo S60 tällä hetkellä
Vs: Jakopäänvaihdon jälkeiset ongelmat
« Vastaus #7 : 07.05.2024, 17:41:10 »
Laittoivat hyvin ohuen öljyt koneeseen. Vuotoja siellä sun täällä.
Autossasi taitaa olla sama 5-sylinterinen moottori kuin minun S60 AWD:ssa, vm.2002. Öljysuositus on käsittääkseni 0W-30. Sitä ne laittavat myös esim. ÖljyPiste ja Euromaster liikkeissä.
Ei korjaamoa voi syyttää siitä, että he käyttävät Volvon suositusten mukaista öljyä.
Miksi suositus on noin notkea öljy? Talvella siitä on varmaan hyötyä kylmäkäynnistyksen jälkeen. Yläkerrassa nokka-akselin säätöpalikat (VVT) toimii öljynpaineella ja vaatii öljyä myös kylmänä. Luulisin...
Muutama vuosi sitten en edes tiennyt, että 0W-xxx öljyjä on olemassa. Ajat ovat muuttuneet.

Ei voi kun ihmetellä. :o tuo kaks hammasta on aika mestarillinen suoritus.
Kaksi pykälää, ei kaksi hammasta.
Sorry että leikin nyt Volvo-asiantuntijaa, mutta törmäsin vastaavaan tilanteeseen oman Volvo S60:n kanssa.
Se jätti tielle 3-4 vuotta sitten kun kampiakselin tiiviste pullahti ja öljyt tuli ulos. Auto hinattiin Lahden Autoasennus OYn pihalle. Vuoto oli onneksi jakopään puolella eikä tarvinnut purkaa ihan kauheasti. Myös nokka-akselin tiiviste vaihdettiin, ja jakopään hihna samantien kun oli irti. Moottori toimi hyvin, mutta jossain vaiheessa syttyi varoitusvalo. Korjaamo nollasi sen ja ajoi lenkin eikä se tullut takaisin. Myöhemmin taas tuli. Ennen katsastusta pyysin Pukkilan A-Ykkönen korjaamoa nollamaan vian ja myöhemmin he myös korjasivat syyn. Selittivät, että ajoitus oli pykälän pari pielessä. Yksi hammas olisi kuulemma jo aika iso virhe. Pykälien kohdalleen saanti on Volvon moottorissa hankalaa. Käytännössä yrityksen ja erehdyksen kautta löytyy oikea kohta. Toivon että ymmärtäisin asiaa enemmän. Mitä nuo pykälät ovat? Ne eivät ole hihnan hampaita kuitenkaan.
Sen jälkeen olen käyttänyt em. korjaamon palveluita. Keski-ikäisiä kokeneita ukkoja, hommat tuntuu olevat hallussa.
 https://www.a-ykkonen.fi/

Moottori siis toimi hyvin ja meni läpi päästö mittauksista vaikka oli ajoitus hiukan pielessä. Ei ollut isosta erosta kyse.

Jostain syystä en ole säilyttänyt kuitteja Volvon korjauksista. Harmittaa. En tajunnut että siitä kehittyy tällainen projekti ja oli muuta kiireitä. Hinta nettihuutokaupassa 3200€ yli 5v. sitten. Sen jälkeen on rahaa uponnut runsaasti.
Vaihtoivatko ekassa korjaamossa PCV:n. En ole varma. Äskettäin tein öljytilan painetestin muovikalvon kanssa YouTuben ohjeiden mukaan. Kalvo oikein imeytyi moottorin sisään. PCV on siis kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2024, 09:57:08 kirjoittanut JuhaManninen »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5106
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: Jakopäänvaihdon jälkeiset ongelmat
« Vastaus #8 : 07.05.2024, 18:33:08 »
En tiedä minäkään pykälistä? Kaipa sen joku selventää tähän. Ite kun on puhunut aina hampaista.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • Volvo S60 tällä hetkellä
Vs: Jakopäänvaihdon jälkeiset ongelmat
« Vastaus #9 : 08.05.2024, 02:09:08 »
Laittoivat hyvin ohuen öljyt koneeseen. Vuotoja siellä sun täällä.
Kannattaa testata PCV:n kunto. Ne usein tukkeutuvat.
Tässä lyhyt versio muovikäsine-testistä :
 https://www.youtube.com/watch?v=cFnt_yGhYj4
Tässä vähän enemmän aiheeseen liittyen :
 https://www.youtube.com/watch?v=FIRoc0VxLd4
Noissa testattiin käsineen kanssa, mutta mikä hyvänsä muovikalvo kelpaa. Lämpöisenä terve moottori imee muovia sisään voimalla.
Tukkeutunut PCV tekee ylipainetta ja aiheuttaa kaikenlaista ongelmaa, öljyvuodot mukaan lukien.

Lainaus
Lisäksi syylari mystisesti hajosi heti huollon jälkeen.
Kuulostaa yhteensattumalta, mutta eihän sitä tiedä mitä siellä on tapahtunut.

 

Proturbo  Autodiagnoosi