Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta

  • 1688 Vastauksia
  • 564187 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1680 : 06.07.2023, 12:31:01 »
Ja jos ottaa vähän vanhemman vuosimallin, tekniikka on pitkälti aika samaa mut hinnat paljon pienemmän kuin 2006. Lisää valikoimaa. Alkupään yksilöiden mahdollisia sähkövikoja ei kannata pelätä liikaa, mittariston korjaus maksaa 150 euron luokkaa nykyään ja CEM-vikojakin osataan diagnosoida. Oma 2003-malli on toiminut hyvin jo 11 vuotta kun vähän on liittimiä kiristellyt ja putsannut ja pitänyt konepellin tiivisteet kunnossa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Visakoivu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1681 : 06.08.2023, 19:27:23 »
XC90 hankkiessa kannattaa tutkia kynnyskoteloiden päät. Muovin alla voi olla mätää laajaltikin pyöräkotelossakin asti. Korjauspaloja ei saa, joten menee käsitöiksi.

Poissa Patryn

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1682 : 04.01.2024, 19:50:02 »
Terve XC90 D5 olisi kiikarissa vm 2008 aj. 200-250 tkm

Mitä noissa on tyyppivikoja? En hirveästi löytänyt tietoa.

1. Automvaihteisto on 5 vai 6 portainen? Jos toimii nätisti PNDNP vaihdot sekä kickdown testit yms niin uskaltaa ostaa?

2. Imusarjassa läpät, onko riski että irtoavat ja menevät koneeseen kuten BMW?

3. Jakopää hihnalla 180tkm vaihtoväli?

4. Haldex perä, miten sen kunto tulisi arvioida?

5. Mitä muuta? Tyypillisiä öljyvuotoja, jäähdytysnestevuotoja tai vaihteistoöljyvuotoja?

Kiitos

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1683 : 19.01.2024, 17:29:02 »
Yriteetääs vastata XC90:n mahdollisiin vikapaikkoihin:
1. 2008:ssa automaatti pitäs olla 6-vaihteinen. Venttiilipöytä kai ensin näissä temppuilee jos ei ole öljyjä vaihdettu. Jos vaihtaa vielä nätisti niin öljynvaihtoa sitten heti.
2. Pyörreläpät eivät imeydy koneeseen mutta ne voi asettaa koko ajan auki jolloin kulutus pienenee muutaman desin eikä alaväännössä huomaa mitään eroa vaikka väittävät niin.
3. En ajaisi 180 tkm varsinkin jos auto on ollut Oulun seudulla. Mutta ilmeisesti kestää kohtuu hyvin mikäli apulaitehihna ei hajoa ensin ja mene nokkahihnan väliin. Katso, ettei apulaitehihna väpätä tyhjäkäynnillä (laturin vapaakytkin).
4. Jos Haldexiin ei ole koskaan vaihdettu öljyjä ja suodinta niin pumppu on kovilla. Maksaa noin 300. Jos perä on uudempaa mallia niin niitä on kahdenlaisia: niitä jotka pitävät ääntä ja niitä jotka eivät vielä pidä ääntä. Huonolaakeriset tuli joskus ennen 2010 mutten tiedä milloin. Tunnistaa siitä, että perän sisuskalut aukeaa sivulle kun alkupään nelivedoissa koppa aukeaa 45 asteen kulmassa. Ääni tulee yleensä vasta yli 80km/h joten tee koeajo satasen tiellä (Volvokuskithan ei kaahaa ylinopeuksia). Nelivedon suurin ongelma on vaihteiston ja kulmavaihteen välinen spooriholkki joka tuhoaa myös kulmavaihteen akselista spoorit.
5. 2008:ssa on harmaakoppainen D5. Jos sillä on menty 30tkm öljynvaihtoväleillä niin kansiremppaa tulee jossain vaiheessa. Öljyvuotoja ei yleensä ole. Joiltain on menny huohottimen lämmitysputkia missä kiertää jäähdytysneste. Ahtovuotoja esiintyy turbon lähdössä mutta halpa korjata jos ei ole ehtinyt savuttamaan DPF:ää tukkoon. Muutoin DPF on kohtuu kestävä. EGR voi jumia liian auki ilman vikakoodia tai tekstiä mittaristossa. Joillain on vuotanut tuulilasin alta vettä CEMmiin. Jos on Nivomat-iskarit niin katso niiden kunto. Törkeän kalliita joten yleensä korvataan joillain normivehkeillä mutta myös jouset menee uusiksi.

Nyt kun katsot tuota potentiaalisten vikojen listaa alat miettimään josko sittenkin Toyota. Itse valitsin Volvon. Toimiessaan kiva auto. Ehkä kuitenkin X5 olisi pitänyt ostaa. Siinä ei tarvi vaihtaa kuin termostaatteja ja olis kutoskone. Eikä tarvis näyttää vilkkua.

Poissa MJMN

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1684 : 28.01.2024, 18:08:16 »
Katse suunnattu V70 D5 kärryyn. Onko paras yhdistelmä vanhempi mustakoppainen mylly? Mieluusti facelift malli, koska on mielestäni huomattavasti tyylikkäämpi? Jos tälläistä mielii niin vuosimalli ilmeisesti oltava 2005?

Mitäs muuta tärkeää olis ostaessa tsekattava? Automaatin öljynvaihdot? Hammastanko?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2893
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1685 : 28.01.2024, 18:32:50 »
Kyllä se paras yhdistelmä lienee tosiaan se mustakoppanen D5 yhdistettynä faceliftiin, eli 2005 vuosimalli, tarkemmin 2004 kesän ja 2005 kesän välillä valmistunut yksilö. Tosin tuo aikaikkuna on niin pieni, että hyvät yksilöt alkavat varmaan olla jonkin verran kortilla. Jos kohdalle osuisi hyvällä pidolla ollut yksilö uudemmalla moottorilla, niin en karsastaisi sitä vaihtoehtoa laisinkaan. Öljyt automaattiin olisi suotavaa löytyä öljynvaihdot mieluusti reilusti alle 100tkm välein, suositus on 60tkm. Ja tietenkin ajaa koeajolla laatikko kuumaksi ja testata, että vaihteet vaihtuvat kuten kuuluu. Yleisesti ottaen tuo mustakoppasen D5:sen jatkeena oleva 5-vaihteinen loota on todella kestävässä maineessa. Uudempi 6-lovinen on sitten vikaherkempi, varsinkin jos öljynvaihtoja on laiminlyöty. Tossa vanhemmassa laatikossa on vielä ihan perinteinen mittatikku, niin sen voi pyyhkäistä esimerkiksi talouspaperiin, niin näkee hyvin millaiset soossit siellä laatikossa pyörii.

Alustaan olisi syytä kanssa löytyä jo jotain remonttitositteita, jollet itse tahdo olla heti upottamassa sitä kuuluisaa touhutonnia sinne suuntaan. Itse hammastanko on vähän niin ja näin, joistain yksilöistä se tuntuu menevän, kun taas toisissa kestää yllättävänkin hyvin. Ei ole siis mikään itseisarvo, että se on finaalissa jos mittarissa on esimerkiksi 400tkm. Ohjaustehostimen öljyjen kunto on käsittääkseni suorassa yhteydessä siihen kuinka se hammastanko kestää.

Ja toki myös moottorin öljynvaihdot olisi suotavaa olla tehty säännöllisesti, eikä siten että on venytetty penniä venyttämällä huoltovälejä.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1686 : 28.01.2024, 18:39:23 »
Nää p2:t on aika turvallisia ostoksia isoillakin kilsoilla, mustakopassa ja facefiteissa on kummassakin hyviä puolia. Huolto on vanhemmissa helpompaa ja jotkut osat halvempia kun niitä vaihdetaan facelift-osiin, uusimmissa sähköt vahvemmat, dieselissä enemmän tehoa ja enemmän mahdollisia varusteita.

Jos vaihteisto toimii lämpimänä ostaessa hyvin ja muuten auto tuntuu ehjältä, niin esim. korit on yleensä kunnossa jos ruoste ei vielä näy missään. Nykyään on noita koneellisia peseviä öljynvaihtoja. Omassa ainut kalliimpi kuluma on ollut 408tkm:n aikana suuttimien uusiminen, alustaan meni tonni kun itse teki sen uusiksi. Ohjaustanko on kunnossa kun vaihdan öljyjä ja en käännä pyöriä paikallaan. Samoin vetarit on alkuperäiset eikä täristä kun ei revittele käännöksiä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jeesuz

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1687 : 12.04.2024, 14:23:53 »
En tiedä kuuluuko tähän osioon vai jonnekkin muualle mutta miten päin tuommonen D2R xenon polttimo kuuluu asentaa umpioon? Niin että lanka osa osoittaa ylöspäin vai alaspäin? Auto on siis S60 2007 vuosimallia

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06) ja XC90 hankinta
« Vastaus #1688 : 12.04.2024, 14:55:12 »
Lanka alaspäin.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

 

Kulkukoira  Proturbo