Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Diesel-osio => Aiheen aloitti: Diudi - 19.12.2011, 16:59:18

Otsikko: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: Diudi - 19.12.2011, 16:59:18
Hei!

Oon koittanu googlettaa, mut ei oo löytyny vastausta kysymykseeni. Onko Suomen lain nojalla mahdollista dieselöidä 360 volvo 2.4L Turbokoneella? Meinaan siis, että 740 diesel varaosa-autosta 2.4 mylly ja sit siihen turbo + cooleri. Mikään "tykki" ei oo tarkotus olla, tietenki leimaus sillä sallitulla 138hp ja sitte kotona vähän lisää.. 150-200hp..vääntöähän siinä on noin pieneen autoon ku pienesä kyläsä.

Ongelmanahan on se, että kutosen lohko on niin pirun pitkä.. onko mahdollista muokata keulan peltirakenteita niin, että saisi mahtumaan moisen myllyn pennun konepellin alle, ilman mitään Trafin muunnoslausuntoja yms. Sillä valojen paikkahan voisi säilyä samana, keulan alatuet voisi pitää paikoillaan, jos vaan öljypohja mahtuu elämään siellä. Eikös auton koriin saa tehdä muutoksia, jos kantavat rakenteet eivät vaurioidu..? siihen rajaan tiettyyn % lukuun asti, ja käsittääkseni syylärin etupuolella oleva pelti/keularakenne ei oo kovin kantava...?

Sillä ei huvittais alkaa kytkinkoppaa viemään taaksepäin tai kardaania lyhentään. Laatikkohan on aika kehno noissa pentuvolvoissa. Onko mahdottomuus asentaa 300-sarjalaiseen keskilaatikko niinku vaikka 740 tai 240, sillee ettei tarttis sen takia alkaa mtn armotonta paperi sotaa käymään..?

Saattaa kuulostaa tyhmältä kysymykseltäkin jo pelkästään, mutta toivon asiallisia vastauksia. :) Kokeilun haluinen mies kun oon niin minkäs minä ihtelleni mahdan. :D
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: VahuJ - 19.12.2011, 17:20:03
Kuutiotilavuus saa nousta korkeintaan 25% mallisarjan suurimmasta mikä taitaa olla 1986cc. Että sen puolesta kai voisi laittaa? Mutta olisko 5-pyttynen D20 järkevämpi vaihto-ehto? Se olis vähän lyhyempi ja kevyempikin. Voimaa saa varmasti sen 150-200hv siittäkin... tuo kone on vaan pirun harvinainen että asia erikseen mistä sellaisen löytää. Tai jopa 1,6td? Niitä on ainakin hyvin tarjolla ja paljon ne tuntuu niistäkin voimaa ulos ottavan.
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: sjs - 19.12.2011, 17:41:58
En kyllä lähtis 300 sarjaa dieselöimään millään antiikin aikaisella naksuttimella.

Itsellä pyörinyt haaveena 1,6dieselillä, vaikka näitä uusia PSA vehkeitä, kevyt ja liikuttaisi pientä koria lastutettuna kohtuullisesti, ja vääntö ei tuohaisi M47 laatikkoa. Kaveriksi 3,27 välitys ja pykälää paria isommat renkaat ni saa kierrokset ja kulutuksen alas.

Toinen vaihtoehto 2,5TDI kone, jo paljon fiksumpi ja taloudellisempi, tai sit 1,9TDI vaikka golffista, sit kulkee halvalla jos sitä haet, ja tarvittaessa kummastakin saa todistetusti 2-300hv/5-600Nm.

Mutta onhan se kutonen aina kutonen... B6254S koneen asennuskin käynyt mielessä.

Kyllä sen kutoskoneen saa sinne mahtumaan kun mittailin, tiukalle vetää.

Etuakselipaino on ongelma, tosin akku ja muuta roipetta veke ni sillä se hoituu, oma vinokonekin painaa vaan parikytä kiloa vähemmän kun tuo deeku ja sen sain leimattua 340 koppaan jossa 360 koria pienemmät massat.



Yks hyvä vihje vaan, PIDÄ VOIMANSIIRTO VAKIONA, on nähty jo tsiljoona 300 sarjan volvoa jossa yritetty siirtää loota eteen, ei ole yhtään näkyny tieliikenteessä vielä valmiina, alotettuja pilvin pimein. :2funny:

Mutta laillisesti siis on mahdollista vaikka D24TIC asentaa, se ei ole kun jotain 120hv ja 138hv on sallittu. Myös kuutiotilavuus on OK ja massakin jos siirrät vaan akun taakse, tai ehkä 360 korissa menee siirtämättäkin kun akselimassat on 100kg enemmän kun 340, mutta niidenkin puolesta takaan että onnistuu. Lootan jos siirrät eteen menee hankalaksi, mutta kuinka moni on rikkonut M4x laatikon deekulla (on niitä, mutta onko se fiksua)? :D

Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: Diudi - 19.12.2011, 20:20:58
En kyllä lähtis 300 sarjaa dieselöimään millään antiikin aikaisella naksuttimella.

Itsellä pyörinyt haaveena 1,6dieselillä, vaikka näitä uusia PSA vehkeitä, kevyt ja liikuttaisi pientä koria lastutettuna kohtuullisesti, ja vääntö ei tuohaisi M47 laatikkoa. Kaveriksi 3,27 välitys ja pykälää paria isommat renkaat ni saa kierrokset ja kulutuksen alas.

Toinen vaihtoehto 2,5TDI kone, jo paljon fiksumpi ja taloudellisempi, tai sit 1,9TDI vaikka golffista, sit kulkee halvalla jos sitä haet, ja tarvittaessa kummastakin saa todistetusti 2-300hv/5-600Nm.

Mutta onhan se kutonen aina kutonen... B6254S koneen asennuskin käynyt mielessä.

Kyllä sen kutoskoneen saa sinne mahtumaan kun mittailin, tiukalle vetää.

Etuakselipaino on ongelma, tosin akku ja muuta roipetta veke ni sillä se hoituu, oma vinokonekin painaa vaan parikytä kiloa vähemmän kun tuo deeku ja sen sain leimattua 340 koppaan jossa 360 koria pienemmät massat.

2,5L 16v bensakoneella sain kulutuksen alkamaan 6:sella maantiellä ja 11 kaupungissa, tuosta hankala parantaa ainakaan D24 koneella... kaupunkikulutuksesta varmaan saa leikattua veke, mut maantiellä tuskinpa. Puhumattakaan että D24 koneessa ei silloin ole 408hv/664Nm, vaan ehkä 204hv/450Nm, eli kannattaako?

Yks hyvä vihje vaan, PIDÄ VOIMANSIIRTO VAKIONA, on nähty jo tsiljoona 300 sarjan volvoa jossa yritetty siirtää loota eteen, ei ole yhtään näkyny tieliikenteessä vielä valmiina, alotettuja pilvin pimein. :2funny:

Mutta laillisesti siis on mahdollista vaikka D24TIC asentaa, se ei ole kun jotain 120hv ja 138hv on sallittu. Myös kuutiotilavuus on OK ja massakin jos siirrät vaan akun taakse, tai ehkä 360 korissa menee siirtämättäkin kun akselimassat on 100kg enemmän kun 340, mutta niidenkin puolesta takaan että onnistuu. Lootan jos siirrät eteen menee hankalaksi, mutta kuinka moni on rikkonut M4x laatikon deekulla (on niitä, mutta onko se fiksua)? :D

Naureskelin vaan, kun kaverin S40 1,9D -98 90hv/190Nm ja maantiekulutus 6L päälle, oma 340 408hv/664Nm ja maantiekulutus 6L... ETANOLIA eikä naftaveroa. Arvaa pännikö kaveria ja vaihtuko S40 :D

Joo tiedän, ettei se mikään tykki oo se naksutin..eikä taloudellinen välttämättä mutta se on edullinen. :) Ihan kesäautoa vaan aattelin..opiskelen ammattikorkeassa ja asun kaupungissa muuten paitsi et kesällä ois tarkotus koittaa hommata töitä kotiseudulta pohojammaalta. Siellä ei autolla sitten pääse mihinkää.. :D mul on ollu ennenki 360 GL ruisku, -87..mutta se on myyty ajat sitte. Audi A4:kin ollu välissä, mutta nyt taas vähän vanhempaa pirssiä kiikarissa. :)

Siihen vielä haluaisin tietoa, mitä kysyinki jo, että varmaan sitä syyläriä joutuu vähän siirtämään keulaa kohti, joten saako siihe keulan peltiosiin tehä niitä muutoksia..? sais syylärin vaikka 10cm eteenpäin ja sitte sen alareunaan viel cooleri..sitte siihen lasikuidusta vähä maskia ja puskuria.

Miten noissa 360:ssa kestää perä tommosia 150-200hv lukemia ja sitte vastaavaa dieselin vääntöä..? eiks toho 300-sarjaan saa myös kitkalukon? eriasia sitte kestääkö se.. :D
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: AtAi - 19.12.2011, 20:38:06
eiks toho 300-sarjaan saa myös kitkalukon? eriasia sitte kestääkö se.. :D
Siihen 3satkuun ei taida enään saada mitään lukkoa.

Järkevin tekniikkapaketti hinta/teho/kulutus/luotettavuus -suhteeltaan olis:
Vw 1.6tdic
M46 vaihteisto d24sen perästä, eli lootan siirto eteen.
NORMAALI kardaani
Ja jostain etulaatikkoautosta retkuperän murikka. Eli 300sarjalaisesta bemmistä tai vaikkapa 960 Volvosta.

Takuulla kumpikin vaihtoehto kestää sen mitä tosta Vw 1.6sesta saa järkevästi irti, ja väännötkään tuskin ylittää sitä M46sen maagista 400Nm rajaa. Ja leima penkkilappuunkin tolla pikkumoottorilla saa jo ihan asialliset ahtopaineet merkattua.

Mitä tulee SJSn ehdotukseen vakio voimansiirrosta, niin ei hyvää päivää. :2funny:

Vakio perän 160tkm ajettuna kun saa jo sillä huimalla 101hv/160Nm rikki   ::)
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: Volvomies89 - 19.12.2011, 21:08:44
Mutta olisko 5-pyttynen D20 järkevämpi vaihto-ehto? Se olis vähän lyhyempi ja kevyempikin. Voimaa saa varmasti sen 150-200hv siittäkin... tuo kone on vaan pirun harvinainen että asia erikseen mistä sellaisen löytää.
mun työpaikalta löytyy 3kpl toimivia D20 valmiiksi irroitettuina, joten en nyt tiedä onko niin hirveen harvinaisia  :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: Diudi - 19.12.2011, 22:50:23

Takuulla kumpikin vaihtoehto kestää sen mitä tosta Vw 1.6sesta saa järkevästi irti, ja väännötkään tuskin ylittää sitä M46sen maagista 400Nm rajaa. Ja leima penkkilappuunkin tolla pikkumoottorilla saa jo ihan asialliset ahtopaineet merkattua.

Mitä tulee SJSn ehdotukseen vakio voimansiirrosta, niin ei hyvää päivää. :2funny:

Vakio perän 160tkm ajettuna kun saa jo sillä huimalla 101hv/160Nm rikki   ::)

No joo varmaan se 400Nm alkaa olla sellanen max. vääntö mitä tuosta tulee otettua irti..vastaavat hepat varmaan liikkuu sielä 170-200hp tienoilla..? D24TIC:ssä siis.. eli jos sais kestämään sen vakioperän ja laatikon..toki kannattaa vaihtaa toi deekun kytkin..tartteeko se muuten jäykempiä jousia vai menee noilla tehoilla vakio deekun kytkin? No..toisaalta jos alkaa pikkukoneella leikkiin niin melkeen sama sitte 340 volvon oma dieseli..vaan isommat elementit syöttöpumppuun ja turbo + cooleri. Mut toi D24 on kuutonen..se on aina vähä eri luokkaa.. :) tuntuu tommoset 170hp lukematki jo tollasessa pentu volvossa aika rajulta varmaan ku vääntö on siellä 350-400 hujakoilla ku on massaa kuitenki sen verran vähän..

Eihän tuo mikää kummonen kumenpolttolelu ole..vaatis sen vaik sit deekun oman perän (lukolla mieluusti) ja ehdottomasti 4 lovisen lootan + jäykempi kytkin. Kyl noi 740 D24 on kavereilla ainaki kestäny iha hyvi..turbo + cooleri jälkiasennuksena. Tosin heppoja ei varmaan oo ku se 200 ja risat..

Jossain vaihees himotti tommonen ST mersu, mutta ku ne mersun laatikon on vielä enemmän susivehkeitä mitä volvon..ja perät..ne vasta ujeltaa. Jopa mersufoorumilla kehuivat, että volvon 4-loviset on yllättävän lujia laatikoita.. :D mut taas noita 740:jä on niin helvetisti et tekis mieli jtn eksoottisempaa..kuten 360 D24TIC :)
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: InlineFour - 19.12.2011, 22:55:26
-
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: kepa09 - 19.12.2011, 22:59:07
SJS kyllä oikeessa mahtasko sdi 1.9 käydä? ja siihen tbo?
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: sjs - 19.12.2011, 23:30:45
Mitä tulee SJSn ehdotukseen vakio voimansiirrosta, niin ei hyvää päivää. :2funny:

Vakio perän 160tkm ajettuna kun saa jo sillä huimalla 101hv/160Nm rikki   ::)
Kaiken saa rikki rikkomalla, käytetyt voivat olla yksilöitä, kaverikin rikkoi 240 volvosta "sen kestävän" perän vakio B19A moottorilla, lautaspyörä halki ristitapit romuna. Eli se siitä. :)

Mitä järkeä on vaihtaa M46 laatikkoa eteen kun se ei kestä yhtään enempää kun vakio M47R? Kummassakin sama ongelma, 3.vaihtella vedätettäessä 450Nm+ lukemilla menee sivuakselin rattaisto muusiksi.

Ja kuten sanottua, teet aivan kuten haluat, mutta yhtään valmista tieliikenteessä olevaa 300 sarjan autoa edessä olevalla laatikolla en ole vielä nähnyt, vain liudan pilalle laikattuja koreja. Sitäkään en tiedä mitä katsastusmies tuosta sanoo, koska "akselistorakennetta ei saa muuttaa" sanoo ajoneuvolaki, ja perä luokitellaan taka-akselistoksi.

Ja varoittavat sanani olen sanonut.

Itse tosian rakentaisin valinnaisen moottorin, tehoa mahdollisimman paljon, väännöstä viis, ja vakio voimansiirto paineasetelmaa ja levyä lukuunottamatta.

360 kardaanille sopii vakio 215mm levy, audi200 5-kone vaparin 1986-> 228mm levy tai E-kadetin 2,0GSI 228mm levy, tai audi 200turbon 240mm levy.

1,9SDI on varmasti ihan jees turbotuskohde, valmiina jo parempi imusarja kun TDI koneessa, TDI koneen pakosarja jos helpolla haluaa päästä, pumpuista en tiedä onko sama. 1,9TDI golffin omistaneena voin kertoa että oli taloudelline, 4L/100km maantiellä. Talousnäkökulmasta sellanen kone piristettynä pellin alle uudella ohjelmalla ja adapteri VW koneen ja vakio kytkinkopan väliin ja sopiva kytkinlevy noista yllämainituista ja jykevämpi asetelma.

Ja kuten sanottua 1,9TDI koneesta saa jo tarpeeksi paukkuja, D24 kuutioilla saadaan vaan hirveä vääntö, mutta ei tehoa, eli rikkonainen voimansiirto. Plussana D24 on tietenkin että se on "kutoskone", miinuksina se helv* paino ja koko ja ettei siitä saa tehoa yhtä hyvin kun TDI koneista.
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: sjs - 19.12.2011, 23:32:52
300-sarjan oma dieseli on sama kuin "deeku", eli perujaan VAG,
2-syl lyhyempänä, eli juuri tuo atainkin sanoma vw 1.6, volvossa "D16".
Ja niistä on saatu ihan reilusti tehoa kyllä, 1.6:stakin, että liikkuis tuo 300.
300 sarjan kone on rellun 1,6 F-sarjan dieseli, hyvin läheistä sukua tuolle 1,7L B172K koneelle, käy jopa sama kytkinkoppa ja moottorikannakkeet. EI siis ole VAG tuotos.

Moottorina se on VAG tekeleisiin verrattuna... ainakin epäsuosittu virikohde, ja uskoisin että ei yhtä suotuisa virittääkkään...
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: Taavi.H - 19.12.2011, 23:34:40
300-sarjan oma dieseli on sama kuin "deeku", eli perujaan VAG,
2-syl lyhyempänä, eli juuri tuo atainkin sanoma vw 1.6, volvossa "D16".

Eiköhän kuitenkin 300-sarjan dieselkone ole Renaultin tekosia eikä VAG:n. :)

EDIT: sjs ehti ensin. :)
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: smgt - 20.12.2011, 00:23:03
ite jättäsin suosiolla laatikon taakse niin pysyy paino jakauma parempana.

ei muutaku 2,5tdi moottoria metästämään niin saadaan kokonainen volvo perhe tdi:nä :D
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: sjs - 20.12.2011, 00:44:42
ite jättäsin suosiolla laatikon taakse niin pysyy paino jakauma parempana.

ei muutaku 2,5tdi moottoria metästämään niin saadaan kokonainen volvo perhe tdi:nä :D
Pien volvo ni riittää pienempikin TDI kone, pysyy taloudellisuus linjassa uusimpien ekomallien kans. ;)
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: smgt - 20.12.2011, 02:51:35
no tottakai pikkuveliin riittää vaikka 1,9tdi. kuhan se on vag konsernin :D
enemmän ihmiset niitä onki tottunu virittämään kuin 5 pyttystä. 

aikasemmin kirjotettiin että kummastaki saa todistetusti 300hp niin onko siitä minkälaisia todisteita että 1,9 ois joku ottanu?
muistaakseni viime kesänä oli jollaki ffp puolella reilu 290hp ja toivoi saavansa 300 rikki mutta jatkoa en muistanu seurata.
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: Juke-Maza - 20.12.2011, 05:34:39
aikasemmin kirjotettiin että kummastaki saa todistetusti 300hp niin onko siitä minkälaisia todisteita että 1,9 ois joku ottanu?
muistaakseni viime kesänä oli jollaki ffp puolella reilu 290hp ja toivoi saavansa 300 rikki mutta jatkoa en muistanu seurata.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=132310&highlight=
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=304768


Onhan nuita 300 heppasia 1.9 tdi koneita netti pullollaan. Kannattaa vilaista niitä ulkomaalaisia sivujakin  ;)
Tyypillä jolta ahtimen ostin tuohon 940 projektiini, oli 272hv 1,6TD Golf mk2.
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: smgt - 20.12.2011, 07:14:19
oho. tuli ajateltua pelkästään jakajapumpullisia malleja :)
niissä ei vissiin ole vielä rikottu tuota 300hp ainakaan suomessa.

nuissa linkeissä vissiin puhuttiin pelkästään pumppusuutin koneista.

tuo 1,6 lukema on aika kunnioitettava vaikkei alle 5000 kierroksen alle tapahdu varmaan mitään :)
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: Juke-Maza - 20.12.2011, 08:16:07
tuo 1,6 lukema on aika kunnioitettava vaikkei alle 5000 kierroksen alle tapahdu varmaan mitään :)
Oletko koskaan kuullut kaksoisahtamisesta? Golffissa oli GT2260V muistaakseni ja hirmu holsetti.
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: AtAi - 20.12.2011, 08:25:34
aikasemmin kirjotettiin että kummastaki saa todistetusti 300hp niin onko siitä minkälaisia todisteita että 1,9 ois joku ottanu?
muistaakseni viime kesänä oli jollaki ffp puolella reilu 290hp ja toivoi saavansa 300 rikki mutta jatkoa en muistanu seurata.
Onko tuo murhe sitten niin kauhean suuri?

Siinä on riittävästi pioneerihenkeä jos joku sais aikaan varmasti suomen tiettävästi ensimmäisen yli 100hv Diiseli-sianpään. Jostain syystä ei oo kauheen suosittu kohde  :buck2:

Ja tosiaan 4sylinterinen sinne siksi, että oikeesti ei tarvii A) siirtää tuliseinää tai B) poistaa jäähdytintä  ;) Kyllä, olen mitannut. Yhdessä vaiheessa heräs ideaksi laittaa d24tic, joku 170heppanen tohon GLThen kun lojuu pihalla, mutta totesin, että ahdasta tulee monestakin syystä, ei pelkästään pituuden kanssa. Olin jo ostamassa 170heppasta 1.6tdiciä siihen, mutta se meni nenän alta. Sittemmin asia on jäänyt hautumaan.

300 sarjan kone on rellun 1,6 F-sarjan dieseli, hyvin läheistä sukua tuolle 1,7L B172K koneelle, käy jopa sama kytkinkoppa ja moottorikannakkeet. EI siis ole VAG tuotos.
Moottorina se on VAG tekeleisiin verrattuna... ainakin epäsuosittu virikohde, ja uskoisin että ei yhtä suotuisa virittääkkään...
Kuullostaa yhtä laadukkaalta kuin 1.9D jota on s/v40sissä, ja niitä on aika paljon konevikasina kaupan.
Mutta hei, jos väkisin haluaa ton kamalan vakiovoimansiirron säilyttään, niin eikö toi 1.9D renöö sopis pienemmällä tuunauksella? Mallimerkinnästä huolimattahan se on ahdettu.

Oletko koskaan kuullut kaksoisahtamisesta? Golffissa oli GT2260V muistaakseni ja hirmu holsetti.
Tai kerrannaisahtamisesta niin saa ahtopainetta jo tyhjäkäynnillä  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: smgt - 20.12.2011, 13:09:38
Oletko koskaan kuullut kaksoisahtamisesta? Golffissa oli GT2260V muistaakseni ja hirmu holsetti.

kohta menee ot mutta noo :D

kyllähän täällä kaksois ahtamisesta on keretty opiskella ja itellekki suunniteltiin pienemmällä vnt:llä?
tuskin sekään on pikku volkkarissa heränny alta 3000.

edit: tuskin tätä käyttöautoksi on tehtykkään :)
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: Fuse - 20.12.2011, 14:17:42
Mitä tulee SJSn ehdotukseen vakio voimansiirrosta, niin ei hyvää päivää. :2funny:

Vakio perän 160tkm ajettuna kun saa jo sillä huimalla 101hv/160Nm rikki   ::)

Älä viitsi puhua sontaa. SJS:llä on kuitenkin näistä sinua hieman enemmän kokemusta, myös eri teholuokissa.

Siellä on jotain perustavanlaatuista vikaa ollut, tai sitten olet rällännyt sitä amistyyliin soralla/kytkinpommeilla tms.. aivan järjettömästi jos saat vakiokoneella rikki _ehjän_ voimansiirron. Ruotsissa, eikä Englannissakaan käytännössä kukaan ei ole saanut vakiokoneella ehjää voimansiirtoa rikki, mutta n. 200 hevosvoiman tehoihin asti on ajettu kadulla vielä niin, ettei sieltä porsi joka vedossa jotain.

Itse olen ajanut välijäähdytetyllä B200 pohjaisella turbolla vakiovoimansiirrolla (miinus kytkin) 8 vuotta / 100tkm ja mitään ongelmia ei ole ollut. Toki jos yrittäisi polttaa kumia tai tehdä muuta tyhmää, mikä tuollaisella alitehoisella koneella ei suju luonnostaan, niin rikki varmasti saisi.

Isävainaan GL:ssä oli astetta tehokkaampi turbokone tuohon omaan nähden ja siitä meni molemmat vetarit pariin kertaan (nivelet porsi). Oli tosin ohuemmilla vetareilla, tuossa omassa ei ole ollut vetarien kanssa ongelmia, ovat tosin paksumpaa mallia, mutta en tiedä vaikuttaako tuo nivelen ominaisuuksiin muuten kuin boorien osalta.

Quaifelta ja Gripperiltä saa lukkoja, jos lähettää vanhan perän aihioksi. Gripperillä hinta oli yksittäiskappaleelle £1,100 ja 5kpl jos tilaa, niin £650/kpl, eli ei kauheasti järkeä tuohon perään tilata. Hollantilainen firma nimeltä HÖR on valmistanut hyllyosana lukkoja 300-sarjaan aikoinaan, nuo tehtiin kilpaluokkien luokitusautoja varten. Ovat todella harvinaisia, alla olevassa kuvassa no.5

http://i61.photobucket.com/albums/h66/macmacfarlane/Volvo%20bits%20general/hor002.jpg


Peter Schmidt on muuten tehnyt uuden kehitysversion omavalmisteisesta trans-axlestaan, nykyisessä mallissa on "kytkinkoppa" Penta-venemoottorista ja kardaani, sekä tukikehikko lootan ja kopan välillä täysin omavalmisteinen.

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3620.1040

Peränä edelleen 760 Multilink ja laatikkona Getrag. Kannattaa vilkuilla tuota, jos aikoo muutoksia tehdä omaan voimalinjaansa, tuolta saa aika hyviä ideoita vaikkei noin mittavia muutoksia tekisikään. Miehen edellisessä versiossa kardaaniputki ja kytkinkoppa olivat vakioita, ainoastaan perä-laatikko kombo oli omavalmisteinen. Niistäkin löytyy kuvia tuolta kun selailee auton aiempia kehitysversioita. Koppa tosin vaihtuu jossain välissä.
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: VahuJ - 20.12.2011, 14:40:23
mun työpaikalta löytyy 3kpl toimivia D20 valmiiksi irroitettuina, joten en nyt tiedä onko niin hirveen harvinaisia  :2funny:

No oikeesti noita ei paljoa ole d24:seen verrattuna edes koskaan Volvon keulalle laitettu mutta hyvä kun sieltä löytyy jos joku tarvii...
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: InlineFour - 20.12.2011, 16:41:46
D20:siä saa vanhoista audeista, niissä ei mitenkään harvinainen se kone.

Jännä muuten tuo juttu että d16 on rellun, kun volvolla kuitenkin sopimus
dieselkoneiden lainaamisesta vw:ltä, niin kaiken järkevyyden
mukaan sekin olisi ollut samaa moottoriperhettä, kun aivan samat
osat olisi käynyt läpi linjan. Noo, aina ei voi voittaa ;D
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: VahuJ - 20.12.2011, 19:35:26
Tyypillä jolta ahtimen ostin tuohon 940 projektiini, oli 272hv 1,6TD Golf mk2.
Ostitko MJF:ltä? Tuolla oli ainakin joskus 1,6TD jossa mainosti olevan ~230hv. Noilla tehoilla meni kai 15,4s varttimailin... jokainen voi päätellä loput.
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: AtAi - 20.12.2011, 19:42:25
SJS:llä on kuitenkin näistä sinua hieman enemmän kokemusta, myös eri teholuokissa.
Niin, sehän hajotti noita useemman, aina kun sutimiselta otti pitoja. En jaksa kaivaa lainauksia, mutta jos sutii vielä nelosella niin ei se kauheesti rasita voimansiirtoa, kunnei se voima sillon siirry mihinkään kiinteeseen ainakaan. :2funny:

Ainakin kirjotuksista päätellen, sittenkään ei viittiny siirtää laatikkoa eteen vaan väkisin tunki lootan tonne orkkispaikalle johonkin ihmepatenttiin.

Pistäkää ylös jos joku ottaa 200hp/400Nm+ Diesel-sianpäästä vakiovoimansiirrolla, niin että se kestää vielä vaikkapa 10tkm, NORMAALIA ajoa, ei mitään mummoilua. Normaaliajo sisältää myös säännöllisiä täyskaasulähtöjä. Tässä autossa tulee myös olla alusta siinä kunnossa että se voima siirtyy asfalttiin, ja tuorehkot merkkirenkaat 225leveinä VÄHINTÄÄN. Kyllähän se kestää jos pinnotetut 155set alla. Niin tarjoan sille kyllä kokoillan, ja teetän autooni tarran "xxxxx on virittäjäkuningas."

Kiitos ja anteeksi.
En tajua mikä hinku on aina ruveta vääntämään, jos se olis kuningasvoimansiirto, miksi SJSkin vihdoin päivitti?
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: Juke-Maza - 20.12.2011, 19:45:36

Ostitko MJF:ltä? Tuolla oli ainakin joskus 1,6TD jossa mainosti olevan ~230hv. Noilla tehoilla meni kai 15,4s varttimailin... jokainen voi päätellä loput.
Eipä ole kyseinen ahtimen myynyt herra tällä foorumilla tietääkseni. Enemmän taisi olla VAG ja BMW harrastaja kyseessä
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: VahuJ - 20.12.2011, 19:48:28
Eipä ole kyseinen ahtimen myynyt herra tällä foorumilla tietääkseni. Enemmän taisi olla VAG ja BMW harrastaja kyseessä

Niin en tiedä onko MJF tällä foorumilla mutta hän on ainakin yksi 1.6TD -virittäjien pioneereista...
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: usu - 20.12.2011, 20:53:32
Niin, sehän hajotti noita useemman, aina kun sutimiselta otti pitoja. En jaksa kaivaa lainauksia, mutta jos sutii vielä nelosella niin ei se kauheesti rasita voimansiirtoa, kunnei se voima sillon siirry mihinkään kiinteeseen ainakaan. :2funny:

Ainakin kirjotuksista päätellen, sittenkään ei viittiny siirtää laatikkoa eteen vaan väkisin tunki lootan tonne orkkispaikalle johonkin ihmepatenttiin.

Pistäkää ylös jos joku ottaa 200hp/400Nm+ Diesel-sianpäästä vakiovoimansiirrolla, niin että se kestää vielä vaikkapa 10tkm, NORMAALIA ajoa, ei mitään mummoilua. Normaaliajo sisältää myös säännöllisiä täyskaasulähtöjä. Tässä autossa tulee myös olla alusta siinä kunnossa että se voima siirtyy asfalttiin, ja tuorehkot merkkirenkaat 225leveinä VÄHINTÄÄN. Kyllähän se kestää jos pinnotetut 155set alla. Niin tarjoan sille kyllä kokoillan, ja teetän autooni tarran "xxxxx on virittäjäkuningas."

Kiitos ja anteeksi.
En tajua mikä hinku on aina ruveta vääntämään, jos se olis kuningasvoimansiirto, miksi SJSkin vihdoin päivitti?
Atai voi myös vähän ottaa happea välillä, ennen kuin painaa lähetys-nappia.
Ei kukaan kuiteskaan usko vaikka istuu vieressä kun tankkaa ja ajaa, ni mulle se on taas ihan sama mitä täällä uskotaan kuten jo aikanaan pari vuotta sitten todistin.

408hv olen todistanut jo, kai se pitäis sit VTT:lle suunnata ajon aikaiseen euro kulutusmittaukseen. ;)


Myös itse voit pitää muut kuin diesel asiat poissa postauksistasi.

Skeidaa siivottu pois. Uhkaa mennä taas ihan ok idea persiilleen, kun pässit vaivaa, vääntää ja vatkaa.
Jatkakaa aiheesta.
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: MJF - 21.12.2011, 06:47:55
Ostitko MJF:ltä? Tuolla oli ainakin joskus 1,6TD jossa mainosti olevan ~230hv. Noilla tehoilla meni kai 15,4s varttimailin... jokainen voi päätellä loput.

160 hevosella meni 15,4/149 vartin, 230 hevosella suti pitkän matkaa ja tuloksena 14,5/166. Renkaina tuolloin oli 185/70/13 lisut ja parempia ei kerennyt kokeilla ennen kuin sylki romut ulos. Taitaa olla Done tuo aiemmin mainittu ja tuo 272hv on penkitetty HX35 Holsetilla.
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: VahuJ - 21.12.2011, 10:14:44
230 hevosella suti pitkän matkaa ja tuloksena 14,5/166.

Tämä olis pitänyt nähdä, kunnioitettava aika sutivalla etuvedolla ja kova loppunopeus :)
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: Diudi - 21.12.2011, 22:45:35
Mut kiitti paljon vinkeistä! :) valasi taas vähän lisää tota sianpää-projektia silmällä pitäen. Katotaan nyt mitä kevät tuo tullessaan..on käyny mielessä myös 240 diesel "superturbo" mut.. katotaan :) vähän tekis mieli kokeilla jtn uutta ja ihmeellistä ja tehdä se yli 100hp diesel sianpää 6-koneella :D tai sitte rivi-4.. katsotaan.
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: smgt - 22.12.2011, 01:29:16
tai sitte vitosella :D
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: VahuJ - 22.12.2011, 10:38:51
vähän tekis mieli kokeilla jtn uutta ja ihmeellistä ja tehdä se yli 100hp diesel sianpää 6-koneella :D

Ei tohon teholukemaan deekua tarvita. Hommaat orkkis 360 1.6 dieselin ja siihen vaikka ihan vaan T03 kylkeen. Luulis tulevan +100hv jos vaan noiden syöttöpumpusta saa virtaamaan tarpeeksi naftaa läpi...
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: Diudi - 22.12.2011, 18:37:36
Ei tohon teholukemaan deekua tarvita. Hommaat orkkis 360 1.6 dieselin ja siihen vaikka ihan vaan T03 kylkeen. Luulis tulevan +100hv jos vaan noiden syöttöpumpusta saa virtaamaan tarpeeksi naftaa läpi...

Saa saa mutta kuutonen on aina kuutonen, itekki sen tiiät. ;) Heppoja ei tartte ku se 138 paperiin ja 150+ sitte katastuksen jälkeen..mut vääntö on se oleellinen. :) On sen verran pieni auto..
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: VahuJ - 22.12.2011, 19:34:12
Saa saa mutta kuutonen on aina kuutonen, itekki sen tiiät. ;)

On sen verran pieni auto..

Kuutonen on vaan kuutonen. V8 on... ;)

Pienihän toi 300 tosiaan on. Tulee varmaan kohtuu ahdasta tonne apukuskin puolle kun imu ja pakosarja samalla puolella sekä jakopään seutuville. Kun tuo 200-sarjalaisen konehuonekkin on jo kohtuu pieni noista samoista paikoista.

Miten mahtaa mennä akseli-massat apinakiikussa?
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: AtAi - 22.12.2011, 19:50:41
Kuutonen on vaan kuutonen. V8 on... ;)

Pienihän toi 300 tosiaan on. Tulee varmaan kohtuu ahdasta tonne apukuskin puolle kun imu ja pakosarja samalla puolella sekä jakopään seutuville. Kun tuo 200-sarjalaisen konehuonekkin on jo kohtuu pieni noista samoista paikoista.

Miten mahtaa mennä akseli-massat apinakiikussa?
Akselimassat riittänee, jos heittää akun takapaksiin, mutta kuten kerroin, joko tarvii jäähdytin poistaa tai tuliseinä siirtää että mahtuu d24nen konehuoneeseen. Tai ehkä menis kun poistais lämppärin ja moukarois kardaanitunnelia, mutta vinokonekkin jo tosiaan täyttää tuon konehuoneen melko tehokkaasti. Ja tosiaan sitten on ton kardaaniputkihässäkän lyhennys edessä jos siirtää koneen sijaintia taakseppäin, mikä olis kyllä aika must painojen takia jo kutvosella, kun toi kone roikkuu audimaisesti jo vakiona. Itse hautasin silloin 1,5v sitten d24:n asennuksen tosiaan tuohon matematiikkaan   :-\ Nostan kyllä hattua jos järkevästi joku saa tonne suoran kuutosen laitettua. Jos tilaa olis leveyssuunnassa ina enemmän, niin ehdottaisin audin V6TDItä harkitsemaan, sais 6sylinteriä mutta säästyis pituudessa. Ei vaan oo tietoa kuinka leveä audi v6 on.
(http://home.no/swf4/360/360motor%20(Small).jpg)

Tossa vielä toinen kuva aiheesta
(http://i45.tinypic.com/2z52dxd.jpg)(http://i50.tinypic.com/u8mqf.jpg)

Tämä on syy miksi esitin nelosessa pysymistä, koska jos tonne kutosen tunkee niin mihin sinne enää ahdin mahtuu? kun jäähdytinkin pitäs johkin sovittaa.
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: sjs - 22.12.2011, 20:08:48
Kyl sinne mahtuu kutonen ihan hyvin.

Syylarihan on 300 sarjassa 1986-> aina lukkopellin ulkopuolella, ni sitä ei 100varmasti tartte siirtää, JOS ei nyt välttämättä ole pakko olla viskoflekti.

Lämppärin tuuletinkoteloitahan on kuten noista kahdesta AtAi:n kuvasta näkyy vanhempaa (1985asti) ja uutta 1986-> mallia. Jos kone seisoo täysin pystyssä on uudempi parempi, vinokoneiselletuo vanhempi kelpaa jopa 16v+kansijakaja kanssa.

Sitten jos asennettava moottori on kuten vinokone, eli 4-5cm kannike kytkinkopan pinnasta kannen takareunaan,ni voi vaikka lyhentää kytkinkoppaa tai kardaania, tai oikeen pelle peloton siirtää vaikka voimansiirtoa kokonaisuudessaan muutaman sentin taaksepäin, taka-akseleineen ja transaxeleineen.

Jos taas kone on kuten tinakone, eli kannen takareuna ja kytkinkaaveli on samalla tasolla, ni se antaa lisätilaa pytyille, lämppäri joutuu vaan ahtaammalle.

Mittasin että esim. tinakutonen on aika tarkkaan 10cm pidempi kun vinokone, eli kytkinkopasta jakopään muovikotelon etureunaan. Tinavitonen on sentilleen samanpituinen kun 16v vinokone. Tina4 on sit 10cm lyhyempi. Pyttyjakohan tinakoneissa on about 90mm (poraukset 81-83mm), kun vinokoneessa se on jotain 110mm ja vinokoneelle lisänä tuo 4-5cm kannakekytkinkoppaan ja sit se hiivatinmoinen dampperi joka on varmaan 5cm tinakoneiden dampperia pidempi.

AtAi:n kuvistahan näkee jotta vinokoneella 300srj konehuoneessa on lähes 10cm lukkopalkkiin (se missä konepelti on kiinni), ja 4-8cm lämppärikoteloon (kotelosta riippuen). Eli 10-15cm on heti tilaa, ja jos tina6 on 10cm vinokonetta pidempi ni sinne mahtuu.

Dampperihan tosin jää tuonnelukkopalkin alle, eli se ei ota syyariin, JOS ei asenna konetta niin eteen jotta tarvii lukkopalkkia/peltiä laikata (=ei fiksua) (edes painojakauman takia).

En sitten tiedä miten pitkä D6 on, mutta tuskin se hirveästi on tina6 pidempi. Ottakaas mitta kytkinkopasta jakopäähän ja pumppuremmiin jne.

Kyllä deekun sinne saa, jos ette te, ni minä vielä näytän... tai sit en :D huumoria sit pojat, ei herneitä. :)

<OT>
Laitatte VW W12 koneen samantien, on samanpitunen kun vinokone ja mahtuu helposti tuonne konehuoneeseen, litroja, tehoa ja vääntöä on tarpeeksi ilman ahdintakin ja on kiva kone ajaa... 500Nm@1000rpm... 580Nm@4000rpm...500Nm@6000rpm... se on kun sähkömoottori, sen jälkeen ette enää halua kuullakkaan ahtimista ja vinokoneen alaväännöstä :D
</OT>
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: AtAi - 22.12.2011, 20:50:34
D24 82cm, taskulampunvalossa mittaNAUHALLA.

Knoppina:
LD28 87cm
6.5TD 80cm.

Taaimmaisesta komponentista ropelliin. D24sesa kiinteä flektiropelli, eli suunnilleen hihnapyörän tasalla.
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: VahuJ - 22.12.2011, 21:15:19
D24 82cm, taskulampunvalossa mittaNAUHALLA.

Knoppina:
LD28 87cm
6.5TD 80cm.

Taaimmaisesta komponentista ropelliin. D24sesa kiinteä flektiropelli, eli suunnilleen hihnapyörän tasalla.

Paljonkos vinokone sitten mahtaa olla pitkä?
Otsikko: Vs: Volvo 360 Diesel
Kirjoitti: MJF - 22.12.2011, 21:34:33
Ei vaan oo tietoa kuinka leveä audi v6 on.

~70cm koppien laidoista mitattuna, pakosarjat vähän leviämmällä.