Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Diesel-osio => Aiheen aloitti: Hiltsu - 13.01.2012, 22:01:29

Otsikko: AWD:een diiselöinti?
Kirjoitti: Hiltsu - 13.01.2012, 22:01:29
Heräs mieleessä sellainen idea, että onnistuisiko ykköskopan V70 AWD diiselöidä, teknillisesti ja virallisesti? Koneen kannakkeet kait samoilla kohilla, mutta käykös laatikko T5 / R volvossa TDI:n kaveriks? Varmaan vaihettavia osia keulalla ois kuulerit, ohjainyksiköt jne. Mutta mittaristosta mieleen heräsi, että jos bensa autoon laittaa dieselin koneen, niin pitääkö johtosarjat vaihtaa sisältäkin? Ja miten muutoskatsastuksen laita, onnistuuko TDI AWD saada kilpiin, kun sellaista ei ole tehty. Keskustelua ja pähkäilyä idean toteutuksesta kaipaan.
Otsikko: Vs: AWD:een diiselöinti?
Kirjoitti: Taavi.H - 14.01.2012, 09:48:14
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10788.0

Jos kerran takavetoinen ja vähäpäästöinen TDI onnistuu virallisesti, niin miksipä ei onnistuisi sama nelivetoiseenkin. Suunnilleen samoista ikäluokista ja samoista päästönormeista yms.tässä nyt puhutaan.

Hommaahan siinä on melkoisesti. Bensakoneen laatikot ei mene dieseliin heittämällä kiinni, kytkinkopat on kiinteitä.
Otsikko: Vs: AWD:een diiselöinti?
Kirjoitti: Hiltsu - 14.01.2012, 09:53:42
Kiitos Taavi siirrosta :pomo: Voikos nelikossa hyödyntää sitten tdi:n laatikkoa, kun samallahan se tulisi kun luovuttaja auton hankkii.
Otsikko: Vs: AWD:een diiselöinti?
Kirjoitti: motocykler - 14.01.2012, 09:57:35
Luulempa ettei maksa vaivaa alkaa tuollaista rakentelemaan jos meinaat kilpien väliin keksinnön saada. Tulee halvemmaksi ostaa joku toinen valmiiksi nelivetoinen diesel, tai sitten vaan se bensa mallinen ja ostat bensaa säästyneillä rahoilla.

Lisäksi muistelen ettei laki anna myöten muuttaa etuvetoista v70 nelivetoiseksi. Pois lukien poikkeuslupa hässäkät.
Otsikko: Vs: AWD:een diiselöinti?
Kirjoitti: Taavi.H - 14.01.2012, 10:02:01
Lisäksi muistelen ettei laki anna myöten muuttaa etuvetoista v70 nelivetoiseksi. Pois lukien poikkeuslupa hässäkät.

Eihän tässä ideana olekaan vaihtaa etuvetoista nelivetoiseksi, vaan nelivetoisen bensakone dieseliksi?
Otsikko: Vs: AWD:een diiselöinti?
Kirjoitti: motocykler - 14.01.2012, 10:07:40
Eihän tässä ideana olekaan vaihtaa etuvetoista nelivetoiseksi, vaan nelivetoisen bensakone dieseliksi?

Aivan. Jotenkin mielessä kääntyi väärin päin tuo. Mutta arvaan kuitenkin että jotain ongelmia tulee rekisteröinnin kanssa kun tuota nelikoiden mallimerkkiä ei ole dieselinä tehty. Ts. joku päästöhommeli joka vaatii vtt:n laput.
Otsikko: Vs: AWD:een diiselöinti?
Kirjoitti: Taavi.H - 14.01.2012, 10:11:31
Aivan. Jotenkin mielessä kääntyi väärin päin tuo. Mutta arvaan kuitenkin että jotain ongelmia tulee rekisteröinnin kanssa kun tuota nelikoiden mallimerkkiä ei ole dieselinä tehty. Ts. joku päästöhommeli joka vaatii vtt:n laput.

Lue nyt tuo Kulmamiehen projekti, ellet ole vielä lukenut. Linkki löytyy mun ekasta viestistä tähän. :)

Ei ole koskaan tehtaan toimesta tehty takavetoista 940 TDI -malliakaan, mutta sellainen vaan on laillisesti liikenteessä, ilman päästötestejä.
Otsikko: Vs: AWD:een diiselöinti?
Kirjoitti: motocykler - 14.01.2012, 10:18:57
Lue nyt tuo Kulmamiehen projekti, ellet ole vielä lukenut. Linkki löytyy mun ekasta viestistä tähän. :)

Ei ole koskaan tehtaan toimesta tehty takavetoista 940 TDI -malliakaan, mutta sellainen vaan on laillisesti liikenteessä, ilman päästötestejä.

No niimpä näkyy, eli väärin arvasin.  :-[
Otsikko: Vs: AWD:een diiselöinti?
Kirjoitti: pomo - 14.01.2012, 12:23:47
Tää on sellanen ajatus mikä itellä pyöri joskus mielessä.  :P
Mutta jo ajatustasolla tuntu vaikeelta koska en ole "Kulmamies".  ;) Eli lähinnä laatikon osalta tulis(kytkinkoppa) liian vaikeeks.
Mutta löytyyhän V70n mallista nelikko dieselinä.    :pomo:
Otsikko: Vs: AWD:een diiselöinti?
Kirjoitti: Ristus - 14.01.2012, 12:49:20
kulmamiehelle ei varmana olis mikään ongelma tuo kytkin koppa mutta me muut tavankuolevaiset ei ehkä kannata alkaa turata...
Otsikko: Vs: AWD:een diiselöinti?
Kirjoitti: Hiltsu - 14.01.2012, 14:24:10
Mutta löytyyhän V70n mallista nelikko dieselinä.    :pomo:
Taitaa olla vaan hintaa niin paljon, ja ite tykkään enemmän näistä palikoista. Mikä on muuten awd:n vetosuhde, kutina ollu 70/30, mutta onko tarkempaa tietoa?
Otsikko: Vs: AWD:een diiselöinti?
Kirjoitti: Rusakko - 14.01.2012, 14:36:18
Taitaa olla vaan hintaa niin paljon, ja ite tykkään enemmän näistä palikoista. Mikä on muuten awd:n vetosuhde, kutina ollu 70/30, mutta onko tarkempaa tietoa?
Näissä viskoissa muistaakseni specsien mukaan max 60/40 mutta todellisuudesta en osaa sanoa.
Otsikko: Vs: AWD:een diiselöinti?
Kirjoitti: Masked Jackal - 27.01.2012, 21:56:15
Oishan se poikaa tehdä 2.5TDI AWD. Kytkinkopan kanssa olisi varmaankin se suurin jumppaaminen. Mitään järkeähän tuossa ei luonnollisestikaan ole :)
Otsikko: Vs: AWD:een diiselöinti?
Kirjoitti: pomo - 27.01.2012, 22:03:07
Oishan se poikaa tehdä 2.5TDI AWD. Kytkinkopan kanssa olisi varmaankin se suurin jumppaaminen. Mitään järkeähän tuossa ei luonnollisestikaan ole :)
Miksi pitäis olla järkee?   :P  Sikshän se niin hieno oliskin.   ;)
Otsikko: Vs: AWD:een diiselöinti?
Kirjoitti: thabandit^ - 30.03.2012, 16:05:11
Pakko vastata vanhaan topikkiin:

Jos muutoskohteena olevan auton mallisarjassa on ollut nelivetoisia malleja tarjolla tehtaalta, niin "vajaavetoiset" mallit saa muuttaa nelivetoisiksi, kunhan toteutus tehdään tehtaan speksien mukaan ja vastaavilla osilla ja niin edelleen. Eli V70 on mahdollista muuttaa V70 AWD:ksi.

Jos muutoskohteena olevan auton mallisarjassa ei ole koskaan ollutkaan nelivetoista mallia, niin käytännössä on mahdotonta muuttaa vaikka 740:stä laillisesti nelivetoiseksi. Tästä on käyty paljon keskustelua mm. Mersujen parissa, kun on noussut esille 190E-mallin muuttaminen 4-Maticiksi. Tämä on käytännössä mahdotonta laillisesti, vaikka "isoveli" W124 on ollut olemassa 4-Maticcina useita vuosia ja tekniikka on käytännössä muuten sama molemmissa automalleissa.

Tuohon moottorin vaihtoonkin voi Trafi suhtautua nyrpeästi, koska nelivetoisuushan nostaa kulutusta -> moottorin kulutus- ja sitä kautta päästötiedot eivät enää päde samalla tavalla, kuin alkuperäisessä autossa (tässä tapauksessa V70/850 D5252T). Tosin voiskohan esim. Audi A6 TDi Quattroa käyttää vertailuautona? Tosin jälleen kulutustiedot muuttuvat, koska Audissa jatkuva Torsen-neliveto, ja Volvoissa kytkeytyvä viskokytkinnelikko. Riippunee suuresti lakipykälien tulkintatavasta katsastusasemalla.
Otsikko: Vs: AWD:een diiselöinti?
Kirjoitti: InlineFour - 30.03.2012, 16:10:36
Pakko vastata vanhaan topikkiin:

Jos muutoskohteena olevan auton mallisarjassa on ollut nelivetoisia malleja tarjolla tehtaalta, niin "vajaavetoiset" mallit saa muuttaa nelivetoisiksi, kunhan toteutus tehdään tehtaan speksien mukaan ja vastaavilla osilla ja niin edelleen. Eli V70 on mahdollista muuttaa V70 AWD:ksi.

Jos muutoskohteena olevan auton mallisarjassa ei ole koskaan ollutkaan nelivetoista mallia, niin käytännössä on mahdotonta muuttaa vaikka 740:stä laillisesti nelivetoiseksi. Tästä on käyty paljon keskustelua mm. Mersujen parissa, kun on noussut esille 190E-mallin muuttaminen 4-Maticiksi. Tämä on käytännössä mahdotonta laillisesti, vaikka "isoveli" W124 on ollut olemassa 4-Maticcina useita vuosia ja tekniikka on käytännössä muuten sama molemmissa automalleissa.

Tuohon moottorin vaihtoonkin voi Trafi suhtautua nyrpeästi, koska nelivetoisuushan nostaa kulutusta -> moottorin kulutus- ja sitä kautta päästötiedot eivät enää päde samalla tavalla, kuin alkuperäisessä autossa (tässä tapauksessa V70/850 D5252T). Tosin voiskohan esim. Audi A6 TDi Quattroa käyttää vertailuautona? Tosin jälleen kulutustiedot muuttuvat, koska Audissa jatkuva Torsen-neliveto, ja Volvoissa kytkeytyvä viskokytkinnelikko. Riippunee suuresti lakipykälien tulkintatavasta katsastusasemalla.

Miksei käytä vertailuna Volkswagen 3B Passat 2,5TDI 4motionia? Lähimpänähän
tuo olisi. Siis jos yrittää jotain muuta autoa käyttää vertailussa.
Otsikko: Vs: AWD:een diiselöinti?
Kirjoitti: thabandit^ - 30.03.2012, 16:15:00
Koska tuo Passat on eri moottorilla. Kyseessä ilmeisemmin AKE eli 2,5 V6 TDi, joka on aivan erilainen, kuin C4-korimallin A6-Quattroissa käytetty 2.5 suora5 TDi. Tämä on siis 140 hevosvoimaisena täysin sama moottori, kuin 850/X70-sarjassa TDi/2.5D:nä tunnettu.
Otsikko: Vs: AWD:een diiselöinti?
Kirjoitti: InlineFour - 30.03.2012, 18:49:58
Koska tuo Passat on eri moottorilla. Kyseessä ilmeisemmin AKE eli 2,5 V6 TDi, joka on aivan erilainen, kuin C4-korimallin A6-Quattroissa käytetty 2.5 suora5 TDi. Tämä on siis 140 hevosvoimaisena täysin sama moottori, kuin 850/X70-sarjassa TDi/2.5D:nä tunnettu.

Joo tiedän tuon moottorijutun, luin väärin itse, olin olevinani kattovinani et puhuttiin
jossain 2,9l V6 quattrosta  :facepalm:
Siks tarjosin pienempää konetta siihen. Joku mode vois poistella vaikka nää turhat tästä.
Ite en kyllä volkkarin konetta ehdoin tahdoin tunkis yhteenkään laitteeseen, ne on..  :facepalm:
Otsikko: Vs: AWD:een diiselöinti?
Kirjoitti: thabandit^ - 31.03.2012, 02:08:54
Joo tiedän tuon moottorijutun, luin väärin itse, olin olevinani kattovinani et puhuttiin
jossain 2,9l V6 quattrosta  :facepalm:
Siks tarjosin pienempää konetta siihen. Joku mode vois poistella vaikka nää turhat tästä.
Ite en kyllä volkkarin konetta ehdoin tahdoin tunkis yhteenkään laitteeseen, ne on..  :facepalm:

Itsekin arvostan ensimmäisen kehitysversion D5:sta paljon korkeammalle, kuin yhtäkään VAG-konsernin dieselmoottoria.  ;)