Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Diesel-osio => Aiheen aloitti: vrtx - 08.04.2011, 22:22:53

Otsikko: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: vrtx - 08.04.2011, 22:22:53
Asiasta tietämätön mietiskelee,

Eli.. Olisi tarvetta autolle jolla on kiva ajaa, tehoja 250++, takaveto, ja käyttövoimana diiseli (pitäis toimia myös työmatkakäytössä joten matala polttoaineenkulutus matka-ajossa pitää olla..)

Mitä tossa wikiä selailin niin 240 sarjassa isoin dieseli ollut: 2.4 D (D24) 2383 cm³ 6-sylinterinen diesel 82 hv (1979-92)
seiskassa ollut 2.4 turbo intercooler (D24TIC) 2383 cm³ 122 hv (1986→)
ilmeisesti 940/960 ollut samalla koneella(?)

2.4 litraa ja 122heppaa kuulostaa aika matalalta omiin käyttökieseihin verrattuna (2.0 tdi lastulla 180hp ilman cooleria..) Onko noissa vanhemmissa diiseleissä potentiaalia vai onko tekniikka niin muinaista ettei tehoja vaan löydy?

Lainsäädännöstä en juuri tiedä, joten kyselen että pystyykö suomessa laillisesti rakentamaan tehokkaan takaveto diesel volvon?  (200/700 tai 900 sarjoista), vai tarviiko
kattella aihiota mersuista/bemareista?  :-\
Otsikko: Vs: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: jleino - 09.04.2011, 07:39:38
Taitaa tuo teho olla melko suorassa suhteessa käytettyyn aikaan ja rahamäärään, mutta tuo hakemasi teholuokka kuulostaa suht kovalta tuohon vanhaan kutosdieseliin.

Eri asia jos vaihtaisi esim 5-cyl tdin keulille mutta ei taida laillisesti onnistua, ja se vaatisi niiiin paljon sähkö ym töitä ettei kannata..
Otsikko: Vs: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: AtAi - 09.04.2011, 09:08:40
Taitaa tuo teho olla melko suorassa suhteessa käytettyyn aikaan ja rahamäärään, mutta tuo hakemasi teholuokka kuulostaa suht kovalta tuohon vanhaan kutosdieseliin.
250heppaa tulee melko "käden käänteessä", D24sesta, mutta siinä ei ole sitten enää varaa kauheesti että nälkä kasvaa syödessä.
Meinaan jakapumppu tulee spekulaatioiden mukaan vastaan jossain 300hepan paikkeilla.

Resepti 250heppaselle d24selle varmasti kasassa pysyen.:
- h-profiili kanget
- hx35, he351vgt tai vaikkapa he221w 8,5pesällä.
- tehty pumppu 12mm nestepäällä
- alukuuleri
- vaparin imusarja.
- 3" downpipe ainakin.

Voimansiirtoa pitäis päivittää varmaan sre-asetelmalla, getrag 262sella ja lukkoperällä

Vakio ahtimella ja kiinacuulerilla kuulemma alkuperäisestä tdicistä on jotkut ottanu 180hepan seutuville ainakin, siinä alkaa vaan oleen pakopaineet sen verran kovat että voi olla että kansi on nestettä seuraavaks.

Itellä 143hp/348Nm vaparista vakioahtimella ahdetussa, eli vaparin pumpulla, voimaa vois löytyä ahdetunpumpulla kivasti enemmän kun tulis ahdonalasta syöttöäkin.


Eri asia jos vaihtaisi esim 5-cyl tdin keulille mutta ei taida laillisesti onnistua, ja se vaatisi niiiin paljon sähkö ym töitä ettei kannata..
SA**ANA jossei tiedetä niin ei taas mutuilla!  >:(

Mikään pykälä ei kiellä 5cyl tdin sovittamista keulille.
Sähkötyötkin vähenee kummasti kun käyttää a) pentan johtosarjaa b)tekee megasquirt-tyylisen ohjauksen puNpulle.

Kulmamiehen gallerioista voi katella paljonko se vaatii työtä laittaa tdi 140n keulille, tosin niistä vaateista voi osan pudottaa pois A)koska 240/740 B)koska jos ei tee näyttelyautoa. (kaikki kunnia vaan kulmamiehelle)

Ite olisi varmaan jo vaihtanu d24->2.5tdi 244sessa jossen olis aina PA.

Mitä tossa wikiä selailin niin 240 sarjassa isoin dieseli ollut: 2.4 D (D24) 2383 cm³ 6-sylinterinen diesel 82 hv (1979-92)
seiskassa ollut 2.4 turbo intercooler (D24TIC) 2383 cm³ 122 hv (1986→)
ilmeisesti 940/960 ollut samalla koneella(?)
940 on 122heppasella tdicillä, mutta 940 on niin uus että jos mennään lain kirjaimen mukaan, niin sitä ei voi juurikaan rakennella.

2.4 litraa ja 122heppaa kuulostaa aika matalalta omiin käyttökieseihin verrattuna (2.0 tdi lastulla 180hp ilman cooleria..) Onko noissa vanhemmissa diiseleissä potentiaalia vai onko tekniikka niin muinaista ettei tehoja vaan löydy?
2.0tdi, se kuullostaa ihan Vwltä, joka on noin 30vuotta uudempaa tekniikkaa kuin mitään mikä perustuu d24 pohjalle.

Potenttiaalia on kunhan koneen kyljessä ei lue vw tai bmw. Esim. nissanista ld28, kokovalurauta motti, kestää hyvin viriviriä.


Lainsäädännöstä en juuri tiedä, joten kyselen että pystyykö suomessa laillisesti rakentamaan tehokkaan takaveto diesel volvon?  (200/700 tai 900 sarjoista), vai tarviiko
kattella aihiota mersuista/bemareista?  :-\
Pystyy, miksei pystyisi. Tosin aihion kannattaa olla joku noin 85mallinen koriltaan, tekniikka toki voi olla tuoreempaa.

Bemareiden 2.5td ei oo ainakaan yhtään sen parempi, samat ongelmat mitä d24 + pumppuongelmat. Pemarin pumppu olis kyllä kova sana kun hyvän löytää ld28sin kylkeen kuulemma jos 300heppaa haussa.
Otsikko: Vs: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: InlineFour - 09.04.2011, 09:19:34
250hp kun pukkaa deekusta ulos niin voi kansi olla aika herkkää tavaraa kun
ei muutenkaan maailman kestävin ole. Tietysti sitä jäähdytellään ajon jälkeen eikä poleta heti,
mutta silti..
Otsikko: Vs: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: AtAi - 09.04.2011, 11:44:39
250hp kun pukkaa deekusta ulos niin voi kansi olla aika herkkää tavaraa kun
ei muutenkaan maailman kestävin ole. Tietysti sitä jäähdytellään ajon jälkeen eikä poleta heti,
mutta silti..
Kuten 107kertaa todettu, kansi kestää oikealla käytöllä ja sillä että sitä ei sulata pakopaineella.
Bemmissä ihan yhtä huono/hyvä kansi.

Tosin omassa on kansi pysyny kasassa väärälläkin käytöllä jo 4vuotta...  :pomo:
Otsikko: Vs: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: jleino - 09.04.2011, 11:58:19
Täytyy ottaa kantaa AtAin kommenttiin; totta, mutuiluahan se oli. Itse kun hieman vastaavanlaista projektia suunnittelin niin koin juurikin nuo sähköt sun muut (huom) itselleni niin työlääksi että antaa olla.

Hienoa että tieto taitoa löytyy niin paljon jotta tuollainen ei olekaan niin paha rasti tosi harrastajalle :)
Otsikko: Vs: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: Taavi.H - 09.04.2011, 11:59:45
SA**ANA jossei tiedetä niin ei taas mutuilla!  >:(

Mikään pykälä ei kiellä 5cyl tdin sovittamista keulille.

Äläs kiroile ja mutuile itse siellä. :)

Jos koppa on 940 (vähäpäästöinen) niin kasapäin on luvassa haasteita katsastuksen suhteen. Itsekin toteat asian heti perään.... ;)
Otsikko: Vs: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: AtAi - 09.04.2011, 12:01:51
Jos koppa on 940 (vähäpäästöinen) niin kasapäin on luvassa haasteita katsastuksen suhteen.
Lukee siinä myöhemmin vastauksessa  ;)

Taavi. no pitihän sitä vähän kun joku tulee ja tyrmää tolla lauserakenteella täsmentämättä tiettyyn korimalliin, niin siinä menetetään taas tuleva tehovolvoilija ihan heti alkuunsa.
Otsikko: Vs: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: Taavi.H - 09.04.2011, 12:03:55
Lukee siinä myöhemmin vastauksessa  ;)

Niinniin...et sitten vaan malttanut jättää tuota päänaukomista tekemättä. :)

Joka tapauksessa, tämä topic siirtyi dieselpuolelle, jonne sopii paremmin.
Otsikko: Vs: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: Make - 09.04.2011, 12:13:13
Tässä vähän mallia. http://www.youtube.com/watch?v=IhGHPXyh2hQ&feature=related
Otsikko: Vs: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: J_Lanttola - 09.04.2011, 15:19:33
Moottoreista:
D24:sta (eli tarkemmin sanottuna D24, D24T, tai D24TIC moottorista, peruskone on kaikissa sama, lukuunottamatta ahdetun koneen öljyruiskuja) saa melko helpolla 200-250hv, vaatii atai:n luettelemat toimenpiteet, eli ei kauheita ponnistuksia. Vakiokangetkin kestää jos alavääntö ei kasva aivan mahdottomasti. Yli 300hv on otettu vakiokangilla, avaamatta konetta ja kaikki muu on hajonnut ennen konetta, eli laatikko, perän ripustukset yms. 240 sarjaa on vain vapaastihengittävänä ja konehuoneessa tilaa vähemmän ahdinvirityksille. 700 sarjaa on vaparina, ahdettuna sekä coolerilla että ilman. 900-sarjaa käsittääkseni myös, paitsi että ahdetuissa on kai aina cooleri?

Aihion valinta:
Keston kannalta paras aihio on uudemmasta päästä 900 sarjalainen joka on jo m90 laatikolla, mutta näissä taas esteenä että "periaatteessa" et saa vaihtaa cooleria etkä ahdinta koska auto on ns vähäpäästöinen.
200 ja 700 sarjalaisissa (en muista vuosimallia miten dieseleissä menee mutta noin -91 taaksepäin) ei tule lakipykälät eteen niin helposti, vaan virittää saa lähes miten vaan, mutta ongelmaksi tulee laatikon kesto. yli 400nm vääntöä alkaa olla kipurajana, 450nm kuuleman mukaan särkee laatikon lähes varmasti. Toki näihinkin voi vaihtaa m90 laatikon tai getragin jos jostain sopivasti saa.
Itse harkitsin joko näitä volvoja tai sitten b-koppaista opel omegaa, bmw:n 2,5td kutoskoneella. Näistäkin voimaa saa mutta sen enempää ei ole kokemusta.

Moottorin vaihto:
2,5 tdi koneen saa ihan laillisesti vaihtaa vanhempiin peleihin, eli noihin ei-vähäpäästöisiin. Uudempien kanssa ongelmana on päästönormien täyttyminen, koska vaihdetun tai muutetun moottorin kohdalla ei riitä katsastuksessa suoritettava käytönaikanainen päästömittaus, vaan pitäisi pystyä todistamaan että auto täyttää päästönormit.
Eli onnistuminen riippuu miten pykäliä tulkitaan. 2,5tdi on vähäpäästöisestä autosta ja sen periaatteessa saa vaihtaa kaikkine päästöihin vaikuttavinen tekijöineen, mutta se onkin se tulkintakysymys mitkä tekijät vaikuttavat päästöihin. Toiset vaativat samat välitykset yms, toisille riittää että ahdin ja cooleri on 2,5tdi koneen alkuperäiset. Toiset taas ovat sitä mieltä että korikin vaikuttaa.
2,5tdi menee volvon omaan laatikkoon d24:n tilalle kokolailla heittämällä. muu onkin sitten sovittamista.
Otsikko: Vs: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: J_Lanttola - 09.04.2011, 15:24:06
250hp kun pukkaa deekusta ulos niin voi kansi olla aika herkkää tavaraa kun
ei muutenkaan maailman kestävin ole. Tietysti sitä jäähdytellään ajon jälkeen eikä poleta heti,
mutta silti..

Kyllä se kestää kun jäähdytys on kunnossa, ei polje kylmänä ja muistaa jäähdytellä. Eihän mitään autoa saisi sammuttaa suoraan täyden kenkimisen jälkeen. Eli viimeisen kilometrin kun ajelee hissukseen konetta rasittamatta ja vähän aikaa vielä tyjäkäynnillä käyttelee ennen sammutusta niin ei ongelmia pitäisi olla.
Otsikko: Vs: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: t0mpp4 - 20.05.2011, 12:49:58
Millasia vääntöjä tuollasessa rupeaa olemaan tommosella 200-250hv reseptillä?
Otsikko: Vs: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: AtAi - 20.05.2011, 23:19:41
Millasia vääntöjä tuollasessa rupeaa olemaan tommosella 200-250hv reseptillä?
500Nm varmaan 250hepalla, jos riittää syöttö.

itsellä on liikaa alavääntönen 143hp/348Nm, mitattua, oli vähän enemmän todellista myöhemmin, väännöt alle kahen tonnin niin m46 lootasta räjähti apuakseli ku tarpeeks monta kertaa paino menemään täyskaasukiihdytyksiä matalilta kierroksilta kolmosella.
Otsikko: Vs: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: MiKo - 16.02.2014, 09:41:20
Vanha aihe mutta.. jos tuonne nyt alkaa pellin alle konetta vaihtamaan niin miksi ei tekisi kerralla halvemmalla ja paremmin eli ainoa oikea kone sinne pellin alle, om606 (tai ainaki 603 jos vähän halvemmalla haluaa päästä). Ei tarvi konetta avata turhaan ja tehoa saa helposti ja kestää. En etes miettis muuta.
Otsikko: Vs: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: J_Lanttola - 16.02.2014, 10:46:49
Vanha aihe mutta.. jos tuonne nyt alkaa pellin alle konetta vaihtamaan niin miksi ei tekisi kerralla halvemmalla ja paremmin eli ainoa oikea kone sinne pellin alle, om606 (tai ainaki 603 jos vähän halvemmalla haluaa päästä). Ei tarvi konetta avata turhaan ja tehoa saa helposti ja kestää. En etes miettis muuta.

Onhan noitakin jotkut tehneet. Sehän riippuu pitkälti siitä mitä haetaan, mutta jos tavotteena on se 250hv, niin ei se mersun kone taida sen halvemmaksi tulla. Pelkkä kone jo on kalliimpi, eikä pumpun tekeminenkään ihan ilmasta ole.
d5252t moottorit ei nykyään hirveitä maksa, konetta ei tarvitse aukoa, tehoa saa helposti ja kestää melkosen pitkälle.
Mutta makuasioitahan nämä. Hyviä moottoreitahan nuo mersun koneet on.
Otsikko: Vs: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: Kojontti - 31.03.2014, 23:37:37
Ja jos sähöt pelottaa niin noita TDI jakajapumppuja on muutettu mekaanisiksi maailmalla. Pumpun vetopään kun modaa kestävämmäksi niin tuo kone hakkaa nipun mersun koneita.
Otsikko: Vs: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: MiKo - 06.04.2014, 19:57:52
Ja jos sähöt pelottaa niin noita TDI jakajapumppuja on muutettu mekaanisiksi maailmalla. Pumpun vetopään kun modaa kestävämmäksi niin tuo kone hakkaa nipun mersun koneita.
No pistä nyt etes vähän perusteluita?
Mersun pumpun ku käyttää pajalla ja vaihtaa isomman ahtimen puhutaan kuitenki jo 400-600hp tehoista, konetta avaamatta. Tehot riippuen ahtimen kokoluokasta ja laitetaanko 7 vai 8mm tapit. Puhun nyt 606, hankintahinta voi olla aika kova (1000-2000€), mutta toisaalta maksaahan kunnon kanget ja männät jo tuon pari tonttua..
Otsikko: Vs: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: HenkkaR1 - 06.04.2014, 20:19:28
No pistä nyt etes vähän perusteluita?
Mersun pumpun ku käyttää pajalla ja vaihtaa isomman ahtimen puhutaan kuitenki jo 400-600hp tehoista, konetta avaamatta. Tehot riippuen ahtimen kokoluokasta ja laitetaanko 7 vai 8mm tapit. Puhun nyt 606, hankintahinta voi olla aika kova (1000-2000€), mutta toisaalta maksaahan kunnon kanget ja männät jo tuon pari tonttua..
2.5tdistä valonviejä otti muistaakseni ~400hp, joka on tälle koneelle tosi kova luku. Om606 näkyy järkiään otettu heittämällä enemmän. Määki oon upottanu fyrkkaa jo pelkkään koneeseen ja voimansiirtoon toistakytä tonnia eikä kyllä tehoa oo vasta kun reilu puolet siitä mitä valonviejän portterissa. Oon menny kyllä vähä yrityksen ja erehdyksen kautta, mutta hinnoista ku puhutaan niin om606 hakkaa 100-0 2.5tdin esim. 5 tonnin budjetilla. Ugh, olen puhunut. :)
Otsikko: Vs: Harrasteautoa hankkimassa
Kirjoitti: Kojontti - 10.04.2014, 22:17:47
No pistä nyt etes vähän perusteluita?
Mersun pumpun ku käyttää pajalla ja vaihtaa isomman ahtimen puhutaan kuitenki jo 400-600hp tehoista, konetta avaamatta. Tehot riippuen ahtimen kokoluokasta ja laitetaanko 7 vai 8mm tapit. Puhun nyt 606, hankintahinta voi olla aika kova (1000-2000€), mutta toisaalta maksaahan kunnon kanget ja männät jo tuon pari tonttua..

Hyvä vertailukohta, neliventtiilikansi vs. kaksiventtiilinen ja 3.0l vs. 2,5l...

250-300 pitäisi irrota tuosta TDI:stä suht maltillisella rakentelulla. Koneeseen, pumppuun tai turboon koskematta lähtee 200hp.