Autoracing  KL-varaosat

Volvo 360 Diesel

  • 39 Vastauksia
  • 22288 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Volvo 360 Diesel
« : 19.12.2011, 16:59:18 »
Hei!

Oon koittanu googlettaa, mut ei oo löytyny vastausta kysymykseeni. Onko Suomen lain nojalla mahdollista dieselöidä 360 volvo 2.4L Turbokoneella? Meinaan siis, että 740 diesel varaosa-autosta 2.4 mylly ja sit siihen turbo + cooleri. Mikään "tykki" ei oo tarkotus olla, tietenki leimaus sillä sallitulla 138hp ja sitte kotona vähän lisää.. 150-200hp..vääntöähän siinä on noin pieneen autoon ku pienesä kyläsä.

Ongelmanahan on se, että kutosen lohko on niin pirun pitkä.. onko mahdollista muokata keulan peltirakenteita niin, että saisi mahtumaan moisen myllyn pennun konepellin alle, ilman mitään Trafin muunnoslausuntoja yms. Sillä valojen paikkahan voisi säilyä samana, keulan alatuet voisi pitää paikoillaan, jos vaan öljypohja mahtuu elämään siellä. Eikös auton koriin saa tehdä muutoksia, jos kantavat rakenteet eivät vaurioidu..? siihen rajaan tiettyyn % lukuun asti, ja käsittääkseni syylärin etupuolella oleva pelti/keularakenne ei oo kovin kantava...?

Sillä ei huvittais alkaa kytkinkoppaa viemään taaksepäin tai kardaania lyhentään. Laatikkohan on aika kehno noissa pentuvolvoissa. Onko mahdottomuus asentaa 300-sarjalaiseen keskilaatikko niinku vaikka 740 tai 240, sillee ettei tarttis sen takia alkaa mtn armotonta paperi sotaa käymään..?

Saattaa kuulostaa tyhmältä kysymykseltäkin jo pelkästään, mutta toivon asiallisia vastauksia. :) Kokeilun haluinen mies kun oon niin minkäs minä ihtelleni mahdan. :D
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Volvo 360 Diesel
« Vastaus #1 : 19.12.2011, 17:20:03 »
Kuutiotilavuus saa nousta korkeintaan 25% mallisarjan suurimmasta mikä taitaa olla 1986cc. Että sen puolesta kai voisi laittaa? Mutta olisko 5-pyttynen D20 järkevämpi vaihto-ehto? Se olis vähän lyhyempi ja kevyempikin. Voimaa saa varmasti sen 150-200hv siittäkin... tuo kone on vaan pirun harvinainen että asia erikseen mistä sellaisen löytää. Tai jopa 1,6td? Niitä on ainakin hyvin tarjolla ja paljon ne tuntuu niistäkin voimaa ulos ottavan.
« Viimeksi muokattu: 19.12.2011, 17:26:07 kirjoittanut VahuJ »
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo 360 Diesel
« Vastaus #2 : 19.12.2011, 17:41:58 »
En kyllä lähtis 300 sarjaa dieselöimään millään antiikin aikaisella naksuttimella.

Itsellä pyörinyt haaveena 1,6dieselillä, vaikka näitä uusia PSA vehkeitä, kevyt ja liikuttaisi pientä koria lastutettuna kohtuullisesti, ja vääntö ei tuohaisi M47 laatikkoa. Kaveriksi 3,27 välitys ja pykälää paria isommat renkaat ni saa kierrokset ja kulutuksen alas.

Toinen vaihtoehto 2,5TDI kone, jo paljon fiksumpi ja taloudellisempi, tai sit 1,9TDI vaikka golffista, sit kulkee halvalla jos sitä haet, ja tarvittaessa kummastakin saa todistetusti 2-300hv/5-600Nm.

Mutta onhan se kutonen aina kutonen... B6254S koneen asennuskin käynyt mielessä.

Kyllä sen kutoskoneen saa sinne mahtumaan kun mittailin, tiukalle vetää.

Etuakselipaino on ongelma, tosin akku ja muuta roipetta veke ni sillä se hoituu, oma vinokonekin painaa vaan parikytä kiloa vähemmän kun tuo deeku ja sen sain leimattua 340 koppaan jossa 360 koria pienemmät massat.



Yks hyvä vihje vaan, PIDÄ VOIMANSIIRTO VAKIONA, on nähty jo tsiljoona 300 sarjan volvoa jossa yritetty siirtää loota eteen, ei ole yhtään näkyny tieliikenteessä vielä valmiina, alotettuja pilvin pimein. :2funny:

Mutta laillisesti siis on mahdollista vaikka D24TIC asentaa, se ei ole kun jotain 120hv ja 138hv on sallittu. Myös kuutiotilavuus on OK ja massakin jos siirrät vaan akun taakse, tai ehkä 360 korissa menee siirtämättäkin kun akselimassat on 100kg enemmän kun 340, mutta niidenkin puolesta takaan että onnistuu. Lootan jos siirrät eteen menee hankalaksi, mutta kuinka moni on rikkonut M4x laatikon deekulla (on niitä, mutta onko se fiksua)? :D

« Viimeksi muokattu: 20.12.2011, 20:54:03 kirjoittanut usu »
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 360 Diesel
« Vastaus #3 : 19.12.2011, 20:20:58 »
En kyllä lähtis 300 sarjaa dieselöimään millään antiikin aikaisella naksuttimella.

Itsellä pyörinyt haaveena 1,6dieselillä, vaikka näitä uusia PSA vehkeitä, kevyt ja liikuttaisi pientä koria lastutettuna kohtuullisesti, ja vääntö ei tuohaisi M47 laatikkoa. Kaveriksi 3,27 välitys ja pykälää paria isommat renkaat ni saa kierrokset ja kulutuksen alas.

Toinen vaihtoehto 2,5TDI kone, jo paljon fiksumpi ja taloudellisempi, tai sit 1,9TDI vaikka golffista, sit kulkee halvalla jos sitä haet, ja tarvittaessa kummastakin saa todistetusti 2-300hv/5-600Nm.

Mutta onhan se kutonen aina kutonen... B6254S koneen asennuskin käynyt mielessä.

Kyllä sen kutoskoneen saa sinne mahtumaan kun mittailin, tiukalle vetää.

Etuakselipaino on ongelma, tosin akku ja muuta roipetta veke ni sillä se hoituu, oma vinokonekin painaa vaan parikytä kiloa vähemmän kun tuo deeku ja sen sain leimattua 340 koppaan jossa 360 koria pienemmät massat.

2,5L 16v bensakoneella sain kulutuksen alkamaan 6:sella maantiellä ja 11 kaupungissa, tuosta hankala parantaa ainakaan D24 koneella... kaupunkikulutuksesta varmaan saa leikattua veke, mut maantiellä tuskinpa. Puhumattakaan että D24 koneessa ei silloin ole 408hv/664Nm, vaan ehkä 204hv/450Nm, eli kannattaako?

Yks hyvä vihje vaan, PIDÄ VOIMANSIIRTO VAKIONA, on nähty jo tsiljoona 300 sarjan volvoa jossa yritetty siirtää loota eteen, ei ole yhtään näkyny tieliikenteessä vielä valmiina, alotettuja pilvin pimein. :2funny:

Mutta laillisesti siis on mahdollista vaikka D24TIC asentaa, se ei ole kun jotain 120hv ja 138hv on sallittu. Myös kuutiotilavuus on OK ja massakin jos siirrät vaan akun taakse, tai ehkä 360 korissa menee siirtämättäkin kun akselimassat on 100kg enemmän kun 340, mutta niidenkin puolesta takaan että onnistuu. Lootan jos siirrät eteen menee hankalaksi, mutta kuinka moni on rikkonut M4x laatikon deekulla (on niitä, mutta onko se fiksua)? :D

Naureskelin vaan, kun kaverin S40 1,9D -98 90hv/190Nm ja maantiekulutus 6L päälle, oma 340 408hv/664Nm ja maantiekulutus 6L... ETANOLIA eikä naftaveroa. Arvaa pännikö kaveria ja vaihtuko S40 :D

Joo tiedän, ettei se mikään tykki oo se naksutin..eikä taloudellinen välttämättä mutta se on edullinen. :) Ihan kesäautoa vaan aattelin..opiskelen ammattikorkeassa ja asun kaupungissa muuten paitsi et kesällä ois tarkotus koittaa hommata töitä kotiseudulta pohojammaalta. Siellä ei autolla sitten pääse mihinkää.. :D mul on ollu ennenki 360 GL ruisku, -87..mutta se on myyty ajat sitte. Audi A4:kin ollu välissä, mutta nyt taas vähän vanhempaa pirssiä kiikarissa. :)

Siihen vielä haluaisin tietoa, mitä kysyinki jo, että varmaan sitä syyläriä joutuu vähän siirtämään keulaa kohti, joten saako siihe keulan peltiosiin tehä niitä muutoksia..? sais syylärin vaikka 10cm eteenpäin ja sitte sen alareunaan viel cooleri..sitte siihen lasikuidusta vähä maskia ja puskuria.

Miten noissa 360:ssa kestää perä tommosia 150-200hv lukemia ja sitte vastaavaa dieselin vääntöä..? eiks toho 300-sarjaan saa myös kitkalukon? eriasia sitte kestääkö se.. :D
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 360 Diesel
« Vastaus #4 : 19.12.2011, 20:38:06 »
eiks toho 300-sarjaan saa myös kitkalukon? eriasia sitte kestääkö se.. :D
Siihen 3satkuun ei taida enään saada mitään lukkoa.

Järkevin tekniikkapaketti hinta/teho/kulutus/luotettavuus -suhteeltaan olis:
Vw 1.6tdic
M46 vaihteisto d24sen perästä, eli lootan siirto eteen.
NORMAALI kardaani
Ja jostain etulaatikkoautosta retkuperän murikka. Eli 300sarjalaisesta bemmistä tai vaikkapa 960 Volvosta.

Takuulla kumpikin vaihtoehto kestää sen mitä tosta Vw 1.6sesta saa järkevästi irti, ja väännötkään tuskin ylittää sitä M46sen maagista 400Nm rajaa. Ja leima penkkilappuunkin tolla pikkumoottorilla saa jo ihan asialliset ahtopaineet merkattua.

Mitä tulee SJSn ehdotukseen vakio voimansiirrosta, niin ei hyvää päivää. :2funny:

Vakio perän 160tkm ajettuna kun saa jo sillä huimalla 101hv/160Nm rikki   ::)
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo 360 Diesel
« Vastaus #5 : 19.12.2011, 21:08:44 »
Mutta olisko 5-pyttynen D20 järkevämpi vaihto-ehto? Se olis vähän lyhyempi ja kevyempikin. Voimaa saa varmasti sen 150-200hv siittäkin... tuo kone on vaan pirun harvinainen että asia erikseen mistä sellaisen löytää.
mun työpaikalta löytyy 3kpl toimivia D20 valmiiksi irroitettuina, joten en nyt tiedä onko niin hirveen harvinaisia  :2funny:
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 360 Diesel
« Vastaus #6 : 19.12.2011, 22:50:23 »

Takuulla kumpikin vaihtoehto kestää sen mitä tosta Vw 1.6sesta saa järkevästi irti, ja väännötkään tuskin ylittää sitä M46sen maagista 400Nm rajaa. Ja leima penkkilappuunkin tolla pikkumoottorilla saa jo ihan asialliset ahtopaineet merkattua.

Mitä tulee SJSn ehdotukseen vakio voimansiirrosta, niin ei hyvää päivää. :2funny:

Vakio perän 160tkm ajettuna kun saa jo sillä huimalla 101hv/160Nm rikki   ::)

No joo varmaan se 400Nm alkaa olla sellanen max. vääntö mitä tuosta tulee otettua irti..vastaavat hepat varmaan liikkuu sielä 170-200hp tienoilla..? D24TIC:ssä siis.. eli jos sais kestämään sen vakioperän ja laatikon..toki kannattaa vaihtaa toi deekun kytkin..tartteeko se muuten jäykempiä jousia vai menee noilla tehoilla vakio deekun kytkin? No..toisaalta jos alkaa pikkukoneella leikkiin niin melkeen sama sitte 340 volvon oma dieseli..vaan isommat elementit syöttöpumppuun ja turbo + cooleri. Mut toi D24 on kuutonen..se on aina vähä eri luokkaa.. :) tuntuu tommoset 170hp lukematki jo tollasessa pentu volvossa aika rajulta varmaan ku vääntö on siellä 350-400 hujakoilla ku on massaa kuitenki sen verran vähän..

Eihän tuo mikää kummonen kumenpolttolelu ole..vaatis sen vaik sit deekun oman perän (lukolla mieluusti) ja ehdottomasti 4 lovisen lootan + jäykempi kytkin. Kyl noi 740 D24 on kavereilla ainaki kestäny iha hyvi..turbo + cooleri jälkiasennuksena. Tosin heppoja ei varmaan oo ku se 200 ja risat..

Jossain vaihees himotti tommonen ST mersu, mutta ku ne mersun laatikon on vielä enemmän susivehkeitä mitä volvon..ja perät..ne vasta ujeltaa. Jopa mersufoorumilla kehuivat, että volvon 4-loviset on yllättävän lujia laatikoita.. :D mut taas noita 740:jä on niin helvetisti et tekis mieli jtn eksoottisempaa..kuten 360 D24TIC :)
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo 360 Diesel
« Vastaus #7 : 19.12.2011, 22:55:26 »
-
« Viimeksi muokattu: 16.06.2012, 22:53:32 kirjoittanut InlineFour »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

kepa09

  • Vieras
Vs: Volvo 360 Diesel
« Vastaus #8 : 19.12.2011, 22:59:07 »
SJS kyllä oikeessa mahtasko sdi 1.9 käydä? ja siihen tbo?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo 360 Diesel
« Vastaus #9 : 19.12.2011, 23:30:45 »
Mitä tulee SJSn ehdotukseen vakio voimansiirrosta, niin ei hyvää päivää. :2funny:

Vakio perän 160tkm ajettuna kun saa jo sillä huimalla 101hv/160Nm rikki   ::)
Kaiken saa rikki rikkomalla, käytetyt voivat olla yksilöitä, kaverikin rikkoi 240 volvosta "sen kestävän" perän vakio B19A moottorilla, lautaspyörä halki ristitapit romuna. Eli se siitä. :)

Mitä järkeä on vaihtaa M46 laatikkoa eteen kun se ei kestä yhtään enempää kun vakio M47R? Kummassakin sama ongelma, 3.vaihtella vedätettäessä 450Nm+ lukemilla menee sivuakselin rattaisto muusiksi.

Ja kuten sanottua, teet aivan kuten haluat, mutta yhtään valmista tieliikenteessä olevaa 300 sarjan autoa edessä olevalla laatikolla en ole vielä nähnyt, vain liudan pilalle laikattuja koreja. Sitäkään en tiedä mitä katsastusmies tuosta sanoo, koska "akselistorakennetta ei saa muuttaa" sanoo ajoneuvolaki, ja perä luokitellaan taka-akselistoksi.

Ja varoittavat sanani olen sanonut.

Itse tosian rakentaisin valinnaisen moottorin, tehoa mahdollisimman paljon, väännöstä viis, ja vakio voimansiirto paineasetelmaa ja levyä lukuunottamatta.

360 kardaanille sopii vakio 215mm levy, audi200 5-kone vaparin 1986-> 228mm levy tai E-kadetin 2,0GSI 228mm levy, tai audi 200turbon 240mm levy.

1,9SDI on varmasti ihan jees turbotuskohde, valmiina jo parempi imusarja kun TDI koneessa, TDI koneen pakosarja jos helpolla haluaa päästä, pumpuista en tiedä onko sama. 1,9TDI golffin omistaneena voin kertoa että oli taloudelline, 4L/100km maantiellä. Talousnäkökulmasta sellanen kone piristettynä pellin alle uudella ohjelmalla ja adapteri VW koneen ja vakio kytkinkopan väliin ja sopiva kytkinlevy noista yllämainituista ja jykevämpi asetelma.

Ja kuten sanottua 1,9TDI koneesta saa jo tarpeeksi paukkuja, D24 kuutioilla saadaan vaan hirveä vääntö, mutta ei tehoa, eli rikkonainen voimansiirto. Plussana D24 on tietenkin että se on "kutoskone", miinuksina se helv* paino ja koko ja ettei siitä saa tehoa yhtä hyvin kun TDI koneista.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2011, 20:55:52 kirjoittanut usu »
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo 360 Diesel
« Vastaus #10 : 19.12.2011, 23:32:52 »
300-sarjan oma dieseli on sama kuin "deeku", eli perujaan VAG,
2-syl lyhyempänä, eli juuri tuo atainkin sanoma vw 1.6, volvossa "D16".
Ja niistä on saatu ihan reilusti tehoa kyllä, 1.6:stakin, että liikkuis tuo 300.
300 sarjan kone on rellun 1,6 F-sarjan dieseli, hyvin läheistä sukua tuolle 1,7L B172K koneelle, käy jopa sama kytkinkoppa ja moottorikannakkeet. EI siis ole VAG tuotos.

Moottorina se on VAG tekeleisiin verrattuna... ainakin epäsuosittu virikohde, ja uskoisin että ei yhtä suotuisa virittääkkään...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvo 360 Diesel
« Vastaus #11 : 19.12.2011, 23:34:40 »
300-sarjan oma dieseli on sama kuin "deeku", eli perujaan VAG,
2-syl lyhyempänä, eli juuri tuo atainkin sanoma vw 1.6, volvossa "D16".

Eiköhän kuitenkin 300-sarjan dieselkone ole Renaultin tekosia eikä VAG:n. :)

EDIT: sjs ehti ensin. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: Volvo 360 Diesel
« Vastaus #12 : 20.12.2011, 00:23:03 »
ite jättäsin suosiolla laatikon taakse niin pysyy paino jakauma parempana.

ei muutaku 2,5tdi moottoria metästämään niin saadaan kokonainen volvo perhe tdi:nä :D
volvo 240 tdi :)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo 360 Diesel
« Vastaus #13 : 20.12.2011, 00:44:42 »
ite jättäsin suosiolla laatikon taakse niin pysyy paino jakauma parempana.

ei muutaku 2,5tdi moottoria metästämään niin saadaan kokonainen volvo perhe tdi:nä :D
Pien volvo ni riittää pienempikin TDI kone, pysyy taloudellisuus linjassa uusimpien ekomallien kans. ;)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: Volvo 360 Diesel
« Vastaus #14 : 20.12.2011, 02:51:35 »
no tottakai pikkuveliin riittää vaikka 1,9tdi. kuhan se on vag konsernin :D
enemmän ihmiset niitä onki tottunu virittämään kuin 5 pyttystä. 

aikasemmin kirjotettiin että kummastaki saa todistetusti 300hp niin onko siitä minkälaisia todisteita että 1,9 ois joku ottanu?
muistaakseni viime kesänä oli jollaki ffp puolella reilu 290hp ja toivoi saavansa 300 rikki mutta jatkoa en muistanu seurata.
volvo 240 tdi :)

 

Proturbo  Autodiagnoosi