Autoracing  KL-varaosat

Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon

  • 83 Vastauksia
  • 19941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #30 : 26.05.2017, 17:14:21 »
Viimeinkin lambda on putkessa ja seosmittari toimii :) porasin jumiutuneeseen sulkupulttiin keskelle reiän 5mm-8mm-11mm-13mm ja lopuksi pistosahalla halkaisin pultin kierteeseen asti. Sitten se lähti lukkopihdeillä pyörittämällä irti. Kierteessä ei näkynyt mitään omituista, mutta sulkupultin kierre oli puolesta välistä loppuun aivan sileä. Pyörittelin kierretapin lambdan mutterin läpi pariin otteeseen, mutta ei siellä merkittäviä rosoja ollut. Lambda kuitenkin meni putkeen kevyesti ja kiristyi paikoilleen niinkuin pitikin :)

Ja viimeinkin pääsin tutustumaan kaasuttimen syöttämään soppaan:


Lähtökohdiltaan AFR oli tyhjäkäynnillä n. 11, minkä tunsi ihan selvästi ravistuksena ja rykimisenä (vaikka ei kai tuo B2xx koskaan ihan silkinpehmeästi käy tyhjäkäyntiä). Säätelin seoksen niin, että pidempään pyöriessään seos asettuu tuonne 13 hujakoille ja käynti tasoittui mukavasti.

Tyhjäkäynniltä kun polkaisee nopeasti kaasua, niin edelleen on olemassa se pieni nyppäys/mietintähetki. Silloin kone käy todella laihalla. Tuolle en keksinyt muuta selitystä kuin sen, että kiihdytyspumpun kalvo on kovettunut, koska hitaammin polkaistessa seos paksunee huomattavasti. Pitää koittaa vaihtaa se kalvo ensimmäisenä ja katsoa auttaako.

Muuten seokset näyttivät olevan ihan asialliset, tasakaasuajolla AFR pyöri 13-13.5 välillä ennen tuota tyhjäkäyntiseoksen säätöä, eli se voisi nyt olla aika lähelle kohdallaan. Kiihdytyksessä ja kovemmalla kaasulla meneekin sitten aika rikkaalle 11 tienoille, voisi kieliä turhan suuresta pääsuuttimesta. Kakkoskurkun auetessa seos meni välillä jopa kympin puolelle, ja täyskaasukiidytyksen jälkeen seos myös jäi sinne joksikin aikaa, joka voisi johtua "full power valve"n jumittumisesta. Pitää koittaa rassata sitä, ja jos sillä ei ole vaikutusta niin tukin koko venttiilin kuten on suositeltu tekemään mikäli siitä on ongelmia.

On se vaan mukava tuo seosmittari, kun näkee mitä siellä oikeasti tapahtuu eikä tarvitse arvailla!
« Viimeksi muokattu: 27.05.2017, 06:58:50 kirjoittanut nostokurki »

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #31 : 30.05.2017, 20:02:47 »
Olen tässä pohdiskellut tuota iskariasiaa. Taidan ottaa vielä nuo etutolpat auki ja katsoa iskareiden kunnon, jos on vähänkään elähtäneet niin hommaan uudet ja sorvaan niistä pari senttiä pois pituudesta niin ei pääse jouset muljuamaan vaikka vähän väsähtäisivätkin.

Samalla tuossa pihalla ihmetellessäni ravistelin eturenkaita ja molemmissa tuntuu pieni välys, joka vaikuttaisi tulevan vänkärin puolella raidetangon ulkopäästä ja kuskin puolella taas sisäpäästä. Taidan uusia kummatkin molemmin puolin, niin on sitten mahdollisuus saada pyöränkulmatkin oikeasti säätöihin :) Jos vielä samalla vaihtaisi tuon vänkärin puolen alapallonkin niin sitten olisi kaikki nivelet uutta.

Mutta; mistäs tuon raidetangon valmistajan tunnistaa? Tehostinhan tuossa on, mutta siihempä oma tietoni jääkin.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 690
  • www.vrcf.fi
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #32 : 30.05.2017, 23:28:09 »
Mutta; mistäs tuon raidetangon valmistajan tunnistaa? Tehostinhan tuossa on, mutta siihempä oma tietoni jääkin.
Peräkontissa on huoltokyltti tai ainakin omassa on. Huoltokyltin vasemmassa alakulmassa kohta "styrväxel" numero 2 = Cam Gears ja 3 = Zahnradfabrik (ZF). Kannattaa kuitenkin katsoa auton alle, että onko ohjausta muutettu. Yksi hyvä tunnistus keino on katsoa suojakumit. Cam gearsin suojakumi tulee suoraan kiinni raidetankoon ja zf tulee semmoiseen pyöreään ns kumikolikkoon kiinni.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #33 : 31.05.2017, 21:07:06 »
Peräkontissa on huoltokyltti tai ainakin omassa on. Huoltokyltin vasemmassa alakulmassa kohta "styrväxel" numero 2 = Cam Gears ja 3 = Zahnradfabrik (ZF). Kannattaa kuitenkin katsoa auton alle, että onko ohjausta muutettu. Yksi hyvä tunnistus keino on katsoa suojakumit. Cam gearsin suojakumi tulee suoraan kiinni raidetankoon ja zf tulee semmoiseen pyöreään ns kumikolikkoon kiinni.

Kiitokset! Takakontin lätkää en lähtenyt edes etsimään, kun tuohon on vaihdettu tehostettu ohjaus vasta jälkeenpäin. Cam Gearsin pötkylähän siellä näkyi olevan, ja sen perusteella tilasin kasan uusia niveliä. On ne vaan halpoja, kaikki osat uusine haitarikumeineen alle 90€ :)

Iskareista sain kuskin puoleisen jo irti, ja siellähän oli siistikuntoinen Sachsin kaasupamppu. Käytän siis nuo vanhat sorvissa. Laitetaan tähän nyt itselle muistiin, että vakioiskarin männänvarren "vapaa" mitta on 207mm ohennetun osan alkuun asti.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #34 : 01.06.2017, 18:11:04 »
Väärät sisäpääthän sieltä tuli raidetankoon. Ja totta kai alapallokin oli väärän puolen :D

Sain sentään iskarit lyhennettyä ja paikoilleen, nyt ei etujouset hötky kupeissaan.

Samalla laitoin puoli litraa polttoöljyä koneeseen öljytilan pesua varten ja pyörittelin konetta vartin verran. Ihmeellisesti heittelee seokset tasakaasullakin, varsinkin 2500-3000 kierroksen tienoilla heittely on todella runsasta, AFR vaeltaa 13 ja 15 välillä ihan jatkuvasti, ja kone "nykii" samaa tahtia. Pitänee vielä uusia tulpat ja jakajan kansi, eivät olleet pahan näköiset mutta taitaa nuo sytytyskatkokset vaikuttaa seosmittaukseen... Mitkähän tulpat tuohon B200K olisi paras laittaa? Boschit?

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #35 : 03.06.2017, 16:21:42 »
Nyt olisi takaiskaritkin lyhennetty. Sahasin yläpään lenkin irti hitsauksesta ja otin 15mm varresta pois ja hitsasin läjään. Haisee muuten pahalle tuo palava puslakumi, olisi ehkä voinut irroitella ne ennen hitsausta... ::)

Otin takaa samalla myös korotuspalat pois jousikuppien alta, nyt auto on taas vaaterissa. Tuolla madalluksella perä liikkui viitisen milliä vänkärin puolelle, säädettävä panhard olisi kyllä poikaa.

Samalla asentui uudet raidetangon ulko- ja sisäpäät sekä myös vänkärin puolelle uusi alapallo, kaikki osat OEM-laatuisia. Käytin nivelistä vielä suojakumit auki ja vaihdoin lithiumrasvat niiden aikaisempien onnettomien rasvanökäreiden tilalle. Saman olen tehnyt kaikkiin uusimiini niveliin jo kymmenen vuoden ajan, eikä yhtään ole tarvinnut uusia toistamiseen :)

Koneessa olisi nyt uudet öljyt ja suodatin sekä Boschin tulpat, käynti tasoittui jonkin verran ja kone hiljeni selvästi, kuuluu enää flektin humina ja pakoputken päästä pieni tuhina :) vielä kun saisi tuon kaasuttimen pelaamaan oikein niin mikäs tuolla olisi ajellessa. Kävi jo mielessä että vaihdan vakiokaasuttimen takaisin, mutta yritetään nyt kuitenkin saada tuo weber pelaamaan ensin paremmin, sillä saisi kulutusta tiputettua hieman ja koneen luonne on paljon parempi tuolla kaasuttimella.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2017, 16:24:46 kirjoittanut nostokurki »

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #36 : 03.06.2017, 20:31:19 »
Asentelin korjaussarjan weberiin ja käynti huonontui entisestään. Seos heittelee ihan miten sattuu. Huomenna orkkis kaasutin paikoilleen ja ihmetellään sen sielunelämää sitten seosmittarin kautta...

Kulkukorkeus sentään asettui hyväksi iskarirempan seurauksena :)


Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #37 : 04.06.2017, 15:30:35 »
Kasailin vanhoista kaasareista yhden uudenveroisen ja laitoin paikoilleen. Käy nätisti ja seokset pysyy tasakaasuajossa 14-15 välillä, kiihdytyksessä 13 hujakoilla. Lämmettyään alkoi tyhjäkäynti vapista, suihkuttelin jarrukliineriä ja jarrutehostimen puoleisesta kulmasta bakeliittia käynti muuttui selvästi. Bakeliitti irti ja hiontaan, ja olipahan perkele kiero, yli puoli milliä lähti tavaraa ennen kuin oikesi. Uusilla tiivisteillä läjään ja pyörii kuin unelma.

Taidan silti laittaa tuon weberin myyntiin, en jaksa enää ruveta vaihtelemaan kun kuitenkin menee taas jotain poskelleen :D

Ainiin, ja eilen illalla kasailin entisen virranjakajan takaisin läjään uudella hall-anturilla. Pitäisi koittaa onnistuiko korjaus, niin voisi sitten säilöä sen naftaliiniin odottamaan huonompia aikoja :) jos tuo korjaus onnistui, niin voiskin ruveta haalimaan noita rikkonaisia ja korjailla myyntiin...

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #38 : 06.06.2017, 20:59:20 »
Tänään olikin sitten pesu- ja puunauspäivä. Alkuun raakapesu Würth pineline HD:llä, sen jälkeen samalla aineella ja kintaalla. Seuraavaksi savetus käyttäen liukasteena Bilteman pikapesuainetta, pyyhintä IPA:lla ja viimeiseksi pintaan Auto Finessen Ultra Glaze. Huomenna vuorossa sitten itse vahaus, joko Collinite 915s tai Soft99 Fusso (riippuen muistaako työkaveri tuoda jälkimmäistä huomenna testiin).

Muoviosiin testasinkin nyt ensimmäistä kertaa nanopinnoitetta, eli Gtechniq C4 permanent trim restoreria. Tuntuisi kyllä erittäin toimivalta aineelta:




Pyyhin saman aineen myös puskureihin ja mädätyslistoihin, mutta jälkimmäisiin vedän varmaankin jossain vaiheessa mustan kumimaalin pintaan jos en saa aikaiseksi ottaa niitä kokonaan pois ja sipistellä reikiä umpeen.

Ainiin, ja ajovalo- sekä etuvilkku-umpioista maalailin kehykset mustaksi ettei näytä ihan niin "lasiselta" tuo keula :) pitää nyt katsella aikansa noin, että rupeaako nuo tummat kehykset käymään silmään vai keksinkö sinne jonkun toisen sävyn...


Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #39 : 08.06.2017, 17:22:54 »
Kulmat kuntoon.

Yläpäitä sai kääntää melkein säätövaran loppuun asti ulos, kun ohjearvossa camberin pitää olla 12' plussalla ja noilla jousilla alatukivarret on aavistuksen yläviistoon... Säätömestari sanoikin (off the record), että käännä katsastuksen jälkeen säätövara keskelle, ja jos on levoton ajaa, niin aurausta puoli kierrosta kiinni per puoli. Kuulosti järkeenkäyvältä.

Mikään ohjekirja tai ohjelma ei tuntenut säätö- tai tarkastusarvoja 240 taka-akselin pyöränkulmille, eikä siellä ole kyllä mitään säädettävääkään, joten siitä ei kai pitäisi tulla ongelmia muutoskatsastuksessa.




Seoksien heittely meinaa jatkua edelleen. Nyt alkaa mennä jo oudoksi. Pitää varmaan ruveta tutkimaan seuraavaksi noita mahdollisia alipainelaitteita, että onko siellä rikkinäistä osaa esimerkiksi jarrutehostimessa tai jakajan kalvossa. Tilasin myös siniseltä uuden bakeliitin tiivisteineen, hinta on taas noussut, nyt oli 30€ kappale tiivisteineen... Orkkis virranjakajan kansi sentään oli vain 15€, halvempi kuin "oem-laatuinen tarvike" viereisestä varaosapuljusta :)

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #40 : 10.06.2017, 16:51:12 »
Eilen kävin auton kanssa konttorilla, nyt on muutokset otteessa. Katsastusmiehet oikein joukolla ihmettelivät auton kuntoa, ilmeisesti leimalla käy useammin vähän heikompikuntoisia yksilöitä :) 8.5" leveälle vanteelle kapein sallittu kumi on kuulemma 215, eli rimaa hipoen tuo rengas-vanneyhdistelmä on laillinen.

Tänään sitten varsin ajattelin koettaa päivittää sytkäosat perinteisemmän mallisiksi, ja laitoin Boschin kupariydinjohtoa sekä NGK tulpanhatut. Kerrankin sai sellaisen tulpanjohtosarjan, joka on täydellisesti sopiva :)


Käynti muuttui selvästi tasaisemmaksi, ajamassa en vielä käynyt joten en tiedä oliko tuolla isompaa vaikutusta. Mutta yleensä kaasarivehkeet on ainakin itsellä toiminut paremmin kun kipinässä on voimaa.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #41 : 15.06.2017, 11:28:00 »
Toissapäivänä vaihtelin takaisin kaasuttimen joka oli viime talven pakoillaan. Auto toimii sillä selvästi paremmin, ja syykin selvisi, käy huomattavasti rikkaammalla :D Vaihtelin samalla myös kuskin oven lasin tiivisteen ehjään, edellinen kun oli koko lasin yläpuolen mitalta painunut ruttuun ja suhina oli melkoinen.

Tänään kävin hakemassa siniseltä lisää uutta OEM-osaa, eli kaasarin ja imusarjan väliin bakeliitin sekä tiivisteet ja virranjakajan kannen.


Bakeliitti on näköjään kehittynyt vuosien saatossa, siinä ei enää ole niitä kevennyskoloja mitä ainakin omissa aikaisemmissa on ollut kaikissa. Enemmän tiivistepintaahan siinä tuolla tavalla on ja myös enemmän materiaalivahvuutta eli ei pitäisi haljeta niin herkästi, eli hyvää kehitystä.

Virranjakajan kansikin oli pakattu hienosti volvon laatikkoon, mutta siellä oli ihan perus Boschin kansi, joka oli pieni pettymys. Olisi nyt edes Volvon logolla ollut. ;D

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #42 : 21.07.2017, 18:59:03 »
Tänään sain aikaiseksi vaihtaa nokka-akselin V-tyyppiseen. Vetoja tuli selvästi lisää, mutta lämpimänä käy huonosti tyhjäkäyntiä. Pitää vielä tarkistella venttiilivälykset uudestaan läpi, nyt tarkistin vain että kaikissa on välys eivätkä jää kantamaan.

Tekisi silti mieli isompaa tekniikkaa tuohon... B230E ois kyllä kiva. Mitähän siihen muutokseen tarvitsisi itse koneen lisäksi? Riittääkö pelkkä painepumppu bensalinjaan? Ja mistä tuollaista lähtisi metsästämään?

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240
« Vastaus #43 : 26.07.2017, 18:38:31 »
Tarkastelin venttiilivälykset, yksi littu piti uusia että kaikki on samassa arvossa (0.40 kuumana). Tosin, kaksi minä sinne uusin mutta toisen kanssa tilanne oli se, että kylmänä ei saanut edes 0.15 liuskaa väliin, mutta koska ohuempia säätöpaloja ei ollut, laitoin toisen samanpaksuisen tilalle ja sen jälkeen välys oli kohdallaan ??? Noh, kaikki on nyt säädöissään, joten tilanne OK.

Vaihdoin samalla myös jakajan korjattuun, sekä imusarjan bakeliitin sekä tiivisteet upouusiin OEM-osiin. Kyllä se vaan jostain vielä repi ilmaa, nyt laskeutuu tasaisesti tyhjäkäynnille kierroksilta eikä seos mene enää yli 20 moottorijarrutuksessa kuten se teki aikaisemmin. Tyhjäkäynnillä vaan tahtoo edelleen välillä joku pytty jäädä välistä, tosin noin minulla on käyttäytynyt kaikki B2** -moottorit... Olisi vaan kiva tietää, mistä se johtuu.

Vetoja tuossa nyt on B200K-koneeksi aika mukavasti, hyvin käyttöautomainen tehoalue :)

Seuraava operaatio voisi olla takapyörien siirto keskelle pyöränkaaria. Ajatuksena olisi muokata tukivarsia sen verran, että rengas asettuu oikeaan paikkaan. Pitää vaan ensin hommata toiset tukivarret, alkuperäisiä en kehtaa tuhota.

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Nostokurjen -87 240 ja -64 Amazon
« Vastaus #44 : 09.09.2017, 20:54:57 »
Tulipa haettua kesällä myydyn kesäauton tilalle uusi projekti, nimittäin lähelle myyntiin tullut -64 Amazon miljoonamoottorilla eli B18.



Auto on seissyt monta vuotta, ja sitä ennen monta vuotta. Ainakin kunto on vähän sellainen. Koriltaan aivan pirun hyvä, vänkärin lattiaan ja takakonttiin on hitsattu yksi paikka kumpaankin mutta muuten pellit on kovat eikä hitsaustarvettakaan ole. Auto on maalattu joskus pari vuotta takaperin, appelsiinia ja valumia löytyy mutta väri on alkuperäinen ja pohjatkin ilmeisesti tehty aika hyvin eli myllyttämällä tuosta voisi saada vielä ihan siistin.

Tekniikkakin toimii sen mitä olen nyt ehtinyt testailemaan, lähtee nätisti käyntiin eikä venttiilit pidä ääntä. Jarrut puuttui koeajolla suurimmaksi osaksi, mutta ainakin etujarrut herkistyi ihan vaan jarruttelemalla niin että nyt molemmat pitää eikä auto puolla jarruttaessa.

Perä tuossa piti jo koeajolla melkoista meteliä, ja rupesin samoin tein selvittämään sille syytä. Laakerit on ihan loppu ainakin pyörien päästä, ulkokooleissa näkyy selvät vesikraaterit, olisiko seissyt joskus lammikossa tai perä hörpännyt vettä. Voi olla, että sieltä menee kaikki laakerit uusiin ja kaupan päälle vielä rattaatkin...



Mukavaksi tuon homman tekee se, että totta kai tuo on sillä harvinaisemmalla Spicer 27 -akselilla, johon menee jenkkiläiset tuumamittojen laakerit. Ja totta kai vänkärin puolella on jarrurumpu aivan yhtä puuta vetoakselin kanssa, laakeri rallattaa ja siinä on sekä pysty- että pitkittäisklappia ainakin 2mm suuntaansa. Tuon kun saisi irti, niin olisi jo viisaampi että mitä kaikkea menee tilauslistalle ja pääsisi irroittelemaan myös perämurikkaa.



On tarjottu ulosvedintä, moskaa, lekaa, lämpöä, kylmää, lisää ulosvetoa, kauniita ja vähän rumempiakin sanoja... Eikä mihinkään. Ei kehtaisi tuhota tuota rumpua, kun maksavat 230€ kappale uutena. Noh, katsotaan jos saisi tehtyä pullotunkista hydraulisen ulosvetimen. Toivotaan ainakin parasta.

 

RallyBaron  Samppasport