Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884314 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1320 : 14.03.2015, 21:36:05 »
KYllä. Kuljettaja vastaa, mutta kuten spekuloin onko tuolloin vika oikeasti kuljettajasta ja johtuiko kuljettajasta tuo säätilanvaihtelu. Ei johtunut.

Tuleen mieleen varusmiesajoilta jostain 90-luvun lopusta, kun ihan julkiselta soratieltä keväällä petti tie noin metrin päästä ojasta ja masi ajautui siitä ojaan. Isoja vahinkoja ei tullut. Mitä nyt tähystäjä löi polvensa ikkunaan ja ikkuna särkyi tuosta kohdalta. Tuokin tapaus tulkittiin ihan roudan aiheuttamaksi onnettomuudeksi ja marssinopeus oli 40km/h tunnissa, joka oli 20km/h alle tienopeuden.

Olosuhteita ei voi valita, niinhin on vain sopeuduttava.

Auto tai olosuhteet eivät koskaan ole johtaneet väistämättä onnettomuuteen, aina on tarvittu kuljettajaa joka ei osaa lukea olosuhteita, niiden muutoksia ja suhteuttaa omaa toimintaansa niihin.

Tien pettäminen alta ei oikein ole kuljettajasta johtuva syy, jos ei ole ylitetty tien kantavuutta.
Kyseessä on sama tilanne kuin vastaantulijan ajaminen keulaan.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1321 : 14.03.2015, 21:38:00 »
Eli tuo ei ole fakta

Arvaa saako tätä muutamille ihmisille uppoamaan jakeluun... Ei  :facepalm: Aina löytyy joku muu syy kuin ratin ja penkin välistä. Jokainen onnettomuus missä olen osallisena ollu, on johtunut omasta virheestä tai vasta puolen, ei kaluston, tien ja renkaiden kunnosta tai kelistä. Ihminen se olen minäkin ja niin kauan tapahtuu virheitäkin  :pomo:

Tien pettäminen alta ei oikein ole kuljettajasta johtuva syy, jos ei ole ylitetty tien kantavuutta.
Kyseessä on sama tilanne kuin vastaantulijan ajaminen keulaan.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1322 : 14.03.2015, 21:48:21 »
Eli tuo ei ole fakta

Eihän kuljettaja voi olla vastuussa tien kunnosta.

Aika paljon tuomioistumessa tuomioista perustuu ennalta arvattavuuteen.
Liikenteessä muiden liikkujien ja osapuolten lainvastaiseen toimintaan ei tarvitse pystyä varautumaan.

Eli ei tarvitse pystyä arvaamaan että joku asia ei ole lain edellyttämällä tavalla.
Jos tie ei kestä laillisella kuormalla liikennöimistä niin tienpitäjä vastaa vahingosta, ei kuljettaja. Eikös se ole ihan järjellä selvä asia?

Yleisen tien merkittävä ja onnettomuuteen johtava pettäminen on erittäin harvinaista.
Yksityistiet (joita on erittäin paljon) on sitten ihan eri lukunsa.
Niissä vastuukysymykset ovat monesti vivahteikkaat, siksi niillä isoilla kuormilla liikennöimiseen kannattaa suhtautua epäillen jo suunnitteluvaiheessa.

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1323 : 14.03.2015, 21:51:02 »
Eli tuo ei ole fakta


Lainaus käyttäjältä: jogiin - tänään kello 20:04:17

    Arvaa saako tätä muutamille ihmisille uppoamaan jakeluun... Ei  :facepalm: Aina löytyy joku muu syy kuin ratin ja penkin välistä. Jokainen onnettomuus missä olen osallisena ollu, on johtunut omasta virheestä tai vasta puolen, ei kaluston, tien ja renkaiden kunnosta tai kelistä. Ihminen se olen minäkin ja niin kauan tapahtuu virheitäkin  :pomo:

Kyllä tuo varmaankin on fakta, ei ole syytä epäillä.
Jogiin puhuu onnettomuuksista joissa hän ollut osallisena. Ei kaikista maailman onnettomuuksista.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1324 : 14.03.2015, 22:08:06 »
No, tutkimus totesi näin.....

Eli juuri kuten totesin.

Ja kuten tutkimus toteaa myös, on kitkarenkailla ajavilla keskimäärin huonokuntoisemmat renkaat -  mikä olisikaan tulos, jos olisi yhtä hyväkuntoiset renkaat? Vieläkin vähemmän onnettomuuksia kitkarengaskuskeilla, arvaan ma.

En saa nyt tästä tutkimusta auki, mutta montako A-syyllistä ajeli max. kolme vuotta vanhoilla renkailla yleensäkin?

Oletus: kunnollisilla renkailla ajavat haluavat ajaa turvallisesti, he myös ymmärtävät renkaiden tärkeyden ja muutenkin ajavat vastuullisesti -> vähän syyllisenä osapuolena?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1325 : 14.03.2015, 23:44:23 »
Onko muuten kukaan ajanut autolla (nätisti ajaen) nastoja loppuun? Minusta vähän tuntuu, etteivät kulu loppuun ellei sudittele tjsp.

Ja loppuun on nyt = kaikki nastat poikki/lentäneet kuuseen ja urasyvyys alle 3mm.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2393
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1326 : 14.03.2015, 23:50:00 »
Kitkoilla ajetaan kovempaa vauhtia koska ne ovat hiljaisempia kuin nastat. Ehkä se hiljaisuus ajaa vetämään viinaa ja huumausaineita kun jää yksin omien ajatustensa kanssa?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1327 : 15.03.2015, 06:59:14 »
Onko muuten kukaan ajanut autolla (nätisti ajaen) nastoja loppuun? Minusta vähän tuntuu, etteivät kulu loppuun ellei sudittele tjsp.

Ja loppuun on nyt = kaikki nastat poikki/lentäneet kuuseen ja urasyvyys alle 3mm.

Sen tiedän, että kaveri ajoi hakkapeliitta 2:lla melkein 80tkm ja pintaa oli alle 4mm. Tämän tiedän kun puhuin järkeä, että ostaisi uudet renkaat ja myin vielä nuo vanhat/renkaat ja vanteet pois. Kyseinen henkilö on tarkan markan mies.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1328 : 15.03.2015, 08:10:08 »
Mutta tuosta voidaan vetää se johtopäätös ne jotka ajaa kitkoilla on idiootteja jotka kaahaavat kännissä.
:D
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1329 : 15.03.2015, 08:19:17 »
Erilaisia tilastoja ristiintaulukoimalla voi löytyä yllättäviä korrelaatioita.

Esimerkiksi se että jäätelön syöminen lisää hukkumisriskiä erittäin voimakkaasti.
Tilastoista näkee että ihmisiä hukkuu kesällä paljon enemmän kuin talvella.
Toisaalta kesällä jäätelön kulutus kasvaa voimakkaasti.
Eli jos syöt jäätelöä niin kannattaa pysyä poissa vesistöjen ääreltä.

Kyseessä on vain esimerkki etteivät kaikki asiat välttämättä liity mitenkään toisiinsa vaikka tilastoista päätellen voisi luulla.

Edit.
Olisi pitänyt lukea alkuperäinen viesti, juuri tähänhän siellä viitattiin. Sorry.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2015, 08:21:04 kirjoittanut Volv0 S80 »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1330 : 15.03.2015, 08:22:56 »
Erilaisia tilastoja ristiintaulukoimalla voi löytyä yllättäviä korrelaatioita.

Esimerkiksi se että jäätelön syöminen lisää hukkumisriskiä erittäin voimakkaasti.
Tilastoista näkee että ihmisiä hukkuu kesällä paljon enemmän kuin talvella.
Toisaalta kesällä jäätelön kulutus kasvaa voimakkaasti.
Eli jos syöt jäätelöä niin kannattaa pysyä poissa vesistöjen ääreltä.

Kyseessä on vain esimerkki etteivät kaikki asiat välttämättä liity mitenkään toisiinsa vaikka tilastoista päätellen voisi luulla.
Nimenomaan. Jos joku ajaa autolla kolarin ja kuulen, että kuski oli kännissä, häviää minulla mielenkiinto täysin siihen oliko renkaat hyvät, oliko auto missä kunnossa jne. Lähtökohtaisesti kuski on se, joka autoa kuljettaa ja vie, auto vain tekee työtä käskettyä.

Kitka/nasta vertailusta olen sitä mieltä, että kumman tahansa hakisi uutena liikkeestä, niin pito olisi huomattavasti parempi kuin nykyisissä hkpl5:ssa. Ja niilläkin pärjää aivan loistavasti.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1331 : 15.03.2015, 12:29:45 »
Kitkoilla ajetaan kovempaa vauhtia koska ne ovat hiljaisempia kuin nastat. Ehkä se hiljaisuus ajaa vetämään viinaa ja huumausaineita kun jää yksin omien ajatustensa kanssa?

Tai ehkä se "mellow"-ohjaustuntuma (löysä?) tuntuu huumausaineiden vaikutuksen alla paremmalta, kun maisema näyttää tältä:


Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1332 : 15.03.2015, 18:18:46 »
Tuon tutkimuksen mukaan kitkarenkailla ajetaan vähemmän onnettomuuksia suhteessa niiden yleisyyteen.
Minä en löytänyt tutkimuksesta tukea tuolle väitteellesi. Kylmimmän talven aikana kitkarenkailla ei kolaroida niin paljon muita enemmän kuin paljon jääkelejä sisältävinä kuukausina, mutta myös talvikuukausien talvikeleissä joulu - helmikuun aikana kitkarengas on esiintymistiheyttään useammin kolarin aiheuttajana.

Taulukko 2 osoittaa kitkarenkaan pääsevän reilun 11% esiintymistiheytensä alle kolarien aiheuttaja-autossa vain kesäkelissä.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1333 : 16.03.2015, 06:28:19 »
En kuollut vaikka ajoin yli 300km kitkarenkailla. Eikä auto ollut edes ihmeen hiljainen noilla renkailla (Nokian hakkapeliitta R2).

Ja kyllä kitkoilla ajetaan vähemmän onnettomuuksia, koska niitä on liikenteessä vähemmän  ;D, mutta onnettomuus prosentti on suurempi.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1334 : 16.03.2015, 11:52:58 »
Minä en löytänyt tutkimuksesta tukea tuolle väitteellesi. Kylmimmän talven aikana kitkarenkailla ei kolaroida niin paljon muita enemmän kuin paljon jääkelejä sisältävinä kuukausina, mutta myös talvikuukausien talvikeleissä joulu - helmikuun aikana kitkarengas on esiintymistiheyttään useammin kolarin aiheuttajana.

Taulukko 2 osoittaa kitkarenkaan pääsevän reilun 11% esiintymistiheytensä alle kolarien aiheuttaja-autossa vain kesäkelissä.

Jaa:  Nastattomien talvirenkaiden osuus liikenteessä havaituista talvirenkailla
varustetuista autoista 1993–2010 (Malmivuo ja Luoma 2010).

Tuossa on 2010 vuoden luku yhteensä 15,4%. Eli jos A-syyllisenä on useammin kuin 15,4%, on syyllisenä "useammin kuin esiintymistiheyden verran".

Kuvasta 2 nähdään, että joulu-helmikuussa rajan yli mennään vain "paljas jää" -kelissä. Marras-maaliskuussa rajan yli menee "Jäinen keli" ja "paljas jää".


Helsingissä on vielä enemmän: Helsingin kantakaupungissa selvitettiin kitkarenkaiden osuutta talvina 2010–2011 sekä 2012–2013 (Rekilä ja Prittinen 2013). Kitkarenkaiden osuus oli henkilöautojen osalta 21,2–24,0 %. Pakettiautojen vastaavat osuudet olivat 17,5– 19,7 %.

Taulukossa neljä on kuukausikohtainen jakauma, ja yli 15,4%:n rajan menee:

Jääkelit marras-, joulu- ja helmikuussa.
Talvikelit marraskuussa.

Kaikkina muina kuukausina syyllisten osuus kitkarenkailla on pienempi kuin esiintymistiheys.

Voisiko siis tutkimuksesta repäistä myös seuraavan otsikon: nastat aiheuttavat kitkoja enemmän onnettomuuksia, kun keli ei ole jäinen?


 

KL-varaosat  Race.fi