Futurez  Kulkukoira

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884438 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1485 : 20.10.2015, 16:11:17 »
Kiitos vaan toiselle vanhukselle tuesta, yhdessä olemme vielä vahvoja - noi nuoremmat saa tosiaan hakea merkityksiä sanamuodoille niin paljon kuin sielu sietää :2funny:

Psst. Pomo, ei voi kiusata jos ei osaa ;)
Ei pidä tehdä itsestään näsäviisasta.  :D

 V:>

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1486 : 20.10.2015, 16:28:32 »
Onko tää joku Euroopan suolaustopic? Koittasit nyt osata lopettaa etkä kiusata vanhaa miestä.
Ja. Kun kerran viisas olet niin selvität sen ihan itse jos se vaivaa.  :)

En kiusannut, vaan kysyin mitä hän tarkoitti. Vaihtoehdot 1 tai 2?

Ja mikä pointti on sitten kirjoittaa mitään asiaan, jos ei osaa edes kertoa tarkoittiko 1 vai 2?
« Viimeksi muokattu: 20.10.2015, 16:30:04 kirjoittanut Rodion »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1487 : 20.10.2015, 16:46:49 »
Et siis halunnut ymmärtää Slowarin vastausta, vaan haluat jonkin toisen vastauksen.  ??? On vielä korostettuna eriväreilläkin.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1488 : 20.10.2015, 17:01:34 »
Et siis halunnut ymmärtää Slowarin vastausta, vaan haluat jonkin toisen vastauksen.  ??? On vielä korostettuna eriväreilläkin.

Aivan, olen nyt pari kertaa jo kirjoittanut, että en ymmärtänyt mitä ajoi takaa ja kysynyt tarkennusta.

Miten itse ymmärrät tämän, vaihtoehdot 1 tai 2 jotka kirjoitin:

...suolankäytön eroista Pohjois-Saksan ja Etelä-Saksan suhteen. Siellähän se menee erilailla kuin täällä Suomessa jossa pohjoisessa ei suolaa kylvetä ihan niin hulluna kuin meillä täällä ruuhka-Suomessa.


1) Saksassa pohjoisessa ei suolata niin paljon ja etelässä suolataan paljon (kuten Suomessa)?

2) Vaiko että Saksassa pohjoisessa suolataan paljon ja etelässä ei niin paljon (erilailla kuin Suomessa)?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1489 : 20.10.2015, 17:07:17 »
1) Saksassa pohjoisessa ei suolata niin paljon ja etelässä suolataan paljon (kuten Suomessa)?

2) Vaiko että Saksassa pohjoisessa suolataan paljon ja etelässä ei niin paljon (erilailla kuin Suomessa)?
Khänädä! Sielläkin suolataan.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1490 : 20.10.2015, 17:16:38 »
Khänädä! Sielläkin suolataan.

Niin, molemmissa suolataan ja jos jättää ihan alppikohteet pois laskuista, suunnilleen saman verran. Esimerkiksi alla oleva kuva on Pohjois-Saksasta Hampurista:



Sanoisin siis, että nykyään "suolapaska" ei ole enää samanlainen ongelma autoille ja ympäristölle kuin mitä se oli 20...30 vuotta sitten. Askelia otetaan eteenpäin asiassa jos toisessakin ja vanhat olettamukset eivät enää päde. Tämä koskee erityisesti kaavoihin kangistuneita vanhan liiton miehiä.


Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1491 : 20.10.2015, 17:19:03 »
Aivan, olen nyt pari kertaa jo kirjoittanut, että en ymmärtänyt mitä ajoi takaa ja kysynyt tarkennusta.

Miten itse ymmärrät tämän, vaihtoehdot 1 tai 2 jotka kirjoitin:

...suolankäytön eroista Pohjois-Saksan ja Etelä-Saksan suhteen. Siellähän se menee erilailla kuin täällä Suomessa jossa pohjoisessa ei suolaa kylvetä ihan niin hulluna kuin meillä täällä ruuhka-Suomessa.


1) Saksassa pohjoisessa ei suolata niin paljon ja etelässä suolataan paljon (kuten Suomessa)?

2) Vaiko että Saksassa pohjoisessa suolataan paljon ja etelässä ei niin paljon (erilailla kuin Suomessa)?
Et siis osaa lopettaa. Mä osaan, koska mua ei kiinnosta sun vänkäämises jostain Saksan suolaamisesta.
Onko tää joku Euroopan suolaustopic? Koittasit nyt osata lopettaa etkä kiusata vanhaa miestä.
Ja. Kun kerran viisas olet niin selvität sen ihan itse jos se vaivaa.  :)

Johon kaikenlisäks jo vastattu jo aikoja sitten.
Krhm.... Saksassa lumen laskeutuessa "kunnolla" maahan (ei ihan joka vuosi) sitä suolanpaskaa kyllä kylvetään teille antaumuksella. Etenkin alppien läheisyydessä sitä ammutaan tiellä melko herkästi.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1492 : 20.10.2015, 17:35:11 »
Et siis osaa lopettaa. Mä osaan, koska mua ei kiinnosta sun vänkäämises jostain Saksan suolaamisesta.

Eli saa kirjoittaa sekavia asioita kovalla tunteella ja sitten kun pyydetään tarkennusta, niin se todetaan joksikin näsäviistasteluksi? Ja suojaudutaan "vanhuuden taakse".

Saako kysyä missä ikävuodessa menee raja siihen, että ei tarvitse enää osallistua keskusteluun, riitää että kirjoittaa yhden sisäisesti ristiriitaisen viestin ja sen jälkeen väittää muita näsäviistastelijoiksi?



Nimittäin jos yhtään ymmärsit mitä tänne kirjoitettiin, niin tuo suolaaminen kyllä liittyi topiciin (nastat vai kitkat).

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1493 : 20.10.2015, 17:38:03 »
Sanoisin siis, että nykyään "suolapaska" ei ole enää samanlainen ongelma autoille ja ympäristölle kuin mitä se oli 20...30 vuotta sitten. Askelia otetaan eteenpäin asiassa jos toisessakin ja vanhat olettamukset eivät enää päde. Tämä koskee erityisesti kaavoihin kangistuneita vanhan liiton miehiä.

Anteeksi mitä?

Voin ensi kuussa kertoa kokemuksia alpeilta paljonko suolataan...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1494 : 20.10.2015, 21:46:23 »
Ettekö nyt aikuiset ihmiset muuta keksi.

Mä oon varmaan hyvin varustautunut kun 142:n alla on tallissakin nastat vaikka ei ole moottoriakaan vielä paikallaan. Talvilinttaankin vaihtuu nastat kunhan kelit vaatii. Oonko mä nyt hyvä ihminen?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1495 : 20.10.2015, 21:59:06 »
Oonko mä nyt hyvä ihminen?
Et ole, tallin lattia menee pilalle seisottamalla nasta-autoa siinä päällä. Nastojen lattiasta nakertama pöly saastuttaa tontin ja planeetta halkeaa.

Olet, nastojen tallia nakertava vaikutus on ennenpitkää työllistävä uuden lattian muodossa. Pölyä nyt maailmaan vielä mahtuu.

Et ole, nastat kuluttavat tienpinnat syville urille, jolloin leveillä mataprofiilirenkain varustetuilla "ögyautoillaan" ajavat juipit suistuvat ojaan, törmäävät kiveen ja planeetta halkeaa.

Olet. Olet vastuullisesti ajantasalla myös käyttiksen rengastuksesta. Sinulle tuntuisi olevan tärkeää turvallinen liikkuminen vuodenajasta riippumatta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1496 : 21.10.2015, 11:29:07 »
Anteeksi mitä?

Voin ensi kuussa kertoa kokemuksia alpeilta paljonko suolataan...

Sitä suolapaskaa ei levitetä ihan samanlaisella innolla kuin ennen. Suomessa on joitakin tuhansia kilometrejä tietä, jota suolataan läpi talven. Se on aika vähän, kun kokonaisuudessaan tiestöä on satoja tuhansia kilometrejä.

Lisäksi entistä enemmän sääennusteiden mukaan pyritään ennakoimaan ja tarkentamaan, että milloin suolataan ja missä ja paljonko.

Suolan käyttö on siis vähentynyt, ja samalla on vähentynyt vakavat onnettomuudetkin.

Autoissa taasen materiaalit ovat muuttuneet ja parantuneet siinä mielessä, että muutama vuosi suolapaskassa ei tarkoita sitä, että auton alusta on läpimätä ilman erillistä ruosteenestokäsittelyä.

Mielestäni edellämainitut asiat huomioiden suolapaska ei ole samanlainen ongelma kuin ennen.

Yhtälailla Saksassakin nämä asiat on suurinpiirtein samalla tolalla. Ihmisten ja organisaatioiden huoli ja vastuu luonnosta on aivan eri tasolla kuin joskus kasarilla, eikö?

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1497 : 21.10.2015, 12:28:33 »
Eipä ole vielä kukaan vastannut (ja tuskin osaa Rodionkaan) miten kitka pureutuu jäähän? Eli nastoilla mennää jatkossakin, kummassakin Volvossa ne on... Ja eikös se Rodionkin ole joskus ollut vanhan liiton miehiä, ainakin laatikon omistanut. Ei sitä koskaan huomaa kyllä jutuista.

Suolaus sinänsä on kyllä ikävää, auto on paksun kuran peitossa ja eipä se hyvää tee muutenkin maalipinnalle jne... Mutta isot tiet lienee pakko suolata.

Ja kun mietti samainen herra tupakointia niin koskaan en ole edes maistanut :hello:
« Viimeksi muokattu: 21.10.2015, 12:31:01 kirjoittanut Dave »
a car you can believe in

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1498 : 21.10.2015, 12:35:46 »
Kitka vs nasta...  ???

Pienestä pitäen isäni on kasvattanut minut nastarenkaiden käyttäjäksi. "Ei kitkoilla mitään tee"

Olen muutamilla kitkoilla ajanut, golffi ja S80... Pysyhän niillä tiellä kun tiesi mitä alla on, näin pitäisi jokaisella olla. Vai kuinka moni katsoo renkaat jos lainaa autoa tai lähtee jollekkin kuskiksi?

Itsellä on hieman paskamainen asuinseutu, lähimmälle hoidetulle tielle on matkaa sellaiset 20-25km, talvisin se on tuiskun jälkeen hyvinkin luminen, mutta kun sitä lunta ei ehdi aura ( EI HALUTA ) niin se polkeutuu ja muuttuu liukkaaksi.

Samoin risteys alueet, nekin ovat kiilloitettuja, tietty ennakoimalla kitkalla voisi selvitä.

Keväällä on sitten ne pahimmat kelit kun alkaa tie sulaa ja pinta muuttuu jääksi jossa on kosteutta pinnalla, sillon saa nastoillakkin mennä varoen.

Toisaalta työmatkallani on 25km puhdasta motaria, nastat kuluttaa sitä, mutta kun ottaa tuon edellisen huomioon niin siksi nasta.

Lisättäköön että oma ajotapani ja "kiireeni" liikenteessä ei tue ollenkaan kitkoja jos nastoillakin tulee kokeiltua äärirajoja  :-[

Nastat  :)

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1499 : 21.10.2015, 12:41:14 »
Niin ja mitä tulee tuohon suolaukseen...

Kuinka paljon se aiheuttaa liikenneonnettomuuksia kun tie suolataan ja sinne muodostuu loskapatjoja joita ei aurata.

Ja toisekseen perus autoilija ajaa vuodessa kenties 10tkm jotkut ei sitäkään.
Ne paahtavat suolatulla tiellä onnessaan jotta mikäs tässä on ajaessa.
Sitten kun he poistuvat sivutielle niin monesti ollaankin ihmeissään.

 

Carcom Oy  Ateho