Samppasport  Futurez

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884386 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1695
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2055 : 09.02.2016, 07:34:45 »
Meikä kans varautuu kaikenlaiseen. Mikanin listan lisäksi 12v kompura ja kokoon menevät rengaskiilat.
Asiaan, nyt mietinnässä myös nastat. Tilasin jo vianorilta Goodyear ultragrip ice 2 kitkat, mutta niiden saaminen kestää. Kohta alkaa ylityöputki jolloin käydään vajaa kuukausi vain töissä ja nukkumassa. Ei ehtisi saaman niitä alle ennen sitä.
Painotus on märällä asfaltilla ajossa. Nastana vaihtoehto olisi Dunlop tm:n testien perusteella.
Kitkat ehtikin tulla, joten ne menee alle.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2016, 20:32:52 kirjoittanut J2K »
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2056 : 10.02.2016, 08:57:30 »
Rupesin yks päivä miettimään etten ole koskaan ostanut nastarenkaita :). Ja tänä syksynä ekan kerran koskaan minun autoon laitettiin alle nastarenkaat kun ne tuli auton mukana. Kaksi edellistä autoa ostanu niin että nastat oli alla ostettaessa. Seuraavana syksynä molempiin meni alle kitkat. Vähän on fiilis että ens syksynä käyn kitkaostoksilla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2057 : 11.02.2016, 15:33:34 »
Nyt kun rupesin miettimään asiaa, ainoat uudet talvirattaat mitkä olen ostanu oli kitkat. Muuten menty aina auton mukana tulleilla nastoilla. Niissä sitten ollutkin huonoja hyviä kokemuksia. Melko liukkaita ollut muutamat mutta nykyiseen tuli mukana parhaat nastat millä ajanut.
Jos nyt pitäisi päättää ottaisinko seuraavaksi kitkat vai nastat en ihan suorilta osais päättää.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2058 : 23.02.2016, 10:09:20 »
Kysympä täällä että saadaan taas hyvä vääntö käyntiin.

Voiko nastarengas "pilaantua" kuukaudessa? Minulla on autossa tosin vanhat jo, -07 gislavedin frostjotain, mutta pitivät alkutalvesta ihan menettelevästi eikä tilanteitakaan ollut. 6,5mm oli tuolloin pintaa.
Jouluna vaihdoin renkaat edestä taakse, 5,5-6mm pintaa renkaissa. Pito oli edelleen ihan jees eikä tilanteita ollut.
Nyt mennyt kolmen viikon sisään renkaat todella huonoksi. Veto/sivuttaispitoa ei ole, onneksi sentään jarrutuspitoa on. En ole rällännyt renkaita pilalle tms. vaan ihan normaalisti sekalaista ajoa.

KUitenkin tänäaamuna jäin lumipöperöiselle mutta auratulle pihalle kiinni enkä päässyt todella loivaa mäkeä ylös kuin reilun vauhdin kanssa. Mikään kikkailu ei auttanut vaan olo on kuin etuoyörät olisivat sileät. Pintaa edelleen 5,5mm mutta kuvio ei puhdistu vaan parkissa katsellessa rengas tuntuu sileältä kun urat on lumesta tukossa.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8977
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2059 : 23.02.2016, 11:47:26 »
Asiaton kommentti poistettu. Pysytään asiassa.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2060 : 23.02.2016, 14:22:55 »
Kysympä täällä että saadaan taas hyvä vääntö käyntiin.

Voiko nastarengas "pilaantua" kuukaudessa? Minulla on autossa tosin vanhat jo, -07 gislavedin frostjotain, mutta pitivät alkutalvesta ihan menettelevästi eikä tilanteitakaan ollut. 6,5mm oli tuolloin pintaa.
Jouluna vaihdoin renkaat edestä taakse, 5,5-6mm pintaa renkaissa. Pito oli edelleen ihan jees eikä tilanteita ollut.
Nyt mennyt kolmen viikon sisään renkaat todella huonoksi. Veto/sivuttaispitoa ei ole, onneksi sentään jarrutuspitoa on. En ole rällännyt renkaita pilalle tms. vaan ihan normaalisti sekalaista ajoa.

KUitenkin tänäaamuna jäin lumipöperöiselle mutta auratulle pihalle kiinni enkä päässyt todella loivaa mäkeä ylös kuin reilun vauhdin kanssa. Mikään kikkailu ei auttanut vaan olo on kuin etuoyörät olisivat sileät. Pintaa edelleen 5,5mm mutta kuvio ei puhdistu vaan parkissa katsellessa rengas tuntuu sileältä kun urat on lumesta tukossa.

En usko, että on. Tänään olen kironnut kahdella eri etuvetoisella autolla joissa molemmissa alle 2kk vanhat hakka 8:t alla ettei pitoja löydy. Eilen joudun kahdella eri autolla lähtemään samaan pieneen ylämäkeen joista hakka 7 jouduin hieman alempaa hakemaan vauhtia ja hakka 8:lla pääsin liikenteeseen heiluttelenalla ratti puolelta toiselle, että pitoja löytyy. Kaikki neljä autoa erillaisia ja hyvillä renkailla. Nelivedolla ei mitään ongelmaa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2061 : 23.02.2016, 14:33:33 »
En usko, että on. Tänään olen kironnut kahdella eri etuvetoisella autolla joissa molemmissa alle 2kk vanhat hakka 8:t alla ettei pitoja löydy. Eilen joudun kahdella eri autolla lähtemään samaan pieneen ylämäkeen joista hakka 7 jouduin hieman alempaa hakemaan vauhtia ja hakka 8:lla pääsin liikenteeseen heiluttelenalla ratti puolelta toiselle, että pitoja löytyy. Kaikki neljä autoa erillaisia ja hyvillä renkailla. Nelivedolla ei mitään ongelmaa.
Mutta mitenkä sitten selität tuon ihan selvän "pidon huonontumisen"? Siis kyseinen asia on ilmaantunut nyt ihan viimeisen kolmen viikon aikana, kelit on toki lauhtuneet mutta vastaavalla pöperöllä pääsi aikaisemmin ihan hyvin menemään.

Samaten vaimon autossa (940 Volvo) ei Hkpl 5:lla ole "mitään ongelmaa" ajaa ihan samoista paikoista, pyörä pitää.
Ensimmäinen kerta kun törmään tämmöiseen ilmiöön, on toki käynyt mielessä myös, onko autossa jotain vikaa (iskarit jäässä tjsp). Hävettää sutia paikoillaan tasamaalla, kuin käsijarru olisi päällä (ei laahaa eikä jumitu).

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2062 : 23.02.2016, 15:39:19 »
Mutta mitenkä sitten selität tuon ihan selvän "pidon huonontumisen"? Siis kyseinen asia on ilmaantunut nyt ihan viimeisen kolmen viikon aikana, kelit on toki lauhtuneet mutta vastaavalla pöperöllä pääsi aikaisemmin ihan hyvin menemään.

Samaten vaimon autossa (940 Volvo) ei Hkpl 5:lla ole "mitään ongelmaa" ajaa ihan samoista paikoista, pyörä pitää.
Ensimmäinen kerta kun törmään tämmöiseen ilmiöön, on toki käynyt mielessä myös, onko autossa jotain vikaa (iskarit jäässä tjsp). Hävettää sutia paikoillaan tasamaalla, kuin käsijarru olisi päällä (ei laahaa eikä jumitu).

Keli on muuttunut parissa viikossa normaaliksi talveksi. Aikaisemmin lumen alla oli paljas asvaltti (Jos lunta edes oli) ja nyt siellä on jäätä. Ja tuon lisäksi valleiksi pukattua pehmeää lunta. Toki 9 vuotta vanhat renkaat on vanhat, mutta ei tuo ole lystiä ajaa uudemmillakaan renkailla vajaa vetoisella autolla. Enkä mä trollaa tuolla vedolla. Naapuri ajelee edelleen ilman ongelmia 14 vuotta vanhoilla uuden veroisilla nastoilla, kun alla on neliveto legacy.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2063 : 23.02.2016, 15:41:40 »
Kysympä täällä että saadaan taas hyvä vääntö käyntiin.

Voiko nastarengas "pilaantua" kuukaudessa? Minulla on autossa tosin vanhat jo, -07 gislavedin frostjotain, mutta pitivät alkutalvesta ihan menettelevästi eikä tilanteitakaan ollut. 6,5mm oli tuolloin pintaa.
Jouluna vaihdoin renkaat edestä taakse, 5,5-6mm pintaa renkaissa. Pito oli edelleen ihan jees eikä tilanteita ollut.
Nyt mennyt kolmen viikon sisään renkaat todella huonoksi. Veto/sivuttaispitoa ei ole, onneksi sentään jarrutuspitoa on. En ole rällännyt renkaita pilalle tms. vaan ihan normaalisti sekalaista ajoa.

KUitenkin tänäaamuna jäin lumipöperöiselle mutta auratulle pihalle kiinni enkä päässyt todella loivaa mäkeä ylös kuin reilun vauhdin kanssa. Mikään kikkailu ei auttanut vaan olo on kuin etuoyörät olisivat sileät. Pintaa edelleen 5,5mm mutta kuvio ei puhdistu vaan parkissa katsellessa rengas tuntuu sileältä kun urat on lumesta tukossa.
Miten ilmanpaineet?
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2064 : 23.02.2016, 17:08:45 »
Ilmanpaineet samat kuin ennenkin (2,4bar) rengaskoko 175/65R14. Noin kuukausi sitten taisi olla se "superliukas" keli ja sielläkin edettiin ihan normaalisti.

En tiedä, tuntuu että jää/kuura/asfalttipito on ennallaan, mutta lumella nuo on tosiaan kuin kesärenkaat joissa nastoja (paitsi jarrutuspito edelleen ok).

Äsken ajoin omaan parkkiruutuun (joka on hyvin lievässä ylämäessä) ykkösellä ryömien ja pysähtyi sutimaan paikoilleen.  :idiot2:

Voisi kokeilla laskea paineita 2.2:een. Josko kuvio puhdistuisi paremmin. Talvipyörien kanssa vain on yleensä ollut toisinpäin.

Samaten jos peruuttaa vauhdikkaasti lumella, vetävät pitää ja vauhti kiihtyy, mutta jarruttaessa menee kuin pulkka. Eli renkaat eivät pidä enään yhteen suuntaan ollenkaan jos alustana on lumi.

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8977
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2065 : 23.02.2016, 18:50:50 »
Jouluna vaihdoin renkaat edestä taakse, 5,5-6mm pintaa renkaissa. Pito oli edelleen ihan jees eikä tilanteita ollut.
Nyt mennyt kolmen viikon sisään renkaat todella huonoksi.

Eihän kääntynyt pyörimissuunta vaihdossa?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2066 : 23.02.2016, 18:56:03 »
Eihän kääntynyt pyörimissuunta vaihdossa?
Ei ja tuokin etu -> taka vaihto tapahtui jo joulukuussa. Sen jälkeen en havainnut mitään ihmeellistä.

Aivan kuin renkaat olisivat kovettuneet ihan kivikoviksi nopeasti. Nimittäin joulun aikoihin pyörät olivat vielä jotenkuten pehmeät peukalolla kokeillessa, nyt tuossa pihalla kokeiltuna kivikovat.

Voi toki olla että autokin rikki, en tiedä. Tai tiedän että rikki se on, mutta eri paikasta.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2067 : 24.02.2016, 09:24:56 »
Seoksen kovuus ei sinällään vaikuta renkaan lumenpoistokykyyn, vaan kuvio. 5mm kuvio alkaa tukkeutumaan tällaisella kelillä jo aika tehokkaasti kun lumi on tarrautuvaista, en tiedä kuinka paljon tuo lisä 0,5 auttaa.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2068 : 24.02.2016, 09:53:37 »
Seoksen kovuus ei sinällään vaikuta renkaan lumenpoistokykyyn, vaan kuvio. 5mm kuvio alkaa tukkeutumaan tällaisella kelillä jo aika tehokkaasti kun lumi on tarrautuvaista, en tiedä kuinka paljon tuo lisä 0,5 auttaa.
Näinhän se asia on enkä nyt mitään maagista odotakkaan. Se tässä ihmetyttää että parin viikon sisään hävinnyt lumipito.
Eskm. eilen Volvolla kävin ihan testiksi ajamassa samat paikat mihin fiatilla jäi sutimaan. Suti mutta liikkui eteenpäin.Toki kaksi niin erilaista autoa että vaikea verrata.

Tällekkin taisi syy löytyä tänäaamuna. Kun pitoa on ja kiihdyttää pyörät hieman lipsuen, etupää hakkaa (pompottaa), eli iskarit vainaat. Tai jumissa, etupää ei jousta.


Topickiin liittyen, äidillä on nyt uudet michelinin kitkat ja ihan hyvin niillä pärjää. Kaljama-vesijää on paha, muttei ole estänyt liikkumista.

Mikähän on renkaiden seuraava merkittävä kehitysaskel kitka/nasta?

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2069 : 24.02.2016, 10:02:25 »
<nastat, joista nyppii nastat pois :)
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron