Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884347 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2235 : 20.11.2016, 11:39:43 »
Maaseudulla nyt pärjää vaikka hakka kympeillä, etenkin sivuteillä. 

Mikä ihmeen fetissi teillä on tuohon maaseudulla ajamisen helppouteen? Tulkaa kokeilemaan kuinka helppoa se on ja vedelkää johtopäätöksiä vasta sitten. Todella kiva lähteä aamulla liikkeelle kun tietä ei ole aurattu ja kun iltapäivällä tulet takaisin niin tietä ei ole vieläkään aurattu. Hiekoitushiekka? Niin mitä se on? Tuskin ainakaan sitä materiaalia jota vedetään tielle kun on liukasta.

Kerran on 3 vuoden aikana saanut nypätä aura-auton takaisin tielle kun menikin liittymä pitkäksi

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2236 : 20.11.2016, 11:48:34 »
Mikä ihmeen fetissi teillä on tuohon maaseudulla ajamisen helppouteen? Tulkaa kokeilemaan kuinka helppoa se on ja vedelkää johtopäätöksiä vasta sitten. Todella kiva lähteä aamulla liikkeelle kun tietä ei ole aurattu ja kun iltapäivällä tulet takaisin niin tietä ei ole vieläkään aurattu. Hiekoitushiekka? Niin mitä se on? Tuskin ainakaan sitä materiaalia jota vedetään tielle kun on liukasta.

Kerran on 3 vuoden aikana saanut nypätä aura-auton takaisin tielle kun menikin liittymä pitkäksi

Aamen. Ei ole nämä kaverit asuneet syrjäseudulla  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2237 : 20.11.2016, 12:07:42 »
Miten se on vähemmän fataalia? Molemmissa taitaa riippua puhtaasti tuurista miten se osuu.

Oja pysyy paikallaan, vastaantulija tulee vastaan eli onnettomuusnopeus kertautuu? Noin mä sen ajattelisin.

Mikä ihmeen fetissi teillä on tuohon maaseudulla ajamisen helppouteen? Tulkaa kokeilemaan kuinka helppoa se on ja vedelkää johtopäätöksiä vasta sitten. Todella kiva lähteä aamulla liikkeelle kun tietä ei ole aurattu ja kun iltapäivällä tulet takaisin niin tietä ei ole vieläkään aurattu. Hiekoitushiekka? Niin mitä se on? Tuskin ainakaan sitä materiaalia jota vedetään tielle kun on liukasta.

Kyllä mä lähden lumen tultua joka aamu auraamatonta tietä töihin kun lunta on satanut. Mä varmaan olen vaan niin kelvoton kaupunkiautoilija, että mua häiritsee huono pito paljon enemmän silloin kuin muita tienkäyttäjiä on paljon. :)

Mut joo, jos tästä on tarvis jatkaa vääntöä niin varmaan pitäs tehdä oma keskustelu kaupungissa ja maalla ajamisen helppous. Aletaan olla offtopiciksikin jo aika kaukana kitkoista ja nastoista, vaikka itsehän mä tän aloitin.  :)
« Viimeksi muokattu: 20.11.2016, 12:14:55 kirjoittanut o_j »
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2238 : 20.11.2016, 12:25:12 »
Oja pysyy paikallaan, vastaantulija tulee vastaan eli onnettomuusnopeus kertautuu?

Väärin. Myytinmurtajat väitti samaa, kunnes katsojakanta aloitti paskamyrskyn että eipäs olekkaan. Jolloin testasivat uudestaan ja joutuivat nöyrtymään että vaikka ajaisi autoilla nokkakolarin 160km/h vauhdista niin se on ihan täysin sama asia kun ajaisi seinään 160km/h

Kyllä mä lähden lumen tultua joka aamu auraamatonta tietä töihin kun lunta on satanut.

Wau  P> Täälläpäin on kiva kun sataa lunta ja on pienikin tuuli niin tuo lumi kasaantuu pelloilta tielle helvetin isoiksi dyyneiksi. Aamulla tietää ottaa lapion mukaan kaiken varalta. Ja ennenkuin kukaan sanoo että helpostihan siitä ajaa läpi niin epäilen, että dyynistä joka on konepeltiin asti korkea, ei kovin helposti ajeta läpi ilman että autolle käy mitään isompaa. Ei ole mitenkään epätavallista että joutuu lyömään raktorin tulille ja avaamaan pahimmat dyynit tästä omalta kohdalta, että pääsee liikkeelle

edit: sori offtopicista, nastat on oma valinta
« Viimeksi muokattu: 20.11.2016, 12:28:27 kirjoittanut razori »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2239 : 20.11.2016, 12:35:17 »
Wau  P> Täälläpäin on kiva kun sataa lunta ja on pienikin tuuli niin tuo lumi kasaantuu pelloilta tielle helvetin isoiksi dyyneiksi. Aamulla tietää ottaa lapion mukaan kaiken varalta. Ja ennenkuin kukaan sanoo että helpostihan siitä ajaa läpi niin epäilen, että dyynistä joka on konepeltiin asti korkea, ei kovin helposti ajeta läpi ilman että autolle käy mitään isompaa. Ei ole mitenkään epätavallista että joutuu lyömään raktorin tulille ja avaamaan pahimmat dyynit tästä omalta kohdalta, että pääsee liikkeelle
Tiedätkö millä nuo dyynit ehkäisee? Oikeestaan kaksikin tapaa, vanha ja järjenkäyttö. Mutta mitkä?
Viitti offia laittaa tuonne topicciin.
Mutta kyllä se isommankin kaupungin liikenne on vaikeeta jos ei ole keritty auraamaan, tai ei ole päästy auraamaan. Mutta ei meillä vaan tollasta dyyni ongelmaa ole.  :P

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2240 : 20.11.2016, 12:51:00 »
Mut joo, jos tästä on tarvis jatkaa vääntöä niin varmaan pitäs tehdä oma keskustelu kaupungissa ja maalla ajamisen helppous. Aletaan olla offtopiciksikin jo aika kaukana kitkoista ja nastoista, vaikka itsehän mä tän aloitin.  :)
Ole hyvä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=84042.0
Joo sori, minulla on tylsää. :2funny:

Kuinkahan sekaisin auton ajokäytöksen saisi, kun yksi rengas olisi nastarengas, yksi KE-kitkarengas, yksi PM-kitkarengas ja yksi ameriikanmaille kelpaava M+S kesärengas? Onneksi tuommoista ei saa kokeilla.

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2241 : 20.11.2016, 13:42:11 »
Itse ajelen nyt Michelinin nastoilla. Toimii nelikossa todella hyvin ja muutenkin tykkään, että on se 100 nastaa vähemmän kuin Conteissa, GY ja Nokialaisissa. Muutenkin Misukka toimii paremmin paljaalla asfaltilla ajettaessa.

Coupessa on jo 8 vuotta vanhat Contin nastat. Ei oikein sovellu ko. autoon, kun vetelee urissa hemmetisti, mutta tulee niin vähän kilsoja ettei viitsi sen takia vaihtaa. Contien miinus on myös, että vanhemmiten alkavat vuotaa nastojen rei'istä.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2016, 13:45:09 kirjoittanut Gazza »
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D5 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2242 : 20.11.2016, 13:50:03 »
Oja pysyy paikallaan, vastaantulija tulee vastaan eli onnettomuusnopeus kertautuu? Noin mä sen ajattelisin.

Fysiikan kirja käteen  ;)
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2243 : 20.11.2016, 14:21:40 »
Itse ajelen nyt Michelinin nastoilla. Toimii nelikossa todella hyvin ja muutenkin tykkään, että on se 100 nastaa vähemmän kuin Conteissa, GY ja Nokialaisissa. Muutenkin Misukka toimii paremmin paljaalla asfaltilla ajettaessa.

Tarkastatko faktat vai ajatko michelinin kitkoilla?

BTW: Misukat on nykyään olleet noista merkeistä paskimmat talvirenkaat. Ei edes testien mukaan ole kovin häävi kuivalla saati märällä asvaltilla. Aika mennyt jo misukoiden ohi. Toki voivat kehua tuolla kulutuskestävyydellä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2244 : 20.11.2016, 14:28:45 »
Michelin 96 nastaa, nokian hkpl 8 190 nastaa vastaavan kokoisissa renkaissa.

Misukka on paljon parempi asfaltilla kuin hkpl 8. Ei nasta pidä asfaltilla. Jäällä hkpl 8 onkin sitten loistava.

Testeissä misukka pärjäsi vain asfaltti ja lumitesteissä mutta ei niissäkään parhaasta päästä.
Pitäisi vielä verrata misukan kitkaa ja nastaa keskenään että onko suuret erot.

Nastarenkaista en ottaisi kumpaakaan noista. Conti, goodyear tai nokian nordmanit. Viimeisin taitaa olla edullisin.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2016, 14:33:27 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2245 : 20.11.2016, 14:32:44 »
3 talvea Nordman 4:lla ja nyt mennään muutaman vuoden vanhoilla bf goodrichteillä  ::) Pelkäsin alkuun syrjäkylille muuttaessa liikkumisen vaikeutumista talvella mutta tuo ohi menevä pikkusora tie on ollu paremmin hoidettu kun kvl kaupungin tiet  :2funny: Hiljasemmat kyydit boi bf:t tarjoo ku normanit mutta muusta käytöksestää ei oo viel kunnolla kokemusta :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

s73

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2246 : 20.11.2016, 14:41:35 »
Michelin 96 nastaa, nokian hkpl 8 190 nastaa vastaavan kokoisissa renkaissa.

Misukka on paljon parempi asfaltilla kuin hkpl 8. Ei nasta pidä asfaltilla. Jäällä hkpl 8 onkin sitten loistava.

Testeissä misukka pärjäsi vain asfaltti ja lumitesteissä mutta ei niissäkään parhaasta päästä.
Pitäisi vielä verrata misukan kitkaa ja nastaa keskenään että onko suuret erot.

Nastarenkaista en ottaisi kumpaakaan noista. Conti, goodyear tai nokian nordmanit. Viimeisin taitaa olla edullisin.
Onko Michelinien kohdalla ymmärrettävä ettei tuotekehitystä ole tapahtunut reilussa kahdessakymmenessä vuodessa?

Muutaman kerran etsinyt talvirenkaita ja aina ollut kutina, ei Micheliniä talvirenkaiksi. ???

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2247 : 21.11.2016, 09:21:48 »

BTW: Misukat on nykyään olleet noista merkeistä paskimmat talvirenkaat. Ei edes testien mukaan ole kovin häävi kuivalla saati märällä asvaltilla. Aika mennyt jo misukoiden ohi. Toki voivat kehua tuolla kulutuskestävyydellä.

Juu, itse en niin kirjaimellisesti perusta noista lehtien testeistä. Toki niitä lukemalla pystyy erottelemaan aivan sysip*skan ja hyvän renkaan. Ja niin se vaan on, että toisen merkkinen rengas toimii paremmin toisen merkkisessä autossa jne... Tuossa ysikymppisessä tuo Michelinin 20" toimii ainakin tosi hienosti.
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D5 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2248 : 21.11.2016, 10:31:39 »
Täytyy kyllä sanoa, että näin pk-seudulla asuvalle ei ihan nyt auennut. Eihän täällä ole vastaantulevaa liikennettä (vähän kärjistäen), mikä näkyy myös hyvin vähäisinä kuolonkolareina. Samoin täällä voi sen liukkauden yllättäessä, eli pari-kolme kertaa vuodessa vaikka työntää sitä autoaan täysin turvallisesti, kun kaikki väylät on kuitenkin täysin tukossa, kun lumihiutale on näkyvissä. Kun vauhdit taas palaa yli 30:n suola on jo sulattanut viimeisenkin pikkukadun sohjoksi. Jossain böndellä taas jos työnnät maantietä sen 30 lasissa renkaiden vuoksi, joku paikallinen sokea vatanen vetää sen tutun mutkan 120 lasissa vastaantulijoiden puolelta oikaistuaan sun perään, kun ei siinä eilenkään ketään ollut.

Näin vähän väritettynä, mutta kokemuksen tuoma arkirealismi mielessä.  :)

Niin, eli käytännössä PK-seudulla kannattaa olla sohjossa ja kostealla hyvin pitävä rengas talvirenkaana. Mukavuus, eli hiljaisuus plussaa, koska hermo säilyy. Samoin plussaa nastattomuudesta, koska vähentää tien kulumista (ja sitä kautta urautumista, remonttitarvetta ja vesiliirron uhkaa) ja vähentää pienhiukkasmäärää ilmassa.

o_j on oikeassa, että vilkkaassa liikenteessä on paras olla hyvät renkaat, koska silloin myös yllätysmomentti on suurin. Lapsi, vanhus, hippi tai MAMIL saattaa paukata alle täysin arvaamatta nurkan takaa. Tällaista harvemmin tapahtuu Enontekiön maantiellä.

Samoin muiden autoilijoiden tekemät virheet kertautuvat ja yllättävät äärettömän kertaa useammin kuin Enontekiön maantiellä.


Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2249 : 21.11.2016, 10:37:51 »
Tarkastatko faktat vai ajatko michelinin kitkoilla?

BTW: Misukat on nykyään olleet noista merkeistä paskimmat talvirenkaat. Ei edes testien mukaan ole kovin häävi kuivalla saati märällä asvaltilla. Aika mennyt jo misukoiden ohi. Toki voivat kehua tuolla kulutuskestävyydellä.

Juu, edellisessä testissä taisi olla parhaimmat kitkat kokonaisuutena paremmat kuin Misukan nastat, vaikka arvostelutaulukon pääpaino oli jääpito :D

Ja mitä tulee ojaan ajoon: on se turvallisempaa kuin seinää päin ajaminen, katsokaa vaikka:

Oja: https://www.youtube.com/watch?v=xcrEglI18o0

Seinä: https://www.youtube.com/watch?v=Rf7t_D0CSgg

Seinässä vielä vähemmän vauhtia kuin ojassa.

Vinkki mitä eroa: kummassa kovemmat hidastuvuudet? Kumpi joustaa? Kummassa äkkipysäytys?

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo