Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884378 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3240 : 26.12.2018, 13:19:11 »
Nastarenkaat Rallin arvokilpailuissa

Autourheilun sääntökirjan mukaisesti talvikaudella 2019 otetaan käyttöön uusi nastarengas sääntö. Arvokilpailuissa käytettäväksi haluttavat 15” renkaat tuli luokitella AKK:ssa syyskuun loppuun mennessä. Kaikki määräaikaan mennessä jätetyt hakemukset hyväksyttiin.

1.1.2019 alkaen rallin arvokilpailuissa on sallittua käyttää seuraavia 15” nastarenkaita:

Merkki             Malli                                                                Koko
DMACK              DMG ICE 2                                                             185/65 R 15
DMACK              DMG ICE 2                                                             185/70 R 15
Michelin            TL X ICE NORTH NA01 L/R                                   15/65 - 15
Michelin            TL X ICE NORTH NA01                                          13/64 - 15
Pirelli                 Sottozero Ice J1 L/R                                              205/65 R 15
Pirelli                 Sottozero Ice WJ                                                   185/65 R 15

https://shop.rtemotorsport.net/PIRELLI-185/65-15-WJ-7mm-TALVIRALLIRENGAS


Jeah. :)
« Viimeksi muokattu: 26.12.2018, 13:22:51 kirjoittanut Maxxxed »
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3241 : 26.12.2018, 13:20:44 »
Nyt kun ollaan vängätty piikki ja nastarenkaan välillä niin onko nuo katulailliset jotka voin vaikka laittaa mun XC70:seen kun näyttää pitäviltä.  S*

Kantaahan tää maailma jos millaisia renkaita, mut eikö oleellista olisi että niitä saisi siviiliautoilija ihan käyttää tuolla tiellä missä ajellaan. Vai onko tämä joku rallirengas topiikki nykyään?
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3242 : 26.12.2018, 13:34:36 »
Ihan oikeasti, jos AKK kutsuu noita nastarenkaiksi, niin ne on nastarenkaita eikä yksi nettivänkääjä sitä muuksi muuta. Turha sun on tuoda enää sen jälkeen omaa autoasia tähän keskusteluun. Minä en ottanut missään vaiheessa noiden katulaillisuuteen kantaan! Totesin vain, että ralliautoissa käytetään nastarenkaita (Tietyissä ralleissa).

Ja miten formulat liittyi tähän? Enemmän nuo ralliautot liittyy!

Nyt kun ollaan vängätty piikki ja nastarenkaan välillä niin onko nuo katulailliset jotka voin vaikka laittaa mun XC70:seen kun näyttää pitäviltä.  S*

Kantaahan tää maailma jos millaisia renkaita, mut eikö oleellista olisi että niitä saisi siviiliautoilija ihan käyttää tuolla tiellä missä ajellaan. Vai onko tämä joku rallirengas topiikki nykyään?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3243 : 26.12.2018, 13:41:03 »
Ihan oikeasti, jos AKK kutsuu noita nastarenkaiksi, niin ne on nastarenkaita eikä yksi nettivänkääjä sitä muuksi muuta. Turha sun on tuoda enää sen jälkeen omaa autoasia tähän keskusteluun. Minä en ottanut missään vaiheessa noiden katulaillisuuteen kantaan! Totesin vain, että ralliautoissa käytetään nastarenkaita (Tietyissä ralleissa).

Ja miten formulat liittyi tähän? Enemmän nuo ralliautot liittyy!

Korjaan Keski-ikäinen jeesustelija
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3244 : 26.12.2018, 13:46:08 »
Jos tarkkoja ollaan niin akk:n virallinen termi noille on liukuesteet. Löytyy myös sääntökirjasta. :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3245 : 26.12.2018, 14:19:31 »

Michelin T LX X ICE NORTH NA01

Michelin X-Ice North Xin3

Michelin X-Ice Xi3



Todellakin, edellä on kolme Michelinin talvirengasta, yksi ralliin ja kaksi kadulle.
Vaikka ensimmäisellä saattaakin voittaa rallissa, niin sen perusteella en näistä kolmesta nastarenkaita julistaisi voittajiksi joka sarjassa.
Xin3 nimittäin on sekä testatusti, että omien kokemusten mukaan Xi3 kitkaa huonompi valinta kadulle. Sitäkin huonompi olisi kuitenkin ensimmäisenä kuvattu rallirengas, jota ei kadulla edes saisi käyttää.

Kumpi siis voittaa, nasta vai kitka?

Ralliin valinta näistä olisi helppo: ainoa hyväksytty vaihtoehto on ensimmäinen ("piikki"-)rengas.

-nastoille 1 piste.


Kadulle pitäisi valita kahden väliltä, kitka tai nasta:
Kitka Xi3, testimenestyjä, joka kerännyt kehuja mm. jääpidostaan ja sijoittunut testien kärkeen.
Nasta Xin3, testien yllättäjä heikolla menestyksellään, jatkuvasti joukon hännillä ja hävisi jopa jääpidossa kitka-sisarmallilleen. Omat kokemukset tukevat testejä.
 
-kitkoille 1 piste ja nastoille 1 miinuspiste.

Lopputulemana siis todettakoon, että tämän kisan voittaa kitkat lukemin 1-0.
Vai onko kiistämistä? ;D
« Viimeksi muokattu: 26.12.2018, 14:27:29 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3246 : 26.12.2018, 14:33:03 »
Näköjään se pilaantunut joulukinkku osui suolen läpi tuulettimeen tässä topicissa....


Ajoin juuri nastoilla 120km vaikka olisin voinut valita toisin. Noh, olenkin ympäristön paskaaja.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3247 : 26.12.2018, 14:42:34 »
Korjaan Keski-ikäinen jeesustelija

Kun ei enää muuhun pysty mennään henkilökohtaisuuksiin. Se ei kumminkaan muuta faktaa miksikään, että myös ralliautoissa käytetään nastarenkaita eikä sitä, että rallinmaailmanmestaruuksista enemmistö on tullut Stadin ulkopuolelle mitä Suomalaiset ovat voittaneet. Ja vaikka kuinka googlea käytti, niin nastarenkaista noiden sinun linkittämiesi renkaiden kohdalla kirjoitettiin.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Michelin T LX X ICE NORTH NA01
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Michelin X-Ice North Xin3
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Michelin X-Ice Xi3



Todellakin, edellä on kolme Michelinin talvirengasta, yksi ralliin ja kaksi kadulle.
Vaikka ensimmäisellä saattaakin voittaa rallissa, niin sen perusteella en näistä kolmesta nastarenkaita julistaisi voittajiksi joka sarjassa.
Xin3 nimittäin on sekä testatusti, että omien kokemusten mukaan Xi3 kitkaa huonompi valinta kadulle. Sitäkin huonompi olisi kuitenkin ensimmäisenä kuvattu rallirengas, jota ei kadulla edes saisi käyttää.

Kumpi siis voittaa, nasta vai kitka?

Ralliin valinta näistä olisi helppo: ainoa hyväksytty vaihtoehto on ensimmäinen ("piikki"-)rengas.

-nastoille 1 piste.


Kadulle pitäisi valita kahden väliltä, kitka tai nasta:
Kitka Xi3, testimenestyjä, joka kerännyt kehuja mm. jääpidostaan ja sijoittunut testien kärkeen.
Nasta Xin3, testien yllättäjä heikolla menestyksellään, jatkuvasti joukon hännillä ja hävisi jopa jääpidossa kitka-sisarmallilleen. Omat kokemukset tukevat testejä.
 
-kitkoille 1 piste ja nastoille 1 miinuspiste.

Lopputulemana siis todettakoon, että tämän kisan voittaa kitkat lukemin 1-0.
Vai onko kiistämistä? ;D


https://www.michelin.fi/henkiloauton-renkaat/michelin-x-ice-north-4?&gclid=EAIaIQobChMI_tuZj8K93wIVXcayCh15gAcwEAAYAiAAEgLYhfD_BwE

Michelinin XIN4 on 250 nastan voimin tällä hetkellä yksi markkinoiden parhaista talvirenkaista
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3248 : 26.12.2018, 14:45:19 »
Nuo rallin nastarenkaat on nimenomaan jäiselle tielle suunniteltu, koska sinne ei kumi pure.

Niitä "monten renkaita" on käytetty myös suomessa, mutta äärimmäisen vähän. Nollan tuntumassa oleva lieväkuurainen keli on nastattomalle ja pöperöisempi nastalliselle.

Nastarengas luki myös rengasmerkkauksen ja rengaskytiksen toimintaohjeessa vuosina 2008-2012. Varmaan tänäkin päivänä.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3249 : 26.12.2018, 16:23:23 »
Montessa ei noita pikkirenkaita paljon käytetä, koska ajetaan kuitenkin asvaltilla suurin osa rallista.

Rallissa piikkejä ei käytetä, jos suurin osa pätkästä on asvalttia.

Loogisesti siis voisi ajatella, että jos isoin osa talviajosta on muuta kuin jäällä tai lumella ajoa, niin nastoja ei alle.

Jos se oma mökkitie on koko talvikauden ajan isolta tieltä peilijäätä, niin jättää Ladan piikkirenkailla kotiristeykseen, ja sillä pääsee kotiin. Ihmisten ilmoilla voi ajaa sivistyneesti kitkoilla ja kunnon autolla.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3250 : 26.12.2018, 16:39:00 »
Tuo ois hyvä ;D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3251 : 26.12.2018, 17:38:02 »
Johan täällä on jeesustelu käynnissä :o
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa uisteeelu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3252 : 26.12.2018, 17:42:03 »
Johan täällä on jeesustelu käynnissä :o
eiköhän se kuulu jouluun?
karjala takaisin vaikka pullo kerrallaan

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3253 : 26.12.2018, 18:14:55 »
Onhan nuo ralleissa käytettävät renkaatkin nastarenkaita, mutta ei ne kyllä sovellu asfaltille ollenkaan.

Joskus oli puhetta siitä että eihän normaalillakaan nastarenkaalla asfaltilla ajeta nastojen varassa, vaan kumi se on kuitenkin joka tietävasten lepää, mutta noilla rallinastarenkailla ajetaan asfaltilla periaatteessa rautapyörillä, jossa toki alla kumimateriaalia. Ei rauta ole asfalttipinnalla mitenkään optimaalinen valinta.

Kyllä mäkin olen nyt tässä viimeisen 1,5viikon aikana miettinut että kitkarenkaat olisivat kyllä paljon hiljaisemmat ja siten korville mukavammat, mutta eipä tuolla proacella tunnu pääsevän mihinkään oli alla sitten mitä vaan. Ero Vivaroon on iso, Vivaron kulkee paljon paremmin vanhoilla ja huonoilla talvirenkailla kuin tuo Proace 1000km ajetuilla nokian nastarenkailla.

Asfalttiajo-ominaisuudethan ovat noin pääsääntöisesti nastarenkailla paremmat kuin kitkarenkailla, ainakin lehtien vertailujen mukaan, mutta ei niissä kuitenkaan mitään valtavia eroja ole.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3254 : 26.12.2018, 18:39:17 »
eiköhän se kuulu jouluun?
Mitä pääsiäisenä tapahtuukaan..  ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

KL-varaosat  Race.fi