Autoracing  KL-varaosat

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884289 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3255 : 26.12.2018, 18:45:23 »
Onhan nuo ralleissa käytettävät renkaatkin nastarenkaita, mutta ei ne kyllä sovellu asfaltille ollenkaan.

Joskus oli puhetta siitä että eihän normaalillakaan nastarenkaalla asfaltilla ajeta nastojen varassa, vaan kumi se on kuitenkin joka tietävasten lepää, mutta noilla rallinastarenkailla ajetaan asfaltilla periaatteessa rautapyörillä, jossa toki alla kumimateriaalia. Ei rauta ole asfalttipinnalla mitenkään optimaalinen valinta.

Kyllä mäkin olen nyt tässä viimeisen 1,5viikon aikana miettinut että kitkarenkaat olisivat kyllä paljon hiljaisemmat ja siten korville mukavammat, mutta eipä tuolla proacella tunnu pääsevän mihinkään oli alla sitten mitä vaan. Ero Vivaroon on iso, Vivaron kulkee paljon paremmin vanhoilla ja huonoilla talvirenkailla kuin tuo Proace 1000km ajetuilla nokian nastarenkailla.

Asfalttiajo-ominaisuudethan ovat noin pääsääntöisesti nastarenkailla paremmat kuin kitkarenkailla, ainakin lehtien vertailujen mukaan, mutta ei niissä kuitenkaan mitään valtavia eroja ole
Olen eri mieltä. Kitkani pitävät paremmin kuin uudet michelin kesärenkaat kun keli on alle +10, etenkin märällä kelillä. Joten perus juhannussäässä tällä vertailulla pitäisi pistää nastat alle  :D.

Kun keli on oikein lämmin, silloin kitkat on kuin ajaisi hyytelöillä mutta se taas johtuu ihan suunnitellusta käyttölämpötilasta.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3256 : 26.12.2018, 18:49:54 »
Olen eri mieltä. Kitkani pitävät paremmin kuin uudet michelin kesärenkaat kun keli on alle +10, etenkin märällä kelillä. Joten perus juhannussäässä tällä vertailulla pitäisi pistää nastat alle  :D.

Kun keli on oikein lämmin, silloin kitkat on kuin ajaisi hyytelöillä mutta se taas johtuu ihan suunnitellusta käyttölämpötilasta.

Siis ajo-ominaisuuksilla tarkoitetaan yleensä ajotuntumaa, käytöstä jne.. ei absoluuttisia pysähtymismatkoja tms. Talvirenkaissa on pehmetä rungot ja kitkarenkaissa vielä yleensä pehmeämmät kuin nastarenkaissa, siksi niitä ei ainakaan yleensä mielletä kesärenkaita paremmiksi ajo-ominaisuuksiltaan asfaltilla.

Tietysti voihan joku pitää sellaisesta löysästä tuntumasta, mikä minä olen ihmisten makua moittimaan...

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3257 : 26.12.2018, 18:53:24 »
Kyllä tämä topic muistuttaa lastentarhaa jo enemmän :2funny:...Kauhea tappelu jostain renkaista  ;D

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3258 : 26.12.2018, 19:00:40 »
Kyllä tämä topic muistuttaa lastentarhaa jo enemmän :2funny:...Kauhea tappelu jostain renkaista  ;D
Eikös se ole tämän topikin idea.

Oikeasti tuskin kovin monella on hirveän vahvaa mielipidettä renkaista.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3259 : 26.12.2018, 19:18:01 »
Itellä on ollu nastat joka ikisessä katiskassa mitä on ollut, toki vani m+s renkailla ilman nastaa yms, oli muuten jäätävä kokemus moisilla kaivattaa talvella, ei niin mihinkää pysähdy ja liikkeelle lähdötkin ennakoitiin, parhaillaan oltiin jumissa pelkällä jarrun vapautuksella  :2funny:

Faija kehuu kitkat maasta taivaaisiin ja sen kokemukset on jostain 90 luvulta, ja nastarenkaista kun repii nastat niin pitoa tulee  ::) :idiot2: :2funny:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3260 : 26.12.2018, 19:23:22 »
Saman havainnon tehnyt kuin Jule, kitkarengas on/oli usein "veltompi" kuin nastarengas, ja vaikutus ajo-ominaisuuksiin varmaan mitä suurimmassa määrin makuasia.

Joku kertonee pian ettei nykyrenkaissa ole mitään eroa.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3261 : 26.12.2018, 19:32:21 »
Kiinalaisia talvirenkaita en ainakaan enää ikinä osta. Vaikka oli nastojakin, niin pito oli aivan surkea. Jotain eroa talvikumeissa siis on...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3262 : 26.12.2018, 19:41:58 »
Kiinalaisia talvirenkaita en ainakaan enää ikinä osta. Vaikka oli nastojakin, niin pito oli aivan surkea. Jotain eroa talvikumeissa siis on...
Tämä....  S*
Oli yhen talven wanli winterchallengerit, ei toiminu edes välikelin renkaana kun nyppi nastat veks, liukas märällä ja kuivallakin asvaltilla. Ostin työkaverilta hkpl 2:set ja ei ollu todellakaan tuoreet enää 2010.... Silti niillä pärjäs huomattavasti paremmin talvella.

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3263 : 26.12.2018, 19:46:01 »
Kiinalaisia talvirenkaita en ainakaan enää ikinä osta. Vaikka oli nastojakin, niin pito oli aivan surkea. Jotain eroa talvikumeissa siis on...

Tarkoitin lähinnä kitka- ja nastarenkaiden välisiä rakenne-eroja, toki niitä on jo valmistajienkin kesken.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3264 : 26.12.2018, 19:47:07 »
Tänään loppui mun "kitkailut" ja nastat on molemmissa autoissa alla. Tämä johtui siitä, että erehdyin kysymään mammalta oliko liukasta jouluaattona, johon sain vastauksen, että kyllä oli liikenneympyröissä. Kysyin sitten, että pitäisikö heittää nastat alle, johon sain vastauksen "Eikö ne jo ole alla. Jos olisin tiennyt olisin ajanut hiljempaa"  ;D ;D ;D.

Kyllä eron huomaa CVC6:n ja Conti ice contact 2:n välillä. Jälkimmäinen nastarengas on paljon rauhallisempi viedä suljetuissa olosuhteissa limiitillä. Samoin ei myöskään lähde yhtä helposti sortamaan tuo renkaan runko. Nämä kokemukset nelikon alla. Tuo CVC6 ollut tähän mennessä paras kitka millä itse ajanut, mutta ei tuon conti ice contact 2:n veroinen.

Kiinalaisia talvirenkaita en ainakaan enää ikinä osta. Vaikka oli nastojakin, niin pito oli aivan surkea. Jotain eroa talvikumeissa siis on...

Olen tässä topic:ssa jo sen aikaisemmin todennut, että ennemmin ostaisin käytetyt merkkirenkaat, kuin uudet halvat Kiinalaiset talvirenkaat...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3265 : 26.12.2018, 19:47:38 »
Tarkoitin lähinnä kitka- ja nastarenkaiden välisiä rakenne-eroja, toki niitä on jo valmistajienkin kesken.
Kitkoista lähtee kesäkelissä semmonen hauska kihinä kun ajaa tuoreelle urapaikkaukselle

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3266 : 26.12.2018, 19:49:23 »
Olen tässä topic:ssa jo sen aikaisemmin todennut, että ennemmin ostaisin käytetyt merkkirenkaat, kuin uudet halvat Kiinalaiset talvirenkaat...
joskus olen ehkä kanssasi ollut erimieltä asioista mutta tästä en  S* Toki niissä kiinalaisissakin on ihan ok suoriutujia kuhan ei osta niitä halvimpi mahdollisia

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3267 : 26.12.2018, 20:21:15 »
Toki niissä kiinalaisissakin on ihan ok suoriutujia kuhan ei osta niitä halvimpi mahdollisia

Lotossakin voi joskus voittaa  ;D. Kesärenkaiden kohdalla vielä riittää musta ja melkein pyöreä, mutta talvirenkaiden kohdalla en tähän luota.

Toki työkaveri kehuu Sailunin renkaita loistaviksi ja haukkui hakkapeliitta 8:t paskoiksi  ;D. Olen tästä asiasta jo kokeilematta ensimmäistä hieman eri mieltä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3268 : 26.12.2018, 20:32:07 »
Lotossakin voi joskus voittaa  ;D. Kesärenkaiden kohdalla vielä riittää musta ja melkein pyöreä, mutta talvirenkaiden kohdalla en tähän luota.

Toki työkaveri kehuu Sailunin renkaita loistaviksi ja haukkui hakkapeliitta 8:t paskoiksi  ;D. Olen tästä asiasta jo kokeilematta ensimmäistä hieman eri mieltä.
Muutama kinukki nasta ois mitä tekis mieli koittaa. Ekana paljon kohutut Triangelet  :2funny: ja toisena Nangkans SW-8  :o

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3269 : 26.12.2018, 20:39:13 »
Meinasin vittuillessani ostaa trianglen kitkat, mutta sain samaan hintaan Nokian R2:t, joten ei ollut hankala valinta.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Proturbo  Autodiagnoosi