Kulkukoira  Proturbo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884391 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #690 : 21.02.2014, 09:23:06 »
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #691 : 21.02.2014, 09:25:53 »
Vertailua tarkoitin ;)

Lehden voi ostaa alle 10 eurolla ja lukea noita vertailuja. Omalla kustannuksella ei viitsi huvikseen 600 euron kokeiluja tehdä. Toissa talvena riitti, kun yksi jäässä oleva risteys meni pitkäksi alle vuoden vanhoilla kitkoilla varustetulla autolla (Tulin tietoisesti vielä varovasti risteykseen, mutta ei riittänyt) ja 30 minuutti aikaisemmin olin ajanut saman risteyksen "normaalisti" hakkapeliitta 7 nastarenkailla ilman ongelmia. Ajan siis keski-suomessa nastarenkailla.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #692 : 21.02.2014, 17:51:05 »
Karppa sen sanoi!! Keski-Suomessa minäkin nastoja kaipaan, kun tiet on peilijäässä aina, tosin, onneksi kuitenkin talvella vain... ;D Jos asuis vaikka californiassa, niin varmasti vähemmän olis nastoille käyttöä :2funny: Lapimmassa tiet on lumipeitteisempiä, niin kitkat varmaan valitsisin sinne. Nasta pitää jäällä ja kitkat täytyy pitää rengasliikkeessä... :2funny:
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #693 : 21.02.2014, 17:58:29 »
Ei vais, vitsi vitsi!! ;) Mielenkiintoisen testin mielenkiintoinen tulos on se että nuo pinnatut Master Nordic 3 nastarenkaat on osoittautuneet TODELLA hyviksi renkaiksi, todennäköisesti ostan samanlaiset seuraavaksikin!! Koossa 225/45/17 talvirenkaat on jo aika suolasen hintaisia, joten nuo hinnaltaan 300€ nastarenkaat on hintansa väärtit!! Hakkasi kakkapeliitta R kitkat mennen tullen...
« Viimeksi muokattu: 21.02.2014, 18:01:29 kirjoittanut kenkee »
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #694 : 21.02.2014, 18:51:09 »
NYT on todistettu, että käytetty nasta pitää huonommin kuin uusi ;D

Moottori-lehdessä vertailtiin 12 vuotiasta hakkapeliitta kakkosta nykyiseen kasiin ja niinhän siinä kävi, että vanhan hidastuvuus jäällä oli uuden testivoittaja kitkarenkaan luokkaa... ero jäällä satasen vauhdista uuteen hakkapeliitta kasiin oli n. 30 metriä. Tekniikan maailman testissä viidenkympin nopeudesta hakkpeliitta kasin ja testivoittaja kitkan ero oli n. 17 metriä.

Paljonkohan noilla oli eroa uutena?

Ps. edelleen pitäisi saada kunnollisia vertailuja ;)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #695 : 21.02.2014, 20:12:33 »
Karppa sen sanoi!! Keski-Suomessa minäkin nastoja kaipaan, kun tiet on peilijäässä aina, tosin, onneksi kuitenkin talvella vain... ;D Jos asuis vaikka californiassa, niin varmasti vähemmän olis nastoille käyttöä :2funny: Lapimmassa tiet on lumipeitteisempiä, niin kitkat varmaan valitsisin sinne. Nasta pitää jäällä ja kitkat täytyy pitää rengasliikkeessä... :2funny:

Kitka on parhaimmillaan nimenomaan Lapissa jossa on lunta. Nasta taas vaihtelevissa olosuhteissa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #696 : 21.02.2014, 20:19:30 »
Ei vais, vitsi vitsi!! ;) Mielenkiintoisen testin mielenkiintoinen tulos on se että nuo pinnatut Master Nordic 3 nastarenkaat on osoittautuneet TODELLA hyviksi renkaiksi, todennäköisesti ostan samanlaiset seuraavaksikin!! Koossa 225/45/17 talvirenkaat on jo aika suolasen hintaisia, joten nuo hinnaltaan 300€ nastarenkaat on hintansa väärtit!! Hakkasi kakkapeliitta R kitkat mennen tullen...

Kysymys: Miksi pitää autoon ostaa isot ja kalliit vanteet eikä sen jälkeen ole vara ostaa kunnon renkaita? Eikö olisi fiksumpaa ajaa pienemmilla ja halvemmilla vanteilla ja paremmilla renkailla?

Toki tämä oli tyhmä kysymys keski-ikäiseltä mieheltä, koska en ole ikinä ymmärtänyt pakottavaa tarvetta ostaa isoja vanteita ja huonoja renkaita. Ihan siitä syystä, että iso vanne ja halpa rengas painaa enemmän eikä tämä vaikuta positiivisesti ainakaan auton ajo-ominaisuuksiin saati esimerkiksi jousittamattomaan massaan tai polttoaineen kulutukseen.

Seuraavat kesävanteet: Painaa hieman päälle 6kg ja rengas päälle 6-7kg eli noin 13kg. Vanhat alkuperäiset vanteet painavat 17kg. 1Kg tiputtaminen vanteesta vastaa noin 3kg painonpudotusta auton massasta. 1kg pudottaminen renkaasta tiputtaa auton massaa noin 7kg . Tämä tarkoittaa siis karkeasti noin 40kg tiputusta (Oletuksena, että vanteet paino tipuu 3kg ja renkaan 1kg). Unohtamatta että töyssyt mennään vielä tasaisemmin.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #697 : 21.02.2014, 20:33:15 »
Kysymys: Miksi pitää autoon ostaa isot ja kalliit vanteet eikä sen jälkeen ole vara ostaa kunnon renkaita? Eikö olisi fiksumpaa ajaa pienemmilla ja halvemmilla vanteilla ja paremmilla renkailla?

Toki tämä oli tyhmä kysymys keski-ikäiseltä mieheltä, koska en ole ikinä ymmärtänyt pakottavaa tarvetta ostaa isoja vanteita ja huonoja renkaita.
Tätä komppan kanssa, että ennemmin pienemmät vanteet,,kuin huonommat renkaat:)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Kitkat vs. nastat
« Vastaus #698 : 21.02.2014, 20:37:07 »
Mulla on vakio kokoiset 225/45/17 pyörät niin kesällä kuin talvella. Kesällä Volvon omat vanteet ja Bridgestonen turanzat, talvella OZ:n vanteet ja Nokian kitkat. Kulutus tippuu litralla kun vaihtaa talvipyörät alle. Kyytikin paranee vanteen kevenemisen myötä.


Sent from my iPad using Tapatalk.

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #699 : 21.02.2014, 20:51:41 »
Testi menossa tästäkin aiheesta parhaillaan itsellä. Rengaskokoja on talvirenkaat, nastalliset:185/55/15, 185/65/15, 225/45/17, kitkat:205/65/15. Nämä siis tänä talvena ollut ajossa. Ajettavuustesti. Parhaat ajaa on tuo 225/45/17+aluvanteet.
Kesärenkaina testattuna 225/45/17+alut, 215/40/17+alut, 185/55/15+pelti, 235/30/19+alut, ja toiset 225/45/17+alut. Nämä käytössä viime kesänä. Parhaat ajaa nuo 215/40/17+alut. 19 tuumaset melkein yhtä hyvät.
Jonkun verran siis on töppösistä kokemusta vähältä aikaa ja kyseessä ajettavuus ei pito...

Kilometrejä n. 65-75tuh km ja rengas merkkejä useita.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2014, 20:53:37 kirjoittanut kenkee »
Nothing beat's SEX but, BOOST!!

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #700 : 21.02.2014, 21:28:17 »
Karppa sen sanoi!! Keski-Suomessa minäkin nastoja kaipaan, kun tiet on peilijäässä aina, tosin, onneksi kuitenkin talvella vain... ;D Jos asuis vaikka californiassa, niin varmasti vähemmän olis nastoille käyttöä :2funny: Lapimmassa tiet on lumipeitteisempiä, niin kitkat varmaan valitsisin sinne. Nasta pitää jäällä ja kitkat täytyy pitää rengasliikkeessä... :2funny:
Saariselällä tuli käytyä, kyllähän tiet oli kaikkea muuta kuin lumiset, todella jäiset ne oli.
Kitka on parhaimmillaan nimenomaan Lapissa jossa on lunta. Nasta taas vaihtelevissa olosuhteissa.
Aikaisemmin laitoinkin maininnan testistä jossa nastat oli kitkoja paremmat myös lumella.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #701 : 21.02.2014, 22:03:08 »

Seuraavat kesävanteet: Painaa hieman päälle 6kg ja rengas päälle 6-7kg eli noin 13kg. Vanhat alkuperäiset vanteet painavat 17kg. 1Kg tiputtaminen vanteesta vastaa noin 3kg painonpudotusta auton massasta.

Onpas keveät! Täällä on kesärengasvannepaketin massa 25 kg per nurkka... Talvirenkaissa noin kilo pari vähemmän.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #702 : 21.02.2014, 23:47:34 »
Onpas keveät! Täällä on kesärengasvannepaketin massa 25 kg per nurkka... Talvirenkaissa noin kilo pari vähemmän.

Koko on 16" ja kyllä noita 8-10kg alumiinivanteita löytyy 18":nakin. Eniten harmittaa ettei paljon ollut 16" vaihtoehtoja noihin kevyisiin vanteisiin. Toinen oli oz superleggera/oz ultraleggera ja toinen Rota fighter. Renkaiksi tulee Goodyear EfficientGrip Performance:t.

http://www.rarerims.fi/wheelshop_products.asp?productid=16&rangeid=1&product=Fighter
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #703 : 28.02.2014, 12:59:17 »
Jaa-a.
Naapuri osti vuoden 2005 Mondeo farmariinsa Nokian Hakkapeliitta 8 205/65 R15 (jos nyt ihan oikein koon muistin) syksyllä ja äsken parkkipaikalla tuli jutusteltua renkaista.

Haukkui kyseiset renkaat ja nokian talvipyörät yleensä. Sanoi, että nyt on neljännet uudet nokialaiset ja aina samaa paskaa. Ajettavuus on kuulemma ärsyttävän löllö/löysä/epämääräinen (epävakaa, mutkaan joutuu kääntämään enemmän), vaikka pitoa onkin. Samoin moitti, että aina nokialaisilla (omassa autossaan) on ajokäytös ollut puskevaa (alusta ja kulmat kunnossa). Kuulemma oli rengasliikkeen pitäjäkin (tuttu) sanonut ihan samaa.

Sanoi harkitsevansa kesärenkaiden vaihtoa kahden viikon sisällä. Tämän jälkeen lähtee hakkapeliitat kuulemma myyntiin ja ensitalveksi Contit/michelinit kitkana tai nastana.

Go Nokian! :D


Muistelisin lukeneeni muutama vuosi takaperin (2010-2011) jonkin talvirengastestin, missä nokian talvirenkaita kehuttiin juuri rauhallisen aliohjaavasta käytöksestä. Tällöin mahdollinen törmääminen tapahtuu keula edellä, jolloin auton turvarakenteet toimivat parhaiten ja lässyn lässyn. Minä olen ainakin etuvetoisilla ollut huomaavinani juuri tuon Nokian hkpl -renkaan taipumuksen aliohjautuvuuteen useammassakin autossa. Sano insinööri mitä tahtoo, aliohjautuvuus on vihoviimeinen asia, mitä haluan auton tekevän. >:(

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #704 : 28.02.2014, 13:08:19 »
Jaa-a.
Naapuri osti vuoden 2005 Mondeo farmariinsa Nokian Hakkapeliitta 8 205/65 R15 (jos nyt ihan oikein koon muistin) syksyllä ja äsken parkkipaikalla tuli jutusteltua renkaista.

Haukkui kyseiset renkaat ja nokian talvipyörät yleensä. Sanoi, että nyt on neljännet uudet nokialaiset ja aina samaa paskaa. Ajettavuus on kuulemma ärsyttävän löllö/löysä/epämääräinen (epävakaa, mutkaan joutuu kääntämään enemmän), vaikka pitoa onkin. Samoin moitti, että aina nokialaisilla (omassa autossaan) on ajokäytös ollut puskevaa (alusta ja kulmat kunnossa). Kuulemma oli rengasliikkeen pitäjäkin (tuttu) sanonut ihan samaa.

Sanoi harkitsevansa kesärenkaiden vaihtoa kahden viikon sisällä. Tämän jälkeen lähtee hakkapeliitat kuulemma myyntiin ja ensitalveksi Contit/michelinit kitkana tai nastana.

Go Nokian! :D


Muistelisin lukeneeni muutama vuosi takaperin (2010-2011) jonkin talvirengastestin, missä nokian talvirenkaita kehuttiin juuri rauhallisen aliohjaavasta käytöksestä. Tällöin mahdollinen törmääminen tapahtuu keula edellä, jolloin auton turvarakenteet toimivat parhaiten ja lässyn lässyn. Minä olen ainakin etuvetoisilla ollut huomaavinani juuri tuon Nokian hkpl -renkaan taipumuksen aliohjautuvuuteen useammassakin autossa. Sano insinööri mitä tahtoo, aliohjautuvuus on vihoviimeinen asia, mitä haluan auton tekevän. >:(
Pitääköhän millaisia rengas paineita?
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo