Elekma  Autoracing

Googen LH projekti - B230F ja B230A männät (monttu 2,2->0,6mm)?

  • 184 Vastauksia
  • 75047 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Lambda-asiasta artikkeli ja yksi ratkaisu.Sivustolla muitakin mielenkiintoisia juttuja. Esim. moottorin hyötysuhde/seos eri kuormitusalueilla:

http://autospeed.com.au/cms/A_111536/article.html

En ole tutkinut missä moottorin lämpötilassa LH siirtyy lambdaohjaukseen tai mitä seoksia se sietää milläkin lämpöanturin arvolla mutta stereopotikkahan ei paljon maksa jos kiinnostaa kokeilla.

Luin tuon artikkelin nopeasti läpi ja se systeemi johon päädyttiin ei ole se miten asian itse tekisin. Lambdat kytkettiin pois päältä, kun kuormitusta oli riittävästi. Mieluummin muokkaisin lambdana ekulle syötettyä arvoa tarvittaessa laihemmaksi (ecu rikastaisi seosta itse). Ei tulisi tilanteita, jossa bensaa syötetään aivan päättömiä määriä tai ei lainkaan, vian tai muun syyn takia, vaikka kuski työntäisi kaasupoljinta lattiasta läpi tunnin tai kaksi.

Eikö jollain jännitteenjakajalla tuota lambdan 0-1V jännitettä voisi laskea? Pieni immun maksimivirtauksen lähellä säätyvä vastus vaikka 0-50 Ohmia ja isompi 100Ohmin vastus maihin. Noiden välistä boksille muokattu Lambda? Juu en ole mikään elektroniikka virtuoosi :).

Tuo lambda-arvon käsittely LH:ssa on nyt ensimmäinen iso ongelma johon itse törmäsin, vaikka olen ihan pihalla :). Tuolle ei voi edes ohjelmaa muuttamalla tehdä muuta kuin hienosäätöä tai ottaa kokonaan pois.

LH:n kartoissa on jotain lambdakorjauksen nopeus/herkkyys -karttoja, mutta ensin tuo kartta kuntoon, sitten alan leikkiä noilla :).

EVO8

  • Vieras
Onhan ruiskupelit toimineet mainiosti ennenkin ilman koko lambdaa eli kartat tietysti pitää tehdä niin että seos on kohdallaan joka tilanteessa. Eihän siihen lambdaa tarvita (paitsi ehkä leimalla). Ei tuo kapeakaistainen muutenkaan kovin laajalle skaalalle kykene ja siksi se pudotetaan vakionakin pois tietyillä alueilla. Se on mukana ainoastaan kevyillä kuormilla (pintakaasu ja tyhjäkäynti) eli varmistaa että katsastusmies eli viherpiiperot on tyytyväisiä. Uudemmissa autoissa on eri asia. Kun omassa seosmittaria olen seuraillut niin lambda näyttää putoavan pelistä melko heti kun ahdot alkaa nousta paineen puolelle. Kartoista varmaan parametrit löydät..? Kylmällä moottorilla ja käynnistyksessä esim mennään ihan eri säädöillä.

Tuossa artikkelin ratkaisussa on ymmärtääkseni ideana se että lambda kuitenkin säätää tyhjäkäynnillä ja kevyellä kaasulla ajettaessa oikein jolloin kulutus pysyy kohdallaan, kelpaa leimalla ja merkkivalo pysyy pimeänä. Tosin tuossa tapauksessa ei tainnut olla pääsyä kartoille.
 









 

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Onhan ruiskupelit toimineet mainiosti ennenkin ilman koko lambdaa eli kartat tietysti pitää tehdä niin että seos on kohdallaan joka tilanteessa. Eihän siihen lambdaa tarvita (paitsi ehkä leimalla). Ei tuo kapeakaistainen muutenkaan kovin laajalle skaalalle kykene ja siksi se pudotetaan vakionakin pois tietyillä alueilla. Se on mukana ainoastaan kevyillä kuormilla (pintakaasu ja tyhjäkäynti) eli varmistaa että katsastusmies eli viherpiiperot on tyytyväisiä. Uudemmissa autoissa on eri asia. Kun omassa seosmittaria olen seuraillut niin lambda näyttää putoavan pelistä melko heti kun ahdot alkaa nousta paineen puolelle. Kartoista varmaan parametrit löydät..? Kylmällä moottorilla ja käynnistyksessä esim mennään ihan eri säädöillä.

Tässä nämä oman boksin kartat, mitkä ilmeisesti ainakin jollain tavalla ohjaavat lambdan käyttöä:


Vilkaisin turbollisen binistä samoja karttoja ja jonkin verran on eroa, muttei mitään maata mullistavaa?

Luen muiden kirjoituksia LH:n puijaamisesta eri tavoin ja muista muokkauksista ja tulee sellainen olo, että en nyt ymmärrä ihan kaikkea tai oikeastaan kovinkaan paljoa. Ihan niinkuin tämä lambda -hommakin. Riittääkö laajakaistalambdan näyttämä AFR siihen, etten räjäytä konetta?

Kun käytin autoa noilla väärillä suuttimien arvoilla (AFR pitkälle yli 10:1) , sylki pakoputkesta pakokaasupulssien välissä ilmeisesti yhden pytyn sisältö sellaisenaan. Kaikki sytytysosat paitsi virranjakajan pohja ja matalajännitejohtosarja on uutta. Tuosta virranjakajan pohjasta on sahattu nokan sisälle tuleva tanko pois, koska nokassa ei ole sille reikää. Strobo vilkahtaa jokaisesta sytytysjohdosta, mutta kipinän vahvuutta en osaa tutkia? Miten tuota sytytystä voisi tutkia?

---
Kuvassa virhe. Kaikissa kartoissa on sama X -akseli elikkäs ensimmäisen taulukon sarakkeiden otsakkeet on väärin.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2011, 07:42:04 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi


Kun käytin autoa noilla väärillä suuttimien arvoilla (AFR pitkälle yli 10:1) , sylki pakoputkesta pakokaasupulssien välissä ilmeisesti yhden pytyn sisältö sellaisenaan.


moottori alkaa käymäää nii rikkalla että alkaa tulee sytyskatkoksia. siksi syytää raakana läpi, lambda voi tässä tilanteessa alkaa näyttää laihaa seosta ku tulee pelkää kaasua läpi.

näin kävi eräälle säätäjälle ku yritti 2000 ekkeriä säätöihin. kone vaan meni pahemmaksi ku säätäjä luuli että käy laihalla, ei muuta ku isompaa suutinta ja taas ihmettelyä. noo kaveri vei prokkolalle ekkerin ja seppo sano että voit ämpärillä kerätä bensat pakoputken päästä taltee että nii paljon jo syyti raakana läpi ;D

EVO8

  • Vieras
LH:n rukkaaminen on out! Nykyään pitää olla vähintään Mega et pääsee jengiin... ;D

Laajakaistalambda oikein kalbroituna ok. Eiköhän se sun sytkäpuoli aika kunnossa ole jos nykimättä vetää AFR 10:neenkin asti joka reippaasti paksulla.
 
En nyt äkkiseltään ymmärrä yhtään noita lambdakarttoja. Lambda 1# Lambda2# ....WTF? ELK Selvennystä vaikka Lontooks jossain?

 


Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
LH:n rukkaaminen on out! Nykyään pitää olla vähintään Mega et pääsee jengiin... ;D

Yritin jossain vaiheessa lukea megamanuaalia, mutta into vähän lopahti kesken. Tässä palaute tulee heti eikä sitten kuukauden kuluttua, kun savu nousee suuttimien ohjaus transistoreista ja kipinät lentelee konehuoneessa. Tällä saa koneen hajalle HETI  :buck2:.

En nyt äkkiseltään ymmärrä yhtään noita lambdakarttoja. Lambda 1# Lambda2# ....WTF? ELK Selvennystä vaikka Lontooks jossain?

Nuo kartat on lähes suoraan "lainattu" beepee:n XDF:stä suoraan. Toki osoite on eri omassa 561 binissä. Mitä nuo sitten tekee on minulle täysi kysymysmerkki.
XDF:stä härkisti kopsin selityksiä, mutta suomennan matkalla, niin ei ole luvatonta piraattikopiointia.

Karttojen selitykset:
#1 ei selitystä
#2 Korkeampi arvo nopeuttaa lambdakorjausta. AFR pysyy samana.
#3 Korkeampi arvo pistää korjauksen heilahtelemaan isommin
#4 Korkeampi arvo heilauttaa lambdaa rikkaammalle. <- siis heilauttaa korjauksessa hetkellisesti???
#5 ehkä varakartta
#6 lähistöllä oleva samankaltainen kartta mitä tuossa beepeen XDF:ssä ei ollut nostettu esiin.

Tästä kun päättelee, niin jos 255 arvo on nopea sopeutus ja 1 on tooooosi hidas, niin mitä "00" tekee? lähtisikö korjaus tuolta alueelta kokonaan pois? Kartoissa Y-akseli on kuormitus. Yritin tuossa aamusella ihmetellä noiden karttojen akseleiden ilmaisua tuolla binissä ja ei todellakaan aukea. No, olennaisempaa on, että kaikkien karttojen akselit ja tyypit kulkee kartan mukana ja taitava purkaa ne tuolta esiin.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2011, 16:26:32 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Eli ovat lambdan säätimen asetuksia.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

EVO8

  • Vieras
Lambdan säätimen... ? Yritän arvata....säädin käyttää noita karttoja soppa ja sytkäkarttojen laskenta-arvojen korjaukseen sen mukaan mitä lambda sanoo....kö?

Ykköskartta näyttää joltain paniikkihäiriöltä? Singnaali puuttuu? Koko skaalalla varmuudeksi rajut korjaukset? Muut kartat ikään kuin puuttuva Z akseli mutta mitä muuttujaa kuvaavat? Lämpötilat? Vaikuttaisi jäykältä? Kartta 5=kylmä moottori, paljon nollia korjauksiin ei juuri pyritä? Mennään kiinteillä kartoilla eli antaa mennä paksulla. Ei jummarra.

Otto opettaa  :) ?

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Lambdan säätimen... ? Yritän arvata....säädin käyttää noita karttoja soppa ja sytkäkarttojen laskenta-arvojen korjaukseen sen mukaan mitä lambda sanoo....kö?

Ykköskartta näyttää joltain paniikkihäiriöltä? Singnaali puuttuu? Koko skaalalla varmuudeksi rajut korjaukset? Muut kartat ikään kuin puuttuva Z akseli mutta mitä muuttujaa kuvaavat? Lämpötilat? Vaikuttaisi jäykältä? Kartta 5=kylmä moottori, paljon nollia korjauksiin ei juuri pyritä? Mennään kiinteillä kartoilla eli antaa mennä paksulla. Ei jummarra.

Otto opettaa  :) ?

Kävin eilen illalla vähän ajelemassa ja vähän viilasin karttaa, mutta se alkaa jo toimia. Tyhjäkäynti vaeltaa 14.3-15.6 väliä (Malpassi?), mutta pintakaasulla ajellessa AFR on 14.3-7. Lisää kaasua ja seos putoaa 13.3-5 ja kaasu pohjaan seos on 12.2-12.5:1. Vaikuttaa oikein hyvältä noin niinkun amatöörin silmin :).

Pensakartta:

6240 5600 4960 4640 4220 3960 3420 2940 2480 2160 1980 1860 1620 1200 1000 400
894927675675239383642272850505555
1696957978705440393640272850505555
241101089189806142404040282850505555
321261241161151048062615263534950505555
4015515214314212912394928484666053525555
48164161153152140133981028884756756565866
561941911831821701641101101001221129781778091
642072052112111761781541591321271129784818996
7222022022022020018717616514013011810391888589
80240240240230220220190180165165135118108111106101
88255255245240220210210200175175155136115114109103
96255255245240230220220200200199160146124140133105
104255255255240230220220210200206185164139143135107
112255255255245240230220210200213196178154145139109
120255255255245240230220220210213187178154148141111
128255255255245240230220220210205187178154151143112

No, kartan valmistumisjuhlaa juhlittiin sillä, että täppäsin lambdakorjauksen päälle... Aikamoinen muutos. Tyhjäkäynti on rytyytystä ees taas, ajossa lambda on AINA ja kokoaika n. 14.7:1 eikä auto oikein kulje. Jos tuossa on vaihtoehdot, niin ei tule kesää!

Kun ajoin n. 80 nopeutta, niin tuntui heikosti jonkinlaista nykimistä? Tulpat voisi olla tohjona säädön aikaisesta seoksen lievästä rikkaudesta :pomo:. Tai sitten tuo lambdakorjaus on aivan /c:tä!

Tracettelin noita "lambda" -karttoja ja kyllä se niitä lueskelee. Tyhjäkäynnillä luetaan alhaalta ja vähän runtua, niin noustaan x -akselilla ylöspäin. Tuo ensimmäinen oli koko ajan käytössä ja nyt en muista miten paljon niitä muita luettiin, mutta luettiin kuitenkin. Pitää saada apukuski ajamaan, niin pääsee paremmin jyvälle mitä nuo tekevät.

Miten sen oman LH2.4 binin saa "haltuun" ja osoitteet ja karta selville?
Ensimmäinen vaihe on kaikkien karttojen hakeminen siitä oman boksin binistä. Tuo onnistuu todella näppärästi "LH24_Editor.exe" -ohjelmalla (tekijä ipdown). Kyseinen ohjelmaa hakee kaikki kartat ja tulostaa näppärän listan niistä. Ohjelma on vähän raakile, mutta hissunkissun kun tekee, niin hyvä tulee. Kun kaikkien karttojen osoitteet on selvillä, niin jostain netin syövereistä haettu oman binin XDF -tiedosto ja oma bini ladataan Tuner Pro RT -ohjelmaan ja aletaan muokata sitä XDF:ää oikeasti sopivaksi.

Yksi kerrallaan käydään kartat läpi ja muokataan aloitus osoitteet yms. oikeiksi. Tähän tarvitaan kaksi Tuner Pro "instanssia" toisessa on tarkalleen tuohon netistä löydettyyn XDF:ään sopiva bini ja toisessa instanssi se oma bini ja vielä keskeneräinen raakile kopio- XDF. Molemmissa instansseissa haetaan ihan manuaalisesti noiden karttojen alkamiskohdat oikeiksi hex -editorilla. Hidasta hommaa, mutta ajan kanssa tylee hyvä. Kaikkia karttoja ei ole noissa bineissä joten ne voi luoda tuohon XDF -tiedostoon ja etsiä niille "merkitys" tuosta XDF:stä, googlesta ja käytön aikana trace -toiminnolla.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2011, 09:43:58 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Otto opettaa  :) ?


http://fi.wikipedia.org/wiki/PID-s%C3%A4%C3%A4din

Ja muistetaan vielä että LH on adaptiivinen järjestelmä, joka on paljon tuollaista perus-PIDä monimutkaisempi juttu.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi

http://fi.wikipedia.org/wiki/PID-s%C3%A4%C3%A4din

Ja muistetaan vielä että LH on adaptiivinen järjestelmä, joka on paljon tuollaista perus-PIDä monimutkaisempi juttu.

Saa nähdä mitä noiden karttojen muokkaus vaikuttaa. Nyt näyttää kieltämättä aika pahalta ja toivottomalta.

On aika vaikea uskoa ja hyväksyä sitä, että porschet säätyisivät samalla tavalla aina 14.7:1? Eikö niiden boksit ole kuitenkin aivan samaa kamaa?

Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jetronic
Tuolla höpistään jostain pakokaasun lämpötilan perusteella tehtävästä rikastuksesta? Jos tuolta tuollaisen saisi kaivettua esiin, niin tuossahan olisi Boschin poikien ihan itse suunnittelema takaportti?

http://forums.turbobricks.com/showpost.php?p=3520836&postcount=16
"28: PRE-IGNition, DI/APC input 0-Preign, 6.5-stable, 12-knock
* Turbo+ Knock enrichment, trigger
* (B204FT/GT TCU) EGT sensor, trigger"

Eli pinniin nro 28 pitää tuutata dataa eli menee oman hilseen yli :). Käyttöönotto voisi olla ihan vaan flagi jossain.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2011, 14:47:07 kirjoittanut googe 2.0 »

EVO8

  • Vieras

http://fi.wikipedia.org/wiki/PID-s%C3%A4%C3%A4din

Ja muistetaan vielä että LH on adaptiivinen järjestelmä, joka on paljon tuollaista perus-PIDä monimutkaisempi juttu.


Kiitos selvennyksestä. Tähän : http://cc.oulu.fi/~posyswww/opiskelu/sytelabrat/tyo1.pdf tutustuminen auttoi pääsemään hieman jyvälle mistä kyse. Saattaa olla että lambdakarttojen kautta ei ongelman ratkaisuun kannata pyrkiä.

Täytyy koittaa viikonloppuna tutkia noita IpDownin ja muiden juttuja. Kaverit siellä kyllä tosissaan LH:n sielunelämää purkavat.




Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Huomasin että olet laittanut malpassin säätimen. Värähteleekö sinulla bensan paine?
Itselläni lähes identtinen ratkaisu(säädin 90 astetta vinossa) ja värisee niin prklsti.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Huomasin että olet laittanut malpassin säätimen. Värähteleekö sinulla bensan paine?
Itselläni lähes identtinen ratkaisu(säädin 90 astetta vinossa) ja värisee niin prklsti.

Minulla ei ole mittaria kiinni, mutta seos heittelee yhdellä yksiköllä. Välillä jää laihalle joksikin aikaa ja välillä rikakkaalle. Voisi olla hyvä heittää tuo huitsin kuuseen ja laittaa vakio 3barinen takaisin! Nythän ei ole ongelma eikä mikään säätää seosta ihan oikeasti kohdilleen :).

Kun vaihdoin nuo yli-isot suuttimet takaisin, niin sieltä malpässin alipaineletkusta ei tullut bensaa vaikka imaisin letkua. Kalvo liikkui säätimen sisällä, koska jotain läpsynää sieltä kuului, kun imaisi oikein kunnolla.

Tänään siis käytiin taas säätämässä karttaa kohdilleen. Sen pitää olla paljon parempi, jos lambda pitää jättää pysyvästi pois. No, siinä sitä sitten päivittelin muutoksia Ostrichiin ja yhtäkkiä auto sammui. Tuner Pro teki jotain venkulaa ja kirjoitti varmaankin jotain random sontaa johonkin. Ei lähtenyt enää käyntiin ja kun laittoi sytytysvirrat päälle niin suuttimet napsuivat sattumanvaraisesti. HETI virrat pois ja ihmettelemään. Uusi bini sisään ja sitten taas päästiin liikkeelle.

Uusin kartta:

Vähän piti ottaa bensaa pois 2000-4000 kierrosalueelta, kun kaasu on melkein pohjassa, mutta tuo keskialue kaipaa vielä vähän lisää. Kartan akselit meni uusiksi, kun laitoin tuon XDF:n laskemaan nuo kuormitus ja kierrosluvut binin sisältämästä tiedosta.

Noissa bineissä siis kulkee mukana taulukkojen akselit. Hex arvo 31= rpm akseli, 3B = lämpötila (ehkä) ja 4F = kuorma. Välittömästi tuon jälkeen tuleva arvo on kyseisen akselin solumäärä.

Esim.
31 05 = kierrosluku akseli ja viisi solua
4F 16 = kuormitus ja 16 solua

Tuon perään tulee heti akselin muutos arvot joista lasketaan kaikenlaisilla kaavoilla ne varsinaiset arvot. Kaavat löytyvät noista valmiista XDF:tä, mutta aika paljon pitää soveltaa ja ehkä helpointa on muokata tekstieditorilla suoraan kyseistä XDF:ää. Jos tulee pienikin muotovirhe muokkauksessa, niin Tuner pro ei avaa tiedostoa lainkaan.

On muuten pikkusen turhauttavaa säädellä karttaa, kun tuo seos heittelee. En keksi oikein muutakaan syytä, kuin tuo paineensäädin?
« Viimeksi muokattu: 16.04.2011, 19:44:36 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
En tiedä mistä johtuu seoksen heittely, mutta parikin tyyppiä jo sanonut, että malpassi joutaa kaatopaikalle.
LH:n oma kuulemma erittäin hyvä.

 

Futurez  Kulkukoira