Race.fi  Puotilan autokorjaamo

240 -84, viimeisen matkan auto. Myyty.

  • 21 Vastauksia
  • 7868 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7589
  • Sairaan nopee
    • Videoita
240 -84, viimeisen matkan auto. Myyty.
« : 22.04.2013, 01:20:42 »
Laitetaan tänne, koska kummoista projektointia ei tässä ole tällä hetkellä ainakaan.

Lanssi lähti käsistä toissa perjantaina ja tämä tuli haettua viikko sitten sunnuntaina. Jaa mikä, no B23A:lla ja M47:lla varustettu korkeakattoinen hauturi. Mittarissa huimat 114tkm.

Liikkeelle lähdössä oston jälkeen:


Nettiautossa oli kaupan kolme hauturia samassa paikassa. Kaksi seiskaa ja tämä. Tämä ja toinen 740 olivat viettäneet päälle neljä vuotta ulkona ilman suojaa. Kävin katsomassa toissa tiistaina, jolloin vieressä ollut 740 oli ehtinyt jo lähtemään. Päälipuolin näytti yllättävän hyvältä, pohjasta löytyi käsikopelolla aika helposti laittokohtia koripajan jatkoskohdissa, sisustassa ei ollut kuin muutama hassu hometipla turvavöissä. Laitoin akun kiinni, testasin sähköt ja pyörittelin konetta. Sehän lähtikin käyntiin heti ensimmäisellä yrityksellä vanhalla bensalla. Ryypyn kanssa oli todella tarkka. Hinnasta päästiin aika helposti sopuun ja kaupat sovittiin.

Hakureissulla ei mitään kummoisia ollut. Moottoriöljy näytti hyvältä, kaadoin tankkiin tuoretta bensaa noin 10(enempää ei mennyt) ja jäänestoa jos ois sattunut olemaan vettä bensan seassa. Liikkeelle lähti omin avuin kunhan koputtelin kaikkia satuloita vanteen läpi. Kytkin ei irrottanut, annoin käydä kunnolla lämpimäksi samalla kun vaihdettiin Mjt:n kanssa alle talvipyörät ja rassasin jarruja. Vasen takasatula jätti vähän päälle muttei pahasti ja kytkin alkoi lämmettyään toimimaan normaalisti. Ei muuta kuin kevyt huuhtaisu irtoliasta ja tienpäälle. Ryyppyä täytyi pitää yli puolenvälin jotta kulki. 160km matka tultiin muutamalla välipysähdyksellä, mitään ei tarvinnut autolle tehdä.

Yleiskuvia autosta.

Viikolla töiden jälkeen tuli rassailtua vähän kaikinpuolin kaikkea joka vaikuttaa katsastukseen, ja muutenkin. Ensimmäisenä tulppasin saastelaitteet, jonka jälkeen sai käymään ilman ryyppyä joutavaa. Sytkäennakko oli nollassa, se kymppiin ja käy jo normaalisti. Moottoriöljyt ja suodattimen vaihdoin. Eteen tuli käyttämättömät alkuperäiset tukivarret takahelakuppeineen suoraan 70-luvun alusta, joskus 8v sitten hiekkapuhalletut ja maalatut tolpat, käyttämättömät Turbon iskarit, uudet jouset joista napsasin reilu 2 kierrosta pois, 21mm etuvakaaja, oikealle alapallo ja vasemmalle ulkopää. Vasemman etutukivarren etuhelan kiinnikepultti oli ruostunut kiinni keskiholkkiin, rälläkällä poikki vaan. Lisäksi laitoin jarruletkut eteen ja taakse, vasempaan takasatulaan kumisarja sekä samaa "sarjaa" etutukivarsien kanssa olevat takaiskarit. Vasemman takajousen ylin kierros oli katkennut, otin varttikierroksen lisää pois ja oikealta saman verran. Syylärin vaihdoin vähän tuoreempaan, oli hieman karsiutunut vanhasta tavaraa pois.

Eilen läpyttelin uutta peltiä aikalailla sen verran mitä olin viikolla katsellut tarvittavan tähän hätään ja päälle epoksia. Allaolevan linkin kuvissa näkyy. Tuntuisi menevän laihalla, josko kaasarin avaisi ja katsoisi onko miten paljon tuketta sisällä. Vaatii uretaanihelaa alustaan tärkeimpiin paikkoihin ja muuta pientä lisää. Jousituksen toimintaan voi muuten olla aika tyytyväinen nyt. Katsastaa voisi muuten jo viikolla, mutta katsastusaika alkaa vasta toukokuussa :I Edellisen kerran katsastettu -07.

Laittelukuvia.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2013, 22:28:14 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
« Vastaus #1 : 22.04.2013, 01:25:00 »
On komee kalmataksi päässy hyvään hoitoon S*
No kun halvalla sai.

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
« Vastaus #2 : 22.04.2013, 10:13:05 »
Hienoa! Hyvä, että näitäki tosiaan pääsee hyvään hoitoon!  :)   Tuntuvat aika pitkään roikkuvan nettiautossa myynnissä, kun eivät kelpaa kellekkään.  ::)







Ps. Mul on oma vankkurin identtinen tän kanssa, joten jos satut joskus tarvii noita sivulaseja tai takaluukunlasia, niin voin siinä kohtaa lyödä oman purkuun.  :)

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
« Vastaus #3 : 22.04.2013, 12:46:26 »
Hienoa! Hyvä, että näitäki tosiaan pääsee hyvään hoitoon!  :)   Tuntuvat aika pitkään roikkuvan nettiautossa myynnissä, kun eivät kelpaa kellekkään.  ::)

Ts, roikkuvat nettiautossa myynnissä pitkään kun emännät ei anna ostaa  ::)  ;D
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
« Vastaus #4 : 22.04.2013, 16:12:59 »
totta sää arkun ostat tonne taakse kun ajoon otat?  ;D
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
« Vastaus #5 : 22.04.2013, 18:38:40 »
Mulla on kanssa seuravaksi suunnitteilla tuo hauturin hankinta.

Muija oli jo ambulanssista suht kiireenä muutama vuosi sitten kun lanssi tuli meille (mulle?).
Mutta on vielä enemmän poikkiteloin tuosta hauturista...

Itsellä suunnitelmissa että arkku taakse jonka sisään subbari/kajarit.
Walking Dead merkkiä johonkin jne.

Ainut mutku on että soittaakohan porukat 112een kun menet arkku päällä vaikka Prisman parkkiin...
Sähköiset sivuverhot vois pelastaa tuolta.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
« Vastaus #6 : 22.04.2013, 18:47:28 »
ja vappu kulkueessa vois ajjaa musta kaapu päällä viikate olalla :D
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7589
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
« Vastaus #7 : 22.04.2013, 19:55:49 »
Matalakattoinenhan se oli hakusessa, mutta menee se tääkin, koska sarjassamme "piti saada". Seuraavaksi jostain raosta kaivettava 245 Transfer :)) Maalipinnassa on koripajan maalaamassa osassa kuplaa, sama homma tuntuu olevan kaikissa näissä aikaa myöten. Muuten pinta on ehjän oloinen muutamaa ruostekohtaa lukuunottamatta.

Saa arkunkuskailut jäädä muille, eiköhän tuolla lähinnä kaikenlaista rompetta tule "yllättäen" kulkemaan. Vaikka lipputangon ja lipunkin mukaan sain :)

Hienoa! Hyvä, että näitäki tosiaan pääsee hyvään hoitoon!  :)   Tuntuvat aika pitkään roikkuvan nettiautossa myynnissä, kun eivät kelpaa kellekkään.  ::)

Ps. Mul on oma vankkurin identtinen tän kanssa, joten jos satut joskus tarvii noita sivulaseja tai takaluukunlasia, niin voin siinä kohtaa lyödä oman purkuun.  :)
Nämäkin kolme meni mun käsittääkseni kaupaksi viikon sisään. Ei paha. Pihalla vieressä seissyt lähti tietojen mukaan Kuusankoskelle ja kylmässä pihatallissa ollut Mikkeliin. Sitä tulikin ohimennen käytyä katsomassa samana päivänä kun tämän hain, Mjt:n välityksellä siihen meni takapenkki.

Takalaseihin olen ajatellut hieman josko vaihtaisi ne pleksiin, mutta tulee sillekin hintaa. Painon takia ja sen, että jos joku tavara pääsee heilahtamaan niin ei tule heti kurkkaamaan pihalle lasinpalojen kera. Katsoo nyt mitä sinne kehittää. Takalasi näyttää luonnottaman korkealta, siihen on kehiteltävä jonkinlainen teippaus tai muu operaatio.

Se unohtui mainita, että bensalinja oli menny aika rapsakaksi. Jokaisesta kiinnikkeen kohdasta lattian kohdalla ruostunut siihen kuntoon, että koko matkalta yhtenäisenä katkaistun pätkän sai katkottua kevyesti kääntämällä.

Katsastusaika varattu iltapäivälle 2.5.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2013, 19:58:56 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
« Vastaus #8 : 22.04.2013, 20:20:35 »
Jos näissä nyt haluaa arkkua roudata, niin mielummin väsää siitä jääkaapin kuin subbarin. Paljon käytännöllisempi.  8)

Seuraillaan tämänkin elämää.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
« Vastaus #9 : 29.04.2013, 00:59:20 »
Ts, roikkuvat nettiautossa myynnissä pitkään kun emännät ei anna ostaa  ::)  ;D


Emäntä vaihtoon tossa vaiheessa.  ;)



Lankku, loistavaa työtä niinkuin aina.  O0
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
« Vastaus #10 : 29.04.2013, 01:17:29 »
Onko tämä vielä hautausauto, vai joko pilattu rekkaamalla pakuksi?


Pitää sanoa että ensimmäiset siviiliomistajat, mitkä rekkaa näitä 2h henkilöauton sijaan pakuksi, on tyhmiä, siis niissä missä bensatekniikka. Koska ilkeesti haittaa myöhempää käyttöä kun ei saa enää lisää paikkoja tehtyä 2ovilimoa niinkuin livellä  :pomo:


Aiheeseen, oletpas taas löytäny rapeen yksilön, onneks sulla pysyy miggi kädessä.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2013, 01:19:35 kirjoittanut AtAi »
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
« Vastaus #11 : 29.04.2013, 14:40:31 »
Onko tämä vielä hautausauto, vai joko pilattu rekkaamalla pakuksi?


Pitää sanoa että ensimmäiset siviiliomistajat, mitkä rekkaa näitä 2h henkilöauton sijaan pakuksi, on tyhmiä, siis niissä missä bensatekniikka. Koska ilkeesti haittaa myöhempää käyttöä kun ei saa enää lisää paikkoja tehtyä 2ovilimoa niinkuin livellä  :pomo:



Sotketaan vähän vielä topickkia ja kysytään tässä, että mites näiden rekisteröinti useampi paikkaiseksi? 5-henkiseksi henkilöautoksi onnistuu ihan normi farkun takapenkillä ja vöillä helposti. Mutta saako useampi paikkaiseksi?

740 vankkureita nähny ainaki yhden vissii 7-henkisen myynnissä, mutta se on kuitenki eriasia kuin 240.. (kantavuudet, painot jne..?)


Olikos tää tarkotus pitää orginaali takaosalla vai useampi paikkaiseksi muutos?

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
« Vastaus #12 : 29.04.2013, 18:25:21 »
Sotketaan vähän vielä topickkia ja kysytään tässä, että mites näiden rekisteröinti useampi paikkaiseksi? 5-henkiseksi henkilöautoksi onnistuu ihan normi farkun takapenkillä ja vöillä helposti. Mutta saako useampi paikkaiseksi?

740 vankkureita nähny ainaki yhden vissii 7-henkisen myynnissä, mutta se on kuitenki eriasia kuin 240.. (kantavuudet, painot jne..?)
Ei riitä muistaakseni kuin 5,x henkilölle massat, riippuu toki yksilöstä ja siitä kuinka hatusta on arvot nykästy otteeseen. 7hengelle tuskin riittää yhessäkään 240raatolankussa.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
« Vastaus #13 : 29.04.2013, 19:27:44 »
kaikessa kamaluudessaan todella hieno S*
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7589
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240 -84, viimeisen matkan auto
« Vastaus #14 : 30.04.2013, 23:45:59 »
Onko tämä vielä hautausauto, vai joko pilattu rekkaamalla pakuksi?

Aiheeseen, oletpas taas löytäny rapeen yksilön, onneks sulla pysyy miggi kädessä.
Suoraan ensimmäiseltä omistajalta, eli on hauturi. Tässä vaiheessa tulee 2-paikkainen henkilöauto, jatkossa sit kattelee muuttaako sitä useammalle. Pitäs konttiratkaisua kuitenkin kehittää jos haluaa pitää tavarankuljetusominaisuudet sopivina penkkien kanssa. Toisaalta sitäkin asiaa on jo tullut hieman mietittyä, muttei ole lähiaikojen asia.

Miissä rapea, eihän reilun työpäivän pituisella operaatiolla selviämistä voi sanoa vielä kuin vähän alkulämmittelyksi? ;D

Jos useammalle hengelle ajattelee, niin ambulanssi on ainakin tähän verrattuna 320kg suuremmalla kokonaismassalla. Samalla omamassakin on ainakin turbodieselinä parisataa kiloa suurempi, jolloin jää vielä reilu 100kg eroa. Pohjan osalta lanssi eroaa siinä, että vakiot pitkittäispalkit on jatkettu koko lattian pituisiksi toisin kuin hauturissa. Toinen suoraan silmiin osuva ero on takajousien sijainti. Hauturissa ne ovat vakiopaikoilla, lanssissa puolestaan lisärautojen avustuksella ehkä 10cm taaempana. Samalla tietysti yläpää on taaempana ja tulee runkopalkkia pitkin alaspäin joitain senttejä. Jouset molemmissa samat 13mm vakiot. Ja voihan se kopin erilaisuus antaa vielä hieman lisätukea korille lanssissa.

Näkymättömiin jäävää näpertelyä on tullut tehtyä tällä välin silloin tällöin. Etutukivarsiin taakse ja panhardille laitoin uretaanit. Samaan vahinkoon tuli "uusi" panhardi. Rallyracelta taisi vahingossa tulla akselin puoleinen panhardin hela väärää mallia eli keskiholkki oli 2mm liian pieni. Onneksi panhardin omasta sai juuri käypäisen ruosteettoman tirvastua irti. Bensalinja auton alla hapertui käsiin, olis pitänyt vetää heti kättelyssä letku tilalle alusta loppuun, mutta ajattelin selviäväni lyhyellä pätkällä. No niin joutui taas laittamaan lisää letkua koska pikkasenkin taivuttelua ja putki vuotaa heti kiinnikekohdista. Kunhan tässä päästään eteenpäin, tulee koko linjasto muuttumaan kuitenkin enkä halunnut sen takia laittaa kuin mahdollisimman vähän uutta.

Tuolta muuten näytti alkuperäiset etutukivarren takahelat sieltä 70-luvun alusta. Ylempi on oikeanpuoleinen ja asennettu ilmaraot sivuille:


Lanssista siirretyille 16" pelleille kiepasin kesäkumit ja tyrkkäsin vanteisiin niissä olleet orkkispölärit. Alavinotuet tuli tehtyä aiemmin, tänään maalasin ne ja laitoin paikoilleen. Herkistelin ja säädin kuskinoven lukkomekanismia sekä samalla voitelin lasinnostimen. Nyt aukeaa ovi sisältäkin. Etusatuloihin vaihdoin uudet nipat, konehuoneen ja pintapuolen pesin. Ois saanut olla vahvempaa tavaraa pinttymän poistoon, mutta nyt löytyy jo kiiltoakin. Alkaa olemaan hiljalleen fiksun näköinen paketti.

Tuuli- ja sivulasien tiiveys on tarkastettava, pestessä tuli lattialle hieman vettä. Takapuskurissa on ruttu keskellä, katsottava riittääkö pelkkä rungon vaihto ja kuoren lämmitys muotoonsa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Kulkukoira  Proturbo