KL-varaosat  Race.fi

850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm

  • 120 Vastauksia
  • 67574 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa don

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • Ja siitä se ajatus sitten lähti
    • doninmaailma
850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« : 10.12.2010, 10:24:35 »
Kysesssä on siis 850 T5R vm-95. Auto on siis muutettu automaatista manuaaliksi tuossa pari vuotta sitten. Laatikon vaihto projektista löytyy tiivistetysti mun kotisivuilta http://www.doninmaailma.com/.







Moottori B5234T5
- Teho: 440hv
- Vääntö: 579nm
- Vuosimalli 1995

 Moottorin muutokset (2011 kokoonpano)

- Garret GT 3071R  kuulalaakeri ahdin (0.86 pakopuolella), portattu pakopesä
- Portattu kansi, venttilien seetit muutettu
- Glt-nokat (Imunokka (PGI): 250gr Duration o 8,45 i lyft /Pakonokka (PGE): 252,6gr Duration o 8,45 i lyft)
- Glt-kaasuläppä (63mm)
- H-profil kiertokanget
- Kevennetty vauhtipyörä
- 19-rivinen öljynjäähdyttäjä
- Custom-lastu
- Ilmamassamittari 89mm
- IPD "Phenolic intace manifold" imusarja tiiviste
- Suuttimet: Simens deka 630cc/min@3bar
- Bosch 0580254-040 ja 0580254-044 bensapumput (tuotto 2,8l @ 5bar)
- Aeromotiven 1:1 säädettävä bensanpaineensäädin mittarilla
- Teräspunosbensaletkut AN-liittimien (AN8-tulo/AN6-paluu) + paremmin virtaava bensansuodatin

- Filtteri BMC Race power/100mm
- Filtterinteline + 3" imuputki (telineelle ohjattu paljon kylmää ilmaa)
- Cooleri (60mm)
- 2,5"  hyvin virtaavat rosteriset coolerinputket
- Tial 50mm dumppi
- Coolingmist, progressivinen vesi/metanoliruisku. 15Barin pumpulla
- MSD blaster SS puola
- Bosch Platin F5PD0R tulpat 0,6 kärkivälillä F5PD0R
- Bosch laajakaistalambda-anturi

- Portattu S60R japanipakosarja/ pinnoitettu Tech Line Black satin-emalipinnoitteella
- 3,5" downpipe
- 3,5" race katalysaattori
- Takapenkistä taakse päin 3" JT-tuningin tehoputki kahdella 4,5"ulostulolla

- Powerflex-moottorintuki
- Paljon punaista silikoni letkua/mutkia/liittimiä
- Paljon teräspunosletkua
- Kiillotettu imusarja
- Kiillotettu bensakisko

Kytkin/vaihteisto:
- Sachs 707-asetelma
- R-kytkinlevy
- R-painelaakeri
- M56H-manuaali
- Shortshift - vaihdevälilyhennin

Kori:
- väri: R-orginaali metallinvihreä (dark olive)
- suurin osa autoa on maalattu orginaali värillä talven -09 aikana
- Koristemaalattu konepelti
- modifioitu etupuskuri (R-puskuriin lisätty alas lippa)
- modifioitu takapuskuri (850 puskuriin liitetty V70 alaosa)
- etu- ja takapuskurien yläosat ovat auton värisiä
- kylkilistat ovat korin väriset
- V70 ovenkahvat ja peräluukun kahvat
- kylkilevikkeet
- wipper-scooppi
- valoluomet
- tuning-maski
- kirkasvalo optiikka edessä
- tummat tuning-takavalot takana
- takasiipi
- tummennetut takalasit


- GTS madallussarja 60/40mm
- Zimmermannin rei´itetyt levyt
- Ferodon-kisapalat
- Poikkituki konetilassa
- Pokkituki takana peräluukussa
- keltaiset jarrusatulat

Renkaat/vanteet
- 215/35/18" edessä
- 215/40/18" takana
- 18" BSA aluvanteet

Sisusta:
- orginaali
- VEMS laajakaista SEOS- ja EGT-mittari
- Autogauge: sähköinen öljynpaine-, öljynlämpö- sekä ahtopainemittari
- Vaihtovalo
- nopeuden tuulilasiin heijastava näyttö

Rokkivehkeet:
- Volvon oma 8-kaiutin järjestelmä

« Viimeksi muokattu: 05.08.2011, 16:26:00 kirjoittanut don »

Poissa don

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • Ja siitä se ajatus sitten lähti
    • doninmaailma
Vs: 850 T5-R "viikatemies" 440hv/579nm
« Vastaus #1 : 10.12.2010, 22:10:56 »
Edit JuHaU: poistettu lainaus poistettuun viestiin.

Juu...kunhan pistin hetkeksi alkuun sen linkiksi, kun ei ehdi muutamaan kuukauteen tekeen autolle mitään suurempaa. Siellä se lepää tallissa talviunilla hyvin peiteltynä. Keväämmällä saa taas painaa pitkää iltaa, että saa auton ajoon kesäksi.  Muutaman kuukauden päästä varmaan ehtii taas tekeen autolle jotain ja saa päiväkirja uutta juttua. No ehtiipä miettimään, että mikä on paras ratkaisu tuolle imusarja ongelmalle...
« Viimeksi muokattu: 10.12.2010, 23:41:49 kirjoittanut JuHaU »

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: 850 T5-R "viikatemies" 440hv/579nm
« Vastaus #2 : 11.12.2010, 11:35:18 »
Sitten vaan täytyy toivoa, ettei homma karkaa käsistä...

Tää on edelleen kyllä hyvä kommentti ;D Hommahan ei ole vielä kauheasti käsistä karannut, jos turbokin mikä ensin hankittiin oli tehdasuusi 15G ja mielessä pikkuinen piristys.. ::)

Mutta ei siinä, jatkakaa, sillä Suomen komeinta jälkeä se teidän porukka tekee! -H-
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa don

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • Ja siitä se ajatus sitten lähti
    • doninmaailma
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #3 : 10.01.2011, 21:54:06 »
Auto ristittiin uusiksi ja viikatemies nimi jäi historiaan...autoa kutsun jatkossa Pahaksi Karmaksi.

Tämän talven osalta voisi pian aloittaa projektin jälleen. Tässä jonkun viikon sisällä olisi tarkoitus nostaa moottori lattialle. Konetta ei kuitenkaan ole tarkoitus avata, mutta laatikko on mukavampi vaihtaa kun kone on lattialla. Toisekseen olen sen verran mukavuuden haluinen, että mm. ahtimen vesiputket on mukavampi tehdä uusiksi kun kone on lattialla eikä tarvi ahtaassa raossa sovittaa ja kiroilla.

Tuossa Jaagoun kanssa aloitettiin alustavasti suunnittelemaan bensaputkien vaihtoa ja mahdollisesti lisäpumpun asentamista suodattimen jälkeen. Alustava ajatus on, että bensaputkista tulee 10mm tai 8mm sisämitaltaan (tulo/paluu) sekä Volvon oma suodatin saa väistyä ja tilalle laitetaan jokin sellainen, että uudet putket on siihen helppo asentaa. Tankissa on tällä hetkellä Bosch -040 pumppu ja sen kaveriksi voisi laittaa Bosch -044 pumpun. Asiaa ei ole vielä suunniteltu pitkälle, mutta ratkaisu pitäisi ainakin löytää vielä seuraavaan ongelmaan: Tankissa oleva pumppu on kiinni alkuperäisessä "pumpun kehikossa" ja siihen kehikkoon menevät nykyiset orkkis putket isonnetaan eli miten nuo isommat putket saa kiinni fiksusti ja kunnolla. Olettaisin, että pumpun "kiinnityskehikko" menee uusiksi. Mikäli joku on omassaan keksinyt ratkaisun niin olisin mallikuvia vailla. Myös tuohon bensaputken kokoon voisi heittää komentteja...niitä kun ei viitsisi turhaan liian isoiksikaan isontaa.

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #4 : 11.01.2011, 08:45:27 »
Auto ristittiin uusiksi ja viikatemies nimi jäi historiaan...autoa kutsun jatkossa Pahaksi Karmaksi.

Tämän talven osalta voisi pian aloittaa projektin jälleen. Tässä jonkun viikon sisällä olisi tarkoitus nostaa moottori lattialle. Konetta ei kuitenkaan ole tarkoitus avata, mutta laatikko on mukavampi vaihtaa kun kone on lattialla. Toisekseen olen sen verran mukavuuden haluinen, että mm. ahtimen vesiputket on mukavampi tehdä uusiksi kun kone on lattialla eikä tarvi ahtaassa raossa sovittaa ja kiroilla.

Tuossa Jaagoun kanssa aloitettiin alustavasti suunnittelemaan bensaputkien vaihtoa ja mahdollisesti lisäpumpun asentamista suodattimen jälkeen. Alustava ajatus on, että bensaputkista tulee 10mm tai 8mm sisämitaltaan (tulo/paluu) sekä Volvon oma suodatin saa väistyä ja tilalle laitetaan jokin sellainen, että uudet putket on siihen helppo asentaa. Tankissa on tällä hetkellä Bosch -040 pumppu ja sen kaveriksi voisi laittaa Bosch -044 pumpun. Asiaa ei ole vielä suunniteltu pitkälle, mutta ratkaisu pitäisi ainakin löytää vielä seuraavaan ongelmaan: Tankissa oleva pumppu on kiinni alkuperäisessä "pumpun kehikossa" ja siihen kehikkoon menevät nykyiset orkkis putket isonnetaan eli miten nuo isommat putket saa kiinni fiksusti ja kunnolla. Olettaisin, että pumpun "kiinnityskehikko" menee uusiksi. Mikäli joku on omassaan keksinyt ratkaisun niin olisin mallikuvia vailla. Myös tuohon bensaputken kokoon voisi heittää komentteja...niitä kun ei viitsisi turhaan liian isoiksikaan isontaa.

Teet ennemmin välitankin, johon tuo nykyinen orkkispumppu pumppaa ja siitä sitten tehokkaamalla pumpulla konehuoneeseen, paluu tuohon normikehikkoon. Tai sitten pelkkä racetankki tonne konttiin. Kaikkein helpoin, ýksinkertaisin ja toimivin ratkaisu.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #5 : 11.01.2011, 20:43:00 »
Toinen vaihtoehto on vetää paksummat virtapiuhat pumpulle.
Mutta mittauksella voisi aloittaa ja katsoa kuinka paljon "hävikkiä" on matkalla.
Tämä temppu on hyväksi todettu v70 Awd malleissa missä tuo pumppu on "paremmin piilossa" :)

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #6 : 11.01.2011, 20:51:20 »
meinaakko ilmotella vrcf osastolle ehdolle hot rod & rock showhun, sen verran nätti peli, ja toisekseen olis kiva jos siel olis ees yks etuvetonen  ;)
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #7 : 12.01.2011, 12:08:17 »
Toinen vaihtoehto on vetää paksummat virtapiuhat pumpulle.
Mutta mittauksella voisi aloittaa ja katsoa kuinka paljon "hävikkiä" on matkalla.
Tämä temppu on hyväksi todettu v70 Awd malleissa missä tuo pumppu on "paremmin piilossa" :)

Onko siellä siis joku ongelma vai mietitäänkö vain toimivampia vaihtoehtoja bensajärjestelmäksi?
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #8 : 12.01.2011, 14:18:39 »
Onko siellä siis joku ongelma vai mietitäänkö vain toimivampia vaihtoehtoja bensajärjestelmäksi?

Tavoite on kai "lisää soppaa".
Ja paksummilla virtapiuhoilla ei kärsi niin paljon jännite"hävikistä" matkan varrella.
ainakin 850 tuo plussa ja maadoitusjohto tulee sulakelaatikosta asti...
(isot pojat ruotsinmaalla ainakin kehuu että paksummat virtapiuhat auttaisi vähän, mutta mittauksen yhteyydessä selviää sitten tuleeko kaikki voltiti perille asti)

Mutta tilanne auki vielä mikä tämä homma ratkaistaan joten kaikki hyväksi todetut niksit tänne.  :hello:

Poissa don

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • Ja siitä se ajatus sitten lähti
    • doninmaailma
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #9 : 12.01.2011, 14:34:49 »
Teet ennemmin välitankin, johon tuo nykyinen orkkispumppu pumppaa ja siitä sitten tehokkaamalla pumpulla konehuoneeseen, paluu tuohon normikehikkoon. Tai sitten pelkkä racetankki tonne konttiin. Kaikkein helpoin, ýksinkertaisin ja toimivin ratkaisu.

Onko siellä siis joku ongelma vai mietitäänkö vain toimivampia vaihtoehtoja bensajärjestelmäksi?

Sekä että ;) Ensi alkuun ainakin ongelman ratkaisu. Syksyn penkityksessä todettiin, että se kärsii bensapulasta yläkierroksilla...mikä silloin ihmetytti koska tankissa on kuitenkin Bosch -040 pumppu eikä siis orkkispumppu. Autossa kiinni oleva säädettävä bensanpaineensäädin myös ulisee välillä siihen malliin, että aivan kuin se ei saisi riittävästi soppaa. Toki ulinaan voi olla jokin muukin selitys.

Onko kenelläkään tiedossa, että kuinka nuo välitankit on toteutettu kasipätkissä/yleensä ottaen? Pitää kyllä pohtia tuota välitankkia tai racetankkia...

Vakiolinjat on ainakin pikkuvolvossa 5-6mm molemmat ja riittävät siihen 500hp ja nyrkksääntö on 1mm=100hp. Olikos sulla bensanpaluulinja? Ton 040senhän pitäs hyvin riittää jo yksin vai loppuko sulla kakku ja bensanpaine romahti?

On paluulinja ja bensaputkien sisämitta on muistaakseni tuo 5mm vakiona. Alustavasti pohdittuna ajattelin tulo 10mm ja paluu 8mm tai tulo 8mm ja paluu 6mm. Niitä kun ei viitsisi isontaa liian suuriksi ... Tähän mennessä ei kuitenkaan ole huomattu paineen romahtamista.

meinaakko ilmotella vrcf osastolle ehdolle hot rod & rock showhun, sen verran nätti peli, ja toisekseen olis kiva jos siel olis ees yks etuvetonen  ;)

Auto on talviteloilla kevääseen saakka ja kun talon remonttihommat helpottaa niin siitä nostetaan kone lattialle...

Tavoite on kai "lisää soppaa".
Ja paksummilla virtapiuhoilla ei kärsi niin paljon jännite"hävikistä" matkan varrella.
ainakin 850 tuo plussa ja maadoitusjohto tulee sulakelaatikosta asti...
(isot pojat ruotsinmaalla ainakin kehuu että paksummat virtapiuhat auttaisi vähän, mutta mittauksen yhteyydessä selviää sitten tuleeko kaikki voltiti perille asti)

Mutta tilanne auki vielä mikä tämä homma ratkaistaan joten kaikki hyväksi todetut niksit tänne.  :hello:

Juu, ne virtapiuhat pitää vaihtaa ensimmäiseksi...Nyt en muista miksi ne viimeksi jäi vaihtamatta  >:(

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #10 : 12.01.2011, 15:05:22 »
Onko kenelläkään tiedossa, että kuinka nuo välitankit on toteutettu kasipätkissä/yleensä ottaen? Pitää kyllä pohtia tuota välitankkia tai racetankkia...

Tämä ei ole ainoa oikea tapa, mutta näin meillä.

Ostetaan retkeilyliikkeestä kaks litran rst kauhaa.
KAKSI KAUHAA
("litran kauhan" tilavuudeksi vois kuvitella muodostuvan yhden litran, kuitenkin valmiiseen säiliöön tuntui mahtuvan ~2,35litraa  ::))

Alapuoleksi tulevan pohjaan hitsataan lambdamutteri 18x1.5 banjopulttia varten.
PUOLISKOT VASTAKAIN

Puoliskot hitsataan yhteen, yläreunaan lisätään vielä kolme letkuliitäntää ja sivuun samanlainen riippukiinnitys kuin alkuperäisessä "hiilipöntössä". Säiliö siis kiinnittyy HIILIPÖNTÖN TILALLE, apurungon kulmaan. Telineeseen hitsataan myös kiinnitysrauta letkunväliin tulevalle 044 pumpulle.

Alkuperäiset bensalinjat jatketaan hammastangon kohdalta (alkuperäisestä mutteriliitoksesta) apurunkoa pitkin toiselle puolelle autoa. Välisäiliölle asti voi käyttää alkuperäisen kokoisia polttoaineputkia ja vain surgekiertoon käytetään AN8 osia.

KAAVIO POLTTOAINELINJOISTA
« Viimeksi muokattu: 23.01.2011, 12:02:11 kirjoittanut j_tapio »

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #11 : 12.01.2011, 16:26:38 »
Juu, ne virtapiuhat pitää vaihtaa ensimmäiseksi...Nyt en muista miksi ne viimeksi jäi vaihtamatta  >:(

Siinä oli niin paljon muuta mietittävää silloin kun kaikki osat oli niin myöhässä että "otsaan kasvanut uloke" vei aivoista kaiken veren...  :D

Hyvät selkeät ohjeet.

Tällaisia "posteja" lisää..
 :nälkä: O0 -H-
« Viimeksi muokattu: 12.01.2011, 16:30:07 kirjoittanut ZuluR »

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #12 : 12.01.2011, 21:19:43 »
Tosta paluulinjan koosta ei paljon kannata stressata. Omassa V40:ssä on syöttöpuolella 2x044 pumput ja syöttölinjoja kappaletta 1/2-tuuman linjoilla. Paluu on 5mm ja riittää vallan mainiosti.. :)
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #13 : 13.01.2011, 06:25:22 »
Lainaus
Tankissa on tällä hetkellä Bosch -040 pumppu ja sen kaveriksi voisi laittaa Bosch -044 pumpun.
Näin pitäisi riittää mainiosti yli 500hp tehoihin, ilman mitään putkien suurentamista. Kannattanee mitata paineet suutintukilta, että mitä siellä tapahtuu. Josko sulla kuitenkin on paineensäätimessä häikkää tai jotain.
En itse rakentaisi bensalinjoja uusiksi, ellet nyt sitten ole laittamassa ahdinta sinne pakokaasujarrun tilalle. Säästyy sekin aika. Laitat ton 044 pumpun vaan linjaan kiinni, olihan sulla paluulinja tukilta tankille asti siellä?
raw d

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: 850 T5-R "Paha Karma" 440hv/579nm
« Vastaus #14 : 14.01.2011, 15:22:54 »
Lehdestä luin että käytössä on Malpassin säädin?
Onko se varmasti kunnossa ja toimii oikein jatkuvasti?
Niissä on tunnetusti ollut ongelmia.

 

Elekma  Autoracing