Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Keme - 22.09.2020, 13:35:39

Otsikko: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 22.09.2020, 13:35:39
Kai tästä tulevasta HönsäD laitteesta voi pari sanaa tännekin laittaa. Pitäs täs talvella alotella. Sinällään ei mitään ihmeellistä; piti ostaa halpa takaveto missä on iso konehuone. Onneksi sitten löytyi 740 mistä oli tekniikka porsinut. Roskat jäi myyjän tontille ja tyhjän konehuoneen kanssa 740 trailerille. Sinne sit tulee LS pata. Melko mielikuvituksetonta ja nähtyä, mut nyt ei kiinnosta keksiä mitään uutta.

Tosta foto, ku ei oo tullu parempia otettua https://www.instagram.com/p/CDHPEUYhodk/

Millä öljypohjalla muut ovat toteuttaneet näitä 740/940 LS-swappeja? Sillei ettei tulipeltiä tarvi puukottaa.
Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: Makru - 24.09.2020, 16:26:50
Kuullostaa nätiltä! Millane LS moottori on tulossa ja tuleeko ihan vakiona? Millä laatikolla?
Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: [Max] - 24.09.2020, 21:28:55
Mielenkiinnolla jään seuraamaan. Ennakkoluulotonta tekemistä ei täällä liiaksi ole.

Tuleeko pakokaasuahtimella?
Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: Keme - 25.09.2020, 12:46:49
Millane LS moottori on tulossa ja tuleeko ihan vakiona? Millä laatikolla?
Kellari on vielä vähän auki. Vaihtoehtoina on 5.3, 5.7 tai 6.0 lohko. Nokkahan tommoseen on pakko vaihtaa, kun sieltä saa niin helposti vähän lisää ugaa. Todennäköisesti kansiakin on pakko vähän sörssäillä, kun ne on vakiona niin kamalan näköstä paskaa. Eikä ne voi vakiosta huonontua, vaikka kannen kaivamistyökaluina olisi vain taltta ja vasara. Askiksi tulee GS5-39DZ.

Tuleeko pakokaasuahtimella?
Tää on jännä kysymys, kun kaikki aina kysyy samaa :D Turbo ois hyvä, mut pakko tossa on oikaista ja turattava eka vaparina nippuun. Holsetti ois hyllyssä, mut remmikin ois kiva.

Mut vaikeasti hengittävänä alkuun https://www.instagram.com/p/B2v6jxYBmMV/
Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: Keme - 04.10.2020, 20:09:30
Näkyy se pata sit mahtuvan konepellin alle.
https://www.instagram.com/p/CF6rUMmBw12/

Oli ihan OK pakosarja-aihiot tuli ostettua www.v8only.com . Kuskinpuoli vähä ahas ja apparinpuoli aika hleppo. Rälläkällä ja Kempillä siitä selvis.
https://www.instagram.com/p/CGaTRWQhfr4/

Valmiit pakosarjat. Vähä joutu vielä muuttaa askin kannaketta, et saa muljautettua kuskinpuolen putken apparin puolelle.
https://www.instagram.com/p/CGSlFjzBHLq/

Konehuoneessa näkys kaikki mahtuvan paikoilleen melko vaivattomasti. Ei tonne kyl juur ton enempää ryönää tulekkaan. Näyttää kyl kuvassa valmiimmalta mitä on.
https://www.instagram.com/p/CGsPtS2hyp0/

Putket valmiit. 2.5" pökäleet yksillä vaimentimilla. Iha OK vaikutti mahtuvan vaimentimet toho taka-akselin etupuolelle. Saapahan sit tehtyä jotain juttuja akselin takapuolelle, jos äänissä on jotakin häiritsevää.
https://www.instagram.com/p/CHSvCSxBZPK/

Vanhat puslat poltettu tukivarsista pois ja urtsia tilalle. Noi taka-alatukivarsien etupuslat vaikuttaa vaan vähän epäilyttäviltä, kun alkuperäisiä poltellessa sieltä tippu pois vähän pallonivelen tyyppiset kuulat. Toi PU-pusla ei paljoo salli liikettä pituusakselinsa suhteen ni jännä nähä miten noi sit toimii.

https://www.instagram.com/p/CHVIaefhuG0/
https://www.instagram.com/p/CHdmtpcBzxH/

Tuli sit uudet tolpatkin. Tippu noilla sit yhteensä 10kg painoa pois keulalta. Hyvä juttu. Eteen 8kg jouset ja taakse 6kg. Taakse kyl kuuluisi rakentaa kunnolliset coilit, niin saisi valita ihan vapaasti jousen ja iskarikin toimisi paremmin. Ehkä sit joskus myöhemmin.
https://www.instagram.com/p/CHnVDHHh9L0/

Takahäkkyrään vähän vahvistusta. Josko se pysys talven ajan nipussa. Useampikin tossa jo tuumaili, että vahvistuksista riippumatta toi rimpula pyörähtää ryttyyn kesällä "samantien kun on pitoa". Katsotaan mitä tapahtuu.
https://www.instagram.com/p/CHu9kfKlXP6/

IG storyssä öljypohjien sovittelusta, koneenkorvien touhustelusta, vaihteiston takatuen neppailua, pakosarjojen rakentelua, pakoputkien rakentelua, puslajumppailua, alustan kasaamista
Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: Keme - 24.11.2020, 22:04:39
Jatketaan yksinpuhelua ostoilmolla:
Ostan remmiahtimen tai mieluusti remmiahtimen + asennussarjan LS koneesen. Joko LS tai truck koneen apulaitteille.

Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: whiskeybob - 24.11.2020, 22:13:02
Tuosta takahäkkyrän kestävyydestä tai hyvistä vaihtoehtoisista ratkaisuista olisi kiva kuulla lisää. Ajattelin hitsata omani samaan tapaan kasaan levyosia lisäämällä ja vaihtaa nuo peltirungon sisällä olevat tukivarret uniball-nivelillä varustettuihin cromoputkiin.

Minulla on rakenteilla 740, jossa moottorina M54B30 ja Eaton TVS 1900 ahtimena, vakiona tuo ei varmasti kestä. Mikäli hyviä vinkkejä toimivista vahvistuskeinoista tai kokonaan vaihtoehtoisista rakenteista, joilla perän toimivuus ei mene aivan luokattomaksi niin nyt olisi talvella aikaa toteuttaa.
Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: Juho_ - 24.11.2020, 22:27:03
Tekee jigin tuosta takahäkkyrästä ja kokonaan uus teräsputkesta, uniball nivelillä.
Väliin toki vahvistuslevy tai putkista tekee jonkunlaisen ristikon.

Näin ainakin ite lähestyisin tuota 'ongelmaa.'

Voi tehdä cromoputkesta tai saumattomasta teräsputkesta (tulee vaan painavampi), maku- ja raha-asia taitaa enemmän olla. Rakenteella on loppujen lopuksi kuitenkin suurempi merkitys.
Joku voi toki tehdä vaikka köykämiinistä tuon. :P

Se on kuin tehty tuo Volvon konehuone V8 moottorille.
Niin luontevasti istuu.. :D
Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: whiskeybob - 24.11.2020, 22:29:41
Tuo vanha jigiksi ja sen avulla teräsputkirakenne tuntuu hyvältä idealta. Täytyypä tutkia kun nostan vanhan taka-akselin ja tuon häkkyrän uuden taka-akselin viereen.
Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: Makru - 25.11.2020, 08:40:53
Itsellä ollut tämä paikallaan jo viisi vuotta ilman ongelmia.

http://www.retroturbo.com/?product=volvo-740-940-reinforced-rear-subframe#!prettyPhoto
Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: Keme - 28.11.2020, 22:34:48
Kytkimeksi SRE765 massalevyllä ja askiksi GS5-39DZ. Kytkinhaarukan muovinen vastatappi oli hävinny, ni vetäsin siihen M10 jengan ja liimasin siihen pultin. Kytkinhaarukka sit nippusiteillä kiinni pulttiin. 
https://www.instagram.com/p/CIGK1C2Bh-k/

Automaattisifterin tilalle swagierin kepakko. Polkimet vaatii vähä juttui, ku eihä tos automaatin korissa oo tarpeeks pedaaleja. Eihä se kyl oo kummonenkaa homma; kytkinpolkimelle tais tulla auton mukana joku aihio, jarruapedaalia vähä kaventaa ja sit kaasuks vaihtaa sähkösen polkimen ku alkuperänen kaasuvaijeri o liia lyhyt.
https://www.instagram.com/p/CH8STyAha01/

Kone ja aski takas paikoillaan. Eiköhän se tänä vuonna käy.
https://www.instagram.com/p/CITqc_uhEt5/

Johtosarja vedelty konehuoneessa oikeille suunnille. Pätkii vaa oikeeseen mittaan ja pistää liittimet päihin, ni se o siin.
https://www.instagram.com/p/CIYYjINhY5r/

Pizzalaatikkoon piirrelty i/o muistiinpanot ja piuhat pätkitty oikeeseen mittaa.
https://www.instagram.com/p/CIi9xYLhcg5/

Tarvi sit vielä kuitenkin palata pakosarjojen pariin, kun unohdin niistä joustot. Kuskin satsista tuli kyl söpö. Vähä piti vielä kopsauttaa lisää tilaa rattiakselille, ni nyo hyvä. Vänkyrä sopii paikoilleen ilman temppuiluja ja eiköhän sieltä pakokaasukin löydä tiensä pihalle. Mint.
https://www.instagram.com/p/CJBNpBHB1_f/

Joutessaan tuli puntaroitua rauta- ja alulohko. Ei ihme, et rautalohkon nostelu on epämiellyttävämpää, kun se painaa 46kg enemmän.
https://www.instagram.com/p/CJHHw9hBaty/
Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: Makru - 23.12.2020, 10:54:21
Onhan siinä reilu painoero pataraudassa ja köykämiinissä. Onkos noissa sitten muuta eroa, kuin materiaali? Tehonkesto? Löytykö jo sopiva ahdin?
Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: Keme - 23.12.2020, 23:42:21
Onhan siinä reilu painoero pataraudassa ja köykämiinissä. Onkos noissa sitten muuta eroa, kuin materiaali? Tehonkesto? Löytykö jo sopiva ahdin?
Eihän alu- ja rautalohkolla ole muita eroja kuin materiaali. Kaikki muu siinä ympärillä on samaa. Alulohkoissa on eroja sylinteriputkien vahvuuksissa. Alkupään LS1 lohkot ovat paskimpia, kun ne on valmistettu jotenkin hassusti. Ne taitaa kestää just hoonauksen, mut loppupään LS1 lohkot kestää jo inasen poraamistakin. 5.3 alulohkot taasen on paksummilla putkilla ja sitä myöten ehkä parempia. GEN4 alulohkot on sitten vielä aavistuksen kestävämmillä kiertokangilla. Saatavuus ja hintakin suosii 5.3 koneita.
Rautalohko kestää toki enemmän voimaa, mutta eiköhän alulohkokin kestä ihan tarpeeksi. Sitä en tiedä mikä alulohkosta pettää ensimmäisenä. Uskon, tai ainakin toivon, ettei mun käytössä löydy tota rajaa, kun en ole hakemassa mitään oikeita tehojakaan. Yks ehta paskaHolsetti löyty, mut noita HX50 kokoluokan potkureita onkin kokoajan myynnissä nollarahalla. Suurempi yllätys oli, et tais löytyä vielä Procharger, vaikka pistin ostoilmon puolivitsillä. Pitää kattoo mitä noista ny sit saa aikaseks ja millä aikataululla. On se keskikokonen ihme, jos vuoden sisään on painetta LS imukanavassa.

Herjalla vähän lisää puntarointia.
https://www.instagram.com/p/CJN6HUth11K/

Ylä- ja alavesiputket heftissä. Piti vähän mutkitella ylävesiputken kanssa, et saa vedettyä edes semi-fiksusti putken kaasuläpän ja ilmanputsarin välille. Lämppärin vesiputkille tarvii keksiä joku reitti ja näillä näkymin ne tarvii muljauttaa syylärin etupuolelta, mutta se nyt ei ole ongelma.
https://www.instagram.com/p/CJgpSXMBWZ7/

Taas näyttää vähän valmiimmalta. Pari liitintä vielä johtosarjaan, öljyt koneeseen ja pata käyntiin. Paperilla ei kovinkaan kummonen homma :D
https://www.instagram.com/p/CJtZqE5BBj7/

Jotenki tolkuttoman hidasta tää johtojen kanssa touhustelu, ku niitä tulee tehtyä niin harvoin. Eipä tosta onneks enää puutu kuin vedenpaineanturin, kaasupolkimen, kaasuläpän ja flektien kytkentä. Sit vois koittaaki jo starttailla.
https://www.instagram.com/p/CJ3p657BKOd/

Polkimiin vähä justeerausta, kun automaattikorissa ei ollut alunperin kytkinpoljinta. Osittain hieman harmitti, et toi poljinhäkkyrä on alumiinia. Jotenkin turhan oloinen painonsäästöpaikka. Kytkinpoljinta joutunee vielä hieman kaventamaan :D
https://www.instagram.com/p/CKhTr1dB2-_/?igshid=1qo1c1oe3v6x3
Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: Keme - 27.01.2021, 11:37:18
Mistä saa 740 vertailulaput muutoskatsastukseen?
Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: Jambo - 27.01.2021, 16:51:41
Minä oon tehny itse ihan vaan paperille vertailun jossa kohdeauto, vertailuauto (mallisarjan tehokkain) ja ns. luovuttaja-auto. Seiskassa periaatteessa kaasuiskarit ja paksut vakaajat kun on niin vastaa mallisarjan tehokkainta. Turboja kun on saanut pienemmilläkin jarruilla ja perästä ne nyt eivät erota onko se 1030 vai 1031.

Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: Keme - 27.01.2021, 18:39:10
Minä oon tehny itse ihan vaan paperille vertailun jossa kohdeauto, vertailuauto (mallisarjan tehokkain) ja ns. luovuttaja-auto. Seiskassa periaatteessa kaasuiskarit ja paksut vakaajat kun on niin vastaa mallisarjan tehokkainta. Turboja kun on saanut pienemmilläkin jarruilla ja perästä ne nyt eivät erota onko se 1030 vai 1031.

Höh, kai semmoset pitää sit ite kyhäillä. Opeliin ja Saabbiin sai kivasti tehtaalta valmiit laput, ni ei tarvinu tulkita tai arvioida mitään. Eipä sillä, suht iisiltä noiden lappujen teko vaikuttaisi kuitenkin.
Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: Lankku - 27.01.2021, 18:41:40
Volvolta on saanut ainakin aiemmin. Ja uusissa säännöissä on kohta:  Selvityksenä samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuulumisesta hyväksytään valmistajan todistus taikka ennen 1 päivää tammikuuta 1978 käyttöönotetulle ajoneuvolle myös kirjallisuudesta löytyvä selvitys.
Tuon perusteella nykyään kelpaava ns. luotettavan tahon todistus ei riittäisi enää.
Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: H.V.R - 28.01.2021, 07:06:20
Ite oon tilannut just ennen joulua vertailulapun omaan seiskaan Volvolta. Hinta on vaan aika suolanen, 124€. Lähettävät postiennakolla.

Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: Volvomies89 - 28.01.2021, 22:02:37
Ompas pikkaisen pompannu hinta, 62e ennen oli postiennakolla toimitettuna.

E: juuri kysyin tutulta niin oli saanut kans vasta lapun volvolta, mutta hinta tosiaan tuon 124e..
Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: Keme - 30.01.2021, 21:35:49
Vaihdoin mekaanisen kaasuläpän sähköläppään ni joutu tekee inasen lisää tilaa, koska sähköläpän koneisto otti konepeltiin kiinni. Onneks selvisi ilman rälläköintiä, kun homma hoitui pelkällä vasaroinnilla.

https://www.instagram.com/p/CKq_-GqhNvj/

Sit se lähtiki jo käyntiin. Hyvä fiilis.
https://www.instagram.com/p/CLpNQjehyeL/

Ekat ajelut. Vielä vähä parempi fiilis.
https://www.instagram.com/p/CLtbKoPB1U_/

Vähä vielä leimapreppiä jälellä.
https://www.instagram.com/p/CL1MJX0hdNt/
Otsikko: Vs: #740LS katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 01.03.2021, 10:06:01
Tämä on Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo. Ei mulla muuta.

https://www.instagram.com/p/CL3iEgCB9fl/?igshid=1gl2scqfk57ki
Otsikko: Vs: #740LS
Kirjoitti: R70AWD - 01.03.2021, 10:42:00
Vaihdoin mekaanisen kaasuläpän sähköläppään ni joutu tekee inasen lisää tilaa, koska sähköläpän koneisto otti konepeltiin kiinni. Onneks selvisi ilman rälläköintiä, kun homma hoitui pelkällä vasaroinnilla.

https://www.instagram.com/p/CKq_-GqhNvj/

Onnittelut onnistuneesta swapista kerran sait leiman  8)

Konepeltiä en olisi vasaroinut noin klommoille vaan muokannut siitä Cowl Induction mallisen pellin kun kerran sen allakin majailee nyt GM:n LS-perheen jäsen  ;)

(https://lh3.googleusercontent.com/proxy/D4BIqH23HqWax3JjUO0TwVo8e4Noz0Rm3VbAGfB_grhRZ33XiY7MmDOzmYL-uK39xmgplzgmP-9FW5jtyWu4-IbiN25EhrsZoLhQUIdWHI3h)
Otsikko: Vs: #740LS katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: PeeTee - 01.03.2021, 12:57:33
Tässähän tulee aivan kateelliseksi, vallan kun tämä on jo kilvissäkin.

Iso käsi täältä.
Otsikko: Vs: #740LS katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: -late - 01.03.2021, 19:57:10
Aijai, vimosen päälle asiallista! Lakki päästä S*
Otsikko: Vs: #740LS katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Makru - 02.03.2021, 14:44:25
Tämä on Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo. Ei mulla muuta.

https://www.instagram.com/p/CL3iEgCB9fl/?igshid=1gl2scqfk57ki

Onnittelut! Pirun komeeta et sait leimattuu. Sit vaan kesää odotellaan et pääsee höntsäilee!
Otsikko: Vs: #740LS katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: HenkkaJ - 02.03.2021, 16:47:03
Onnea!

Käytitkö tätä penkissä lainkaan vai tarvitsiko edes käyttää?

Otsikko: Vs: #740LS katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 02.03.2021, 21:56:29
Käytitkö tätä penkissä lainkaan vai tarvitsiko edes käyttää?
Vakio vapari, niin ei sitä tarvinut dynottaa. Helppo keissi siinä mielessä.

Sit vaan kesää odotellaan et pääsee höntsäilee!

Juu, on täs vielä pari juttua mitä pitää tarkistella ja tehdä, mut kyl täs jo vähän kesää odotellaan. Kytkin irrottaa mun makuun vähän turhan pohjassa ja aski vollottaa, niin kyl täs saa vielä ennen kesää käyttää tekniikan lattialla.
Otsikko: Vs: #740LS katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Kiesijemmari - 03.03.2021, 14:19:43
Mitenkä paino mitattiin? Mites subbarikotelot, työkalupakit, ruuvipenkit yms "lisäpainot"?
Otsikko: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 03.03.2021, 15:56:45
Mitkä lisäpainot? Mitä ihmeen hyötyä niistä olisi?
Otsikko: Vs: #740LS katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Kiesijemmari - 03.03.2021, 17:59:24
Painavampaan autoon on suurempi tehoraja
Otsikko: Vs: #740LS katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Chall - 03.03.2021, 21:08:16
Painavampaan autoon on suurempi tehoraja

Eihän ne mitään vaikuta? Paino otetaan uutena ilmoitetusta painosta mikä rekisteriotteessakin on
Otsikko: Vs: #740LS katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Jambo - 03.03.2021, 21:55:44
Eihän ne mitään vaikuta? Paino otetaan uutena ilmoitetusta painosta mikä rekisteriotteessakin on

Alkaa mennä jo vähän ohi aiheen tästä topicin autosta, mutta eikös siellä Traficomin säännösluettelossa ollut että uusi teho/paino-suhde voidaan laskea sit konttorilla punnitusta painosta joka muutoskatsastuksen hetkellä on todellinen omamassa? Tässä tapauksessa ei ilmeisesti näin tehty mutta ymmärtääkseni tähän mahdollisuus on olemassa, ja ehkä jotain painavempaa kasia tms. asentaessa akselimassat mielellään mitattaisiinkin.
Periaatteessa painon lisäämisellä muutoskatsastukseen saa hieman tehorajaa hiulattua ylöspäin.

Ja mitä Instagramin puolelta tämän auton punnitusta tuli vakoiltua niin ei tämäkään yksilö ainakaan keventynyt. Toisaalta painon muutos ei nyt mistään hurjimmasta päästä ollut...
Otsikko: Vs: #740LS katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 03.03.2021, 22:03:08
Painavampaan autoon on suurempi tehoraja
Aika merkityksetöntä neppailua, kun moottorin teho on 290hp ja maksimitehonraja taasen melkein 400hp.
Otsikko: Vs: #740LS katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Chall - 04.03.2021, 00:30:26
Alkaa mennä jo vähän ohi aiheen tästä topicin autosta, mutta eikös siellä Traficomin säännösluettelossa ollut että uusi teho/paino-suhde voidaan laskea sit konttorilla punnitusta painosta joka muutoskatsastuksen hetkellä on todellinen omamassa? Tässä tapauksessa ei ilmeisesti näin tehty mutta ymmärtääkseni tähän mahdollisuus on olemassa, ja ehkä jotain painavempaa kasia tms. asentaessa akselimassat mielellään mitattaisiinkin.
Periaatteessa painon lisäämisellä muutoskatsastukseen saa hieman tehorajaa hiulattua ylöspäin.

Ja mitä Instagramin puolelta tämän auton punnitusta tuli vakoiltua niin ei tämäkään yksilö ainakaan keventynyt. Toisaalta painon muutos ei nyt mistään hurjimmasta päästä ollut...

Edellä 1-5 alakohdissa vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyppihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa
tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan
DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-
kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

Mutta se siitä taas :) Parempi oli kaivaa suoraan tuo eikä mennä mutulla  :D Anteeksi OT
Otsikko: Vs: #740LS katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Lankku - 04.03.2021, 11:18:03
Kait koneen teho tuli valittua sen mukaan että jää vielä ahtovaraa? ;)

vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde
Tämä on se tärkeä kohta. Ei puhuta muutettavan auton omamassasta. Tehopainosuhteen raja ei muutu jos muutettava auto on kevyempi kuin vertailuajoneuvo, siinä saa vaan olla vähemmän tehoa kuin painavammassa.
Otsikko: Vs: #740LS katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Jambo - 04.03.2021, 11:29:26
Kait koneen teho tuli valittua sen mukaan että jää vielä ahtovaraa? ;)
Tämä on se tärkeä kohta. Ei puhuta muutettavan auton omamassasta. Tehopainosuhteen raja ei muutu jos muutettava auto on kevyempi kuin vertailuajoneuvo, siinä saa vaan olla vähemmän tehoa kuin painavammassa.

Jos tuossa on nyt paperilla 290hv niin jäihän siihen hienosti varaa  :D
Mutta tosiaan mun näkemys on että akselimassojen rajoissa jos hieman kasvattaa muutettavan auton omamassaa niin sillä saa hieman sitä suurinta sallittua tehoa nostettua ylöspäin.
Otsikko: Vs: #740LS Ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 04.03.2021, 13:30:41
Kait koneen teho tuli valittua sen mukaan että jää vielä ahtovaraa? ;)
:) Se ny tuli uuden lainsäädännön myötä bonuksena. Joku päivä sit imusarjaan ylipainetta. Koneen valinta alunperin oli puhtaasti sillä perusteella, et painon vuoksi tarvii olla alulohko LS ja kohtuullinen hinta.

Alkuperäinen projektin idea oli De-stroukata kone 3.5 litraseksi, tumpata se tonne 740 keulalle ja katsastaa jo edellisen lainsäädännön aikana. Ei tosin kiinnostanu lukea kymmentä viestiä "ei noin voi tehä, ei LS konetta saa Volvon keulalle ikinä, blaa blaa blaa"-vinkunaa, ni piti alottaa projektitarina HöntsäD laitteena. Ihan hauska näinkin, et lainsäädännön helpottumisesta huolimatta, kerkesin ensimmäisenä Suomessa katsastaa LS moottorisen Volvon katuliikenteeseen. :)

Jos tuossa on nyt paperilla 290hv niin jäihän siihen hienosti varaa  :D
Joo varaa on, Moottori on 290hp ja suurin sallittu teho on 290kW. Helppo homma, ku vaa ryhtyy.
Otsikko: Vs: #740LS Ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: HenkkaJ - 04.03.2021, 13:41:41
:) Se ny tuli uuden lainsäädännön myötä bonuksena. Joku päivä sit imusarjaan ylipainetta. Koneen valinta alunperin oli puhtaasti sillä perusteella, et painon vuoksi tarvii olla alulohko LS ja kohtuullinen hinta.

Joo varaa on, Moottori on 290hp ja suurin sallittu teho on 290kW. Helppo homma, ku vaa ryhtyy.

Ni oliks tää siis ihan vakiovakio 5,3 litranen alulohko LS otettu sellasenaan jostakin?
Otsikko: Vs: #740LS Ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 04.03.2021, 14:01:20
Ni oliks tää siis ihan vakiovakio 5,3 litranen alulohko LS otettu sellasenaan jostakin?
Joo. No, öljypohja ny ei tietenkään ole vakio truck pohja, kun semmonen ei sovi 740 keulalle mitenkään fiksusti. Apulaitteetkin kannattaisi olla henkilöautomallista, ni ylävesiletkun saisi tehtyä fiksummin.

Tommonen puntaritulos siitä sitten tuli:
https://www.instagram.com/p/CMAAlCgB9BZ/
Otsikko: Vs: #740LS Ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: TomppaT4 - 05.03.2021, 13:32:18
Tommonen puntaritulos siitä sitten tuli:
https://www.instagram.com/p/CMAAlCgB9BZ/
Vois sanoo että on painot kohillaan.
Otsikko: Vs: #740LS katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Wompatti - 05.03.2021, 17:02:36
samaa kans katsoin kuvasta että painojakauma hämmentävän hieno ja nurkkapainot todella tasaiset, tietenkin kuski muuttaa tilannetta mutta ei tämä taida mikään ratapeli olla.
Otsikko: Vs: #740LS katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: HammerDown - 05.03.2021, 22:23:47
Onnittelut tosiaan pioneerihenkisestä lopputuloksesta. O0 Ennustan ja tunnustan, että seuraajia tulee...

Mikäs näiden maksimi etuakselimassa nyt on?
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 18.03.2021, 15:48:31
samaa kans katsoin kuvasta että painojakauma hämmentävän hieno ja nurkkapainot todella tasaiset, tietenkin kuski muuttaa tilannetta mutta ei tämä taida mikään ratapeli olla.
Juu, ehkei tota höntsädriftingiä lasketa varsinaisesti ratailuksi, kun se on pelkkää hauskanpitoa. Eli ei noilla nurkkapainoilla ole varsinaisesti merkitystä ja ens kuussa keulapaino kasvaa.

Tuli tos lyhyt videonpätkäkin otettua, kun tuli käytyä parkkihallissa :D Tykkään kyl nuotista.
https://www.instagram.com/p/CMEi84SBCYQ/
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: bolinder - 19.03.2021, 17:28:34
Todella hienoa tekemistä O0 huvitti alkupostaus että nähty ja mielikuviksetonta  :D kyllä varmaan jos kotimaa on ruotsi
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 22.03.2021, 11:58:18
huvitti alkupostaus että nähty ja mielikuviksetonta  :D kyllä varmaan jos kotimaa on ruotsi

Nojoo, toi ny oli tommone heitto. Aattelin, et eipähä pääse kukaa nettivelho vinkumaan ku totee heti kärkeen internetfaktat :D

Tuli heitettyä koneistajelle vähän hilua ihmeteltäväksi. Pääsiäisenä olisi tarkoitus niputtaa uusi kone ihan vaan, kun näitä osia on jostain syystä kertynyt nurkkiin. Uuteen moottoriin tulee vähän lisää tilavuutta, aavistus enemmän puristuksia ja hitunen enemmän nokkaa. Ei se nykyisestä ainakaan huonone. Samalla tulee muutettua apulaitejututkin vähän paremmin sopiviksi ja vaihteistoon yksi pykälä lisää. Sit alkas olee jo aika jepa ja luulen, et sillä setupilla voikin sit ajella kesän.
https://www.instagram.com/p/CMHnA_uB45H/

Samanlainen vaaleanharmaa möykky tästäkin tulee kuin mitä edellinenkin oli
https://www.instagram.com/p/CM2dq1GBSFO/

Pyörivät lohkossa
https://www.instagram.com/p/CNDZGZHh_sm/

Uus ja vanha pata vierekkäin. Eipä tullu aiemmin ajateltua, et tohon uuteen moottoriin tarvii sit tehä rulla ohjaustehostimen kohalle. Eihä toi hihnalinja muuten toimi ollenkaa.
https://www.instagram.com/p/CNNVlBkBkAr/

Aski kiinni ja ryjät konehuoneeseen.
https://www.instagram.com/p/CNRz2IYhnkr/

Vähä jäi puuttuu startista, mut aika jees silti. Pikkusen vielä neppailua, ni tää ois taas ajokunnossa.
https://www.instagram.com/p/CNSplfVFpjw/
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 15.04.2021, 09:25:48
Mietin tekisikö tästä Volvon LS swappaamisesta jonkun youtube pätkän, mutta kannattaako semmosta tehdä 38 kanavan tilaajalle?
Tarvisko siinä olla jotain muutoskatsatusjorinaakin?

https://www.youtube.com/user/elceimo
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: -late - 15.04.2021, 11:42:26
Tee ihmeessä pätkä. Muutoskatsastaminen aiheuttaa poikkeuksetta ihmettelyä, niin voisihan siitäkin mainita.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: H.V.R - 15.04.2021, 15:02:29
Kyllähän mieluusti kattois youtubesta pätkää noista sun LS rakenteluista, myös muutoskatsastuksen koukerot kiinnostaa.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: vemppu - 19.04.2021, 16:01:51
...jostain kumman syystä ei noi instagram -kuvatkaan näy... pitäisi tunnus tehdä... hassua...
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 19.04.2021, 16:16:12
...jostain kumman syystä ei noi instagram -kuvatkaan näy... pitäisi tunnus tehdä... hassua...
Mjaa, lieneekö IG muuttanut jotain näkyvyysasetuksia. Ompa tylsää.
No, tarvii sit koittaa kyhätä joku Youtubejuttu aiheesta kun tässä kerkeää.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: vemppu - 19.04.2021, 16:22:28
Mjaa, lieneekö IG muuttanut jotain näkyvyysasetuksia. Ompa tylsää.
No, tarvii sit koittaa kyhätä joku Youtubejuttu aiheesta kun tässä kerkeää.

Kaveri näki windoze-laitteellaan, eli IG sorsii Linux -käyttäjiä???

Mutta juu, ainakin videoita voi katella tälläkin ja eikai ole pakko tilaajaksi ryhtyä? ;)

Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 21.04.2021, 14:16:18
Mjaa, lieneekö IG muuttanut jotain näkyvyysasetuksia.
Ny vaikuttas taas toimivan. Outoa.

Vaihdoin Truck apulaitteet F-body versioihin, ni sai tehtyä vähä nätimmin ylävesiletkun sekä ilmanoton. Laturi tippu alas ja ylävesilähtö muuttui aavistuksen verran.
https://www.instagram.com/p/CNxDWRvhYQt/

Sit tuli vitsillä puntaroitua erilaisia LS jatkoksi tehtyjä BMW ZF askejakin. Kaikissa öljyt sisällä ja kardaanin kumilimppu kiinni.
https://www.instagram.com/p/CNriqb5BAT3/
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 23.04.2021, 13:16:45
Tarvis kasata toi Volvon alkuperänen kitkalukkoperä. Mikäs tohon nyt olisi se öljyjen öljy? Redlinen heavy shock proof? Vai lieneekö ihan sama mikä LS lisäaineistettu öljy siellä on?
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: HammerDown - 23.04.2021, 18:33:17
Tarvis kasata toi Volvon alkuperänen kitkalukkoperä. Mikäs tohon nyt olisi se öljyjen öljy? Redlinen heavy shock proof? Vai lieneekö ihan sama mikä LS lisäaineistettu öljy siellä on?

Itellä pyöriny ihan Mobilin ja nyt Teboilin LS:t ja hyvin on pitänyt.

Tosin mulla ei olekaan kasipataa kurmottamassa voimansiirtoa... ??? :D
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 09.05.2021, 17:26:45
Nojuu, Redlinen 75W90 liemet tonne tuli kipattua lukon asentelun yhteydessä. Samalla selvisi miksi välitykset tuntui vähän lyhyehköiltä ja auto melko pirteältä: perävälitys on 4.1. Luulis jaksavan piippaa roskisrenkaita ihan ok. Vielä kun saisi aikaseksi varata dynoajan, ni vois päästä joskus ajamaankin.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: HammerDown - 09.05.2021, 19:11:43
Pitäs itekki räknätä joskus tuo oma välitys, matka-ajoon nykysellään ihan bueno, mutta rajoittaa vähän takarattaiden kokovaihtoehtoja, ettei kasva kokonaisvälitys nurkkapyörittelyyn turhan pitkäksi. :-\
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 17.05.2021, 09:58:59
Mites väki on tehnyt näihin kardaaneja? Vakiokardaanin löytäminen vaikuttaa kokolailla mahdottomalta, ni millasia toteutuksia on tehty?

Oho. Empä olis arvannu, et tommonen m47 jatkona ollut vakiokepakkokin lopulta löytyy. Kiva juttu. Holley 302-2 öljypohjan ja gs5-39dz askin kans tommonen kepakko on bolt-on ihan vakiomitassaan. Varmasti sopivan mittanen myös S5D-320Z kanssa. gs6-37dz askia käytettäessä siitä tarvii lyhentää noin 60mm pätkä pois.

https://www.instagram.com/p/CPQ6cp4hj_0
Tommonen takatukivarsikepakko tuli jumppailtua paikoilleen. Jumppa on ehkä kyl väärä sana, koska asentelussa ei tarvinu edes kirosanoja. Tympein homma oli kaivaa korin puolelta etupäästä polyuretaanpusla pois ja laittaa ton kepakon mukana tullut jäykempi urtsipusla sen paikalle. Perän kardaanikulmaahan tolla voi säätää, ni heitetään ny taas kerran yks retorinen kysymys; Millasille kardaani-/pinjonikulmille näitä periä on sihtailtu?
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: anone - 26.05.2021, 13:48:07
Kulmaan en osaa kommentoida, mutta kun saat ajoon, kerrohan miltä tuo tuntuu verrattuna vakioon? Jyriseekö hirveästi kajuuttaan?
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Huikkoster - 26.05.2021, 14:21:51
Eikö se lähtökohtaisesti pidä olla samassa kulmassa kuin vaihdelaatikon laippa? Jos lootan laippa osoittaa alaspäin ja akselin vaakasuoraan niin ristinivelet ei toimi oikein.

Tässä erittäin havainnollinen video.
https://youtu.be/gmV4qwLfOMY
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: puliukk0 - 26.05.2021, 20:54:10
Eikö se lähtökohtaisesti pidä olla samassa kulmassa kuin vaihdelaatikon laippa? Jos lootan laippa osoittaa alaspäin ja akselin vaakasuoraan niin ristinivelet ei toimi oikein.

Tässä erittäin havainnollinen video.
https://youtu.be/gmV4qwLfOMY

Kardaanin laippojen kulmat pitäisi olla kyllä juuri niin, että toinen kompensoi toisen...

Paitsi jäykällä taka-akselilla otetaan hieman ennakkoa, koska (kevyessäkin) vedossa se akselin kulma yleensä muuttuu.
Itse kardaani ei myöskään saisi olla samassa kulmassa kallellaan kun laipat, muuten neulat eivät pyöri nivelissä. Mutta tämä lähinnä vaikuttaa vaan aikaisena kulumisena.

Eli oikeasti se aski on -2 alas, kardaani -1 alaspäin ja perä +2 ylöspäin. Siihen voi sen inan perää muuttaa, että vedossa olisi tuossa +2 asteessa.
Silloin olisi täydellinen mihin tavoitella, todellisuudessa jos saat alle 2 asteen eron tuntuu toimivan.

Näitä hetken vängäneenä jenkki ukon kanssa, kun väitti kardaanin kulmissa olevan ongelmaa vaikka etupätkä kardaanista oli 0.52mm hitsattu vinoon.
Uusi kardaani tulossa takuuna... ::) :D

EDIT: Kaksiosaisessa ihan sama idea, etupätkä on vaan yleensä suorana jos hardykiekolla.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 27.05.2021, 15:37:44
Kulmaan en osaa kommentoida, mutta kun saat ajoon, kerrohan miltä tuo tuntuu verrattuna vakioon? Jyriseekö hirveästi kajuuttaan?
En oo koskaan ajanut vakio 740, ni en osaa arvioida jyrinöitä. Eiköhän siitä joku ääni kantaudu koriin, kun akselin päässä on uniballit ja korin puolella melkosen jäykkä uretaanipusla.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: anone - 31.05.2021, 15:10:09
Niin siis ei toki verrattuna täysin vakio 740:aan, vaan millainen muutos tässä korissa tulee kun vaihdat tuon sen vakiotukivarsihässäkän tilalle. Itse vähän miettinyt tuollasen laittoa, mut ihan tolkutonta jyrinää en kaipaisi vaikkei vakioauto ole täälläkään.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 31.05.2021, 21:53:12
Niin siis ei toki verrattuna täysin vakio 740:aan, vaan millainen muutos tässä korissa tulee kun vaihdat tuon sen vakiotukivarsihässäkän tilalle. Itse vähän miettinyt tuollasen laittoa, mut ihan tolkutonta jyrinää en kaipaisi vaikkei vakioauto ole täälläkään.
Tiedän yhden takavetovolvo-expertin ja oon luvannu sille koeajon takarenkaineen. Tarvii ottaa siltä kommentit aiheesta täs kesällä :D
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 12.06.2021, 20:29:50
Nojuu, tuli puntaroitua sit rautalohkon kanssakin toi laite. Ei niin yllättäen keulapaino muuttui noin lohkon painon verran. Takaa ny oli sit puntarit ristissä, mut eipä sillä ollu niin väliä. Vaihtui tos samalla penkki, ratti, vaihteisto ja taka-apurunkohäkkyrä. Penkillä ja ratilla sai kivasti korjattua alunperin kokolailla huonon ajoasennon aika hyväksi. Harmitti vaan, kun ruottalaisten myymät penkin kiinnitysraudat on tehty 460mm etäisyydelle toisistaan ja penkki on 405 leveä. Tarvii nyhjäillä fylliä väliin.
https://www.instagram.com/p/CQBg0bghirL/

Vihdoinkin sai kunnollisen jakkaran ja ratin kiinni. Alkuperäinen pappa-ajoasento on kyl jotain aivan paskaa.
https://www.instagram.com/p/CQbzSK_hfJH/

Juhannuksen kunniaksi tuli käytyä ajamassakin. Melko lyhyeksi se sit jäi, kun jo ekalla vedolla moottorin öljynpaine tippui nollaan. Siihen asti oli kyl kivaa ja moottori sekä voimansiirto tuntui todella hyvältä. Saapahan nähdä mihin noi öljynpaineet sitten katosi. Koneen sisällä ne kuitenkin pysyi ja ihan nopea romahdus se nyt ei kuitenkaan ollut, kun tiputus normaalipaineesta nollaan kesti minuutin.
https://www.instagram.com/p/CQlOeXEBpLy/

Sai sieltä Kaanaalta ny sit yhen lyhyen videopätkän. Nuotti vaikuttaa ihan ookoolta.
https://www.instagram.com/p/CQnaVGwhyu4

Nojoo. Avasin venakopat ja kolmosen imukeinu oli pyörinyt auki. Kiristin sen ja sit löytykin öljynpaineet. Sinällään merkityksetöntä, kun öljyt on jo metallinhohtoa ja kuparihippuja. Eli ainakin laakerit on soseena. Ei varsinaisesti yllättänyt yhtään, kun moottori oli käynnissä 0bar öljynpaineella noin minuutin. Huippulia hommelia.
https://www.instagram.com/p/CQp3Hn8hd2e/

Josko sit tästä nykyisestä koneesta kannet ja kellariksi nurkista löytynyt osakasa. Kattelee nykyisen koneen laakerit joskus ja toivoo et se hoituis niiden vaihdolla kuntoon. Omissa nurkissa ei oo työkalua nokkalaakereiden vaihtoon, niin lienee nopeempaa tehdä uusi kellari.
https://www.instagram.com/p/CQthXtKNJu0/

Nojoo, sit uuden padan tekoon. Kiristelin kuskinpuolen kantta paikoilleen, ni yhden kannenpultin kohdalla kuulu sit paukahdus ja koneen alle tippu alumiinin palanen. Lohkostahan se irtos. Joo, olin töhäyttäny paineilmalla pultinreiät puhtaaksi ja pultti ei ollut liian pitkä. Vähä sit tiivistesilikonia pultinvarteen, just in case, ja paska nippuun. Sikälimikäli touhua vertaa historiatietoihin, ni ei tälläkään moottorilla kuitenkaan ajeta kauaa. Lohkosta puuttuva hippunen ei siis vaikuta asiaan mitenkään. Huomenna jyvä keulalle ja käyntiin.
https://www.instagram.com/p/CQ_LvQ1tFnI/

Nojoo, Rockauton 3pv toimitusaika sitten venyy viiteen päivään ja puuttuvat osat pitäisi olla huomenna käsillä. Onneks ne ny on vain öljyfilsu ja kampuran asentoanturi, ni muilta osin koneen saa jo starttikuntoon. Kaippa sen saa huomenna käynnistää. Sen jälkeen saakin purkaa vanhan koneen ja katsoa löytyykö sieltä mitään syytä tuholle.
https://www.instagram.com/p/CRCLGe1tboY

Näimpä juuu, ei tarvinu starttaa. Dampperi irti vanhasta koneesta ja heittämällä uuteen pataan. Ei ihan. Dampperi hirtti kampuraan kiinni aivan vitusti noin 10mm ennen pohjaamista. Eikä liikkunut käsilläa olevilla työkaluilla tasan tarkkaan mihinkään. Onneksi jonkun tunnin jälkeen löytyi lainatyökaluja sen sit sai irti. Perussettiä ettei bolt-on osat ole välttämättä bolt-on. Se vaan on kovin turhauttavaa.
https://www.instagram.com/p/CRFJDV5tPyz

Hiomapaperilla ja WD40 kampuralle sekä dampperille. Sit jotain locktiten liimaa väliin liukkariksi ja romut nippuu. Ilman tulppia sai nätisti startilla öljynpaineet ylös, mutta startti jäi suorittamatta. Taitaa olla akku kuollut.
https://www.instagram.com/p/CRHMqUztXIw

No, sentään pääs ajamaan. Moottorista kuuluu semmonen kuiva säklätys ja se ei kadonnut muutaman kilometrin lenkin aikana. Tais olla ihan onnistunu moottorin kasaus.
https://www.instagram.com/p/CRJoljkt1fA
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 28.07.2021, 20:02:16
www.v8only.com toimitti vakiota lyhemmät BTR:n tönärit. Muut vaa sanoi "ei oo hyllyssä ja ei pysty tilaamaan". Ompaha ny sit oikeen mittaset kepakot venttiilikoneistossa. Jee.

https://www.instagram.com/p/CR4LmyJtosX

Nojuu, Loppuviimein oikean mittaiset sukkapuikot eivät poistaneet koneen ylimääräistä ääntä. Vaihdoin sit toisen moottorin keulalle ja heitin ton napsuttajan nurkkaan odottamaan purkuvuoroa. Nyt tekniikka vaikuttaisi toimivan taas ja huomenna Pesikselle kokeilemaan mitä tarvii seuraavaks muuttaa tai korjata.

Makosa streetoboysin päivällä käyty ja oli kyl kiva. Ihan hitosti autoja radalla ja hyvä meininki kaikin puolin. Harmi kun omat ajot loppu sit vetarin stefan vuotamiseen jo kahden rengasparin jälkeen. Hävis kyl jarrutkin melkeen kokonaan jostain syystä, oli vähä lämpöongelmia, kuskinpuolen pyyhkijän varsi hajos jo menomatkalla ja en oo ihan varma onko toi moottori ny aivan täysin pelissä mukana. Pikkujuttui, mut kuitenkin ajamalla Pesikselle ja takas. Hyvä retki ja auto vaikutti ihan semi-ookoolta ajettavalta.
https://www.instagram.com/p/CTtrZVuIBG5

Todistettavasti kävin radalla. Olipa kiva, et edes yhden kuvaajan kameraan tarttu tämäkin.
https://www.instagram.com/p/CTwUArvoWOg/

Jännä. Huomasin, et kytkinkopan sisältä valuu öljyä. Aiheeseen enemmän perehtyneet tuumas, et kannattaa kokeilla käyttää ilman öljykorkkia. Kokeilin ja öljynvaluminen loppui. Ilmeisesti noi vakiohuohotuslähdöt on venakopissa jotenkin tukossa, ni tarvii tehä sit öljykorkkiin lisähuohotus ja homma rokkaa. Ihme voodoota, mutta kivan helppo fiksi kerrankin.

Lapuan drift madnessissa käyty ja saldoksi jäi kaksi ajettua rengasparia. Ohjausmuutokset tuntuu normaaliajossa aika paskalta, mut kylki  edellä mentäessä ihan ok. Ensimmäinen rengaspari meni ihan kivasti ja niin myös toinen. Kolmannella kuului varikolla takaa pamahdus ja akseli kääntyi vinoon. Apparin puolen taka-alatukivarren korinkiinnityksen pinnapultti oli poistunut paikalta ja homma oli siinä. Onneksi siinä samalla oli mennyt korinpuolen kierrekin paskaksi, ni sai puljaa romun trailerille ja lähtee pois. Varsin vähän taas kerran sai ajaa ja kasa on rikki. #goodtimes
https://www.instagram.com/p/CURz4xyoZcO/

Onneksi kadonneen pinnapultin sai korjattua helposti. Porkkanaterällä reikää takapenkin alle ja pudotti uuden pultin koloon. Jesssssss.
https://www.instagram.com/p/CUXzUIBo-Cu/

Näkyi vähäinen ajaminen jääneen pariin kameraankin. Kiva juttu.
https://www.instagram.com/p/CUb1wlZIaGu/

https://www.instagram.com/p/CVICspPoFc3/
Tukivarren korjauksen lisäksi ei tullut tehtyä kuin kaasupolkimelle stoppari ennen Makosastreetoboysin 16.10. Kaanaan season enderiä.
Lämppärin puhallin lopetti toimintansa ja se oli vähän ikävä juttu, kun välillä satoi vettä. Ei tuolla mökissä oikein kierrä ilma ja lasit on melken samantien huurussa. Sit tuli loppupäivästä hipastua vähän kaidetta, mut se ny ei haittaa mitää. Kiva oli päästä ajamaan ja auto toimi.

https://www.instagram.com/p/CVNRHa_okfl/
Mukavana yllärinä löytyi ratailujen jälkeen pari kuvaakin netistä. Superjees, että jotkut kuvaajat viitsivät ottaa kuvia myös näistä vähemmän savuavista ja ulkonäöltään tuhnummista laitteista.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 25.10.2021, 08:03:03
Tuli tehtyä lyhyt videopätkä Kaanaan ajeluista. Ei se nyt ole tuotannoltaan ihan Renny Harlinin Deep blue sean tasoinen spektaakkeli, mutta olen silti suht tyytyväinen.

https://www.youtube.com/watch?v=YhBS8gPepLQ
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: bolinder - 27.10.2021, 20:17:17
Makea  :) kiitos tällaista piristää aina  O0
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 30.10.2021, 14:03:08
Kiitos. Mukava saada palautetta.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 03.12.2021, 20:12:18
Onko jossain ohjeita 740 lämppärin kennon vaihtoon?
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: HammerDown - 03.12.2021, 22:25:34
Onko jossain ohjeita 740 lämppärin kennon vaihtoon?

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=141.0
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Volvomies89 - 03.12.2021, 23:21:07
Jos ei ole ilmastointi malli niin helppo homma.
Kaasupoljin irti ja lämppärinhana tulipellistä sekä toinen nesteletku ja joitama pieni torx ruuvi irti kannesta mikä pitää kennoa paikallaan, sitten vaan vetää pois  vanhan .
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: TVS - 03.12.2021, 23:31:08
Tuo on ECC:llä. Tuumasinkin että voi aloitella irrotteleen etupenkkei  :D
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 04.12.2021, 12:27:45
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=141.0
Jesss, hyvät ohjeet. Kiitos!
Pääsee preppaileen kasaa talvi-/jääratakuntoon. Etupää vaikuttaa jotenkin ahtaalta renkaiden kääntymisen kannalta, kun mkm-kääntöpaloilla ja 205/55/16 renkaallakin ottaa kiinni runkopalkkiin. Ei tämmöseen taida saada mahtumaan 16" piikkipyöriä ilman lokasuojien ja/tai runkopalkkien työstöä?
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Volvomies89 - 12.12.2021, 10:51:15
Ongelmitta itellä mahtui 16" piikit pyörimään omassa 740 jossa -40mm jouset edessä. Tosin mulla on vakio mittaiset kääntövarret.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 30.12.2021, 09:40:44
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=141.0

Näillä ohjeilla tosiaan irtosi kenno lähes kivuttomasti. https://www.instagram.com/p/CYE8WAWozX2/
Hankalinta oli löytää pömpelin ja kojelaudan välissä olevat kaksi tai kolme ruuvia, kun sinne näki vähän huonosti. Tänään sit uutta kennoa paikoilleen ja sen jälkeen pääseekin ihmetelemään miten piikit saa pyörimään etupäässä.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: J4nne_ - 30.12.2021, 19:13:29
Ite jätin suosiolla ne pari ruuvia laittamatta takasin kun jouduin vastaavan operaation tekemään. Voimasanojen tarve vähenee radikaalisti ensikerralla  ;D

Tuossa hommassa pitkät hermot ja näppärät sormet on kyllä ykkösjuttu.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 01.01.2022, 11:25:36
Nojuu, eipä ollu sit lämppärinkenno ainoa mikä oli jäätynyt halki. Bonuksena; lohkokin on halki.
Hippusen verran harmistuttaa.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: HammerDown - 19.02.2022, 15:49:26
Kysäisin eilen konttorilla noista akselimassoista, ja sain tietokannasta tulosteen, jossa on ilmeisesti otteeseen merkatut massat sekä Valmistajan sallimat massat. Noiden puitteissa ilmeisesti pelataan tämän painonnousun kanssa?
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 01.03.2022, 14:47:37
Jeee, vuosileima haettu. Ehkä eniten jännitti, et pelaako kaikki takavalot leimalla. Kyl ne sit pelas. Kivahomma.

https://www.instagram.com/p/Caj8UyZIi_I/?utm_medium=copy_link

Juu, niillä painoilla sitä puljaillaan.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 19.04.2022, 11:14:35
https://www.youtube.com/watch?v=YhBS8gPepLQ

Tuli tos mietittyä ohjausjuttuja ja viime vuoden ajeluja. Millasilla palikoilla ton ohjauksen saisi hyväksi? Noilla ruotsin halpis-ackerman-nollaus palikoilla renkaat kääntyy ihan ok ja etupää ei jarruta käännettäessä, mut normaalissa ajossa se on ihan paska. Tuntuu semmonen ihme pykälä jossain kohtaa ohjausta. Toki noillakin joutui rajoittamaan kääntyvyyttä, kun renkaat otti runkopalkkeihin mut se ny o sivuseikka. Enemmän häiritsi toi normaalin ajon huonous.

Ajatuksia tai ideoita?
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 24.05.2022, 22:44:35
Nojuu, eihän noihin ohjausjuttuihin tullut tällä foorumilla mitään ajatuksia tai keskustelua. Facessa jotain. Kaikki ajaa laikatuilla vakiojousilla ja 100% stokkipalikoilla, ni mitäpä siinä onkaan keskusteltavaa :D

Otin kuitenkin volvon liikennekäyttöön ja kävin ajaa. Josko seuraavaks kävis pyöräyttää hetken aikaa dynorullia ja sen jälkeen radalla. Ainakin ajatuksena ihan jees.
https://www.instagram.com/p/Cd8uffEIpum

Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: V70 2.5 - 26.05.2022, 16:54:08
https://www.youtube.com/watch?v=YhBS8gPepLQ

Tuli tos mietittyä ohjausjuttuja ja viime vuoden ajeluja. Millasilla palikoilla ton ohjauksen saisi hyväksi? Noilla ruotsin halpis-ackerman-nollaus palikoilla renkaat kääntyy ihan ok ja etupää ei jarruta käännettäessä, mut normaalissa ajossa se on ihan paska. Tuntuu semmonen ihme pykälä jossain kohtaa ohjausta. Toki noillakin joutui rajoittamaan kääntyvyyttä, kun renkaat otti runkopalkkeihin mut se ny o sivuseikka. Enemmän häiritsi toi normaalin ajon huonous.

Ajatuksia tai ideoita?

Ei mulla ainakaan noilla Ackermann palikoilla ohjaus mitenkään pykällä, tolppina classicsweden coilit.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 19.06.2022, 19:28:03
https://www.youtube.com/user/elceimo/videos

Ens viikonloppuna sit Volvolla Kaanaaseen ja siitä vois sit touhustella seuraavan videon Youtube kanavallekin. Sen verran OK kondiksessa toi laite vaikuttaisi olevan, et melko pienillä neppailuilla se on ratailukunnossa. Kytkinpolkimelle stoppari, kuskille kuppipenkki ja käsijarrun herkistely taitaa olla listalla eli ei juuri mitään.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 26.06.2022, 22:01:27
https://www.instagram.com/p/CfO_7aGIBvn

Ja lyhyt videopätkäkin https://www.instagram.com/p/CfSAcuToVr1/

Olipa jees Kaanaan juhannusretki. Autoja oli paikanpäällä ehkä ihmeenkin paljon, vaikka Drift madness kekkerit siirtyi Oulusta Pesämäelle. Lukumääräisesti autoja oli ehkä ~10 eli radalla oli kyllä tilaa.
#740LS oli outo laite, kun siihen tarvi vaan vaihtaa renkaita ja vähän jäähdytellä. Imulämmöt hiipi pikkuhiljaa 65c varorajaan ja sen jälkeen vedenlämmöt kiipesi 110c, ni siinä kohtaa oli hyvä pienen ratajäähdyttelyn jälkeen ajaa varikolle. Molempiin olisi varmaan jeesannut, kun olisi ottanut konepellin pois. Se tosin ei ole optio, kun auto ilman konepeltiä näyttää romulta ja se ei sovi.
Käsijarrusatuloista on varmaan sylinterejä jumissa, kun käsijarru ei sit radalla toiminutkaan yhtään. Ilmaaminenkaan ei auttanut asiaan, joten tuli ajeltua sit ilman käsijarrua. Eipä sitä olisi sinällään tarvinutkaan kuin tornimutkan entryssä.
Etupää oli ihmeen hyvä. Erikoista, että viime kesänä noilla samoilla kääntöpaloilla oli ohjauksessa outo pykälä ja nyt sitä ei ole. Haritusta tuli laitettua silmämääräisesti ennen ratailua "jonkun verran" ja se tuntui ajossakin ihan ookoolta, ni ei tullu sit säädeltyä radalla mitään pyöränkulmia sen enempää.
Seuraaville ratailuille tarvii toteuttaa jonkinlainen cool-air-intake-hässäkkä, et saa imulämpöjä alaspäin sekä vesisumu syylärille. Ehkä pitäs noi käsijarrusatulatkin tsekata, et ne toimii. Josko sitä heinäkuussa pääsis käymään Pesiksellä, kun se himottelisi aika paljon.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Lankku - 28.06.2022, 16:00:21
Meinasitko käydä kesämiitissä ulkoiluttamassa? Vaikkei Ahvenistolla pahemmin luisutella saakaan :D
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 28.06.2022, 23:07:50
Meinasitko käydä kesämiitissä ulkoiluttamassa? Vaikkei Ahvenistolla pahemmin luisutella saakaan :D
Millo tommonen on? Eihän Ahvenistolla taida olla luisuttelukieltoa.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Lankku - 29.06.2022, 00:01:10
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=133205.0

Ahvenistolla ei varmaan yleisesti, mutta kesämiitissä ei ole ennenkään (tahallista)driftailua sallittu.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 29.06.2022, 14:00:07
Tarviipa katella tulisko lähdettyä, kun se nähtävästi on vasta 7.8. Driftauskielto kuulostaa hieman väsyneeltä pussihousuilulta.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 05.07.2022, 12:50:12
https://www.youtube.com/shorts/OxW-7lJEISc

Youtubessa muutaman sekunnin pätkä. Vielä kun löytäisi parin penkalla olleen kuvaajan kuvia, ni vois tehä Youtubeen pätkän missä olisi jotain muutakin kuin onboard kuvaa.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 17.07.2022, 11:40:31
Tuli poikettua Opel Club Finlandin summerpartyillä kiihdyttelemässä. Sehän meni mukavasti, kun paras aika oli 12.82 ja loppunopeudeksi tuli 180kmh. Renkaiksi tuli pistettyä jotkut 225/45/17 Sunfullit 1.5bar paineella, ni 60´ajaksi tuli sit 2.174. Kivaa oli ja neljästätoista vedosta kuusi kappaletta oli 12 sekunnin puolella.

https://www.instagram.com/p/CgFUyEVoOAu/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 19.07.2022, 12:39:07
Lyhyt videopätkä juhannuksen Kaanaan ajeluista:

https://www.youtube.com/watch?v=eBAtO8vNv2A
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Divi - 19.07.2022, 14:39:24
Driftauskielto kuulostaa hieman väsyneeltä pussihousuilulta.
Tuo liittynee siihen että kesämiittejä pidetään todella minimaalisella talkoolais määrällä. Jos olis innokkaita tarjolla radan varteen liputtamaan, rataa putsaamaan yms yms niin asia vois ehkä olla toisin?
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 25.07.2022, 15:18:57
https://www.instagram.com/p/Cgbdm3KII5i
Video-otos kiihdyttelystä.

Tuo liittynee siihen että kesämiittejä pidetään todella minimaalisella talkoolais määrällä. Jos olis innokkaita tarjolla radan varteen liputtamaan, rataa putsaamaan yms yms niin asia vois ehkä olla toisin?
Niin kai. Onneksi noita HöntsäD päiviä on melko paljon muutenkin.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Ribbe - 26.07.2022, 14:41:19
Tuo liittynee siihen että kesämiittejä pidetään todella minimaalisella talkoolais määrällä. Jos olis innokkaita tarjolla radan varteen liputtamaan, rataa putsaamaan yms yms niin asia vois ehkä olla toisin?
Kielto on monesti ollut myös radan puolelta jos oikein ymmärtänyt, pitäisi olla harjakoneet millä saisi puhdistettua jos lipsahtaa.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: R70AWD - 26.07.2022, 15:37:17

Niin kai. Onneksi noita HöntsäD päiviä on melko paljon muutenkin.

Tuota "höntsä" sanaa kuulee nuorison suusta toisinaan ja puhutaan "höntsä" driftistä, mutta selventäisikö joku mitä se tarkoittaa ?  Kalkkis ei ymmärrä :o
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 31.07.2022, 11:00:48
Tuota "höntsä" sanaa kuulee nuorison suusta toisinaan ja puhutaan "höntsä" driftistä, mutta selventäisikö joku mitä se tarkoittaa ?  Kalkkis ei ymmärrä :o
Sitä et mennään radalle pitämään hauskaa luisuttelun merkeissä. Harvemmin on mitään kisaa, mut semmostakin voi olla. Voi ajaa itekseen tai tandemia taikka pidemmissä letkoissa. Ei oo nii vakavaa hommaa.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 10.08.2022, 17:27:43
Mietin tekisikö tästä Volvon LS swappaamisesta jonkun youtube pätkän, mutta kannattaako semmosta tehdä 38 kanavan tilaajalle?

https://www.youtube.com/user/elceimo

Tarvis varmaan tämänkin asian suhteen vähän aktivoitua syksyn mittaan. Johan tässä on Youtube kanavan kokokin lähes tuplautunut liki puolessatoista vuodessa :D

Josko tommosen Youtube pätkän tekisi sen jälkeen, jos kanava joskus saavuttaa yli sata tilaajaa.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 21.08.2022, 22:33:29
Lauantaina tuli poikettua Lapualla Makosan HöntsäD päivällä.
Eka siinä sain ihmetellä hetken aikaa flektin toimimattomuutta ja syylärin vesisumusysteemin kytkentää, mut ne ku sai toimimaan ni loppupäivän saikin ajella vailla lämpöongelmia. Keli oli suht kova, ku lämmintä oli se yli 25c. Päivän saldo oli 10 rengasta sileeks ja auto ehjänä trailerille.
Etukäteen mietin, et pitäisiköhän ruuvata lisää haritusta etupäähän kun Kalajoen ajoretkelle sitä tuli vähennettyä. En huomannut oikeastaan mitään eroa auton käytöksessä, vaikka edessä on nyt silmämääräisesti haritusta/aurausta tosi vähän. Kai sen vois mitalla sohia, et paljonko siellä on ja mitä, mut ei tunnu ajoon vaikuttavan oikeastaan mitenkään.

Pari kuvaajaa oli radan varressa ja yksi otti tämmösen mestarivalotuksen:
https://www.instagram.com/p/Chgw8v5I-kL/
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 25.08.2022, 21:06:02
Tosi lyhyt video viime lauantailta :)

https://youtube.com/shorts/UopFvtvH5fc?feature=share
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 26.08.2022, 11:27:25
Lapualta toinenkin ihan hiton hyvä kuva:

https://www.instagram.com/p/ChjnHsuoKAy/
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 29.08.2022, 11:32:57
Lauantaina pääsi ajaamaan Pesikselle Opel 60´s & 70´s clubin ja Opel Club Finlandin yhteispäivälle. Ajoaikaa oli paljon ja autoja melko vähän, ni radalla ei ollut ruuhkaa. 14 rengasta sileeks ja auto ehjänä takasin trailerille. Hyvä setti.


Ja taas oli kuvaajia radan varressa:
https://www.instagram.com/p/Ch1iTSADLWz/
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 09.09.2022, 17:38:49
Ja videota Pesiksen ajamisesta.

https://www.youtube.com/shorts/PAVfmNIU6t8

Drifting vuorolla oli mun lisäksi ajamassa yksi Mersun V8 varustettu B omega, ni oli oikeesti melko tyhjä rata ajaa :D
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 05.10.2022, 09:34:08
Vähän siinä ja tässä tarvisko reilun viikon päästä käydä vielä Makosan Season enderillä Kaanaassa. Pitäs tarkistaa rengastilanne, mut auto ny ois käsijarrua vaille vetokunnossa. Käsijarrussa on kyl joku outo homma, kun se ei pidä ensimmäisellä nykäsyllä mitään. Ilmaa ei ole ja satulat on herkistelty, ni kyl sen kuuluis toimia.

https://www.youtube.com/watch?v=eBAtO8vNv2A

Nojuu, jäi sit loppuviimein lähtemättä Kaanaaseen. Josko sit ens kesänä olis jotain ajojuttuja. Piikkipyörät tuli myytyä pois jo viime talvena eikä ne mahdu edessä kääntymäänkään niin melkeen vois tuuppaa auton säilöön johonkin katon alle ja palata aiheeseen jakkahan lumet on sulanut.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 18.11.2022, 22:58:20
Kippas kappas. Tommonenkin some:
https://www.tiktok.com/@saabelgarage

Joskin ehkä toi #740LS tarinointi on luontevampi tehdä YouTuben puolelle. Siellä ny sentää on jo 95 tilaajaa, ni ehkä videotuotos ei menisi täysin hukkaan.
https://www.youtube.com/@SaabelGarage/
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 29.11.2022, 08:49:33
Saakohan jostain uusia etuvastuspaketteja näihin 740 automaatti-ilmastointeihin?
Ihan vaan, koska ostoilmoituksilla ei tunnu löytyvän yhtään mitään. Vai onko näihin soviteltu jotain IKH traktorin lämmityslaitteita tms?
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Jambo - 29.11.2022, 16:45:01
Saakohan jostain uusia etuvastuspaketteja näihin 740 automaatti-ilmastointeihin?
Ihan vaan, koska ostoilmoituksilla ei tunnu löytyvän yhtään mitään. Vai onko näihin soviteltu jotain IKH traktorin lämmityslaitteita tms?

Olisko vaan se lämpösulake mennyt jos kokonaan mykistyny alemmat nopeudet, joskus ihan vaan korvannut sen hyppyjohdolla.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 29.11.2022, 18:06:19
Mykisty kaikki nopeudet :( Ensin vaihdoin puhaltimen moottorin ja eihän se tietenkään auttanut yhtään mitään.
Missä tommonen lämpösulake on?
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Jambo - 29.11.2022, 23:24:22
Mykisty kaikki nopeudet :( Ensin vaihdoin puhaltimen moottorin ja eihän se tietenkään auttanut yhtään mitään.
Missä tommonen lämpösulake on?

Siinä esivastuksessa itsessään on semmonen ns. normaalin vastuksen näköinen komponentti. Jos se ei yleismittarilla kokeillessa piippaa niin se on vainaa. Ainakin tähän mennessä on ollut kaikissa 7/940:ssä mitä olen lämppärin esivastusta käyttänyt irti
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: TVS - 30.11.2022, 21:51:50
Siinä esivastuksessa itsessään on semmonen ns. normaalin vastuksen näköinen komponentti. Jos se ei yleismittarilla kokeillessa piippaa niin se on vainaa. Ainakin tähän mennessä on ollut kaikissa 7/940:ssä mitä olen lämppärin esivastusta käyttänyt irti
Tässä vaan on ECC niin ei oikein etuvastuksen vaihto olekaan vaan etuvastuksen näkönen osa.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 11.12.2022, 17:25:39
Riemukasta. Vihdoinkin löytyi etuvastushässäkkä ja vielä ilmastoinnin käyttöpaneelikin. Ompas hienoa, kun puhallin sekä lämmönsäätö toimii taas.

https://www.instagram.com/p/CmCEdxItzdp/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 16.12.2022, 19:58:25
Mietin tekisikö tästä Volvon LS swappaamisesta jonkun youtube pätkän, mutta kannattaako semmosta tehdä 38 kanavan tilaajalle?
Tarvisko siinä olla jotain muutoskatsatusjorinaakin?

https://www.youtube.com/@saabelgarage
Ai hemmetti, puolessatoista vuodessa Youtube kanavan tilaajamäärä on räjähtänyt yli Sadan! Jossain vaiheessa mietin, et jos tommosen rajan yli sattuu pääsemään ni sittenhän pitää tehä tommonen auton esittelypätkä. Tarviipa alkaa suunnittelee vähä enemmän tosissaan tätä videototeutusta.

Tossa nyt on kuitenkin tähän asti toteutetut Volvo videopätkät yhdessä näppärässä soittolistassa:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLM9sBEesrgXbT8XcVi9qz892wX8ie4TQD
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 25.03.2023, 13:10:25
Kuulema kesäkin iha kohta. Piti sit ajaa Volvo talliin, et saa vaihdettua siihen käsijarrusatulat ja apparin etunurkan osat aavistuksen vähemmän huonoihin.

(https://keimo.kuvat.fi/kuvat/LeilaKadett/volvo%20ja%20kadett.jpg?img=smaller)
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 25.03.2023, 20:52:24
https://www.youtube.com/shorts/lLHPKDW-biU

Nojoo, reilun vuoden tota Kaanaan kaiteeseen kopsahtanutta valon ja puskurin vaihtoakin sai kypsytellä. Vaihto itsessään perinteinen puolen tunnin neppailu.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 10.05.2023, 22:35:58
Tulipa sit Volvo otettua takaisin liikennekäyttöön. Ihan hauska laite se on vieläkin. Sintterilevy tonne tarvis heittää ja laittaa eteen kääntöpalat, ni sit vois käydä jollain radalla sutimassa.
https://www.instagram.com/p/CsEm_ZYtpdp/?igshid=NTc4MTIwNjQ2YQ==

Youtuben puolelle tuli tarinoitua E85 juttua, kun tovi takaperin tuli avattua yksi vanha kuollut bensapumppu. Käyttäjävirhehän ton pumpun kohtaloksi oli koitunut.
https://youtu.be/kbW6MYwmnyg
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 14.05.2023, 23:12:43
Lauantaina tuli ajeltua Volvolla retki TTspeedin uuden päämajan avajaisiin ja sieltä Kaanaan Drift madnessiin. Madnessissa tuli poikettua pelkästään katsojana ja olihan siellä radalla muutama ihan hyvä vetonen laite. Vastamelukuulokkeilla saa ton 3000rpm@100kmh ajomelun mitättömäksi, mut mukitelineiden puute jäi aavistuksen verran häiritsemään. Onneksi tuo mukitelineharmitus on sen verran pientä ettei se vaadi akuutteja toimenpiteitä ja seuraava operointi lieneekin moottoriöljyn vaihtio.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 03.07.2023, 23:18:15
https://www.instagram.com/p/CuHnfcMNWg1/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Nojoo, ehkä näin kesäkelissä toi apparin valokehyksen sävyero on paremmin havaittavissa kuin synkempinä vuodenaikoina.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 15.07.2023, 23:05:36
Oli niin kiva kesäpäivä, ni piti sit kokeilla lähteekö kaikki tallin pihassa olevat kotterot käyntiin. Lähti. Kiva juttu.

https://youtube.com/shorts/oXKw5OZUxPU
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 20.08.2023, 11:48:47
https://www.instagram.com/p/CwIfU0jNgFp/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Tulipa käytyä Volvolla uudella Hyvinkään radalla. Hitto, että olikin hauska rata! Tonne tarvii lähtee toisenkin kerran. Ainoa pieni miinus oli käytännössä hiekkavarikko, mut eipä se ny kummosta vanerin palaa vaatisi et saa tunkin rullaamaan auton alla. Laiskalla ajamisella sai nätisti 14 pyörää sileeksi ja sen jälkeen vielä ajettua auton trailerille. Harmi, kun startti luovutti just ennen trailerille ajamista, mut se ny o suht helppo korjattava.
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 23.09.2023, 10:02:46
https://youtu.be/3zqhmQz9qJw?si=Y24ze4_HRyJhajns

Saimpa sit koostettua Hyvinkään retkestä lyhyen videopätkänkin.

(https://keimo.kuvat.fi/kuvat/volvonkansikuvakansio/2023%20hyvink%C3%A4%C3%A4%20kansikuva.jpg?img=small)
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 25.09.2023, 23:01:37
Pieni pörinäpätkäkin Hyvinkään reissulta. Aika hiljaseks toi sit kuitenki jäi 2x2.5" putkistolla joka yhdistyy yhteen 3.5" läpivirtaushuiluun ennen takapuskuria. Mieto nokkakin varmasti jeesaa hiljasuudessa.

#drifting #volvo #LSswap #LSx #exhaustsound #lsswaptheworld #saabelgarage Video: @GarageVLOGS - YouTube (https://www.youtube.com/shorts/tORqAvJ65c0)



Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 14.11.2023, 11:33:56
Volvo prepattu talvea varten eli pyöräytetty talvirenkaat alle. Saa ny nähä tuleeko talvella sit loppuviimein ajettua minkä verran, mut ompahan ainakin optio ajamiseen.

(https://keimo.kuvat.fi/kuvat/volvonkansikuvakansio/20231112_145400.jpg?img=smaller)
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 03.12.2023, 12:02:27
Noin vaan lähti käyntiin, kun ensin kaiveli esiin lumen alta :D Nojoo, helppohan se on käynnistää, ku o bensaa tankissa.

https://www.youtube.com/shorts/VIN-3FRra-w
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäisen katulaillisen LS swapatun Volvon esittelyvideo
Kirjoitti: Keme - 20.12.2023, 12:24:19
"nyt jo" tuli tehtyä koko auton läpikäyntivideo Youtubeen.

https://youtu.be/U-sDZHa2bXM

(https://keimo.kuvat.fi/kuvat/volvonkansikuvakansio/kansikuva1%20740LS%20%281%29.jpg?img=smaller)
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäisen katulaillisen LS swapatun Volvon esittelyvideo
Kirjoitti: Mepi - 20.12.2023, 20:21:04
Hyvä video oli! Pitkästä aikaa sellainen youtube pätkä jonka jaksoi katsoa kokonaan
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäisen katulaillisen LS swapatun Volvon esittelyvideo
Kirjoitti: Keme - 22.12.2023, 15:30:32
Hyvä video oli! Pitkästä aikaa sellainen youtube pätkä jonka jaksoi katsoa kokonaan
Mukava saada palautetta ja kun se vielä sattuu olemaan positiviista ni vielä kivempi!
Kiitos paljon!
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 21.01.2024, 14:56:28
Poikettu jääradalla kokeilemassa katunastoilla ajelua. Olihan se vallan kelpo viihdettä vaikkei toki vauhtia saanutkaan. Penkkaan tuli livettyä vain kerran, mut sentään koko auton verran :D

https://youtube.com/shorts/5ifzcZTRypc?feature=share
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 23.01.2024, 12:27:30
Jäi sentään kameraankin otos ajelusta. Lumen määrästä päätellen kuva on otettu penkkasukelluksen jälkeen :D

(https://ttmk.kuvat.fi/kuvat/2024/J%C3%A4%C3%A4rata+20.1.2024/487A3794.jpg?img=smaller)
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 28.01.2024, 13:15:56
Ja vähän tarinaa jäärataretkestä. Onneksi löytyi myös penkalta kuvattua videota, ni ei mennyt ihan pelkäksi selittämiseksi.

https://youtu.be/ned4mm-88UE?si=4h4nEcsdhBDmsy-f

(https://keimo.kuvat.fi/kuvat/volvonkansikuvakansio/Volvo%20j%C3%A4%C3%A4rata%20kansikuva.jpg?img=smaller)
Otsikko: Vs: #740LS Suomen ensimmäinen katulaillinen LS swapattu Volvo
Kirjoitti: Keme - 01.03.2024, 12:46:34
Tällä päivämäärällä tuli tasan kolme vuotta täyteen LS muutoskatsastuksesta.
Lyhyt yhteenveto kolmelta vuodelta;
- 100kpl sileäksi sudittuja renkaita
- 12.82@180kmh varttimaili
- Joku tuhat katukilometriä

Yllättävän hauska, mutta simppeli laite.