Autoracing  KL-varaosat

745 4.6T ja Turbo

  • 103 Vastauksia
  • 33334 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #30 : 11.10.2020, 21:04:44 »
Aluksi oli ajatuksissa HX40 Super, mutta tarttui kuitenkin toisaalta matkaan vähän ajettu HX35/40 Super #14 pakopesällä ja 60/60 siivillä. Kokeilee aluksi miten sen kanssa käy.

Väittäisin että turbiinin ja kompressorin suhde on väärä ja käy niin että turbiini menee tukkoon ja kompuraan jää reilu reservi. Lopputuloksena huono herääminen mutta silti ylhäällä tukossa.

Jos vielä mahkuja vaihtaa niin ota 55/60 tai 60/65 siivillä niin on siipien suhde mielekkäämpi.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #31 : 11.10.2020, 23:45:55 »
Pikkuvinkki, just laitoin tonne myynti-ilmotuksen vaaleesta puolinahkasisustasta jossa myös ovipahvit  ;)  On tosin sedanista...
Saisi olla ehjä kuskinpenkki.

Väittäisin että turbiinin ja kompressorin suhde on väärä ja käy niin että turbiini menee tukkoon ja kompuraan jää reilu reservi. Lopputuloksena huono herääminen mutta silti ylhäällä tukossa.

Jos vielä mahkuja vaihtaa niin ota 55/60 tai 60/65 siivillä niin on siipien suhde mielekkäämpi.
Olen ajanut tuolla turbolla vähän reippaammalla nokalla ja portatulla 531:llä varustetulla B230:lla. Siinä toimi todella hienosti, heräsi hyvin, jne.. Mutta kaikki vaikuttaa, nyt on pari eri nokkaakin mitä kokeilla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #32 : 14.10.2020, 21:14:18 »
Punnitsin männät, tapit ja veivit eikä niissä ollut suuria heittoja. Sen verran valikoin, että kootessa kaikki jäi gramman sisään. Nyt hiplasin ensimmäisen kerran kannen kanavia ja seetien ympärystää. Joutuuhan niitä vinguttelemaan jonkin verran jotta saa paremmat muodot. Mutta olihan se tiedossa, ettei ole kovin tarkkaa käsittelyä tehty aikanaan.

Otin viimein kuvankin "tärkeimmistä" osista.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #33 : 19.10.2020, 23:19:33 »
Tasottelin kannesta kanavat, kasasin sen ja säädin venttiilivälykset. Oli aika karkea jälki jätetty kanaviin ja pienet kantinpoistot siihen päälle.

Ensimmäisessä kuvassa kerkesin jo ottamaan seetinreunasta tavaraa. Jotain eroa kanavan pinnassa.



Hieman ollut hidasta edistyminen, tullut tehtyä kaverille 945 "T6" muutosta ja se on haukannut reilusti aikaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #34 : 21.10.2020, 00:17:55 »
Tarkastin ja säädin männänrenkaiden katkosvälykset ja kasasin pyörivät alakertaan. Tarttis vissiin hommata asennuskartio männille jos meinaa Wisecoita asennella enemmän. Öljyrenkaat on niin ohuet, että ne oli nopea syöttää asennusvaiheessa pyttyyn sormin ja käyttää puristinta ylempiin renkaisiin. Puristinkin ehkä jo vähän kulunut ::)

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #35 : 21.10.2020, 02:42:41 »
Voi tulla muikee ajettava tuosta vinokkaasta :) piikkipyörät sais jääradalla kyytiä ::)

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #36 : 21.10.2020, 17:01:57 »
Tarkastin ja säädin männänrenkaiden katkosvälykset ja kasasin pyörivät alakertaan. Tarttis vissiin hommata asennuskartio männille jos meinaa Wisecoita asennella enemmän. Öljyrenkaat on niin ohuet, että ne oli nopea syöttää asennusvaiheessa pyttyyn sormin ja käyttää puristinta ylempiin renkaisiin. Puristinkin ehkä jo vähän kulunut ::)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Mitkä välykset teit männänrenkaille, otitko huomioon, että eka renkaan katkosvälys tulisi olla vähän pienempi ja toisen renkaan välyksen vähän suurempi?

Itsellä männissä 0.70 ja 0.75mm välykset, 1.75mm ja 2.0mm männänrenkaat tarvii enemmän välystä, koska laajenevat enemmän kuin wisecoissa olevat ohuemmat renkaat.


Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #37 : 22.10.2020, 07:05:49 »
Mitkä välykset teit männänrenkaille, otitko huomioon, että eka renkaan katkosvälys tulisi olla vähän pienempi ja toisen renkaan välyksen vähän suurempi?

Itsellä männissä 0.70 ja 0.75mm välykset, 1.75mm ja 2.0mm männänrenkaat tarvii enemmän välystä, koska laajenevat enemmän kuin wisecoissa olevat ohuemmat renkaat.

Eiköhän kaveri joka on 20v rassannu näitä romuja niin tiedä mitä tekee toki tietenkin kysyä aina saa... :idiot2:

Nyt meet takas talliin ja tuot meille jotain konkreettista edistymistä siihen omaan projektiis ja sitten vasta jatkat täällä muiden neuvomista kiitos

Lisäyksenä otitko tuossa kommentissasi huomioon että lun tehdään pitkäiskua niin männällä on huomattavasti suurempi nopeus kun perusiskulla olevassa täten on todennäköisesti myös napsun paksummat nuo männänrenkaat toki riippuen mäntävalmistajastakin?!

Eiköhä wisecon ohjeen mukaan tehtynä luulis tulevan hyvät vai mitä muut on mieltä  ;)
« Viimeksi muokattu: 22.10.2020, 07:09:57 kirjoittanut ImportTuning »
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #38 : 22.10.2020, 15:39:32 »
Ainakin omassa moottorissa wisecon ohjeella laitettu katkos välykset eikä suomi24 ohjeen mukaan ja toimii :)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #39 : 22.10.2020, 16:35:31 »
"Hieman ollut hidasta edistyminen, tullut tehtyä kaverille 945 "T6" muutosta ja se on haukannut reilusti aikaa."
Tääkin kuulostaa jotenkin kovin arkiselta, kun Lankku kyseessä.
Siinä taas yks T6 muutos. :D

Kyllä se valmistaja tietää parhaiten, mitkä välykset toimii.
Usein ne on sen lisäks aika hyvällä toleranssilla, eli kestää väärinkäyttöäkin ilman et kone on samantien romua.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #40 : 22.10.2020, 22:55:39 »
Välykset on kaikilta osin kateltu Wisecon ohjeen mukaan. Ja vaikka kuinka olisi tehnyt, virheitä voi tottakai silti sattua.

Juho_, ja tuo on vielä semmonen pieni projekti sisältäen molempien tekniikoiden irrotuksen, purun, kutoseen uudet laakerit, veivit, kannen siistimisen ja muuta vastaavaa. Onneksi ei tarvitse sähköjä tehdä siihen ::)


Töiden jälkeen laitoin kampuran takastefan paikalleen, nostin alakerran pukkiin ja kasailin enimmät osat. Kanteen nokan stefa ja termari. Kannentiivisteen unohdin kotiin joten vaiheeseen jäi. En muista oliko lohkossa tullessaankaan kannen ohjuriholkkeja, mutta ne on hukassa. Nopeampi tehdä 16mm putkesta ohentamalla kuin käydä hakemassa sopivaa :P Toki tinakoneen holkit on 16mm. Turbon öljynpaineen haarotan öljynpaineanturilta jatkopalalla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #41 : 24.10.2020, 02:06:07 »
Nostin töiden jälkeen vanhan koneen pois, kasasin uuden ja laskin paikoilleen. Tein kannen ohjuriholkit(pylväspora ja hiontaa), siirsin joitakin ulkoisia osia vanhasta, laitoin liiman vanhan lohkolämppärin tiivisteen väliin ja muuta vastaavaa nysväämistä. Otin öljypohjan vanhasta, koska nurkissa ollut oli vähän kolhuilla ja tein turbon öljynpaluun kupeeseen. Kampiakselin vastapainosta ei oltu tehtaalla jätetty riittävästi pois ja öljypumppua joutui hiomaan vähän.



Kytkin oli aivan uuden näköinen Volvon teksteillä, samoin alavesiletku. Moottorintukikumitkin näyttää hyvin tuoreilta ja kone on kaukana etupalkista. M46 saa olla paikallaan siihen asti kunhan saan kateltua jos koottua yhden M90:n nurkissa olevista osista. Muutenkin tämä paketti on vasta versio 0,5.

Olisi ollut hyvä pestä konehuone kunnolla silloin kun tein pellit, mutta jäipä tekemättä. Aika synkän näköinen nyt.



Vanhan koneen takastefan laippaa oli vähän tiivistelty.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2020, 02:47:40 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #42 : 24.10.2020, 22:44:07 »
Kasailin tänään lisää ja koska kyseessä on versio 0.5, toistaiseksi Holsetin sijaan koneen kupeessa on 15G alkuperäisen pakosarjan kanssa. Tuumasin huvikseen kokeilla miten käy kun laitetaan Motronicille jotain muuta kuin vakio kone :P Ja halusin koekäyttää ennen kuin tulee muita muutoksia. Vaihdoin toisen startin, koska paikallaan oli suoravetoinen ja jäi heikolla akulla pyöritellessä vetämään jos lopetti starttauksen. Vapautui vasta kun otti akunkengän irti.

Aikansa sai taistella, että pakosarjanlaipan pinnapultit lähti turbosta irti ja kierteetkin jäi ehjiksi. Pultit piti poistaa, koska pakosarja on sitä mallia jossa turbo pultataan kiinni pakosarjan läpi lohkon puolelta. Porasin kaksi laipanreikää isommiksi jotta niihin sai M10 läpipultit. Öljypainelinjaan tuli pätkä teflonia ja pätkä turbon alkuperäistä putkea. Hukkaportinkellolta puuttuu jalka ja tein vain tulpat bypassin letkuihin jotta sai kokeiltua käyntiin. Käynnistys vaati vähän hankaamista jo aiemminkin lämpöanturin vaihdon jälkeen. Kylmäkäynnistyssuutin tai sen lämpöaikakytkin on rikki ja jätinkin lämpöaikakytkimen kokonaan pois. Laitan kk-suuttimen suoraan napin taakse, suutin kuitenkin poistuu ruiskunvaihdon yhteydessä.

Kaadoin öljyt sisään, starttasin öljynpaineet ja käynnistin. Hyvin lähti, ei savuta tai vuoda(vielä) ja kuulostaa normaalilta. Toki dp:n puute peittää pienemmät äänet. Huomenna voisi vähän siirtää pihallakin kunhan laittaa laturinhihnan. Ensi viikolla kellonjalka, dp, seosmittari, vaihtaa 3bar(tai painaa lisää painetta) paineensäädin, ym. puutteet ja suht kevyttä ajoa.

Voi tulla muikee ajettava tuosta vinokkaasta :) piikkipyörät sais jääradalla kyytiä ::)
Hyllyssä on useamman vuoden maannut sarja 16" jotka ostin käytettynä. Mustalla 242:lla tuli yhtenä talvena ajettua niillä. Viime talveksi meinasin kaventaa sarjan peltivanteita, muttei ollut kelejäkään niin ei tullut tehtyä.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2020, 23:06:55 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #43 : 26.10.2020, 23:28:36 »
Eilen ei ehtinyt tekemään muuta kuin laittamaan laturinhihnan ja illalla hain ohikulkiessa Vodelta uudemman 3.31 akselin liikkeellelähtölukolla. Varmaankin vaihdan lukon nykyiseen akseliin. Välitys on vähän harvan puoleinen tähän käyttöön ja sen voisi ehkä säästää varalle englantilaiseen.

Tänään nysväsin dp:n ja hukkaportinkellolle jalan, laitoin tulpan lohkoon jakajanreikään(tähän asti siinä lepäsi jakaja), vaihdoin 3bar paineensäätimen ja asensin AEM:n laajakaistan. Käyttelin kunnolla lämpimäksi, vaihdoin öljyt ja suodattimen. Ruuvasin määrämittarin neulaa jottei käy ihan törkyrikkaalla ja voi sillä ainakin pihassa ajaa. Laajakaistassa on jotain häikkää, lopettaa näyttämästä jos seos menee ryntäytyksen jälkeen kaasua nostaessa asteikon yli laihalle. Palautuu kun käyttää virrat pois. Siinä taisi olla samaa vikaa kun oli aiemmin käytössä. Jos testaisi valkean 245:n anturilla.

Pakoputkistonteon jälkeen voikin ottaa liikenteeseen ja todeta miten huonosti ruisku toimii yksiin koneen kanssa :P
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #44 : 27.10.2020, 22:54:35 »
Tein pakoputkistoa, häntä ja paria klemmaria uupuu. Perus 420 ja 500 pitkät Simonssin 3" ovaalit. Tehtävä 2,5" häntä jotta tässäkin saa maltillisemmat äänet. Pitää napata parempi kuva kunhan puuttuvat osat on paikallaan.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Proturbo  Autodiagnoosi