Kulkukoira  Proturbo

745 4.6T ja Turbo

  • 103 Vastauksia
  • 33346 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #75 : 17.04.2021, 17:07:13 »
Onhan se melkein virheetön ja vasta sisäänajettu :D Nykiminen kaasunnoston/moottorijarrun jälkeen oli palannut takaisin. Jo aiemmin oli TVS:n kanssa puhetta josko syypää olisi kaasuläpänasentotunnistin ja se oli seuraavana listalla. Johdon irrotus poisti nyhtämisen ja ässäarpa vaihtoikin toisen joten nyt toimii niin kuin pitääkin. Jostain syystä joutokäyntiasento jäi päälle ja silloin ei anna kunnolla ainetta kaasua painaessa.

Punaisen kytkinosat saapuivat. En viitsinyt erikseen kuvailla koska on täysin samat osat kuin aiemminkin. Eli käytetään vanhaa kuvaa.


Tekniikka pitäisi olla noudettavissa tämän kuun puolella.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 Turbo(t)
« Vastaus #76 : 01.05.2021, 22:33:29 »
Perjantaina hain koneen ja laatikon. Tänään tutustuin vähän tavaraan. Laatikko on päälipuolin siistin näköinen, vaihteet löytyy pyöritellessä ja paikallaan on ehjä painelaakeri/työsylinteri. Koneesta on perinteiseen romistyyliin katkottu kaikki johdot melkein liittimien juuresta, vaikka helpompaa olisi katkaista koriin menevältä kohdalta koko nippu.



Ennen kuvaa otin flektin pois, viskon "mutteri" avattava. Vetolevynkin irrottelin jo. Startti ja tehostimenpumppu puuttuu ja johtosarjan joutuu tekemään. Imusarja on niin korkea, että konepeltiin on pakko tehdä pahka. Taidan kokeilla miten mahtuu jos kääntää vaan pakosarjat ympäri. Riittää nekin johonkin tehoon ja jää yksi työläs osuus pois. Tottakai joutuu tekemään itse jos näyttää siltä ettei vakiot hengitä tarpeeksi :P
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6 ja Turbo
« Vastaus #77 : 15.05.2021, 23:31:34 »
Viikko sitten testasin onneani kasin tulppien kanssa ja ne lähti onneksi ehjänä irti. Näissä 3V koneissahan on pitkiä vaihtovälejä käyttäessä jonkinlaisena ongelmana karstan kertyminen tulpan pään ympärille ja tulppa voi katketa avatessa. Alkuperäisessä ja Autoliten tulpassa runko ja pää on hitsattu yhteen, siitähän se sitten katkeaa jos katkeaa.

Tänään oli muutama tunti puuhastelua. Otin vanhan koneenjämän pois keulilta ja pesin konehuoneen kasin sovittelua varten.



Poistin flektin viskon ja pakosarjat. Sarjojen pinnapulteista oli kaksi jo poikki kannen ulkopuolelta ja niitä katkesi lisää kannen sisään. "Pääsee" koettamaan irrotusta. Laikkasin öljypohjan auki, laitoin jäljelle jääneen osan kiinni koneeseen, nostin koneen konehuoneeseen ja laitoin laatikon perään. Meinasin loveta rintapellin ja tunnelin nurkan kuten 242:ssa ja V90:ssä, mutta taidankin tiputtaa etupalkkia alas aina laatikon irrotuksen yhteydessä. Nyt ilman kytkintä saa paikalleen noinkin.



Ei kait se tule yhtään yli konepellin tasosta ???
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 4.6 ja Turbo
« Vastaus #78 : 16.05.2021, 09:57:55 »
Tostahan selviää kun värkkää sellainen oma korotettu "voimakeula"

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 745 4.6 ja Turbo
« Vastaus #79 : 16.05.2021, 10:02:17 »
Mites tuossa öljypohja menee? Sitä muokkaamalla ei saisi enää alemmas?
Ei siinä varmasti kauaa nokka tuhise kun 745 on ajossa V8:lla..  :D
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6 ja Turbo
« Vastaus #80 : 16.05.2021, 21:45:17 »
Jos alemmas haluaa niin sitten pitää tiputtaa etupalkkia.

Koneenkorvat ja vaihteistontukipalkin muutos on maalia vaille valmiit. Laikkasin konepeltiin reiän, eikä imusarja niin mahdottomasti tule yli kuin se aiemmissa kuvissa näyttää. Muovipulkkaa en taida laittaa päälle, mutta miten olisi vanhanajan peltinen? :D Mallailtava millaisen saa tehtyä siististi, voi olla että painon takia siirtyy lasikuitukonepeittoon.



Jäi eilen mainitsematta, että jakopäähän joutuu vaihtamaan osaa. Öljypohjassa oli yksi katkennut laahaimen liukupinta. Jakopää on avattava joka tapauksessa, koska näissä on säätyvät nokkapyörät ja laitan niihin lukituspalikat.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3438
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 745 4.6 ja Turbo
« Vastaus #81 : 16.05.2021, 21:48:23 »
Tuossaha on nyt just sopiva reikä remmiahtimelle ja kunnon kaasuläppä tötterölle  :P
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: 745 4.6 ja Turbo
« Vastaus #82 : 16.05.2021, 22:43:01 »
Jenkkivalot vielä keulalle niin on kuin amerikanrauta konsanaan ;D
Hienoa tekemistä kyllä!
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6 ja Turbo
« Vastaus #83 : 20.05.2021, 22:49:29 »
Tuossaha on nyt just sopiva reikä remmiahtimelle ja kunnon kaasuläppä tötterölle  :P
Ai harmi kun on jo hukkaporttikin ostettuna V:>

Jenkkikeulaakaan ei ole tulossa, parempi näkyvyys eurovaloilla eikä ne ole sen huonomman näköiset.

Öljypohjaa askartelin töiden jälkeen ja sumppu on nyt sinnepäin. Tein etureunan valmiiksi ja mittasin tilavuuden vedellä. Loiskelevyn tasalle tarvitsi vain 2,8 litraa. Alapuolinen osuus on enintään desin-kaksi pienempi kuin alunperin eli noin 2,4 litraa jää vakiona loiskelevyn yläpuolelle. En tiedä miten paljon noissa on öljyä kierrossa koneen käydessä, mutta varmasti osa jää loiskelevyn päällekin. Koko tilavuus on 5,7l.



Teinpä siis sivuille lisää tilaa koska sumppu on kuitenkin 3cm matalampi eli täydellä öljymäärällä taitaisi kampura uida koko ajan. Nyt 4 litralla pinta jää juuri loiskelevyn tasalle, mutta haittapuolena osaan öljypohjanpulteista on työläämpi päästä käsiksi. Pultit on vähän ylipitkiä eli lyhennettävä niitä tai laitettava pinnapultit. Tuli huono kuvakin.



Saumojen siistimistä vielä ja hitsaaminen yhteen loppuosan kanssa. Rockauton ostoskorissakin alkaa olemaan kaikenlaista tavaraa, kohta laitettava tilaten jottei tarvitse odotella niitä.

Turboa varten hommasin Microsquirtin ja vähän ajattelin josko laittaisi tähän. Vakiona on kaksi sytkälähtöä, mutta siihen saa kytkettyä kaksi lisää. Modulaarin vakiot puolat vaatis ilmeisesti muutenkin megassa trankkujen vaihtoa eli olisi tehtävä ulkoinen levy.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6 ja Turbo
« Vastaus #84 : 24.05.2021, 01:08:19 »
Perjantaina tilasin jakopään, suuttimet ja muuta tarvitavaa. Samat suuttimet kuin oli edellisessäkin koneessa eli Mustangin ~600cc jotka riittää tähän puuhaan hyvin.

Lauantaina ei saanut muuta aikaiseksi kuin tönäistä nosturille ja todeta, että sumppu tarvitsee vielä vähän muokkaamista. Eilen otin tekniikan pois ja tein öljypohjan sekä imuputken valmiiksi. Etuosassa olevien ohjureiden lisäksi tein kaksi samanlaista avittamaan öljyn ohjauksessa. Saattaa olla, että nostan loiskelevyä vähän ylemmäs.



Sutasin vähän maalia pintaan jotteivat ruostu pihalla ja laitoin tekniikan takaisin paikalleen. Hyvin jää tilaa öljypohjan ja etupalkin väliin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 745 4.6 ja Turbo
« Vastaus #85 : 24.05.2021, 15:51:04 »
Onko tässä koneessa mekaanisia eroja verrattuna mustangin 305 hv koneeseen?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6 ja Turbo
« Vastaus #86 : 24.05.2021, 17:23:06 »
Toiminnaltaan ihan sama, onkohan imusarja suurin ero. Toisissa kirjoituksissa sanotaan että nokatkin olisi samat, toisissa ei.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6 ja Turbo
« Vastaus #87 : 28.05.2021, 23:09:45 »
Työntelin jälleen sisälle ja pyörittelin pakosarjoja sekä turboa konehuoneessa. Turbo on vain Turboa varten hommaamani joka on liian pieni tähän koneeseen.

Pakosarjat osuu parhaiten kun ne kääntää eteen alas. Saa putket kulkemaan mahdollisimman alhaalla ja vähän putkea oikean pakosarjan sekä turbon väliin. Katkaisen sarjojen vakiot lähdöt pois ja laitan v-bandit tilalle. Turbolle ei oikeastaan muuta paikkaa ole kuin oikean ajovalon takana. Dp:n saa koukattua pakosarjan ali runkopalkin ja koneen välistä. 3" näyttäisi äkkiseltään olevan aika maksimi mikä mahtuu ilman isompaa työstämistä ja ahtaanpuoleista tulee silti koneen etunurkalla.

Pakosarjojen asento ja dp:n linjaus tarkoittaa myös sitä, etten pysty laittamaan Volvon tehostimenpumppua ilmastointikompuran paikalle. Vasemmalla tehostimen oma paikka taas on liian lähellä runkopalkkia. Joutunee siirtymään sähköiseen. Hukkaporttin saattaa majoittua suoraan turbon alle pyöräkotelon puolelle ihan vain tilan takia. Ja tietysti on edes vähän lämpöä pois konehuoneesta. Siinäkin tulee poistoputken linjauksen kanssa vähän mietittävää.

Ostoslistalla on samanlainen turbo kuin oli Country Squiressa, koska mallausturbo on pieni ja englantilaisessa ollut K31 on iso myös fyysisesti. Eli HX40 portittomalla #22-23 pakopesällä. Sopii hyvin näille tehotavotteille eikä herää liian aikaisin. Alavääntö on kuitenkin se mikä aiheuttaa vakioveiveille turhaa tuskaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6 ja Turbo
« Vastaus #88 : 29.05.2021, 23:37:21 »
Otin koneen jälleen moottorinosturinnokkaan ja poistin pakosarjojen katkenneet pinnapultit. Lähtivätkin aika pienellä vaivalla. Katkaisin pakosarjoista lähdöt pois ja hitsasin v-bandit paikalleen. Vaikutti tarttuvan hyvin, hitsasin silti molemmin puolin. Sarjat on sen verran sirot, että saa helposti asennettua ja irrotettua vaikka kone on paikallaan.



Normi 6003 laakeri kävi kytkinakselin silmälaakeriksi ja naputtelin sen paikalleen. Laitoin tekniikan takaisin, kerran se on vielä nostettava pois turbon öljynpaluun tekoa varten. Tässä vaiheessa irrottelu ja asennus on sentään aika nopeaa. Hukkaporttia pyörittelin ja taidan kuitenkin sijoittaa sen konehuoneeseen jos saan vaan mahtumaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 4.6 ja Turbo
« Vastaus #89 : 06.06.2021, 23:40:53 »
Kovasti laiskottanut ja koettanut edistää paria muutakin hommaa, mutta on jotain tapahtunut.

Alkuviikosta pakosarjat kävi hiekkapuhalluksessa ja maalasin VHT:n pintaan.


Tänään vaihdoin kampiakselin takastefan ja liimasin laipan uudestaan. Asensin vauhtipyörän ja kytkimen, otin öljypohjan irti ja hitsasin turbon öljynpaluun sekä jonkinlaisen lisäloiskelevyn.


Nostin koneen taas takaisin, josko sitä ei tarvitsisi enää nostaa pois. Sen verran testasin, että etupalkkia pitää tiputtaa noin sentti alaspäin jotta laatikon saa luiskahtamaan ohi asetelman kynsistä ja paikalleen. Suuttimet, jakopää, startti ja muuta on saapunut, mutta puran jakopään vasta kunhan nokkien lukituspalat saapuu. Vähän mietin käytänkö vakioita suutinkiskoja vai teenkö yleismallin kiskosta kuten 2V:ssä. Turboksi saattaa kuitenkin tulla englantilaisen vanha K31.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Proturbo  Autodiagnoosi