Ateho  Elekma

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 586621 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1800 : 02.04.2021, 23:34:12 »
Joo nuo laakerit menee kaikki vaihtoon. Näyttää saavan reilu 2e kpl peruskaupasta. Jos se nyt tuo 607rs on. Löytyipähän taas yksi imuvuoto, ei tarvitse enää ihmetellä yhtään noita säätöongelmia.



Tullut työnnettyä tuonne pesuriin tänään vähän kaikkea :P Kokeilen noita osien itse nikkelöintiä jossain vaiheessa, jos onnistuu niin alkaa konehuone kiiltämään kohta. Laitoin uudet saippuavedet ja lämpöä oli 70'C niin alkoi sinkkimaalitkin jo kuohua irti aika tehokkaasti.



Kohta sentään pääsee kasaamaan kaikki. Tänään valmistelin tuota koneen asentamista jo, konehuone pitää vielä pestä painepesurilla. Siellä on hitsattavaa, mutta koneen paikallaanolo ei niissä paljoa vaikuta. Hitsaan sitten samalla kun kone on jo paikallaan ja saan auton nostettua ylös putkihommia sekä jarrujen ilmausta varten.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1801 : 08.04.2021, 22:57:25 »
Laakereita ja M7 muttereita sai IKH:lta kilotavarana.



Vielä kun tilatut huoltosarjat tulisi joskus perille.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1802 : 13.04.2021, 22:33:50 »
Kävin tänään kasaamaan kaasareita vihdoinkin, eli purkamaan loputkin. Nuo läppäakselien laakerit oli kyllä aivan finaalissa, ne ei edes pyöri käsivoimin :idiot2:  Sitten sieltä laakerien alta tietenkin löytyi nuo pienen pienet stefat (rikki nekin), joita en muistanut yhtään. Ne onneksi saa uudet, mutta puolasta asti lähti tilaus laakeriliikkeessä. Menee ensiviikkoon jonnekin että saa nyt sitten nuo kasaan takasin. Hyvä puoli on se että noita vikoja löytyy, ja ne saa kaikki nyt kuntoon. Akselit ja läpät on ok. Pistin sitten nekin kaikki kylpyyn vapisemaan.

Koska kaasarijumppa päättyi lyhyeen, tuli sitten kaivettua painepesuri ja pestyä amukan konehuone. Nyt se on valmis, ehkä jopa huomenna jos saisi koneen ulos vihdoinkin. Alkaa autohommat mennä vauhdilla eteenpäin nyt.



Kaikki aika ja raha on tässä viimeisen kuukauden aikana mennyt tuohon peräkärry projektiin, joka tuli vähän yllättäen, tai tilaisuus tehdä se, siihenhän oli pakko tarttua sitten. Nyt se on valmis, sinkkikylpyä vaille, mutta enää se ei tarvitse aikaa ja ajatuksia.

     

Tarkoitus olisi nyt painaa tuo auto valmiiksi vielä tämän kuun aikana. Ihan hyvä tilanne ainakin nyt tällä hetkellä. Pakoputken teko enää iso homma jäljellä, mutta eiköhän tuo tuotsta lutviudu. Vinkkejä imupillin tekoon pakoputken kylkeen ? Sinne pitäisi nyt työntää huohotuskaasut ja muu kakka. Jotenkin se nyt pitää tehdä samalla.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1803 : 15.04.2021, 22:48:06 »
Ovien lukkosarja tuli, ja tuli auto otettua myös niiden osalta palasiksi. Vaan kun sain kahvat ultrasta ja aloin kasata, niin kas kas uudet lukkopesät ei käy paikalleen :facepalm:

     

Kuvasta pystyy havaitsemaan ongelman. Uuden luukohylsyn sokan ura on ~0,5mm väärässä kohdassa ja sitä ei saa asennettua ilman muokkauksia paikalleen, menee se toki paikalleen muttei pysy siellä. Kuinka hyvää tuuria voi olla. Skandixilta vastattiin asiaan kyllä esimerkillisesti, saan tilalle "hyvälaatuiset" korvaavat osat heti kunhan he saavat niitä varastoon. Huono puoli on että taas venyy kaikki varmaan kuukaudella tuolta osin.

                    

Tuossa vähän nykytilanteesta kuvadokumenttia. Karkeassa kunnossa noin ulkoisesti. Kunhan nyt saa näkymättömät paikat kuosiin niin alkaa ulkopuolen siistiminen, siihen vielä kromivanteet alle niin alkaa taas näyttää siltä miltä kuuluukin, ja on taatusti ehjä taas 8)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1804 : 15.04.2021, 23:39:41 »
Lainaus
Vinkkejä imupillin tekoon pakoputken kylkeen ? Sinne pitäisi nyt työntää huohotuskaasut ja muu kakka. Jotenkin se nyt pitää tehdä samalla.

Jos nyt oikein ymmärsin mitä haet takaa niin itsellä on (oli) saman tyyppinen järjestelmä juurikin, että huohotuskaasut yms menee pakokaasujen mukana ulkoilmaan.
Oikeastaan muuta sen toteuttamisessa ei tarvitse huomioida kuin, että se imupillin tekee mahdollisimman lähelle kollektoria riittävän alipaineen takaamiseksi, oikean suuntaisesti ja riittävän pitkäksi jotta siihen saa yhdistettyä kumiletkun. Ja takaiskuventtiili toki väliin. Omassa topicissa on aika tarkasti kuvattuna toteutus, mutta tässä kuitenkin kuva siitä. tosin ei tämäkään ihan kyllä esimerkillinen ole esteettisesti, mutta toimiva


Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1805 : 17.04.2021, 19:52:42 »
Noniin, jotain saatu vihdoinkin aikaiseksi täälläkin. Ensinnäkin sain vihdoinkin tuon laboratorion rakennettua.



Kulhossa siis merisuolaa varmaan  reilu ~1tl verran, ja täytetty etikalla. Nikkelinugetit roikkumaan ja vanha akkulaturi. Jännite pysyy 10,5V pinnassa tasaisena. Alla sama liuos 3,5h kuluttua. Ilmeisestikin toimii kun se alkaa näyttää siltä miltä pitääkin. Olkoot nyt ainakin yöhön asti.
 


Toiseksi sitten vihdoinkin sain koneen pihalle asti.



Ja kolmanneksi tuli vaihdettua emännän autoon kesärillat, pari kumia piti uusia myös vanteelle.



Onneksi on hyvät työkalut siihenkin hommaan 8) Itse tehty tietenkin. Huomenna jos saisi omaankin käyttikseen vaihdeltua. Jos vaikka saisi moottorin amukkaan huomisen aikana niin pääsee kunnolla pakoputken kimppuun, ja jarrujen ilmaus ja kesäkromit siihenkin alle samalla nostolla.

Peräkärryhomma on nyt onneksi taputeltu. Ensi keskiviikkona lähtee Mikkeliin sinkitykseen. Saa nyt keskittyä autoon kunnolla jatkossa.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1806 : 17.04.2021, 21:08:56 »
Minä kyllä aina tätä topicia lukiessa nostan hattua tolle itte tekemisen meiningille! :tykkää:
Tuokin rengastyökalu. Ite tuskailee samaan aikaan jonkun jousien vaihdon kanssa "kun ulkona on kylymää...". :2funny:

Poissa Joukor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1807 : 18.04.2021, 08:27:42 »
Todellakin. Hienoa luettavaa ja oivallinen osoitus kirjoittajan valtavasta luovuudesta ja kovasta tahdosta.

Hattu päästä.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1808 : 18.04.2021, 21:05:27 »
 :) -H- Tehdään se mitä osataan ja tehdään sekin mitä ei osata ::)

Asetaatti liuos tuli oltua 13 tuntia, se tuli riittävän valmiiksi. Onnistui jopa. Ei hirveästi siihen hommaan ehtinyt perehtyä.



Vähän tuli kupariputkella testattua iltapäivällä kuitenkin, hieraisin paperilla ja pyyhin asetonilla. Kyllä se vaan alkoi väriä vaihtaa, tosin aika hitaasti, mutta kuitenkin. Systeemi todettu toimivaksi. Ei tullut kuvaa räppästyä tuosta kuparista. Taidan härskisti käyttää imusarjan lipeässä ja pinnoittaa sen tuolla nikkelillä. Tulee hieno ja pysyy puhtaanakin paremmin.

Sitten auton kimppuun, aloin aamupäivästä kaivaa moottorin oheislaitteita. Aloitin kytkimestä, ja siitä päästiinkin ekaan (unohdettuun) ongelmaan; silmälaakeri. Oli ruostunut jumiin, sekä ihan oikeasti jäänyt jumiin.

Omasta vanhasta kampurasta onneksi löytyi tuo laakerin lukkorengas, mutta siinäkin laakeri oli(kin) pilalla myös. Meinasi tulla ongelma, että milläs nappaan nuo laakerit veke, en omista hienoja ulosvetimiä. Piti laittaa taas aivosolut töihin ja seuraavaan lopputulokseen päädyin.

     

Eli tuollainen DIY ulosveto-liukuvasara rojuista mitä hyllystä löytyi. Ja vetopäässä muokattu betoniankkuri. Omasta vanhasta kampurasta lähtikin laakeri kahdella kevyellä lyönnillä. Mutta sitten tuo vaihtokampura jonka talvella ostin, siitä ei sitten lähtenytkään...



...oikein mitenkään, sain hakattua sisäkoolin tuolta irti, liukuvasarassa oli kyllä selkeästi voimaa :D Mutta ei niin ei. Hain sitten porkkanan ja se otettiin sitten väkisin. Lähtihän se sieltä sitten myös, mutta tiukassa oli.



Ja kaupan kautta uusi laakeri, nyt on hyvä. Sekä vaihdoin samalla painelaakerin.



Vauhtipyörä ja kytkin tuli laiteltua paikalleen samalla. Seuraavaksi sitten ajattelin askarrella nuo kilometrin pituiset tulpan johdot vihdoinkin sopivan pituisiksi. Olihan siinäkin näpertäminen :idiot2:

                    

Sen verta laadukkaat piuhat, että ei viitsinyt uusiakaan laittaa. Ehjät oli kuitenkin vielä. Seuraava kuvasarja sitten illan viimeiseltä työtunnilta 8)

                          

Vihdoinkin :smitten: :smitten: :smitten: :pomo:

Eipä tuohon sen enempää lisättävää *taavih->
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1809 : 19.04.2021, 22:48:46 »
Ruokatunnilla tuli testattua tuota nikkeli-liuosta noihin moottori-kytkinkoppa -pultteihin.

Ekana lipeäkylpy. Hämmästyttävän hyvin puree halpis viemärinavausaine. Pitoisuus luki olevan oliko se nyt 15-30%. Taitaa olla lähempänä tuota 30% jo.



Ei kauaa tarvinnut uittaa, sieltä vesivadin kautta tuonne nikkeliin.



Ja hetken päästä alkoi ihan kunnon kohina tuolla ::)



En tajunnut ottaa valmiista pulteista kuvaa. Niistä ei tullut kiiltäviä, kuten vähän oletin että nikkelillä tulisi, enemmänkin semmoinen sinkityn näköinen matta harmaa. Mutta tuo olikin vasta testailua ja kyllä niissä hyvä pinnoite on nyt silti, ei kait ihan heti ruostu ainakaan. Uitin imu-pakosarjan pinnapultitkin hätäpäissäni lipeässä ja pikaisessa pinnoituksessa, eipä niihin pintaa tainnut ehtiä jäädä mutta ainakin puhdistui. Unohdin ne ihan kokonaan käsitellä/ylipäätään irroittaa vanhasta kannesta. Sain sitten pakosarjan jo asemiinsa, niin pääsee huomenna kunnolla putken kimppuun.



Tuli myös tehtyä vihdoinkin tuonne talon sisälle ilmanvaihtolaite. Siellä on aina niin järkyttävät hitsaus-, maali-, hionta-, jne jne -käryt ilmassa että päätä särkee nykyisin melkein joka kerta.

          

Tuo taitaa olla vanha liesituulettimen moottori ja koko hässäkkä. Piti mallailla noita putkilähtöjen paikkoja tänään vielä, huomenna teen valmiiksi. Tuli tänään piikattua seinäänkin reikä putkelle.

     

Tuo laatikko siis tulossa tuonne ylähyllylle, laitan siihen vielä kumijalat alle. Pitänee tehdä vielä toinen laatikko kattoon, johon tulee tuosta imurista putki. Tuosta lisälaatikosta on sitten helppo haaroittaa imuputkia eri suuntiin, sekä mahdollinen metallisuodatin laittaa sinne jos se alkaa hirveästi kipinöitä imuroimaan.

Oli vähän voimaton päivä, piti saada paljon enemmin aikaiseksi, mutta joskus jaksaa, joskus ei jaksa. Pitää vähän jatkojalostaa tuota elektrolyysitelinettä. Ja koitan rakentaa semmoisen tärinään perustuvan ruosteenpuhdistajan, jossa osat myllää kulhossa hiekassa(tai jossain karkeassa rakeessa). Youtubessa katsonut videoita semmoisista, tuntuu puhdistavan mukavan tehokkaasti. Siitä hapon kautta pinnoitukseen niin voisi tulla hyvää osaa suht vaivatta ja siististi ja helposti. Vielä pitää selvittää myös miten saan noihin nippeleihin valmistettua kiiltävän lopputuloksen, niin voi alkaa noita vivuston jne näkyviä osia pinnoittelemaan.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1810 : 20.04.2021, 12:19:36 »
Happosella hyvät sivut nikkelöintiin ja moneen muuhunkin.

Virransäädössä/ajassa/valmistelussa säätämistä, jos tulee harmaita:
http://www.timohapponen.net/nikkelointi/
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1811 : 20.04.2021, 23:26:03 »
Aamutunteina paiskin tuon IV-koneen valmiiksi.

     

Kyllä se hyvin hönkii ilmaa pihalle vaikka sisällä tuntuu ettei se vedä mitään. Tuli myös laiteltua tuo peräkärryprojekti lähtökuosiin, huomenna viemään sitä Mikkeliin. Ja kauppakierroksen kautta auton kimppuun. Oli ruokatunnista asti ollut (konepellin) pultit nikkelissä, kaikkiaan n.4 tuntia, alkoi olla ihan kunnolla jo pintaa, rättikiilloitus pikaisesti niin tuolta näyttää. Pitää perehtyä tuohon happosen sivuihin, mitä hän siellä kertoo. On noita tullut luettua joskus kaikki läpi. Alla kuva pulteista.



Sitten piti pakottaa itsensä tuohon putkiremonttiin, kaikin keinoin näytän sitä hommaa välttelevän. Mutta tulipahan nyt aloitettua. Tuossa tuota palikkaa mistä pitäisi alkaa vääntämään, puuttuu vielä muutama mutka.

     

Tuli ostettua motonetistä tuo putkileikkuri, on muuten pirun tehokas ja kätevä laite.



Alkupää alkaa ollakkin jo reilassa, periaatteessa akselille asti on nyt putki jo valmis.

          

Meinaa jo hävitä mielestä tuo syksyn iso hitsausremontti, oli kyllä ilo mennä auton alle kun siellä on vastassa 100% terve ja hyvännäköinen pohja 8) Pikkuhiljaa se siitä valmistuu. Ainiin ja ne kaasarin laakerien alle tulevat stefat tuli tänään. Nyt pääsee kasaamaan konehuonettakin.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2021, 19:45:45 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1812 : 22.04.2021, 19:56:19 »
Sain napattua tankin takasin irti ja alkaa vähän hahmottelemaan noita takapönttöjä. Ahdasta tulee, mutta kyllä ne sinne sujahtaa.

     

Pöntöt pitää saada taas suht tiukasti pysymään kohdissaan, viimeksi laitoin ne roikkumaan kumeista, ja kuten varoiteltiinkin, ne ei kestäneet mitään, vaikka ajattelin niiden kestävän kun oli 4 kumia per pönttö. Muokkaan kiinnityksiä sen verran että nyt tulee kumit puristukseen, kuten kuuluukin. Sain kumitkin jo haettua, huomenna ehkä pääsee.jo sovittelemaan.

Putsailin tänään myös noita alumiinisia osia lipeässä, aion pinnoittaa nuo kaikki nyt nikkelillä kunhan saan voltit säädettä kohdalleen, eli löydän jonkun 3-5V virtalähteen.

     

Pitää valmistaa lisää tuota asetaattia, ja ostaa niin iso allas että imusarja mahtuu sinne. Tuleepahan hyvä pinta siihenkin, parempi pitää puhtaana kuin se huokoinen alumiinipinta.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2021, 23:36:04 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1813 : 23.04.2021, 20:22:02 »
Taitaa tuo alumiinin niklaus olla melko konstikas tehtävä kotikonstein:
https://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=79208.0

Kun nyt noiden happojen ja virtojen kanssa pelaat, niin olepa varovainen etenkin kaasujen muodostumisen kanssa. Jos prosessi on otollinen vedyn muodostumiselle, niin en tekisi sitä alkuunkaan sisätiloissa.

https://ttk.fi/files/6452/Metallin_happopeittaus1.3_11102018.pdf
https://www.tiede.fi/keskustelu/43765/ketju/rikkihappo_ja_rauta

Ja muista nyrkkisääntö litkuja sekoitellessa: Myrkkyä voit lisätä veteen, mutta vettä et voi lisätä myrkkyyn!
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1814 : 23.04.2021, 21:56:32 »
Joo, ulkona (ainoastaan) minä noita pinnoitusjuttuja turaan, olen joo tietoinen noista vaaroista, ja hanskat sekä suojalasit on käytössä. En yhtään tiedä miten tuo toimii alumiiniin, tuo nikkeli tai sitten sinkki. Johonkin kappaleisiin pitää ekana vähän suorittaa kaikenlaisia testailuja ennenkun käyn noita auton osia pilaamaan. Tähänasti nuo rautaosat on tullut tosi hyvin. Alumiinia olen ainoastaan tuossa lipeässä putsaillut, se tekee kyllä hetkessä puhdasta kirkasta pintaa, ja siitä sitä myrkkyä vasta vapautuukin, mutta tosiaan nuo on tiedossa. Peittaushommia tehty joskus kun rosteria tuli hitsailtua enemmin ja ne piti aina peitata jo ihan kunnon varusteiden kanssa.

Pakoputkirojekti jatkui tänään. Jotain kiinnikettä kävin tuonne hahmottamaan. Vanhoihin pisteisiin.

          

Niistä tulikin sitten ihan ok, 2mm levystä väännetty. Nyt on molemmille takapöntöille kannattimet valmiina. Harmi kun ei tullut paremmin kuvattua noita kannakkeita. Putsailin ne ja kokeilin yhteen, että miten nikkeli siihen tarttuu. Tarttuihan se. Sinkin päälle sekä tuohon puhtaaksi hiottuunkin.

               

Tuossa yllä näkyy miten hyvä pinta tulee näilläkin sätöstelyillä. Tuo kaikki tosiaan on vasta ihan alkeisharjoittelua, mutta tähän asti ihan hyvin on saanut aikaiseksi tuota pinnoitusta, ja kiiltoakin alkaa näkyä jo. Ehkäpä tuohon hommaan voisi syventyä iahn kunnolla kunhan nyt saa ainakin tuon Amazonin pois työlistalta. Melkein joka ilta tulee jotain aiheesta lueskeltua ja katseltua noita videoita tubesta.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Kulkukoira  Proturbo