Carcom Oy  Ateho

Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo

  • 735 Vastauksia
  • 251582 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+Holset
« Vastaus #450 : 17.12.2020, 18:50:42 »
Nyt ei oo tällä viikolla edennyt oikeen mihkään..

Tuo jäähdytyspuoli askarruttaa, kyseisellä isolla cuulerilla ei tunnu saavan mitenkään tilaa syylärille ja flekteille, täytyisi melkein ruveta käymää purkaamoita läpi ja etsiä mahdollisimman ohut flekti, mahdollisesti tuplaflekti.. Tilaa on ton cuulerin kanssa n. 100mm syyläri/flektipaketille, joten tiukkaa tekee. Ja tuossa 100mm:ssä on jo huomioitu että cuuleri on tuotu maskiin kiinni..

Tietysti jos hommaisi kapeemman cuulerin niin saisi vielä enemmän tuotua eteenpäin.

Seuraavat osat olisi hakusessa, saa vaikka yv nakata jos löytyisi..

-turvatankki
-syyläri/flektipaketti (alle 100mm yhteispaksuus)
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+Holset
« Vastaus #451 : 17.12.2020, 21:25:05 »
Tarvikemotin ohut spalli on ulkomuistista 52mm paksu. Riittänee katukäytössä, ratahönöilyssä loppuu vähän teho kesken  ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+Holset
« Vastaus #452 : 18.12.2020, 16:32:54 »
Tarvikemotin ohut spalli on ulkomuistista 52mm paksu. Riittänee katukäytössä, ratahönöilyssä loppuu vähän teho kesken  ::)

Tää täytyykin katsoa, radalle ei tällä luultavasti mennä muuta kun varttia kokeilemaan kadunmiehenpäiville, tai mistä sitä ikinä tietää, mutta uskoisin että katu/varttimaili niin luulisi riittävän. Kiitos vinkistä!
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+Holset
« Vastaus #453 : 20.12.2020, 14:56:41 »
Eilen tuli katkastua 3 runneria imusarjasta ja kohdistettua uudelleen. Tänää hitsasin kasaan ja ainakin toistaiseksi näyttäisi sopivan nyt suuttimet ja tukki paikalleen ilman vääntämisiä mihinkään suuntaan. Vielä tukille kiinnikkeet tehdä, sen jälkeen toivottavasti koepaineistus ja laipan oikasu.. Sittehän ei imusarjaan enään olis kun happo ja wrinkle päälle, toivottavasti..

Ideoita noille tukin kiinnikkeille saa laittaa..

Onneks ei tosiaan oo mitään näyttelypeliä tekemässä, alkaa sen verta olemaan karun näkönen kun hitsaussaumaa on niin paljon ja huonoa semmoista  ;D





Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #454 : 25.01.2021, 09:53:15 »
Imusarjaa en ole tehnyt mitään edellispostauksen jälkeen..

Sen sijaan aloin polttoainetankkia tekemään, ajatuksen sain Luchadoren topicista, eli rst tiskialtaasta sopiva. Yhdeltä purkutyömaalta sain ilmatteeksi 4 allasta, 2x 19l, 1x 32l ja 1x 70l.

Ensiks koitin tehdä noista 19l tankeista, mutta kokemusta niin vähän ohuen rst:n hitsaamisesta tigillä että se meni pieleen kaikin puolin...

Tein sitten tuosta 70l altaasta, joskin täytyi hieman leikata kontin pohjasta tilaa isommalle tankille kuin mitä vakio on. Ajatuksena kuitenkin että tankki tulee alkuperäisen tankin tyylisesti paikalleen.

Loiskelevyt tein kanssa tankin sisälle, alhaalla kuva niistä.. Vielä uupuu lähdöt, paluut, mahdollinen anturin paikka ja täyttöputki, sekä tietysti kansi täytyy hitsuutella kiinni..

Tankki tullaan maalaamaan mustalla wrinklellä, kuitenkin hapolla pohjustettuna ja ehkä vielä 2k mattalakka suojaamaan, alustan puolelle vielä kevyt kiveniskumassa päälle, koska kuraläppiä ei ole, eikä tule.







« Viimeksi muokattu: 25.01.2021, 09:56:09 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #455 : 25.01.2021, 17:05:05 »
 O0
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #456 : 20.03.2021, 21:47:48 »
Tankkia tehnyt jo pitkän tovin, alkaisi olemaan kannen hitsausta vaille valmis, ongelmia tuli kun hitsailin täyttöputkea kiinni kanteen, veteli pelti niin paljon ettei enään olisi kyllä edes kohtalaista tullut..

Nyt sitte kolmannen kannen takia laitoin 2mm rosterilevystä laipat, sekä ylä- että alapuolelle ja hitsasin päälimmäiseen kiinni tuon täyttöputken, pulteilla kasaan, pultit vielä heppaan kiinni alapuolen laippaan, vaikka sen verran timmit on että pysyisi pelkän kierteen avulla.

Päälimmäisen laipan ja kannen väliin tietysti tiivistemassa.

Anturin paikka ja paluuliitin tulee myös samalla tapaa.



Suutinkiskon kanssa oli myös ongelmia, tilasin hitsattavat An-liittimet ja sehän meni päin.. Syy lienee että kaasun virtaus oli liian pienellä, noh liitin pois, hauraat alumiinit pois ja vähän vahviketta hitsaamalla.. Nyt tulee An8-M18x1,5 liittimet päihin niin ei tarvi enempää pelleillä.








Tästä jatketaan taas hitaasti, mutta epävarmasti  ???
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #457 : 21.03.2021, 09:32:26 »
Yleisesti ongelma alumiinin kanssa hitsatessa on jälkikaasu.   Vaatii yleensä 7-8sekunttia vähintään, jos käyttää esim. 5 sekunttia se ei riitä ja ehtii keskielektrodi kerätä ilmasta epäpuhtautta itseensä jäähtyessään ja sen jälkeen kun aloittaa uudelleen hitsaamisen,  alkaa aluksi muutaman sekunnin tulla mustaa kuonaa saumaan.
Sitten kun hitsaat esim. tuollaista nippaa kiinni pätkä saumalla on lopulta sauma pelkkää kuonaa. 

Sama juttu käy myös jos dippaa keskielektrodin sulaan.  Menee useampi sekuntti kun saumasta alkaa tulla hyvää mutta  se yksi dippaaminen kummittelee tulevaisuudessa niin kauan ennen kuin puhdistat elektrodin alumiinista.   Se sula alumiini nousee elektrodin vartta ylös ja  jää tosiaan kummittelemaan tulevaisuuteen, eli välillä valuu  eletrodin päähän aiheuttaen kesken hyvän hitsauksen omituisia paskoja saumahetkiä.


Kuonan saa nostettua ylös saumasta, kun vaan jää paikalleen sulattamaan saumaa mutta sillon pitää olla niin vähän virtaa että ei lörähdä. Vaatii yleensä 3-5 sekunttia paikallaan oloa ja välissä ei saa dipata.


Olen hitsannut noita nippoja suutinkiskoihin noin 200-300kpl ja ei edelleenkään ole mieluisin hitsauskohde.  Nykyisin mulla on hitsauspyöritin pöytä tuohon hommaan mutta ei se siltikään  helppo homma ole.  Mutta tuo hitsaaminen tuossa paikassa on ainut pommin varma kohta  joka ei vuoda jos sauma on onnistunut.    Nuo jälkikäteen kierteytetyt kiskot on aina riski. Kierteen suoraan saanti vaatii todella tarkkaa työskentelyä ja jos nippa on edes hieman vinossa nippa ei tule pitämään, sitten kun alkaa työntämään jotain liimaa tuohon väliin voi vain odottaa koska koko pulkka on tulessa.

NPT kartio kierre on muuten ok, mutta kiristäppä pikkusen liikaa niin kisko on halki ja sen jälkeen roskis kamaa.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2021, 09:41:11 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #458 : 21.03.2021, 10:11:25 »
Yleisesti ongelma alumiinin kanssa hitsatessa on jälkikaasu.   Vaatii yleensä 7-8sekunttia vähintään, jos käyttää esim. 5 sekunttia se ei riitä ja ehtii keskielektrodi kerätä ilmasta epäpuhtautta itseensä jäähtyessään ja sen jälkeen kun aloittaa uudelleen hitsaamisen,  alkaa aluksi muutaman sekunnin tulla mustaa kuonaa saumaan.
Sitten kun hitsaat esim. tuollaista nippaa kiinni pätkä saumalla on lopulta sauma pelkkää kuonaa. 

Sama juttu käy myös jos dippaa keskielektrodin sulaan.  Menee useampi sekuntti kun saumasta alkaa tulla hyvää mutta  se yksi dippaaminen kummittelee tulevaisuudessa niin kauan ennen kuin puhdistat elektrodin alumiinista.   Se sula alumiini nousee elektrodin vartta ylös ja  jää tosiaan kummittelemaan tulevaisuuteen, eli välillä valuu  eletrodin päähän aiheuttaen kesken hyvän hitsauksen omituisia paskoja saumahetkiä.


Kuonan saa nostettua ylös saumasta, kun vaan jää paikalleen sulattamaan saumaa mutta sillon pitää olla niin vähän virtaa että ei lörähdä. Vaatii yleensä 3-5 sekunttia paikallaan oloa ja välissä ei saa dipata.


Olen hitsannut noita nippoja suutinkiskoihin noin 200-300kpl ja ei edelleenkään ole mieluisin hitsauskohde.  Nykyisin mulla on hitsauspyöritin pöytä tuohon hommaan mutta ei se siltikään  helppo homma ole.  Mutta tuo hitsaaminen tuossa paikassa on ainut pommin varma kohta  joka ei vuoda jos sauma on onnistunut.    Nuo jälkikäteen kierteytetyt kiskot on aina riski. Kierteen suoraan saanti vaatii todella tarkkaa työskentelyä ja jos nippa on edes hieman vinossa nippa ei tule pitämään, sitten kun alkaa työntämään jotain liimaa tuohon väliin voi vain odottaa koska koko pulkka on tulessa.

NPT kartio kierre on muuten ok, mutta kiristäppä pikkusen liikaa niin kisko on halki ja sen jälkeen roskis kamaa.

 O0

Ollaan ens kerralla viisaampia ja tilataan kisko valmiilla liittimillä, täytyy tuoki kokeilla paineistaa jotenkin ennen käyttöönottoa
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+Holset
« Vastaus #459 : 08.04.2021, 10:09:25 »
Tietysti jos hommaisi kapeemman cuulerin niin saisi vielä enemmän tuotua eteenpäin.
Olikos sulla jo 360:in vesipumppu ja hihnapyörä? Se on vähän lyhyempi paketti.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+Holset
« Vastaus #460 : 08.04.2021, 14:02:51 »
Olikos sulla jo 360:in vesipumppu ja hihnapyörä? Se on vähän lyhyempi paketti.

Ei ole kun ei enään kotimaan tukkureilta saanu tota lyhyttä mallia. Olisin sen jo tilannut..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #461 : 10.04.2021, 18:12:06 »
Hommasta toiseen..

Taka-akselinmuutos -jigiä rupesin tekemään ja oikeastaan valmiiksi sen jo sainkin..

Eli nyt alkuun 200-sarjan 1030 perä tulee Amazonin omilla korvakkeilla, välitys kyseisessä akselissa 4,1 eli sama kun ollut Amazonin perässäkin tähän asti. Luultavasti tulee välitys vaihtumaan pidempään, mutta tehdään alkuun tolla mikä löytyy. Lukko täytyy sitten hankkia ennen kun ajoon ottaa.







Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #462 : 18.04.2021, 20:10:23 »
Hitaastihan tämä taasen etenee kun vapaapäiviä on tosi hajanaisesti ja iltasin en yleensä jaksa töiden jälkeen motivoitua auton kimppuun.

Noh, eilen sain kuitenkin iltapuhteena pilkuttua tuo Amazonin kannakkeiden luovuttaja akseli ja tänään sain hitsailtua kannakkeet tohon 1030 akseliin. Sauma saumalta välissä jäähdyttäen, ainakin toistaiseksi vaikutti ettei päässyt vetelemään ja korvakkeetkin osui millintarkalleen molemmin puolin samaan kohtaan. Tästä voisi siis kuvitella että jigissä ei turhia heittoja ollut  ::)

Hirveesti en työvaiheista muistanut kuvia ottaa, mutta ainakin "valmiista" tuotteesta kuva alla. Ei siis vielä täysin valmis, panhardin kannake, ruosteiden poisto, maalaus ja kasaus vielä.

Myös vinkkiä saa laittaa suht pudjettimallin toimivaan lukkoon, ei kuitenkaan sitä kuuluisaa kemppilukkoa, eikä mielellään modattua/vakiota G80.



Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #463 : 19.04.2021, 06:40:26 »
Omegan lukolle ääni  :)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2193
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #464 : 23.04.2021, 11:28:30 »
Omegan lukolle ääni  :)

Meneekös tuo Omegan lukko suoraan? Taitaa vaan nekin olla jo kiven alla, tai hinnoissa että saa jo bränikän lukon ostettua.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

 

Autoracing  KL-varaosat