Autodiagnoosi  Carcom Oy

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 783728 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jarhead

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1890 : 16.01.2024, 21:20:52 »





Tässä tyypillisin pajakorjaus. Ei vuoda mutta käyttäjän kokemus, että kiehuu...
Korjaushitsausta:
Alumiini, kirkkaat teräkset, jossain määrin valurauta,
Ardic palopesät, aluvanteet yms.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1891 : 17.01.2024, 08:43:14 »




Tässä tyypillisin pajakorjaus. Ei vuoda mutta käyttäjän kokemus, että kiehuu...

Ei oikein kuvista aukea, että mikä siinä on vikana? ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Jarhead

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1892 : 17.01.2024, 16:55:06 »
Joo kuvien tarkkuus varmaan muuttui ladatessa.

Joku poistanut palopesän pohjasta keskeltä kuluneen osan ja hitsannut ilmeisesti migillä parin millin pellin vanhan päälle. Vesitilan kansi hitsattu jollain menetelmällä ja lisäksi juotettu ilmeisesti hitsaamalla tehtyjä reikiä umpeen kuparifosforilla tai jollain muulla juotoksella.

Kattila keittänyt varmaankin syystä, hitsausrosojen takia ei ohjaudu liekkn virtaukset oikein... oli kuitenkin vesitiivis vaikka oli kaamea korjaus. Ja vaikea korjata uudestaan.
Korjaushitsausta:
Alumiini, kirkkaat teräkset, jossain määrin valurauta,
Ardic palopesät, aluvanteet yms.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1893 : 17.01.2024, 19:24:46 »
Joo kuvien tarkkuus varmaan muuttui ladatessa.

Joku poistanut palopesän pohjasta keskeltä kuluneen osan ja hitsannut ilmeisesti migillä parin millin pellin vanhan päälle. Vesitilan kansi hitsattu jollain menetelmällä ja lisäksi juotettu ilmeisesti hitsaamalla tehtyjä reikiä umpeen kuparifosforilla tai jollain muulla juotoksella.

Kattila keittänyt varmaankin syystä, hitsausrosojen takia ei ohjaudu liekkn virtaukset oikein... oli kuitenkin vesitiivis vaikka oli kaamea korjaus. Ja vaikea korjata uudestaan.

Noita kyläsepän pajotuksia on kyllä varsin p*rseestä korjata jälkeenpäin. :facepalm:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Jarhead

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1894 : 19.01.2024, 16:36:27 »
Joo hyvähän se on, että on toimeliasta porukkaa, mutta varsin haastavaa siivota jälkiä.

Tästä syystä kaikki minunkaan korjaamat purkit ei ole aina maailman näteimpiä vaikka on tullut tehtyä jo kymmeniä...
Korjaushitsausta:
Alumiini, kirkkaat teräkset, jossain määrin valurauta,
Ardic palopesät, aluvanteet yms.

Poissa KapteeniMahtava

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1895 : 23.01.2024, 08:17:50 »
Mahtaisiko löytyä tietoa mikä mahtaa olla ardicin veden lämpötila-anturin O-renkaan koko?



Osa numero 25.
Ardic putsattu ja kasattu, mutta tuon O-renkaan vaihtaisin varuilta.
Internetistä ei löydy tietoa..

Edit. Tilasin uuden anturin, jossa O-rengas mukana.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2024, 09:23:05 kirjoittanut KapteeniMahtava »

Poissa Exi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1896 : 27.01.2024, 21:57:22 »
Moro. Onko kukaan törmännyt bensa ardikin kanssa semmoseen ettei lämmitä nestettä kuin 60 asteiseksi? Eli lämmittää nesteen äkkiä noin 40 asteiseksi ja siitä ylöspäin todella nihkeästi, käynnistää sisäpuhaltimen noin 50 asteen kohdalla ja lämpenee n.60 asteeseen kunnes alkaa tiputtaa lämpöä n. 50 asteeseen ja sammuttaa puhaltimen kunnes taas nousee n.60 asteeseen. Ei oikeen kovilla pakkasilla jaksa lämmittää nestettä niin paljoa että sisäpuhallin käynnistyisi

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1897 : 28.01.2024, 11:08:02 »
Tuolla toisessa ketjussa voivottelin kun -99 912D Ardicin pa-pumpusta on johto poikki ihan pumpun kuorelta niin korjaaminen hankalaa. Onko kenelläkään vinkkiä edulliseen pumppuun kun tuo malli näytti esim Skandixilla maksavan 150€, tässä pumpussa se paineentasain vai mikä lie ufo on pumpussa kiinteästi.
Kyseinen lämmitin ollut jo vuosikausia hiljaa mutta nyttemmin taas aktivoiduttu sen kanssa, ei vaan tommosia hintoja ajateltu maksaa pumpusta kun voi toki olla muutakin vikaavikaa. (ropelliremppa tehty kauan sitten eikä mööbel ole sen jälkeen käynyt)
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1898 : 28.01.2024, 15:55:22 »
Toi on liian uutta mallia vissiin sit?

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=142652.0
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jarhead

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1899 : 31.01.2024, 15:40:50 »
Aloin korjaamaan nyt myös paloilmapuhaltimia.
Purku putsaus tarvittavien osien vaihto (Laakerit hiilet kollektoripinta).
Torista ja facebookin marketplacesta löytyy ilmoitus.
140€ sen verran työläs homma.

Neljä palopesää ringissä ja pari poltinputkea pyrin hommaamaan puhallinmoottoreitakin muutaman että saa heti lähettää tarpeeseen vaihtolaiteperiaatteella.

Huomattava, että kaikki puhaltimet eivät ole samanlaisia, joissakin malleissa silmälaakeri ja joissakin normaali urakuulalaakeri.
Silmälaakeriversiota en ole vielä korjannut. Suurin osa ilmeisesti urakuulalaakereilla...
Korjaushitsausta:
Alumiini, kirkkaat teräkset, jossain määrin valurauta,
Ardic palopesät, aluvanteet yms.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1900 : 03.02.2024, 21:12:45 »
Kellään tallessa 912/952D sähkökaavioita ???

Poissa Taipsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1901 : 01.03.2024, 17:11:55 »


Tässä ekan sivun kuvassa, kun joku purkamassa sähkömoottoria. Niin ei sitä pureta tuonne prässättyyn osaan päin vaan ns kaikki laakerit lähtee vasempaan suuntaan tankoa irti. Liukupinnat lähtee tietty välistä eka et saa perimmäisen laakerin irti.

Edit:
Norjalainen ruuvannu ruuvipenkissä sen ilmeisesti irti, mutta itse en ottanut riskiä kun en tiedä onko se kierteillä.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2024, 17:26:59 kirjoittanut Taipsu »
945 Classic OEM

Poissa Taipsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1902 : 02.03.2024, 20:03:36 »
Laakerit vaihdoin, samalla uuden vesipumpun

Sama ääni edelleen länsä, että varmasti tulet huomattua parkkipaikalla  :( en testannut paineentasaajaa vesilasissa ruiskua apuakäyttäen, mutta en uskoisi hänen olevan syy ääneen  :idiot2:

Pistin FAG laakerit, nuo halppikset viereisissä pusseissa jätin hyllyyn. Outoa et halppilaakereissa valmistajan leimat, mutta FAG tekeleissä ei mitään leimoja


laakerit akselilla asetettu 2.09 ja 3.2 kohdille akselille, vanhat liukupinnat ja hiilet, kun olivat vielä kunnossa


onko tämä siipi oireillut mitenkä porukalla? onko tuossa välissä laakeri vai holkki?
Edit: Holkki tosiaan välissä vain.
Kaikki kohdat käyty läpi polttoyksikössä, mutta edelleen ääntelehtii  ::) hattu irrallaan kun pyörittää akulla, niin nätisti tuntuu pyörivän. Uuden bensapumpun tilasin tuolle, kun tuntuu vähän laihalla käyvän. Ei se varmaan auta kuin metsästää jostain tuo sähkömoottori en keksi muuta mikä tuon äänen silti voisi aiheuttaa


EDIT: onko kukaan saanut selville Ardicin sähkömoottorista enempää tietoa kuin valmistajan? valmistaja ei pysty kertomaan mikä malli tämä sähkömoottori olisi ns erikseen ostettuna vedoten Volvon kanssa tehtyyn sopimukseen. Tällä välttyisi poltinyksikön koko ostolla, joku Volvolla töissä oleva ottaisi hyvän kahviraha lisän, kun keräilisi näitä vanhoja poltinyksikköjä talteen romusta. Jos jollakin on vanhoja poltinyksiköitä voisin ostaa yhden tai pari niitä, koska haluan selvittää mistä tuo ardicin möykkääminen johtuu S*
« Viimeksi muokattu: 14.03.2024, 23:36:54 kirjoittanut Taipsu »
945 Classic OEM

 

Kulkukoira  Proturbo