Autodiagnoosi  Carcom Oy

245 DL turboräpellys

  • 484 Vastauksia
  • 154889 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #465 : 13.04.2016, 21:14:10 »


Auto katsastettu tällä viikolla. Tankissa e85 sijaan 98:a, 1000cc sumut vaihdettu turbon sumuihin, cooleri ja ahdin jätetty talliin. Tämä kaikki siis siksi että auto on seissyt käytännössä 2,5 vuotta pihalla eikä se tunnetusti tee kovin hyvää... Sähköhommaa on ollut ja ajansaatossa tullut. Sulaketaulun hapettumaa, pyyhkijöiden toimimattomuutta jännitteen alenemaa jne. Myös kaikkea muuta näpräämistä on riittänyt mutta nyt alkaa jo näyttää ihan hyvältä ;)

Jännitteen alenemisen syyksi löytyi pitkän hakemisen jälkeen lisäilmaventtiili. Tai tuskin venttiilissä mitään vikaa on... Onkkelmana se että sähköhärpäkkeet päällä jännite putoaa ja auto sammuu. Jostain syystä näin käy kun lisäilman johto on kiinni. Luisti kuitenkin toimii muutoin kuten pitää joten tutkimista on edelleen.





Nyt kun auto on leimattu niin olis tarkotus päästä ensin vähän vaparina säätelemään, jonka jälkeen heitän ahtimen takasin paikalleen ja sitten koitan saada siten auton toimimaan. Lopuksi sitten nuo isot sumut kiinni ja e85 tankkiin ja penkkiin lopulliseen säätöön ja muutoskatsastukseen.

Mielestäni oli vähän liikaa muutujia jo kaikenkaikkiaan niin halusin palata mahdollisimman alkuun niin pystyy etenemään askel kerrallaan  :)



245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #466 : 25.04.2016, 21:32:06 »
Ahdin tuli laitettua vakioon turbosarjaan. Muokkasin vaadittavat romppeeet, dp, öljynpaluu jne. Säädin hukkiksen tankoa löysemmälle samalla. Nyt kuitenkin ~0,6bar tienoilla nousee suuttimien käyttöaste 100% ja loppuu tietty tuotto. Suuttimien vaihto tuleekin ajankohtaiseksi aiemmin mitä aattelin. Keulaa tarttee myös korottaa. Ja ulkonäköäkin kohottas kun auton pesisi ja edes kyljet maalaisi...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #467 : 28.04.2016, 19:24:04 »
Kivasti istuu kinukki paikalleen.



1000cc sumut vaihtelin paikalleen. Pari tuntii heitettiin säätölenkkiä ja jottain sinnepäin säätöä saatiin aikaan. Seuraavaksi jos koittas saada kyljet hierottua kuntoon.

Keula korottu myös hiukan

245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #468 : 06.06.2016, 10:00:25 »
Koritöitä tehty minkä kerenny mutta tuntuu kuin ei mihkään edistys  :idiot2:

Tuolla enemmän kuvia --> http://s1073.photobucket.com/user/Miuzo/library/?view=recent&page=1

Konepelti jostain syystä töröttää takaa noin



Säätö on ihan alhaalla..? Koitin toisilla saranoillakin ja jää samaten ylös. Liekö pellissä sitten jotain heittoa, joka tapauksessa nappasin palan pois saranasta ni jo istu.





Muovi helmaakin silvoin ja sovittelin jo hiukan paikalleen



Maalaan alkuun tästä vain kyljet ja konepellin. Takaluukku on vaihtokunnossa ja tuulilasin alanurkat pitäisi korjata mutta se saa nyt odottaa.

245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #469 : 09.06.2016, 20:40:23 »
Mitkäs nuo helmat on?
Volvoilusta parantunut

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #470 : 09.06.2016, 22:11:50 »
Mitkäs nuo helmat on?

Kasipätkän näin "vilkaisten" :)

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #471 : 02.09.2016, 21:25:07 »




Vielä on kesää jäljellä..?
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #472 : 14.10.2016, 06:32:25 »
Kinukkiahdin kuoli n. 500km ajon jälkeen... Päädyin sitten holsetin hx35:een. Ulkoselle hukkikselle piti tehdä lähdöt ja portiton pesä mahdollisti sarjan kallistuksen niin jää enempi tilaa turbon ja kannen väliin.

Ennen muokkausta


Sovittelua. Hukkiksen laippa pitää vielä hitsata ja turbon laippaa kallistaa taaksepäin


Eipä oo järin kaunis tekele, tarttee kätkeä jonkun kääreen alle  :D

Pari kuvatusta vielä itse autosta


245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #473 : 07.11.2016, 21:42:10 »
Ahdinpäivitys tuli suoritettua



Ennen päivitystä rikoin kansipahvin kertaalleen, kun koitin selvittää syytä 5000rpm kohdalla tapahtuvaan rötäämiseen. Pahvinvaihdon yhteydessä käytin kannen plaanauksessa sekä yleisessä tarkastuksessa. Romut kasaan ja koitin ilman turboa selvittää syytä rötäämiselle. Puolan latausajan lasku paransi tilannetta, holsetti paikalleen ja kaverin kanssa säätelemään. Rötäämistä ei enää ollut mutta veti kovin puutuneesti. Latausajan lasku jälleen paransi tilannetta ja saatiin peräti yks puhdas veto kun oli valkonen pilvi taas takana...

No leuka rintaan ja pahvin vaihtoon. Nyt ei pystynyt ajamaan kuin alipaineella kun veti laihalle, kartan rikastaminen ei vaikuttanut lainkaan... Suuttimien pwm virranrajotus alko temppuilemaan ja siirryin etuvastuksiin. Jolloin kartta taas totteli, aattelin nakutuksen syyllisen paljastuneen.

Nyt "interpoloitiin" bensa sekä sytkäkartta ja alotettiin puhtaalta pöydältä. Cruisailusäätöön päästiin nopeesti ja pikku hiljaa mentiin paineen puolelle. Auto veti ihan kivasti vaikka painetta oli vaan 0.7bar. Yks täyskaasuveto otettiin vaikkakin kovin lyhyt niin meni pahvi taas... Afr oli hiukan alta 12 ja ennakko noin 20 astetta...

Nyt on taas pahvi vaihdettu... Leimallakin auton käytin ilman turboa. Nyt alkanut nykimään oikeen kunnolla. Bougicordin johdot kävin jo hakemassa... Muuten alkaa olla ideat vähissä miksei nakua saa kuriin.. Samalla kokoonpanolla ajettiin viime kesänä kiinanahtimella 1bar paineella ilman ongelmia, tankissa tosin re85 silloin joka luultavasti antoi enemmän anteeks



Ennakko on varmistettu lampulla, pahveina ollu elring ja victor reinz, kansipultit vaihtu uusiin, kansi plaanattiin, lohkokin vaihtui... Joten vika tuskin on "mekaaninen".

Leimalle piti keksiä hitsilukon takia joku ratkasu. Viime leiman hain boorittomalla vetarilla ja auto jäi jarrudynoon jumiin  :D eikä tuo hitsilukko kovin häävi ajettava ollut... Foorumilta varmistui että 940 murikka pitäs lankun akseliin sopia. Tollanen ysi kun tontilla makaa niin siitä murikan nappasin. Yllärinä löyty g80 mikä ei kylläkään toiminut. Purin lukon ja pesin osat. Tuntui lukottavan ainakin käsin pyörittämällä :)



Hetken jos vielä tätä viittis nyppiä ennenkuin päästän talvilevolle, molemmat sekä auton että kuljettajan
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Paikalla Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2374
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #474 : 07.11.2016, 22:42:57 »
Kaverin 760 koki kans nahkan vaihdon muutamaan kertaan, siinä tosin hukkiksen ohjausletku lähti aina irti ja piikkas paria baaria...
Tässä ei ole samasta kyse mutta voin kuvitella kun muutaman kerran vaihtaa pahvin niin suattapi alkaa usko loppumaan. Tsemppiä, kyl se vielä sieltä syyllinen löytyy  :)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #475 : 16.11.2016, 22:05:14 »
Uudet tulpanjohdot löysi paikkansa. Ei ollut vaikutusta käyntiin. Vainoharhasuudessa koitin vakio sumuillakin muttei tulosta.

Tuolla megasquirt -keskustelussa kävi ilmi spark inverted asetus jossa mulla on ollut valittuna 'yes'. Vaihdoin tuohon 'no', nyt puolan latausajan pysty nostamaan järkeenkäypään arvoon (3,5ms).

Trigger angle piti hakea uudelleen kohdilleen. Nyt ei tunnu auto enää pätkivän eikä rötäävän mitä nyt paikallaan pysty testailemaan. Lauhaa keliä lupaillut, jos vielä ajossa pääsisi koittamaan miten rokkaa!

Josko vaparina toimii niin sitten pitäs rohkeutta kerätä ja asentaa holset varmaan taas paikalleen  :buck2:
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #476 : 07.12.2016, 10:36:35 »
Kaverin kanssa päästiin vaparina säätelemään. Nyt tuntus pelaavan niin kuin pitää. Vetää läpi koko alueen ilman pätkimisiä tai rötäämisiä. Asentelin turbon takasin paikalleen mutta sitten iski "talvi" tai ainakin kelvottomat säätökelit.

Sen verran pääsin ahdettuna ajelemaan että siirsin tämän talvisäilöön.



Talven aikana ei varmaan ihmeitä tän kanssa tapahdu. Ehkä jotain pikku siistimisiä. Huohotuksen vois johkin purkkiin vetää ja kasata sisustan puuttuvia verhoiluja. Sekä hankkia jotain pisteosia kuten tuulilasin kehyksen ja pyyhkijöiden moottorin.
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #477 : 01.04.2017, 16:54:08 »
Tääkin on herätelty talviunilta. Vaikkei vaparina pätkinytkään niin ahdettuna pätki senkin edestä. Latausajan pidentäminen ja sen tuoma "helpotus" viittasi kipinän loppumiseen. Foorumilta vinkkiä saaneena pienensin tulppien kärkivälejä joka toi jo parannusta. Lopulta rötääminen loppui seoksen laihentamisella  ELK

Oon tolla nyt koittanut ajella ja vähän järkeistää karttoja ja pikku hiljaa alkaa olemaan jonkun näköstä säätöäkin saanut aikaan. Ellei mittään erikoisempaa satu niin vois alkaa penkkiaikaa suunnittelemaan lähitulevaisuudessa  :)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #478 : 10.05.2017, 07:40:50 »
Hmmm. Mulla on b19, 530 hattu ja hx40. 1.8bar paineella ajetaan ja e85 polttoaineena. 21 on muistaakseni ennakkoo ylimmässä rivissä täydellä paineella. Ihan motonetin jollain  kurapahvilla ajellaan, melkosen helposti tuntus sulla pahvit menevä
Volvoilusta parantunut

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #479 : 10.05.2017, 11:54:31 »
Jep. Spark inverted asetus oli valittu väärin. Nyt on pahvi kestänyt.
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

 

Autoracing  KL-varaosat