KL-varaosat  Race.fi

245 DL turboräpellys

  • 484 Vastauksia
  • 155267 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #375 : 05.11.2013, 18:34:50 »
Ei löytynyt tästä valmista liitintä. Ei sinne montaa johtoa tarvinnut kytkeä. Tais olla niin että siihen 9 napaseen liitimeen yhteen piuhaan virta kun avainta kääntää, sitten taisin vetää pumpulle ja lambdalle virran tjsp  :idiot2: ja suoraa virtaahan toi saa ihan johtosarjan punasesta piuhasta mikä johtosarjan mukaan sijottuu mukavasti sinne akun tietämille.

Ite kanssa aikanaan kyselin pitkin ja poikin mutten mistään ihan suoraa selostusta saanut mitä kytketään mihinkin. Voipi olla että ei pidä väritkään ihan paikkaansa johtosarjoissa keskenään mikä hankaloittaa hommaa... Itse purin ne "kammat", siis irrotin kuoret, niistä liittimistä, jotka tulevat bokseihin, jolloin selvisi johtojen numerointi. Sitten vertailin sähkökuvien kanssa onko kammoissa samat numerot kun kytkentäkaavioissa ja sitä kautta sitten liitin niihin piuhoihin sitä mitä ne tarvitsivat.

Kuskin puolen jalkatilasta löysin liittimen jossa täsmäs väritkin älhoon johotsarjan kanssa. Ja sieltä sitten nappasin kyseiset virrat. Vai iha yksikössä virran... Sain käsityksen että tuo liitin liittyi jotenkin mekaanisen ruiskun valmiuteen? Niin ja vaikka tää kaasari alunperin on niin sulakerasialta oli valmius bensapumpulle. Eli johto tuli tankille asti   
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #376 : 05.11.2013, 22:44:53 »
Ei löytynyt tästä valmista liitintä. Ei sinne montaa johtoa tarvinnut kytkeä. Tais olla niin että siihen 9 napaseen liitimeen yhteen piuhaan virta kun avainta kääntää, sitten taisin vetää pumpulle ja lambdalle virran tjsp  :idiot2: ja suoraa virtaahan toi saa ihan johtosarjan punasesta piuhasta mikä johtosarjan mukaan sijottuu mukavasti sinne akun tietämille.

Ite kanssa aikanaan kyselin pitkin ja poikin mutten mistään ihan suoraa selostusta saanut mitä kytketään mihinkin. Voipi olla että ei pidä väritkään ihan paikkaansa johtosarjoissa keskenään mikä hankaloittaa hommaa... Itse purin ne "kammat", siis irrotin kuoret, niistä liittimistä, jotka tulevat bokseihin, jolloin selvisi johtojen numerointi. Sitten vertailin sähkökuvien kanssa onko kammoissa samat numerot kun kytkentäkaavioissa ja sitä kautta sitten liitin niihin piuhoihin sitä mitä ne tarvitsivat.

Kuskin puolen jalkatilasta löysin liittimen jossa täsmäs väritkin älhoon johotsarjan kanssa. Ja sieltä sitten nappasin kyseiset virrat. Vai iha yksikössä virran... Sain käsityksen että tuo liitin liittyi jotenkin mekaanisen ruiskun valmiuteen? Niin ja vaikka tää kaasari alunperin on niin sulakerasialta oli valmius bensapumpulle. Eli johto tuli tankille asti

tuota kohtaa en tajunnut ja siis ihan sitä yhdeksänpinnistä liitintä ajattelin, että mihkä ne piuhat menee, mutta eipä siinä ihmettelemistä jos ei tarvi kuin muutama piuha. onhan se itelläki ollu kyselyä joka suunnasta  :2funny: ekaa konetta kun tässä rakentelen.
volvoja - onhan noita.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #377 : 12.11.2013, 14:25:40 »
Mulle tais joku sanoa kun alottelin projektia että nälkä kasvaa syödessä, joten --> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41076.0   ::)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #378 : 17.11.2013, 10:19:31 »
Nosteltiin eilen lohko pois farkun keulalta. Tosin ylimääräinen lihasvoima jäi käyttämättä ja juzi ei saa videota podaamisesta  :-[

"Tehtiin itse ja säästettiin" -moottorinosturi



Lohko oli riittävän korkeella niin lykättiin auto pois alta



Tilanne muistuttaa pitkälti vuoden takaista  :-X



Kuten aiemmin mainittu sylinterit näyttää hyvältä. Samoin männänrenkaat tuntuis olevan kunnossa.

Vaikka noita venttiilivälyksiä oon säädellytkin en oo pahemmin kiinnittänyt huomiota kannen laakeripukkeihin. Kaikki oli hieman naarmuuntuneita ja takimmainen aika pahat krannut saanut aikaan  :-\ Luonnollisesti nokankin pinnoilla näkyi jälkiä, tosin ei yhtä pahoja. Samaten kiertokankien laakerit olivat raappeutuneet... Kampuran pinnat näyttivät tästä huolimatta kuin uusilta ja runkolaakerien kunto oli kuin uudessa.

Aika minimaaliset vauriot loppujen lopuksi, kun ottaa huomioon että aikoinaan teräspunottu muoviletku ampui öljyt pihalle vedossa...

Tuo kansi sinällään vähän harmittaa. Tollaseen vakio 530 kanteen ei kauheesti mitään laakeripintoja kannata varmaan koneistaa. Ja tähän kanteet oli venttiilityöt hiljattain tehty ja jouset uusittu... Pitää kattoa jos tekis kannen tosta b200k:n päällä olevasta...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #379 : 22.12.2013, 11:09:03 »
Pitkällisten ja hartaitten kahvikeskustelujen tuloksena seuraavaan "stageen" tulisi seuraavaa:
-samat m-kanget ja et:n takomännät tasapainotettuina ja ultraäänipestyinä
-"uusi" kampi, kun tarkemman tutkimisen jälkeen pientä hiertymää löytyi siitäkin, kaupat tästä jo sovittu
-uudet kk- ja runkolaakerit
-kanneksi tarttis metsästää 531 nokaksi K
-ahdin + pakosarja = ? (sarja todnäk mallia homemade)
-ohjaukseksi mega näillä näkymin + oheishilppeet... (mm. suuttimet, lambda)

Mietinnässä oli b23 hiotulla akselilla ja b2XX veivein ja mäntineen (b25), mutta ei palvellut ajatusta että tää olis kesällä ajossa taas  :P budjetti haraa vastaan... Pitäs silti tää "b23et" aihio olla +400hv tehonkeston puolesta, jotenka riittänee toistaseksi  :) Koulua ois 4kk jäljellä jonka jälkeen pääsis ansaistsemaan projektirahaa  :pomo:

Opiskelun ohessa ois tavoite saada alakerta uudelleen niputettua ja mahdollisuuksien rajoissa hankkia tuo kansiaihio.

Myös konehuoneen maalaus ja ohjaustehostimen hankinta "to do" -listalla...

Palataan kun jotain konkreettista tapahtuu  :D

Edittiä: Tarkotus ois re85:lla saada toimimaan. Kannen laskulla varmaan tarttee vähän lisätä puristuksia ettei oo alhaalta täysin kuollut.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2013, 11:29:34 kirjoittanut Miuzo »
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #380 : 23.12.2013, 02:00:59 »
sitten kun ohjaustehostinta mettästelet nii pistäppä privaa löytyy saman moisesta farkusta purettu  ;)
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #381 : 30.12.2013, 21:51:55 »
Kävin asentamassa virityspajaan halogeenin seinään niin ei tartte iha käsikopelolla mennä.

Vähän erinäisiä mittauksia, lähinnä aikani kuluksi suorittelin:
Mittaustarkkuus vähän on mitä on...
-mäntä 0,30mm alle dekin
-männän monttu 11ml
-reinzin pahvi puristettuna arviolta ~1,2mm
-pahvin halkaisija sylinterin kohdalla karvan alta 98mm

Puristussuhde ~8,7 olettaen kannen palotilaksi 53cc. Tarttis varmaan sinne 9,5 tietämiin saada mikäli meinaa viinalla alkaa läträämään...

Montun tilavuuden selvittämistä


Nelosen pytystä löysin ilkeen krannun...


Liekö tollanen aiheuttanut huohotuksen? Kuva antaa anteeksi on mielestäni ihan varteen otettava terävä ja syvä kolo... Prkl pitää metsästää varmaan toinen lohko tai miettiä muita vaihtoehtoja :'(
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Jonski.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #382 : 31.12.2013, 15:15:20 »
Jos toi viiru ei oo milliä syvä ni en välittäs siitä. Happee vaa  :2funny:

Kyllähän noi mkanget on iha kelpo tavaraa. Omasta oli penkitetty joskus 372hp@2,2bar ja sen jälkee sitä oli ajettu 3bar ahdoilla

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #383 : 31.12.2013, 17:00:34 »
Oon nyt vähän selaillut myyntipalstoja niin ei tunnu olevan ihan joka nurkassa noita b23 lohkoja... Kyllä tässä lienee kesään vielä matkaa kun ei talvikaan vielä oo alkanu  :idiot2: Katsotaan mitä tuleman pitää. Ellei hyväkuntosta lohkoa löydy niin kasataan nykysellä ja toteutetaan riittävä huohotus sitten  ;) Ei tuo krannu ainakaan puristuksiin suuresti vaikuta, puristuksissa oli heittoa "timmeimmän ja väljimmän" välillä 0,2bar
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Jonski.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #384 : 31.12.2013, 17:45:55 »
Ei se sieltä huohota jos se ei päästä puristus painetta läpi. Itellä b230 työns kesällä ku ajo radalla, kierroksen aikana puolen litran limupullon täyteen öljyä ja tuli ylikin vielä. Taitaa vaa olla se volvon vakio pönttö sen verran paska tuote. No tein sen tilalle kummiskin laipan missä on kaks lähtöö niin saa säiliön pohjasta paluun öljypohjaan, saa nyt nähä miten käy :D

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #385 : 31.12.2013, 18:21:09 »
Osasyy siihen että tää on osina on huohotus... eli jostain syystä tää läähättää ja siksi tällaiset epämääräiset krannut vähän herättää epäilyksiä. Luulempa että romut kasaan huohotus kuntoon ja lisää happee niinku sanoit  ;)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #386 : 04.01.2014, 18:10:48 »
Tänään puolenpäivän aikaan otettiin t0mpp4n kanssa keula kohti närpiötä. Ostoksille siis mentiin.



Pimee tärähtänyt kuva kun halogeenista oli lamppu pimeä  :idiot2:

Lohkolle tosiaan oli vaan tarve mutta kait oon niin heikkouskoinen että mulle on helppo myydä kaikennäköstä  :D

Mukaan tarttui:
-b23 lohko hoonattuna
-kampura kiillotetuilla kauloilla
-vapari koneen (A tai E) männät ja kanget
-uudet kk- ja runkolaakerit
-uudet männänrenkaat
-jotain tiivisteitä
-öljypumppu
-siivapyörä yms. käytännössä täydellinen alakerta ilman öljypohjaa

Tarttee saada joku lamppu tonne pajaan, taas, niin pääsee tarkemmin ihmettelemään mitä tuli ostettua  :pomo:
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #387 : 05.01.2014, 15:16:25 »
Vähän suunnittelua...



Vasemmalla B23ET:n mäntä oikealla B23A:n. Molemmat tulee yhtä korkeelle. Puristussuhteen ero siis tulee tosta et-männän montusta a-mäntä on tasalakinen. Puristus et:n männillä 8,7; a:n männillä 10,0. Uudessa lohkossa oli kolmospytty kokoa C, muut D kokoa. Vanhassa lohkossa kaikki oli D koossa. Elikkä ilman 3 pytyn porausta en voi käyttää noita turbon mäntiä..?

Tosin olishan noilla vaparikoneen männillä puristus paljon parempi re85 ajatellen. Onko 10,0 liikaa turbokäytössä, jos tarkotuksen käyttää viinaa ja ahtoja ei tartte olla kolmatta kiloa..?  ???

Perimätiedon mukaan kaveri jolta nämä ostin puhui että on likemmäs 10vuotta seissyt nämä osat. Männät ja kanget olleet naitettuna siis aika pitkään ja kaikki männäntapit joutu naputtelemaan pois. Kysymys kuuluu pitäskö nuo männäntappien kolot hoonata? Noihin et:n mäntiin menee tappi nätisti käsin painamalla ja näihin "uusiin" ei.



Otin kuvan ennen kuin rikoin. Ihmetystä herätti tää huohottimen valumaletku. Mulla on uus (vuoden vanha) valumaletku, joka on pituudeltaan puolet tosta kuvan letkusta. Onko mitään merkitystä?



245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #388 : 05.01.2014, 16:24:51 »
Nuo C ja D on hoonauskokoja. Olikohan niin että satku kokoeroa männillä. Eli voit käyttää ilman porausta noita mäntiä. Hoonaamalla oikeaaan mittaan.
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1279
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 DL turboräpellys
« Vastaus #389 : 05.01.2014, 16:29:58 »
B23 sylinterin halkaisija

C 96.00-01
D 96.01-02
E 96.02-03
G 96.03-04

1 ylikoko 96.3
2 ylikoko 96.6

 

Proturbo  Autodiagnoosi